۳۹ روش واقعا مفید برای تمیز کردن خودرو

0

بگذارید این طوری شروع کنیم؛ هیچ کس دوست ندارد در یک سطل زباله‌ی چرخدار رانندگی کند! مهم نیست آدم‌های مختلف در این مورد چه نظری داشته باشند، ولی همه موافق‌ هستند که تمیز کردن خودرو و تمیز نگه داشتن خودرو تا حد امکان، در هر شرایطی، همیشه مهم است.

 بگذارید این طوری شروع کنیم؛ هیچ کس دوست ندارد در یک سطل زباله‌ی چرخدار رانندگی کند! مهم نیست آدم‌های مختلف در این مورد چه نظری داشته باشند، ولی همه موافق‌ هستند که تمیز کردن خودرو و تمیز نگه داشتن خودرو تا حد امکان، در هر شرایطی، همیشه مهم است. ولی صفرشویی و موتورشویی خودرو بسیار سخت و پرهزینه است، و تمیزکاری خودرو هم وقت و انرژی زیادی از آدم می‌گیرد. پس در این شرایط باید چه کار کنیم؟ خوشبختانه، جواب این سوال را برای‌تان پیدا کرده‌ایم، و البته،‌ جواب‌های زیادی هم برای آن داریم.

خب، به قول معروف، ‌”‌بیش‌تر کار نکن،‌ هوشمندانه‌تر کار کن‌”‌. وسواسی‌ها و شلخته‌ها،‌ همه به گوش! ما بهترین روش‌ها و ترفندهای موجود را برای تمیز کردن خودرو در هر زمان برای‌تان پیدا کرده‌ایم؛ یا اگر هم‌چنان دوست دارید شلخته بمانید، راه‌های آسانی برای‌تان داریم که بدون صرف وقت زیاد در روز یا نابود کردن کمرتان، بتوانید خودروی‌تان را تمیز کنید. آدم‌های زیادی در کل دنیا از این روش‌ها استفاده کرده‌اند، از انجام این کار و از تجربه‌ی رانندگی با خودروی تمیز لذت برده‌اند، و شاید هم این روش‌ها را برای خانواده و دوستان‌شان تعریف کرده‌اند. پس این روش‌های مفید تمیزکاری ماشین را یاد بگیرید؛ با این روش‌ها، تمیز کردن خودرو مثل آب خوردن می‌شود.

تمیز کردن خودرو

۱. قلم موی اسفنجی برای دریچه‌های کولر

دریچه‌های کولر همیشه باید تمیز باشند. خدا می‌داند، شاید یک روز کسی که به گرد و خاک حساسیت دارد، داخل خودروی‌تان بنشیند و پشت سر هم عطسه کند.

به علاوه، نفس کشیدن با این همه گرد و خاک برای سلامتی خوب نیست. پس یک سر به ابزارفروشی محل بزنید و یک قلم موی اسفنجی کوچک و ارزان بخرید. حالا می‌توانید این دریچه‌ها را تمیز کنید و به خودروی‌تان هم بوی تازه بدهید.

۲. تمیزکاری با مسواک

اگر می‌خواهید خودروی‌تان را مثل روز اول تمیز کنید، لازم نیست کلی ابزار و لوازم عجیب و غریب داشته باشید.

تنها چیزی که لازم دارید، یک عدد مسواک است و مقداری اراده‌ی همراه با عرق جبین! موهای مسواک وارد عمق شکاف‌ها می‌شوند و کثیفی‌ها را بیرون می‌کشند. این دقیقا همان کاری است که مسواک هنگام تمیز کردن دندان‌های‌تان انجام می‌دهد؛ پس حالا درک می‌کنید که مسواک چه‌قدر خوب می‌تواند این کار را انجام بدهد.

۳. خمیر دندان برای چراغ‌های جلو

اگر چراغ‌های جلوی خودروی‌تان آن‌قدر مات و کدر شده‌اند که در یک مه سنگین، در یک شب کاملا روشن، نور خیلی ضعیفی از آن‌ها بیرون می‌آید، شاید مجبور باشید به یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو بروید و کلی پول بابت یک دست چراغ جلوی جدید بپردازید.

