آموزش باز کردن کارتل و تعویض اویل پمپ پژو ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس

16

آموزش باز کردن کارتل و تعویض اویل پمپ پژو ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس ،کارتل روغن چیست ،هرز شدن پیچ کارتل ،کارتل پژو ۴۰۵ ،پیچ کارتل سمند

آشنایی با کارتل
می دانیم که موتور اتومبیل برای روانکاری قطعات به روغن نیاز دارد. لذا روغن را داخل مخرنی در موتور نگه داری می کنند که به آن کارتل می گویند. ظرفیت روغن کارتل، بسته به نوع موتور و مقدار نیاز آن بین ۴ تا ۶ لیتر است. کارتل را از ورق های فولادی پرس شده یا از آلیاژ های آلومینیم، به صورت ریختگی، تولید می کنند. تصویر زیر نوعی کارتل از ورق فولادی را نشان می دهد.

چون روغن موتور وظیفه ی خنک کاری قطعات را نیز به عهده دارد، از کارتل های آلومینیمی که تبادل حرارتی بهتری نسبت به مدل های فولادی دارند استفاده می شود. ضمن آن که ممکن است، دیواره ی خارجی آن را پره ای بسازند. تصویر زیر یک کارتل آلومینیمی را نشان می دهد.

در بعضی از مدل ها، برای جلوگیری از تلاطم روغن و ایجاد کف، از صفحات فلزی استفاده می شود که در داخل کارتل به صورت عمودی قرار می گیرد. روغن به وسیله ی پمپ روغن از داخل کارتل به مدارات روغن کاری موتور ارسال می شود و پس از روان کاری قطعات، مجدداً از محل های مختلف به داخل آن باز می گردد. به کارتل و فضای زیر سیلندرها، محفظه ی میل لنگ می گویند. در قسمت پایین کارتل پیچی وجود دارد که جهت تخلیه ی روغن از آن استفاده می شود. معمولاً کارتل، توسط چند عدد پیچ و یک واشر آب بندی به زیر بلوکه متصل می گردد.

دستورالعمل باز و بسته کردن کارتل، سینی جلو، عیب یابی و رفع عیب آن

http://uupload.ir/files/9jn_photo-0603.jpg

ابزار مورد نیاز

بکس ۱۳ – ۱۴ – ۱۱ – آچار یکر ۱۳ و ۱۴ – آلن ۶ بکس یا ال شکل – جغجغه – تشت برای تخلیه روغن موتور – آلن ۸ -چسب مزدا بزرگ -چکش پلاستیکی – کاردک

مراحل کار

نکات ایمنی

در صورت غیر یک نواخت باز و بسته کردن کارتل و سینی جلو ( از جنس آلومینیم ) امکان شکستن و ترک برداشتن آن ها وجود دارد.

هنگام خارج کردن کاسه نمد به لبه های سینی جلو صدمه وارد نشود.

قبل از باز کردن کارتل لازم است که روغن درون آن تخلیه شده باشد. برای باز کردن کارتل و سینی جلو به ترتیب زیر عمل کنید :

https://cdn.iranjib.ir/images/vlrxxpcuj5f3qyildnp1.jpg

ماشین را روی چال سرویس ببرید

۱- سینی زیر موتور را باز می کیند

۲-سخترین قسمت کار باز کردن کولر خودرو  می باشد که با بکس ۱۴ و اچار ۱۴ باز می کنید ۴ پیچ

۳-کولررا کنار بکشید و تمام پیچ ها با آلن ۶ باز کنید اگر پیچ ها از نظر شکل و اندازه متفاوت اند محل قرار گیری آن ها را به خاطر بسپارید.

۴- به آرامی کارتل را از جای خود بلند کنید. در صورت چسبیده بودن کارتل با ضربه ی آرام چکش پلاستیکی یا کاردک آن را جدا کنید.

۵- هنگام کار بر روی کارتل به خاطر داشته باشید که همیشه واشر آن تعویض می شود. بنابراین بقایای واشر قبلی یا چسب را از روی کارتل و بدنه ی موتور تمیز نمائید.

http://www.donyayekhodro.com/wp-content/uploads/vlnp71rwoyl99tdpujg.jpg

۶- پیچ های اویل پمپ را باز کنید فقط دقت کنید که اندازه پیچ ها باهم فرق می کند از هر جا باز کردید همانجا ببنید در صورت اشتباه بست صدمات شدید به موتور می زنید و قاب دور زنجیر اویل پمپ را باز کنید آچار ۱۰

