کراس اوور چیست؟آموزش ساخت کراس اوور HPF برای بلندگوهای ماشین ۱

1

آموزش ساخت کراس اوور HPF برای بلندگوهای ماشین و جمع کردن سیستم ،ساخت مدار کراس اور ،مدار کراس اور پسیو ،مدار کراس اور اکتیو ،فروش کراس اوور بلندگو ،قیمت کراس اور بلندگو ،قیمت کراس اور باند ،کراس اوور پسیو ،نقشه مدار کراس اور

 

همیشه شنیدیم که بعضی از باندهای حرفه ای ماشین در قسمت پشتشون خازن یا بوبین دارند ( کراس اوور ) مثل ۷۱۸ کنوود یا ۶۹۰۲ پایونییر . یا شنیدیم که ظبط های سونی و کنوود و پایونیر تنظیمات HPF یا LPF  دارند . یا آمپلی فایر های ماشین تنظیمات  HPF  یا LPF  دارند .

 

Crossover چیست ؟

Crossover یک مدار الکتریکی که ترکیبی از فیلترهای بالاگذر، پایین گذر و میان است و طیف فرکانس های صوتی (۲۰Hz-20KHz) را برای اعمال به بلندگوها به چندین بخش تقسیم می کند. از آنجایی که امواج صوتی طول موجی از۵۰ فوت در فرکانس های پایین (Low) تا یک اینچ در فرکانس ها ی بالا (Hi) دارند، هیچ بلندگویی نمی تواند تمامی محدوده فرکانس های صوتی  را پخش نماید.

بنابراین از حداقل، دو بلندگو و اغلب سه یا چندین بلندگو برای پخش تمامی فرکانس ها استفاده می شود. برای مثال یک  بلند گو به نام ووفر (Woofer) برای پخش فرکتنسهای زیر ۸۰۰Hz و دیگری به نامهای Tweeter با Midrange برای پخش فرکانسهای بالای ۸۰۰ Hz استفاده می شود. در این صورت به یک فیلتر بالاگذر با فرکانس قطع HZ 800 و یک فیلتر پایین گذر با فرکانس قطع ۸۰۰ Hz  نیاز است. فیاترهای Crossover براساس باند عبوری به انواع  (Butterworth,Bessel,Riely Linkwitz) تقسیم می شوند.همچنین شیب منحنی فیلترهای Crossover  که مشخص کننده نرخ تضعیف فرکانس ها بر حسبDB/Octave  و یاDB/Decade  است، پارامتر دیگری در تعیین نوع فیلترهای Crossover  می باشد. در نهایت وظیفه کراس اور فیلتر کردن بخشی از دامنه فرکانسی صدا است. به این معنا که دروازه ای وجود دارد که صدا از یک فرکانس به بالا  یا پایین  اجازه عبور کردن ندارد.

دو نوع کراس اور داریم:

HPF که در واقع (High Pass Filter) می باشد که از این کراس اور فقط فرکانس های بالا تر ( به عنوان مثال ۱۰۰ هرتز) قابلیت عبور رو دارند و فرکانس های پایین تر فیلتر می شوند.

Cut off Frequency : فرکانسی که از این فرکانس به پایین فیلتر می شود را Cut off Frequency می نامند. که از مشخصات کراس اور می باشد. ( در اینجا Cut off Frequency فرکانس ۱۰۰ هرتز می باشد)

LPF که در واقع (Low Pass Filter) می باشد که از این کراس اور فقط فرکانس های پایین تر ( به عنوان مثال ۸۰ هرتز) قابلیت عبور رو دارند و فرکانس های بالا تر فیلتر می شوند.

Cut off Frequency: فرکانسی که از این فرکانس به بالا فیلتر می شود را Cut off Frequency می نامند. که از مشخصات کراس اور می باشد. ( در اینجا Cut off Frequency فرکانس ۸۰ هرتز می باشد)

Band Pass Filter هم ترکیبی از هر دو نوع میباشد. بطوریکه هم HPF و هم LPF با هم در کار باشند. بنابر این ۲ تا Cut off Frequency داریم. به این معنا که فرکاس ها از یک حدی از پایین فیلتر میشوند و از یک حدی از بالا.

Attenuation Slope یا شیب کاهش

در نمودار زیر نحوه فیلترینگ یک Crossover بین ۳ باند فرکانسی آمده است . همانطور که مشخص شده این نوع  کراس اور در فرکانس های ۱۰۰Hz و ۲KHz باعث افت دامنه صوتی به مقدار ۶dB شده است.  یکی از عوامل تفاوت های مانیتورهای حرفه ای صدا نوع کراس اور طراحی شده در آنها است که تاثیر مستقیم در نحوه پخش صدا و عملا نتیجه کار خواهد داشت.

 

در این جدول نشان میدهیم که برای صدایی مورد نظر شماست و بهصورت تقریبی چه فرکانسی رو میخوایم فیلتر کنیم و از چه خازنی باید استفاده کنیم .

by frequency
Crossover Frequency (Hertz) Capacitance uF (microFarad)
۸ Ohms ۴ Ohms ۲ Ohms
۸۰ ۲۴۸.۴۴ ۴۹۶.۸۸ ۹۹۳.۷۵
۱۰۰ ۱۹۸.۷۵ ۳۹۷.۵۰ ۷۹۵.۰۰
۱۲۰ ۱۶۵.۶۳ ۳۳۱.۲۵ ۶۶۲.۵۰
۱۵۰ ۱۳۲.۵۰ ۲۶۵.۰۰ ۵۳۰.۰۰
۲۰۰ ۹۹.۳۸ ۱۹۸.۷۵ ۳۹۷.۵۰
۲۸۰ ۷۰.۹۸ ۱۴۱.۹۶ ۲۸۳.۹۳
۴۰۰ ۴۹.۶۹ ۹۹.۳۸ ۱۹۸.۷۵
۶۰۰ ۳۳.۱۳ ۶۶.۲۵ ۱۳۲.۵۰
۸۰۰ ۲۴.۸۴ ۴۹.۶۹ ۹۹.۳۸
۱۰۰۰ ۱۹.۸۸ ۳۹.۷۵ ۷۹.۵۰
۱۲۰۰ ۱۶.۵۶ ۳۳.۱۳ ۶۶.۲۵
۲۰۰۰ ۹.۹۴ ۱۹.۸۸ ۳۹.۷۵
۴۰۰۰ ۴.۹۷ ۹.۹۴ ۱۹.۸۸
۵۰۰۰ ۳.۹۸ ۷.۹۵ ۱۵.۹۰
۶۰۰۰ ۳.۳۱ ۶.۶۳ ۱۳.۲۵
۸۰۰۰ ۲.۴۸ ۴.۹۷ ۹.۹۴
۱۰۰۰۰ ۱.۹۹ ۳.۹۸ ۷.۹۵
۱۲۰۰۰ ۱.۶۶ ۳.۳۱ ۶.۶۳

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمود تدین می گوید

    سلام من یه ساب ۸اهمس و دوتا تیوتر ۸ اهمی دارم که میخوام بدون امپلی روی ماشین ببندم در صورت امکان نقشه یه کراس اور که جواب بگیرم سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.