یا این‌که می‌توانید یک خمیر دندان (ترجیحا خمیر دندان سفید کننده) بردارید و خودتان چراغ‌های جلوی ماشین‌تان را تمیز کنید. فقط کافی است خمیر دندان را روی شیشه‌های چراغ جلو بمالید، کمی آن را بسایید، بشویید، و خشک کنید. آره، همینه! یک دست چراغ جلوی شیک و نو!

۴. برداشتن برچسب‌های سپر با اسپری‌های روان کننده

ده بیست سال پیش، برچسب‌های سپر طرفداران زیادی داشتند و خیلی زیبا به نظر می‌رسیدند، ولی امروزه دیگر برچسب‌ها و نوشته‌های روی سپر و جاهای دیگر خودرو آن‌چنان طرفدار ندارند.

برچسب‌های سپر معمولا قدرت چسبندگی زیادی دارند؛ به همین خاطر، شاید جدا کردن آن‌ها از بدنه‌ی ماشین، مقداری از رنگ را نیز از بین ببرد. ولی دیگر نگران نباشید، تمام کاری که باید انجام بدهید این است که مقداری اسپری روان کننده (مثلا WD-40) را روی برچسب بپاشید، صبر کنید تا اسپری به داخل برچسب نفوذ کنید، و در آخر، برچسب را به راحتی بکنید.

۵. درخشندگی بدنه‌ی خودرو با خمیر پولیش

شاید دل‌تان بخواهد رنگ ماشین‌تان مانند ماشین‌های داخل ویترین نمایشگاه‌ها بدرخشد، ولی نمی‌خواهید به اندازه‌ی نمایشگاه‌دارها برای این کار پول خرج کنید.

یکی از راه‌های با صرفه‌ای که خودروی‌تان را دقیقا شبیه همان ماشین‌های نمایشگاهی می‌کند، استفاده از خمیر پولیش روی رنگ بدنه‌ی خودروی‌تان است. خمیر پولیش لکه‌ها و کثیفی‌ها را از بدنه‌ی خودرو پاک می‌کند، و هم‌زمان باعث جلا و درخشندگی رنگ ماشین‌تان می‌شود.

۶. تمیز کردن فیلترهای هوای کابین یادتان نرود

شاید داخل خودروی‌تان را کاملا تمیز کرده باشید، ولی باز هم بوی بدی احساس می‌کنید. مشکل از کجا می‌تواند باشد؟‌ خب، شاید فیلترهای هوای کابین خودروی‌تان به تمیزکاری نیاز داشته باشند.

اگر این فیلترهای هوا تمیز نشوند، تمام بوی شهر – یا بدتر از آن، قارچ و کپک – وارد ماشین‌تان می‌شوند. اگر فیلترهای هوای کابین خودرو دچار قارچ یا کپک شوند، شاید در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار بگیرید. پس حتما فیلترهای هوای کابین خودرو را تمیز کنید.

۷. مایع شیشه‌شوی دست‌ساز

به راحتی می‌توانید برای خودروی‌تان مایع شیشه‌شوی درست کنید – به خصوص در روزهای پر گرد و خاک تابستان یا روزهای بارانی پاییز که هر کاری می‌کنید، شیشه‌ی جلوی ماشین‌تان تمیز نمی‌شود.

برای این کار فقط کافی است سه فنجان الکل سفید و چهار فنجان آب را با هم مخلوط کنید، و دو قاشق چای خوری کوچک مایع ظرفشویی نیز به آن‌ها اضافه کنید. آن را در یک بطری خالی بریزید و دم دست قرار دهید تا در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید.

۸: تمیزکاری با گوش‌‌پاک‌کن

اگر واقعا می‌خواهید همه جای خودروی‌تان تمیز و درخشنده باشد، از گوش‌پاک‌کن استفاده کنید. این وسیله‌ی کوچک کارایی شگفت‌انگیزی دارد، زیرا می‌تواند در هر جایی و هر نقطه‌ای سرک بکشد – از جا لیوانی گرفته تا لوگوی ماشین.