۷- به آرامی زنجیر را از اویل پمپ جدا کنید

http://www.donyayekhodro.com/wp-content/uploads/kzvxhs7a25xsekoq8x5m.jpg

۸- جای کارتل و خود کارتل را تمییز کنید

۹-اویل پمپ نو را ببندید اول زنجیر را جا بزنید و بعد پیچ های آنرا ببندید

https://cdn.iranjib.ir/images/ja5wgxp3p711c4lhq63t.jpg

۱۰- لبه کارتل را با چسب خوب پر کنید و آرام جا بزنید و ببندید

۱۱-و تا آخر مراحل کار را ادامه دهید فقط دقت کنید که پیچ های کارتل را بیش از اندازه سفت نکنید که ببره

اجرت این کار ۸۰ هزار تومان و قیمت اویل پمپ ۱۶۰ هزار تومان می باشد

ممکن است شما دوست داشته باشید
16 نظرات
  1. فرید می گوید

    سلام سر گیج روغن شکسته مونده اون ته چطور درش بیارم ممنون میشم کمکم کنین ماشینم پژو پارسه

    1. کارستان می گوید

      سلام باید کارتل روغن باز کنید

  2. محمد می گوید

    سلام.
    یعد از واشر زدن پژو و تعمیر صدایی شبیه یاتاقان از ماشین میاد ( البته در دورهای بالای ۳۰۰۰ ) و مخصوصا سربالایی ها.

    در دو پژو این تجربه را داشتم، دلیلش چی میتونه باشه.

  3. مسعود می گوید

    باسلام پایه کمپرسور از بغل کارتل ۴۰۵ شکسته وروغن تخلیه شده به نظرتون چراباید این پایه بشکنه؟

  4. ابوالفضل طاهری می گوید

    سلام و خسته نباشید
    کاش فیم باز و بست رو هم میزاشتین

    پژو 405 مدل 91 تازه خریدم. وقتی ماشین روشن میکنم حدودا سی ثانیه صدای لق لق میاد بعدش صدا کم میشه و بعدا صدایی نمیده.

    بردم مکانیکی گفت چون روغن سرده طول میکشه بیاد بالا و برسه سر رینگ و پیستون و این صدا عادیه در حالیکه قبلا ماشین داشتم اصلا همچین صدایی نمیداد.

    الان میخوام بدونم امکانش هست اویل پمپ ضعیف شده باشه یا نه!؟ و یا اینکه بخاطر دیر عوض کردن روغن داخل موتور جرم گرفته باشه!؟

    در ضمن چراغ روغن روشن نمیشه و ظاهرا همه چیز عادیه ولی صدای لق لق زیاده و بعدا کم میشه.

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. حسام می گوید

      یکی از یاتاقان ها دچار آسیب شده و حتما باید یه دست یاتاقان تعویض کنید

      1. حجت اله می گوید

        سلام اگه رزوه های کارتل هرز شدن وپیچ محکم نشد چه کنیم؟با عرصه تشکر

        1. کارستان می گوید

          سلام بهترین کار اینه بدید تراشکار قلاویز بزنه

  5. سعید می گوید

    سلام ۲مرتبه هست که موقع تعویض روغن سمند با ۴ لیتر فول میشه. موقع درآوردن فیلتر روغن داخلش روغن نیست و خالیه
    چراغ فشار روغنم سریع خاموش میشه
    بنظرتون مشکل کجاست؟و چقدر جدیه.
    ممنون

    1. جلال می گوید

      در پایه فیلتر یک صافی ؤ سوپاپ وجود دارد تا هنگام خاموش کردن ماشین روغن درون فیلتر تخلیه نشود بخاط اینکه اگر تخلیه شود ماشین برای چندین ثانیه بدون روغن کار میکند و باعث اسیب به موتور میشود به احتمال زیاد این سوپاپ خراب شده

  6. محمد می گوید

    با سلام من اویل پمپ پژو ۴۰۵ باز کردم به علت روشن شدن چراغ روغن و استپ و دستی که در دور پایین سوسو میزد . به یه تراشکاری که اویل پمپ هم تعمیر میکرد نشان دادم گفت خرابه .خودم صافیش رو باز کردم پر از اشغال بود .به نظر شما اگه تمیزش کنم درست میشه.چون یک کم گاز میزنم چراغ های جلو آمپر خاموش میشه

    1. مدیر می گوید

      سلام
      اگر اشغال گرفته تمیز کنید ببندید و اگر دوباره چراغ روغن روشن شد اینبار حتما عوض کنید

    2. ادریس می گوید

      فشنگی رو عوض کن این علائم خرابی فشنگی هست

  7. محمد می گوید

    ممنون ازراهنمایی وآموزشتون خیلی عالی بود

  8. Mohammad می گوید

    سلام ببخشید در محل قرار گیری اویل پمپ یه حفره کنار اون هست که ظاهرا یه پیچ بسته میشه لطفا راهنمایی کنید ایا اون پیچه یا سوپاپ فشار روغنه؟

    1. مدیر می گوید

      سلام
      بله سوپاپ فشار روغن هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.