نحوه کارکرد ترمز دستی چگونه است ؟ + تصاویر آموزشی

0

یکی از مهمترین اجزای ایمنی خودروها، ترمز دستی می باشد که در خودروهای معمولی به وسیله یک اهرم و در خودروهای جدیدتر با استفاده از یک دکمه، فعال می شود.

نکات فنی و کاربردی دانستنی های فنی خودرو آموزش رگلاژ ترمز دستی تعمیر و نگهداری خودرو ترمز اضطراری افزایش عمر قطعات خودرو نحوه صحیح کشیدن ترمز دستی نام دیگر ترمز دستی

این ترمز که از سیستم ترمز پایی و معمولی خودرو کاملا مجزا طراحی شده است بدون نیاز به روغن ترمز کار می کند و در حقیقت با استفاده از کشش لنت ها به وسیله سیم، باعث قفل شدن چرخ ها می شود. در ادامه قصد داریم در رابطه با سیستم ترمز دستی در خودروهای معمولی و خودروهای جدید صحبت کرده و نحوه کار این ترمز را شرح دهیم.
کاربردهای ترمز دستی

همانطور که گفتیم، ترمزدستی یک سیستم ایمنی و ثابت نگاه دارنده خودرو محسوب می شود که تقریبا جدا از سیستم ترمز معمولی خودرو جداست. معمولا ترمز دستی برای ثابت نگاه داشتن خودرو در سطوح شیب دار استفاده می شود. در این حالت راننده ترمز دستی را فعال کرده و سپس پای خود را از روی ترمز بر می دارد و خودرو ثابت خواهد ماند. معمولا به ترمز دستی، ترمز پارک نیز گفته می شود چون در مواقعی که خودرو را پارک می کنیم نیز معمولا از آن برای عدم حرکت خودرو به جلو یا عقب استفاده می شود.

ترمز دستی نسبت به ترمز معمولی خودرو، قدرت عملکردی کمتری داشته و از آن نمی توان به عنوان یک گزینه برای ترمز معمولی استفاده نمود. از ترمز دستی برای متوقف ساختن خودرو در سطوح شیب دار، پارک خودرو، انجام حرکات نمایشی و کم کردن سرعت خودرو در مواقع اضطراری استفاده می شود.
کاربرد ترمز دستی

کاربرد اصلی ترمز دستی برای توقف خودرو در سطوح شیب دار است.

آموزش رگلاژ ترمز دستی آموزش تعویض سیم ترمز دستی بهترین نوع ترمز دستی ترمز دستی برقی چیست ترمز دستی پراید ترمز دستی پژو 405 خراب شدن ترمز دستی چشمک زدن چراغ ترمز دستی آموزش مکانیک خودرو

این ترمز معمولا تنها دو چرخ از چهار چرخ خودرو را درگیر می کند و در اکثر خودروها روی چرخ های عقب سوار می شود. ترمز دستی در خودروهای مختلف معمولا به دو شکل اهرمی و دکمه ای موجود است. ما در اینجا به تشریح عملکرد هر دو نوع ترمز دستی خواهیم پرداخت و چگونگی کارکرد آن ها را همراه با تصاویر نمایش خواهیم داد. لازم به ذکر است که بگوییم هر کدام از این دو نوع ترمز دستی خود به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم.
ترمز دستی اهرمی

این نوع ترمز دستی که معمولا در خودروهای قدیمی و معمولی کاربرد دارد، به شکل یک اهرم دستی در کنار صندلی راننده و یا یک پدال پایی طراحی می شود. راننده هنگامی که بخواهد این ترمز را فعال کند، باید اهرم را به بالا کشیده و سپس در آخرین درجه رها کند. برای رهاسازی خودرو نیز کافی است راننده دکمه رها سازی ترمز را که معمولا در بالای اهرم تعبیه شده است را فشار داده و سپس آن را به پایین رها کند. (اگر در رها سازی ترمز دستی مشکل دارید، بهتر است ابتدا کمی ترمز را به سمت بالا کشیده، سپس در همان حالت دکمه رها سازی را فشار داده و سپس ترمز را به سمت پایین رها کنید.)

ترمزدستی اهرمی خود به دو دسته یک سیمی و دو سیمی تقسیم می شود. در نوع یک سیمی، اهرم فعال کننده ترمز، به یک سیم متصل است که این سیم با استفاده از یک نگهدارنده T شکل به دو سیم متصل شده است. زمانی که اهرم کشیده می شود، سیم کشیده شده و در نتیجه هر دو سیم به یک اندازه به عقب کشیده می شوند که موجب می شود تا سیستم ترمز هر دو چرخ به یک اندازه فعال شود. در مدل دو سیمی نیز اهرم خود دارای دو سیم مجزاست که هر کدام از این سیم ها یه یک چرخ متصل هستند و با کشیده شدن اهرم، هر دو سیستم ترمز به یک اندازه درگیر می شوند.
انواع ترمز دستی در خودروها

انواع ترمز دستی در خودروها
ترمز دستی دکمه ای

مدل دکمه ای نیز خود به دو مدل سیمی و برقی تقسیم می شود. در مدل سیمی، راننده با فشردن دکمه ترمزدستی که با یک P نشان داده می شود، با استفاده از یک موتور برقی کوچک باعث کشیده شدن سیم ترمز ها و در نتیجه درگیر شدن ترمز ها می شود. اما در مدل برقی، روی هر چرخ یک سیستم الکترونیکی سوار می شود که به محض فشردن دکمه، به دیسک ها فشار آورده و هر دو دیسک چرخ را به یک اندازه درگیر می کند.
ترمز دستی الکتریکی

آموزش رگلاژ ترمز دستی آموزش تعویض سیم ترمز دستی بهترین نوع ترمز دستی ترمز دستی برقی چیست ترمز دستی پراید ترمز دستی پژو 405 خراب شدن ترمز دستی چشمک زدن چراغ ترمز دستی آموزش مکانیک خودرو

عملکرد ترمزدستی الکتریکی در خودرو

منبع: اسمارت کار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.