گوش‌پاک‌کن‌ها به خاطر دو سر پنبه‌دارشان واقعا می‌توانند تمام باقی‌مانده‌ها مواد شوینده را از تمام گوشه‌های داخل خودرو پاک کنند. و از همه بهتر این‌که گوش‌پاک‌کن‌ها خیلی زیاد و ارزان قیمت هستند و بابت استفاده از آن‌ها نگرانی به خود راه نمی‌دهید.

۹. لاک ناخن برای مواقع اورژانسی

مهم نیست زن هستید یا مرد؛ همیشه باید یک شیشه‌ی برق ناخن داخل خودروی‌تان نگه دارید.

تصور کنید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در یک بزرگراه در حال رانندگی هستید که ناگهان یک سنگریزه به شیشه‌ی ماشین برخورد می‌کند و باعث ترک خوردن آن می‌شود؛ همین ترک بسیار کوچک می‌تواند بزرگ‌تر شود و شیشه‌ی جلوی ماشین را متلاشی کند. در این صورت، مقداری از این برق ناخن را روی ترک بمالید و بدون نگرانی از بزرگ شدن ترک شیشه، با امنیت خاطر تا پارکینگ خانه‌تان بروید.

۱۰. اسفنج‌های پاک کننده‌ی نانو برای داخل خودرو

اگر لکه‌های بزرگ و زشتی روی صندلی‌های چرمی یا پلاستیکی خودروی‌تان جا خوش کرده‌اند، نیازی به نگرانی نیست. این لکه‌های زشت را می‌توانید در چند لحظه از بین ببرید.

برای این‌ کار فقط باید از فروشگاه محل‌تان، یک اسفنج پاک کننده‌ی نانو بخرید و لکه‌های کثیف را با این اسفنج بسایید. اسفنج پاک کننده را کمی خیس کنید و به آرامی روی صندلی‌ها بکشید. قطعا بعد از چند دقیقه، صندلی‌های‌تان عین روز اول تمیز و زیبا می‌شوند.

۱۱: درخشندگی با وازلین

وازلین مرطوب کننده‌ی فوق‌العاده‌ای است که خیلی چیزها را می‌توان با آن مرطوب نگه داشت، ولی این ماده برای داخل خودرو هم مفید است.

اگر جنس داخل ماشین‌تان چرمی یا پلاستیکی است، یک تکه پارچه را به مقداری وازلین آغشته کنید و همه جای داخل ماشین بمالید تا قسمت‌های چرمی آن ترک نخورند. به علاوه، می‌توانید روی لاستیک‌های‌ دور درهای خودرو هم کمی وازلین بمالید تا در فصل زمستان یخ نزنند و ترک نخورند.

۱۲. برس و جارو برقی

یکی از بدترین چیزهایی که هنگام تمیز کردن گرد و خاک از دکمه‌ها، دریچه‌های کولر، داشبورد و غیره اتفاق می‌افتند، این است که گرد و خاک روی کف ماشین می‌ریزند؛ و حالا باید یک بار دیگر با جارو برقی این گرد و خاک را از کف ماشین جمع کنید.

خب،‌ برای جلوگیری از این وضعیت، می‌توانید دسته‌ی جارو برقی را در کنار برس قرار دهید، که هم زمان با تمیز کردن گرد و خاک دکمه‌ها و دریچه‌ها و غیره، جارو برقی این گرد و خاک را به داخل بکشد.

۱۳. کاردک لاستیکی برای صندلی‌ها

آیا موهای سگ‌تان می‌ریزد و تمام صندلی‌ خودروی‌تان پر از مو شده است؟ آیا برای خلاصی از شر این موها روی صندلی ماشین‌تان هر کاری را امتحان کرده‌اید؟ شاید استفاده از جارو برقی خیلی تاثیر داشته باشد،‌ ولی اصلا کافی نیست.

ولی حالا به شما می‌گوییم باید چه کار کنید؛ برای این کار فقط به یک بطری اسپری پر از آب و یک کاردک لاستیکی ( اسکوییجی) نیاز دارید. روی صندلی‌ها مقداری آب اسپری کنید و کاردک لاستیکی را روی صندلی‌ها بکشید. تمام موها در چند ثانیه از داخل پرزهای صندلی خارج می‌شوند.

