مقایسه ۶ خودرو ارزان در بازارهای جهانی؛پراید استانداردترین خودرو دنیا شد!

0

تولید خودرو ارزان، موردنیاز بسیاری از کشورهای دنیا است؛ کشورهایی که افراد قشر متوسط با درآمد سرانه پایین بسیاری را در خود جای داده‌اند و نیازمند خودروهایی هستند که بتوانند آن‌ها را با حداقل امکانات و البته با قیمت پایین به بازار عرضه کنند.
هندوستان از جمله این کشورها است که به دلیل داشتن جمعیت بسیار زیاد و وجود افرادی با درآمد بسیار پایین نیازمند خودروهایی است که بتواند بازار این کشور را پوشش دهد. تعداد کمی از خودروسازان دنیا حاضر هستند خودروهایی با حداقل امکانات برای بازار هند و دیگر بازارهای این چنینی تولید کنند.

سوزوکی، داتسون و هیوندای از جمله شرکت‌های خودروساز هستند که توانسته‌اند محصولی با قیمت پایین بسازند که قابلیت عرضه و فروش در کشورهایی مانند هند را داشته باشد؛ کشوری که البته حداقل استانداردها را دارد و به همین دلیل تولید خودرو برای آن راحت‌تر از کشوری است که هر ساله استاندارد خود را افزایش می‌دهد.

محصولاتی مانند داتسون‌گو، سوزوکی آلتو و کلریو و همچنین هیوندای Eon خودروهایی هستند که با حذف حداقل‌ها توانسته‌اند خودرویی ارزان در دنیا به حساب بیایند و البته بازار مناسبی در هند داشته باشند.

مقایسه ۶ خودرو ارزان در جهان

ارزانترین خودرو ارزانترین خودروهای دنیا کیفیت پراید مشخصات پراید امنیت پراید امکانات پراید بهترین خودرو جهان مجله خودرو

خودرو پراید در کشور ما همچون پنج خودرو مورداشاره جزو خودروهای ارزان‎ به حساب می‌آید. خودرویی که در ادامه این گزارش و در مقایسه با این خودروها متوجه ارزان‌تر بودن و حتی برتری آن در برخی موارد خواهیم شد. البته باید اذعان داشت که خودروهای ارزان عرضه‎شده در هند به دلیل جدیدتر بودن نسبت‌به پراید از طراحی زیباتری برخوردارند.

داتسون‌گو، ماروتی سوزوکی‌آلتو۸۰۰، ماروتی سوزوکی‌آلتوK10، ماروتی سوزوکی‌ کلریو، هیوندای Eon و همچنین سایپا۱۳۱، ۶محصول ارزان‎ در دنیا محسوب می‌شوند، خودروهایی با ویژگی‌هایی بعضا نزدیک به هم که اتفاقا جزو خودروهای پرفروش نیز به حساب می‌آیند.

ایربگ و ترمز ABS؛ برگ برنده پراید

با مقایسه مشخصات فنی این خودروها متوجه می‌شوید که پراید در چندین مورد نسبت‌به دیگر خودروها برتری دارد؛ حجم، قدرت و گشتاور موتور پراید نسبت‌به مدل‌های دیگر کم و بیش برتری نسبی دارد. ضمن این‎که در بحث ایربگ، غیر از خودرو سوزوکی کلریو که دارای یک ایربگ است، باقی خودروها اصولا بدون ایربگ تولید می‌شوند. این در حالی است که پراید دارای دو ایربگ است. مورد دیگری که در هیچ کدام از خودروهای فوق دیده‌ نمی‌شود، ترمز ABS است. در این مورد هم برتری با پراید است.

پراید، ارزان‌ترین خودرو دنیا

به لحاظ قیمت و باتوجه‌به مشخصات فنی به جرات می‌توان گفت که پراید ارزان‌ترین خودرو جهان محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که خودروهای فوق بسیاری از موارد را که در دنیا جزو استانداردها محسوب می‌شوند، ندارند. پراید با وجود در اختیارداشتن ایربگ و ABS بسیار ارزان‌تر از خودروهای مشابه در سگمنت و کلاس خود به مشتری می‌رسد. در صورتی که اگر قرار بود مصرف‌کننده ایرانی هریک از این خودروها را بدون درنظرگرفتن استانداردها در کشورمان داشته باشد، باید بیش‌از ۱۰۰میلیون تومان هزینه می‌کرد.

خودرو داتسون‌گو با قیمتی بیش از ۵هزار و ۴۰۰دلار در هند به فروش می‌رسد. این رقم با ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۲۳میلیون‌تومان و با ارز ۹هزار تومانی ۴۹میلیون تومان خواهد شد. همچنین دو مدل سوزوکی‌آلتو و هیوندای ‌Eon بیش‌از ۱۰هزاردلار و سوزوکی کلریو بیش‌از ۱۶هزار دلار در بازار هند قیمت دارند.

هر کدام از این خودروها بدون درنظرگرفتن حداقل استانداردها با ارز ۹هزارتومانی چیزی بین ۹۶ تا بیش‌از ۱۰۰میلیون قیمت خواهند داشت. همچنین با ارز ۴۲۰۰تومانی نیز چیزی بین ۴۳ تا ۷۰میلیون‌تومان قیمت خواهند داشت. درحال‎حاضر قیمت پراید ۲۲میلیون‌تومان است که با ارز ۴۲۰۰تومانی ۵هزارودویست‌دلار و با ارز ۹هزار تومانی ۴۶میلیون‌تومان قیمت خواهد داشت. این در حالی است که قیمت این خودروها بدون در نظر گرفتن هزینه تعرفه واردات محاسبه شده و در صورتی که هزینه تعرفه و حقوق گمرکی، عوارض و مالیات واردات خودرو در نظر گرفته شود، قیمت خودروها به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

افزایش استانداردها چقدر هزینه‌ها را افزایش می‌دهد؟

قیمت‌ خودروهای خارجی مطرح‎شده در این گزارش بدون درنظرگرفتن استانداردها است، در صورتی که قیمت هر ایربگ نصب‎شده روی پراید در قسمت راننده ۱۵۰دلار و در قسمت سرنشین جلو ۱۰۰دلار است. همچنین برای ترمزهای ABS نیز ۱۵۰دلار باید هزینه شود، موردی که در خودروهای دیگر وجود ندارد. البته دو خودرو سوزوکی آلتو و هیوندای به لحاظ چابکی (هندلینگ، سیستم تعلیق و کیفیت سواری) از وضعیت بهتری نسبت‌به پراید برخوردار هستند.

چرا پراید به هند صادر نمی‌شود؟

با همه مزیت‌های مطرح‌‎شده برای خودرو پراید، این سوال متبادر می‌شود که چرا این خودرو به هند صادر نمی‌شود؟ چند سال پیش بحث درخصوص صادرات و تولید این خودرو در هند مطرح و مذاکرات بسیاری با هندی‌ها انجام شد. هندی‌ها تقاضای راست‌فرمان کردن پراید و ساخت داخل بالا داشتند اما چندان حاضر به سرمایه‌گذاری در این خصوص نبودند. موارد این‎چنینی باعث شد تا نتوان خودرو پراید را به بازار هند عرضه کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.