صدمات گاز سی ان جی روی موتور و سرسیلندر خودرو

4

مضرات گاز cng برای موتور ،مصرف همزمان گاز و بنزین ،معایب ماشین دوگانه سوز ،مقایسه هزینه بنزین و گاز ،تفاوت cng کارخانه با دستی ،فرق گاز سوز شرکتی با دستی ،معایب دوگانه سوز دستی ،نصب گاز cng

 دانش فنی خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو  مشکلات گاز cng  دلایل کرم خوردگی سر سیلندر  مضرات گاز cng برای موتور  مصرف همزمان گاز و بنزین  معایب ماشین دوگانه سوز  نصب گاز cng

عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG به ترتیب ۴۴،۴۵،۴۳،۴۶ است.

بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیکن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به ترکیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG.

راندمان موتور،تابعی از عوامل موتور است که مهمترین آن ضریب تراکم موتور است. سوخت دیزل(گازوئیل)در یک موتور احتراقی تراکمی دارای ضریب تراکم ۱۴ به ۱ است. ودارای بالاترین راندمان ۴۰ درصد به عنوان حد بالائی بازده است.

بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است که با ضریب تراکم ۱۲ به ۱ دارای راندمان حدود ۳۵ درصد است .

موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراکم بیشینه ۹ به ۱ دارای راندمانی در حدود ۳۰ درصد هستند . مقادیر راندمان های مذکور حدود بالائی آنها بوده در بار کامل می باشند.

در بسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذکر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراکم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.

بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امکان پذیر است.

مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی

عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد در واقع بسیار کم است. گاز CNG از هوا سبکتر است و در فضا پراکنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد.

آیا یک موتور گازسوز داغ تر از یک موتور بنزینی است

موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .

دلایل : در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد.این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد.از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.

اتومبیل گاز سوز خود را برای بیش از ۱ ساعت روی گاز “خاموش” نگذارید .

نحوه ی عملکرد بد : اگر خودروی خود را در حالی که روی گاز کار میکند خاموش کنید همین امر باعث میشود گاز بسیار متراکمِ بین پیستون و سوپاپ طی چند ساعت تشکیل یک فرمولی بدهد که سوپاپها و گاید آنان را خورده و چه بسا سیلندر را هم دچار خوردگی کند!

نحوه جلوگیری:

در خودروی انژکتوری قبل از اینکه خودرو را خاموش کنید کلید انتخاب سوخت را در حالت بنزین قرار دهید سپس سوییچ را ببندید.

اما یک سوال همیشه برای راننده ها پیش میاید که آیا گاز باری موتور خودرو ضرر دارد یا نه؟

جواب این سوال بسته به نوع مصرف و نوع ماشین و نوع رانندگی دارد.

اولا اینکه فقط یکسری از خودروها قابلیت دوگانه سوز شدن را دارند و مابقی خودرو ها اگر دوگانه سوز بشوند به موتور فشار زیادی میاید.

دوما خودرو هایی که از صفر دوگانه سوز هستند سیستم گاز آنها کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری برای موتور دارد چون ECU گاز طبق شرایط سیستم گاز را تنظیم میکند و حتی ایمن تر هم هست.

سوما گاز LPG مناسب هیچیک از خودروهای انژکتوری نیست

چون الاوه بر موتور به سنسور های خودروی شما صدمه میزند

وقتی شما خودروی خودرا دوگانه سوز میکنید اولا به سرسیلند خودرو فشار میاید چون سرسیلندر خودردی شما تکسوز است. دوما به سیستم برقی و سنسوری خودرو صدمه میزند. سوما به سوزن های انژکتور صدمه میزند. چون تمام این قطعات را ECU گاز مدیریت میکند ولی گاز دستی نمیتواند. البته گاز دستی هم دارای کیت امولاتور هست ولی کارای ECU گاز را ندارد.

در کل خودروی دوگانه سوز کارخانه ای بهتر است اما کار کردن روی گاز بر روی این موارد بشدت ممنوع است:

زمان سرد بودن

سربالایی

زمان روشن بودن کولر

سرعت بالا

شتاب گیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. نادر می گوید

    سلام،درود برشما، توضیحات عالی بود فقط این سؤال برام پیش امده که تا جایی که میدونم، تو اکثر کشورهای اروپایی، ترکیه و حتی امریکا از گاز LPG در خودروهاشون استفاده میکنن، چرا بلعکسش گفتین؟! 🤔

  2. سامان می گوید

    عالی بود دمتون گرم🌹

  3. رضا می گوید

    دلیل مصرف همزمان گاز cng وبنزین در پراید دوگانه دست چیه لطفا طریقه برطرف کردن مشکل رو بگید ممنون

    1. مدیر می گوید

      خراب شدن املاتور خودرو می تواند یکی از دلایل مصرف همزمان شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.