۱۴. از بین بردن زنگ زدگی‌ها با نوشابه مشکی

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن زنگ زدگی‌ها بر روی هر چیزی – ماشین، میله‌ی فلزی، پل معلق و چیزهای دیگر – اسپری کردن مقداری نوشابه‌ی مشکی معمولی روی آن‌ها است.

دلیل‌اش این است که نوشابه‌ی مشکی اسیدهای زیادی دارد که برای از بین بردن زنگ زدگی‌ها خیلی مفید هستند. برای از بین بردن این زنگ‌ها فقط کافی است کمی نوشابه روی آن‌ها اسپری کنید، کمی صبر کنید، و در آخر زنگ زدگی‌ها را از سطح ماشین‌تان پاک کنید. البته، وقتی به این قضیه فکر می‌کنید که این همه‌ اسید ضد زنگ را مرتبا وارد بدن‌تان می‌کنید، شاید کمی نگران شوید!

۱۵: براق کردن صندلی‌ها با روغن زیتون

شستن چرم یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است. اگر ماده‌ی نامناسبی را روی آن بریزید، چرم دچار لکه می‌شود؛ و در این صورت، شاید خودروی‌تان هم کمی زشت شود.

در عوض، مقدار کمی روغن زیتون بردارید و روی یک پارچه یا حوله بریزید، و آن را به حرکات دایره‌ای شکل روی صندلی‌ها بمالید. روغن زیتون مدت زیادی روی صندلی‌ها باقی می‌ماند؛ پس لازم نیست از مقدار زیادی روغن زیتون استفاده کنید. البته، شاید هم این کار باعث شود غذاهای ایتالیایی هوس کنید.

۱۶. جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد

بعضی وقت‌ها شاید خودروی‌تان بوی بد بگیرد؛ مثلا تصور کنید لباس‌های ورزشی کثیف‌تان چند وقتی در ماشین مانده باشند.

امروز با یک آدم مهم قرار دارید، و قطعا دل‌تان نمی‌خواهد وقتی این فرد خاص وارد ماشین‌تان می‌شود، بوی عرق لباس‌های ورزش‌تان را حس کند. پس باید چه کار کنید؟ فقط کافی است مقداری جوش شیرین بردارید و روی صندلی‌ها پخش کنید؛ بگذارید جوش شیرین چند ساعتی داخل ماشین‌تان بماند، و بعد با جارو برقی آن را جارو کنید؛ همینه! خودروی‌تان بوی شگفت‌انگیزی به خود می‌گیرد.

۱۷. پاک کردن شیشه‌ها با دستمال مرطوب نوزاد

اگر بچه‌دار هستید یا اگر ارتشی هستید، حتما می‌دانید دستمال مرطوب نوزاد چه‌قدر عالی، ضروری، و شگفت‌انگیز است.

همیشه خوب است یک بسته دستمال مرطوب نوزاد در خودروی‌تان داشته باشید، تا در مواقعی که چیزی داخل ماشین می‌ریزد، بتوانید آن را پاک کنید. به علاوه، دستمال مرطوب نوزاد به همان اندازه می‌تواند برای پاک کردن شیشه‌ها هم خوب عمل کند؛ این دستمال‌ها کمک‌تان می‌کنند شیشه‌ها را به خوبی تمیز نگه دارید و بتوانید به راحتی بیرون را از داخل ماشین تماشا کنید. خدا رو شکر که این دستمال‌ها هستند!

۱۸: نرم کننده‌ی مو برای ماشین؟

از این به بعد، نرم کننده دیگر فقط برای درخشان کردن موها نیست.

می‌خواهید باور کنید یا نه، اگر خودروی‌تان را با نرم کننده‌ی مو بشویید، دقیقا به همان اندازه براق، درخشان، و جلا داده می‌شود که آن را به یک کارواش گران‌ قیمت ببرید. یک نرم کننده‌ی حاوی لانولین بخرید، مقداری از آن را روی قسمت‌های چرمی ماشین بریزید، و این نرم کننده را آن‌قدر با حرکات دایره‌ای شکل روی چرم بمالید تا کاملا درخشان شود. این کار به همان اندازه که روی موهای‌تان اثر دارد، خودروی‌تان را درخشنده، و خودتان را شگفت‌زده می‌کند.

