معرفی یک کلکسیونر با ذوق ایرانی +عکس

0

در کشورمان کسانی هستند که به سمت جمع ‏آوری خودروهایی همانند ژیان، رنو۵ و پیکان که زمانی چندان ارزشمند تلقی نمی‏ شدند رفته وحالا که دستشان از آن خودروها کوتاه شده و نمونه های بی اصل و نسب چینی جای آنها را گرفته اند ارزش حقیقی خود را بازیافته ‏اند.

کلکسیون ماشین ماشین قدیمی ماشین کلاسیک در ایران قیمت ژیان جالب و خواندنی نوستالژی ژیان ژیان موتور مجله ماشین مجله خودرو کارستان

مجموعه داران خودروهای کلاسیک امروزه بیش از پیش مورد توجه مردم و رسانه‏ های جمعی هستند و دیگر در ایران نگهداری از این خودروها امری ناشناخته نیست. با این حال دید بیشتر مردم نسبت به چنین کلکسیونی، تعداد زیادی از خودروهای گران‏قیمت و کمیاب بوده که ممکن است برای بسیاری دیدار با آن‏ها فقط از طریق تصاویر ممکن باشد! این در حالی بوده که ارزان‏ قیمت، اختصاص یافته که ممکن است زمانی در خیابان ‏ها به وفور یافت می ‏شدند.
در کشورمان نیز هستند کسانی که به سمت جمع‏ آوری خودروهایی همانند رنو۵ و پیکان که زمانی چندان ارزشمند تلقی نمی‏ شدند رفته ‏اند و این عناصر تکراری و بعضاً ملال‏ آور خیابان ‏های کشورمان ارزش حقیقی خود را بازیافته‏ اند. مجموعه آقای «مهدی ‏زاد» از شهر تبریز هم یکی از این کلکسیون ‏هاست.
هم‏وطن خوش ذوق ۲۸ ساله تبریزی، خاطراتی خوش با خودروی سیتروئن ژیان و موتورسیکلت پیاجیو براوو داشته و همین سبب شده تا علاقه وافری نسبت به این دو پیدا کند. وی در سال ۱۳۸۵یک دستگاه براوو مدل ۱۳۷۲ فیلی رنگ خریداری کرد.

زمانی در تمامی معابر اقصی نقاط کشورمان، این دو به وفور یافت می‏شدند. با این حال با گذر زمان رفته رفته ژیان و براوو از صحنه حمل و نقل کشورمان محو شدند.
وی در همین دوره یعنی سال ۱۳۹۰ یک دستگاه ژیان زرد رنگ مدل ۱۳۵۶ خریداری کرد و تصمیم گرفت برای انجام کاری متفاوت در سطح کشور، تمامی قطعات ژیان را به صورت نو و آکبند تهیه کند.
برای رسیدن به چنین هدفی حدود ۴ سال زمان صرف شد و قطعات نو از سراسر کشور جمع‏آوری شد تا در نهایت پس از تکمیل مجموعه قطعات تمامی آن‏ها به ترتیب در کنار یکدیگر قرار گیرند و چیزی مشابه تصاویر خودروهای Explode شده پدید بیاید.
این ژیان Explode شده اولین نمونه از این دست در کشورمان محسوب می‏شود. در سال ۱۳۹۲ مالک یک براوو مشکی رنگ صفر (مدل ۸۰) خریداری کرد که تاکنون نیز صفر مانده است.
شاید جالب‏ ترین نکته کلکسیون ایشان اهتمام مجموعه دار نسبت به علاقه شخصی خود و تلاش وی برای انجام کاری متفاوت باشد. امری که متأسفانه در کشورمان امروزه فراموش شده و بسیاری از مجموعه ‏داران، بیش از آن که به سراغ علایق شخصی خود بروند، به کلیشه ‏های محبوب کلکسیونرهای کشورمان روی می‏آورند و هرآنچه در میان بیشتر خودرودوستان محبوب است را به مجموعه خود می ‏افزایند. امری که سبب شده بسیاری از کلکسیونرها مجموعه‏ هایی شبیه به هم داشته باشند، بی‏آن که خلاقیتی در میان باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.