با نشانه های خرابی سیستم کلاچ و نحوه رفع عیوب آشنا شوید

0

سیستم کلاچ

سیستم کلاچ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌ها درخودرو مطرح است و عملکرد صحیح آن، تاثیر مستقیم در کارکرد خودرو دارد. در صورت بروز اشکال در این سیستم ـ حتی به شکل جزیی ـ راندمان خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.کلاچ بخشی از سیستم انتقال نیرو بوده که عملکرد آن قطع و وصل نیروی انتقالی از موتور به جعبه دنده است. با کلاچ‌کردن می‌توان ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برای مدت کوتاهی قطع و پس از رها کردن کلاچ، دوباره آن را برقرار نمود.

اجرت تعویض صفحه کلاچ پراید بکسواد صفحه کلاچ تقه زدن کلاچ تمام شدن لنت کلاچ سیستم کلاچ چیست علائم تمام شدن صفحه کلاچ علائم خرابی سیم کلاچ علائم خرابی فلایویل علت لرزش پدال کلاچ عیب یابی صفحه کلاچ آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو مجله خودرو کارستان

درخودروهای مدرن امروزی، دستگاه کلاچ باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

امکان انتقال قدرت مطمئن را فراهم آورد
حرکت بدون لرزش وسیله نقلیه را امکان‌پذیر نماید.
در مقابل تغییرات دور موتور، دوام کافی داشته باشد.
حتی‌الامکان سبک بوده و به راحتی به کار بیفتد.
در وسایل نقلیه سنگین، قادر به انتقال گشتاورهای زیاد بوده و دوام و استحکام کافی داشته باشد.

وضعیت کلاچ در حالت نیم کلاچ

درحالت نیم کلاچ کردن، صفحه کلاچ در وضعیت نیمه آزاد، مابین فلایویل و صفحه فشاری دیسک قرار می‌گیرد تا بتواند بدون وارد آوردن فشار زیاد به موتور، گشتاور پیچشی زیادی را منتقل کند. در صورتی که چرخ‌ها به گشتاور بالایی برای حرکت نیاز داشته باشند و موتور جوابگوی آن نباشد، باز هم بکس و باد کردن لنت‌ها سبب قطع ارتباط ناقص شده و از خاموش‌شدن موتور جلوگیری می‌نماید. این وضعیت را هنگام شروع به حرکت‌کردن خودرو نیز می‌توان مشاهده کرد.توصیه کارشناسان جهت حرکتی پر قدرت و بدون لرزش، استفاده از کیت کلاچ استاندارد ایـساکو در داخل بسته‌بندی‌های دارای هولوگرام است.طراحی و ساخت قطعات سیستم کلاچ برای حصول اطمینان از وجود مقدار لازم نیروی گیرش و جدایش موردنیاز عملکرد سیستم و نیز پایایی آن انجام می‌گیرد، به همین دلیل توجه ویژه به پارامترهای ابعادی و عملکردی قطعات کلیدی سیستم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتواند ارتباط مناسبی بین موتور و جعبه دنده پدید آورد.

در ادامه به شرح مختصری از علل خرابی و موارد قابل حل توسط کارشناسان اشاره می‌شود:

عدم کشش خودرو

علایم: چرب و روغنی بودن سطح صفحه دیسک  و صفحه کلاچ.علت: نشتی روغن و یا گریسکاری نامناسب.روش رفع ایراد: تعویض کیت کامل کلاچ  و رفع منشاء روغن ریزی و یا گریس.

اتمام لنت کلاچ

کنترل پله فلایویل (برای خودرو پژو ۴۰۵بین ۴ و ۶ میلیمتر است).روش رفع ایراد: تعویض فلایویل و در صورت وجود آثار درگیری غیریکنواخت (پله‌ای) بر روی دیسک و صفحه، تعویض کیت کامل انجام پذیرد.

لرزش کلاچ در شروع حرکت

علایم: تخت‌شدن فنرهای بالشتکی مابین دو لنت صفحه کلاچ (کنترل چشمی)

نحوه رفع ایراد: تعویض صفحه کلاچ

پایین بودن نیروی فشاری دیسک

نحوه رفع ایراد: تعویض دیسک کلاچ

تابیدگی صفحه (برای صفحات غیر پری دمپر) با اثر درگیری غیریکنواخت برروی دیسک و صفحه

نحوه رفع ایراد: تعویض قطعات معیوب

لرزش و یا سرخوردن (بکس‌وباد) کلاچ در شروع حرکت

علایم: مشاهدۀ گریس ذوب شده و چرب بودن در سطح تماس صفحه کلاچ با دیسک

علت: استفاده گریس بیش ازحد و یا نامناسب بر روی قیفی، هزارخاری و یا کائوچویی و بلبرینگ و روغن‌ریزی از کاسه نمدهای ته میل لنگ و یا گیربکس

روش رفع ایراد: تمیزکاری سطوح گریسکاری و گریسکاری مجدد و یا تعویض کاسه نمد منشاء روغن‌ریزی/ تعویض کیت کامل کلاچ

صدای غیر عادی

علایم(۱): صدای درجا (لق لق) که بعلت خلاصی‌ها صفحه بوده

روش رفع ایراد: تعویض صفحه

علایم(۲): صدای اضافی که با فشردن کلاچ افزایش می‌یابد.

روش رفع ایراد: تعویض بلبرینگ کلاچ

حرکت پله‌ای پدال کلاچ

علایم(۱): عدم سایش و وجود گرد و غبار بر روی اجزاء داخلی کلاچ و مکانیزم تعویض دنده

روش رفع ایراد: نقاط مورد نیاز گریس‌کاری شود.

علایم(۲): درگیری یک‌طرفه بلبرینگ با قیفی و دوپهن شدن

روش رفع ایراد: بلبرینگ باید تعویض گردد.

علایم(۳): ساییدگی قیفی این قطعه

روش رفع ایراد: تعویض قطعه و کنترل نهایی محل قرارگیری بلبرینگ پس از تعویض قطعات.

لرزش پدال کلاچ درکارکرد درجا

علایم(۱): هم‌راستا نبودن شاخک‌های خورشیدی.

روش رفع ایراد: تعویض دیسک و در صورت لزوم بلبرینگ.

علایم(۲): کنترل لقی اهرم دو شاخه کلاچ

علایم(۳): خوردگی شاخک‌های خورشیدی در صورت عدم مشاهده آثار سوختگی در سطح دیسک و صفحه.

علایم(۴): خوردگی شاخک‌های خورشیدی با  اثر سوختگی.

روش رفع ایراد: تعویض کیت کلاچ کامل.

سفتی پدال کلاچ

علایم(۱): اتمام لنت

روش رفع ایراد: در صورت عدم وجود آثار سوختگی صفحه کلاچ تعویض شود.

علایم(۲): درگیری یکطرفه بلبرینگ با قیفی درصورت دو پهن شدن و خوردگی دندانه‌های داخلی و شکستگی قطر داخلی

روش رفع ایراد: بلبرینگ تعویض بلبرینگ انجام شود و در صورت خراشیدگی قیفی این قطعه نیز تعویض شود.نیروی ماکزیمم و RELEASE LOAD دیسک کلاچ بالاتر از حد مجاز باشد این پارامتر در انبار داغی اندازه‌گیری می‌شود.

مسیر کابل کلاچ بر روی خودرو کنترل شود (به‌ویژه خودروی روآ)

نحوه رفع ایراد: تعویض قطعات معیوب. کنترل اهرم‌بندی کلاچ – کابل گلاچ و گریس‌کاری محل‌های مربوط انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.