۱۹. قالب کاپ‌کیک برای جا لیوانی‌ها

این جا لیوانی‌ها واقعا آدم را دیوانه می‌کنند. همه چیز در آن‌ها جمع می‌شود؛ و از همه بدتر این‌که، معمولا این مرکز فساد و آلودگی، هیچ وقت، به درستی تمیز نمی‌شود.

با این حال، یک راه آسان برای تمیز نگه داشتن جا لیوانی‌ها این است که دو عدد قالب کاپ‌کیک بخرید و آن‌ها را داخل جا لیوانی‌ها بگذارید. به این ترتیب، هر وقت این قالب‌ها کثیف شوند، به راحتی آن‌ها را خارج می‌کنید،‌ تمیز می‌کنید،‌ و دوباره سر جای‌شان میگذارید.

۲۰:تمیز کننده‌ی کیبورد برای دریچه‌های کولر

با استفاده از اسپری هوای فشرده، درست مثل تمیز کردن دکمه‌های کیبورد، می‌توانید کثیفی‌ها و ذرات کوچک گرد و غبار را از عمق شکاف‌ها و کنج فرورفتگی‌های کوچک خودروی‌تان بیرون بیاورید.

اسپری هوای فشرده با کمک لوله‌ی بسیار باریک‌اش هوا را با سرعت زیاد به هر نقطه‌ای وارد می‌کند؛ این جریان هوا هر گونه آلودگی را در هر نقطه پاک می‌کند. این وسیله تمیز کردن ماشین را برای‌تان خیلی راحت می‌کند.

۲۱. سیم ظرفشویی برای تمیز کردن شیشه جلو

این روش شاید عجیب و غریب‌ترین چیزی باشد که در این نوشته می‌خوانید. ولی به حرف‌مان گوش دهید.

باور می‌کنید یا نه، سیم ظرفشویی وسیله‌ی شگفت‌آوری است که با آن می‌توانید شیشه‌ی جلو را به خوبی تمیز کنید. شیشه‌ی جلوی خودرو ضخیم و قدرتمند است و به راحتی خراشیده نمی‌شود – جنس آن چیزی شبیه گوریلا گلس است. بنابراین، اگر تمام دوده‌ها و چرک‌های روی شیشه جلو را با سیم ظرفشویی بسایید، نه تنها هیچ اتفاقی نمی‌افتد، بلکه شیشه ماشین‌تان خیلی خوب تمیز می‌شود و می‌توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

۲۲. استفاده از ورق‌های خشک کن برای پاک کردن حشرات مرده از روی سپر ماشین

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است؛ وقتی تابستان‌ها با سرعت در جاده‌های شمالی رانندگی می‌کنید،‌ آن‌قدر حشرات مختلف به سپر ماشین برخورد می‌کنند و متلاشی می‌شوند و خون‌شان روی سپر پخش می‌شود، که انگار دست به یک جنایت بزرگ زده‌اید؛ به هر صورت،‌ صحنه‌ی زشتی جلوی ماشین ایجاد می‌شود.

برای این‌که سپرتان را پاک کنید و صحنه‌ی جنایت را از بین ببرید، مقداری آب و چند عدد ورق خشک کن بردارید و به آرامی روی سپر بکشید تا تمام این حشرات از روی آن پاک شوند. ورق خشک کن وسیله‌ی مفیدی است که برای از بین الکتریسیته‌ی ساکن و خوشبو کردن لباس‌ها در ماشین لباسشویی استفاده می‌شود.

۲۳: استفاده از الکل برای تمیز کردن برف‌پاک‌کن‌ها

حتما شما هم مرتبا تیغه‌ی برف‌پاک‌کن خودروی‌تان را تمیز می‌کنید، ولی به محض این‌که نم باران روی شیشه می‌نشیند و برف‌پاک‌کن را روشن می‌کنید، رد برف‌پاک‌کن روی کل شیشه می‌ماند.

این مسئله واقعا عذاب‌آور است. خب، برای جلوگیری از این اتفاق، یک کم الکل طبی بردارید و روی پارچه یا حوله‌ای بریزید؛ تیغه‌ی برف‌پاک‌کن را با این پارچه تمیز کنید. این دفعه که برف‌پاک‌کن‌ها را روشن می‌کنید، هیچ ردی روی شیشه نمی‌بینید.

۲۴: تمیزکاری با کمک پیچ‌گوشتی و پارچه

کثیفی‌ها و آلودگی‌ها همیشه دوست دارند در دوردست‌ترین نقطه‌ها جا خوش کنند؛ جاهایی که عقل جن هم به آن‌جا نمی‌رسد. پس چه ‌طوری باید شکاف‌‌ها و گوشه‌های کوچک داخل خودرو را به خوبی تمیز کرد؟

این کار واقعا ساده است. فقط یک عدد پیچ‌گوشتی چهارسو نیاز دارید که پارچه‌ای سر آن بگذارید و به جان گوشه‌ها و شکاف‌های دور از دسترس ماشین‌تان بیافتید. با این کار ماشین‌تان به سرعت نو و تمیز خواهد شد.

۲۵. استفاده از جوراب کهنه، لیوان مسافرتی، و اسپری شیشه‌شوی برای تمیز کردن جا لیوانی

یادتان می‌آید پارسال کمی نوشابه توی جا لیوانی ریخته شد؟ خب، احتمالا هنوز هم جا لیوانی‌تان را تمیز نکرده‌اید؟ ولی الان وقت‌اش رسیده است جا لیوانی‌تان را تمیز و زیبا کنید.

برای این کار فقط کافی است یک لیوان مسافرتی بردارید، سر آن یک جوراب بکشید، و کمی مایع شیشه‌شوی روی آن اسپری کند. این لیوان را داخل جا لیوانی بگذارید، و آن را به دو طرف بچرخانید. چند بار این کار را تکرار کنید تا جا لیوانی‌تان واقعا تمیز شود.

۲۶. خوشبو کردن خودرو با روغن معطر و گیره‌ی لباس چوبی

ماشین‌تان بد بو شده است؟ باید چه کار کنید؟ اسپری‌های خوشبو کننده زیاد دوام نمی‌آورند و خوشبو کننده‌های ماشین هم بوی شدید و آزار دهنده‌ای دارند.

پس چه طوری باید هوای داخل خودرو را به آسانی، به سرعت، و بدون هزینه‌ی زیاد تازه و خوشبو کنیم؟‌ یک گیره‌ی لباس چوبی بردارید، و مقداری روغن معطر (طبیعی) روی آن اسپری کنید،‌ و گیره‌ی لباس را روی دریچه‌ی کولر گیر دهید. همینه! یک خوشبو کننده‌ی ارزان و عالی برای خودرو!

۲۷: سطل زباله برای تمیز نگه داشتن خودرو

بعضی وقت‌ها ماشین‌تان پر از زباله می‌شود، و دقیقا نمی‌فهمید این همه زباله چه‌ طوری و از کجا وارد ماشین‌تان شده‌اند. به نظر شما اگر داخل خودروی‌تان یک سطح زباله‌ی مخصوص داشتید، این اتفاق می‌افتاد؟

نیاز نیست نگران باشید که یک سطل زباله‌ی دست و پا گیر را باید کجای خودرو بگذارید، سطل زباله‌های مخصوصی برای خودرو درست شده‌اند. بله! فقط کافی است یک عدد از آن‌ها را بخرید و داخل ماشین‌تان بگذارید؛ و به این صورت مشکل‌تان حل می‌شود. اگر بخواهید، حل این مشکل سخت نیست.

۲۸: تمیز کردن کفپوش خودرو

وقتی کفپوش‌های خودرو کثیف می‌شوند، واقعا عذاب‌آور خواهند شد. فرقی نمی‌کند شغل و وضعیت اقتصادی‌تان چه طور باشد، کفپوش‌های هر ماشینی به راحتی کثیف و زشت می‌شوند. ولی چرا وقتی می‌توانید به راحتی و ارزانی، آن‌ها را داخل خانه‌تان تمیز کنید، فقط برای تمیز کردن کفپوش‌ها به کارواش بروید و کلی پول خرج کنید؟

برای این کار فقط کافی است کفپوش‌ها را از داخل خودرو بردارید و کمی اسپری سفید کننده روی‌شان بپاشید؛ سپس آن‌ها را داخل ماشین لباسشویی بگذارید و مقداری پودر لباسشویی هم داخل آن بریزید. البته باید تنظیمات لباسشویی را روی ملایم‌ترین حالت آن قرار دهید (برای آن که به دستگاه فشار نیاید). همین!

۲۹. پاک کردن حشره‌های مرده از روی سپر با اسپری روغن خوراکی

باز هم رانندگی در یک تابستان داغ و جاده‌های شمالی؛ دار و دسته‌ی حشره‌ها در وسط جاده در حال گشت و گذار هستند.

در این حالت، برای آن‌که با آن‌ها تصادف نکنید، قطعا از مسیرتان منحرف نمی‌شوید؛ ولی وقتی به مقصد می‌رسید و پیاده می‌شوید، جسد صدها حشره را می‌بینید که روی سپر ماشین‌تان چسبیده‌اند. حالا حتما باید جلوی خودروی‌تان را تمیز کنید. خب، با استفاده از یک اسپری روغن خوراکی،‌ و یک دستمال پارچه‌ای نرم می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

۳۰: پاک کننده‌ی دست‌ساز

بعضی وقت‌ها لکه‌هایی روی صندلی خودرو ایجاد می‌شوند که آن‌قدر عمیق هستند که با هیچ روش و وسیله‌ای به طور کامل تمیز نمی‌شوند و از بین نمی‌روند. خب، در این وضعیت باید چه کار کنید؟ در مرحله‌ی اول، فقط این محلول ساده را با ترکیب مواد زیر درست کنید:‌

الف. یک فنجان سرکه مقطر
ب. یک فنجان آب گازدار (سودا)
پ. نصف فنجان مایع ظرفشویی
ت. به همراه بطری اسپری
ث. و فرچه

مواد بالا را در بطری اسپری بریزید و خوب با هم مخلوط کنید؛‌ این محلول را روی صندلی اسپری کنید، اجازه دهید به عمق آن نفوذ کند و بگذارید به همین حالت خشک شود.

۳۱: خوشبو کردن خودرو با موم معطر

بوی خوشبو کننده‌‌های خودرو که معمولا در همه جا پیدا می‌شوند، آزاردهنده و تند است، و چشم خیلی از آدم‌ها را به دلایلی می‌سوزاند. خب، پس برای خوشبو کردن داخل ماشین‌تان باید چه کار کنید؟ کار آسانی است.

برای این کار فقط کافی است یک شمع معطر مورد علاقه‌تان را بردارید و کمی از موم آن را جدا کنید؛ این موم را داخل یک ظرف شیشه‌ای بیندازید؛ چند سوراخ روی درب ظرف ایجاد کنید. با آب شدن تدریجی این موم، بوی عطر آن خارج می‌شود و به طور ساده و شگفت‌آوری فضای داخل ماشین‌تان را خوشبو می‌کند.

۳۲. پاک کردن شیشه‌های ماشین با روزنامه

اگر شیشه‌های خودروی‌تان کثیف شده‌اند، استفاده از روزنامه روش خیلی خوبی است. روزنامه‌ی مورد علاقه‌تان، یا صادقانه بگوییم، روزنامه‌ای که از آن متنفر هستید، را مچاله کنید و به صورت یک توپ در بیاورید.

یک مایع شیشه‌شوی معمولی را روی شیشه‌ی ماشین اسپری کنید. سپس روزنامه‌ی مچاله شده را روی شیشه بمالید و آن را به خوبی تمیز کنید. تبریک می‌گوییم! حالا دیگر می‌توانید داخل ماشین‌تان را ببینید. ولی حواس‌تان باشد، از این روش برای شیشه‌های رنگی استفاده نکنید.

۳۳. پاک کردن نمک‌های جاده از زیر خودرو با استفاده از سرکه

وقتی کف جاده را نمک می‌پاشند، جاده دیگر یخ نمی‌زند و برف‌ها به سرعت از بین می‌روند. ولی آیا می‌دانید علاوه بر برف و یخ، چه چیز دیگر نیز در این میان ممکن است از بین برود؟ بدنه‌ و زیر خودروی‌تان.

پس، دفعه‌ی بعد که برف بارید و سطح جاده را نمک پاشیدند، مقداری آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و زیر خودروی‌تان اسپری کنید. با این کار، نمکی که به زیر خودرو پاشیده شده است،‌ به راحتی پاک می‌شود و دیگر نمی‌تواند زیر خودروی‌تان را از بین ببرد.

۳۴: روفرشی کوچک زیر صندلی‌ها

اگر بچه‌ی کوچک دارید، پس به احتمال زیاد، یک صندلی کودک نیز برای ماشین خریده‌اید. وقتی صندلی کودک را از داخل ماشین بیرون می‌آورید، خوشبختانه یا متاسفانه، معمولا مقداری از غذا یا هر چیز دیگری را که دست بچه‌تان بوده، می‌توانید روی صندلی یا کف خودروی‌تان ببینید.

به هر حال، سرتان خیلی شلوغ است و نمی‌توانید مدام ماشین‌تان را تمیز کنید. پس بهترین راه این است که یک روفرشی کوچک یا یک ملحفه روی صندلی‌ها و کف ماشین بیندازید تا هر چیزی که از دست بچه‌تان می‌افتد، همه روی روفرشی جمع شوند.

۳۵. خشک کردن دستی خودرو بعد از هر نوع شستشو

بعد از شستشوی بدنه‌ی خودرو – چه به صورت حرفه‌ای در کارواش یا چه به صورت دستی در حیاط خانه – اگر به خوبی آن را خشک نکنید، لکه‌های آب روی سطح خودرو باقی می‌مانند.

بهترین کار برای جلوگیری از جا ماندن این لکه‌ها روی سطح ماشین‌،‌ این است که خودتان دست به کار شوید و کل بدنه‌ی آن را با یک حوله به خوبی خشک کنید. با این کار چهره‌ی ماشین‌تان جوری خواهد شد که انگار همین حالا از نمایشگاه بیرون آمده است.

۳۶. استفاده از اتو برای برداشتن مواد چسبنده از روی پارچه‌های داخل خودرو

اگر کودک‌تان پاستیل خرسی‌اش را روی یکی از بخش‌های پارچه‌ای داخل ماشین انداخته، و پاستیل روی پارچه چسبیده، و شما هم حالا فکر می‌کنید دنیا به آخر رسیده است، اصلا نگران نباشید.

اصلا از این وضعیت نترسید، چون چیزی برای ترسیدن وجود ندارد – البته اگر اتو اطراف‌تان باشد و این روش را بلد باشید! فقط کافی است یک تکه پارچه‌ی ضخیم بردارید و روی جایی که پاستیل چسبیده است بگذارید. اتو را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه روی پارچه‌ی ضخیم قرار دهید. ماده‌ی چسبناک از روی ماشین کنده می‌شود و به پارچه‌ی ضخیم می‌چسبد. این طوری می‌توانید این مشکل را حل کنید.

۳۷: پاک کردن شیشه جلو از داخل

بعضی وقت‌ها شیشه‌ی جلوی ماشین از بیرون تمیز است، ولی از داخل کلا کثیف است.

بهترین راه برای خلاصی از این وضعیت (و البته بهتر شدن دید راننده) حل کردن یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی در مقداری آب ولرم و افزودن یک تا سه قطره سرکه سفید داخل آن است. سپس یک تکه پارچه را به این محلول آغشته کنید و شیشه‌ی جلوی ماشین را با آن تمیز کنید. این طوری شیشه‌ی جلوی ماشین بدون استفاده از مواد شیمیایی کاملا تمیز می‌شود.

۳۸. تمیز کردن دریچه‌های کولر با ژل سیلیکونی

دریچه‌های کولر در خودرو خیلی مهم هستند. چه برای روزهای داغ تابستان که باد دلچسب و خنک بیرون می‌دهند، و چه در سیاه زمستان، در هوای منفی چند درجه، که وجودتان را گرم می‌کنند.

ولی تا حالا نگاهی به این دریچه‌ها انداخته‌اید؟ خاک گرفته و کثیف هستند، این طور نیست؟ برای آن‌که ماشین تمیز باشد و خیال‌تان هم از بابت کیفیت هوایی که از این دریچه‌ها بیرون می‌آید، راحت باشد، با استفاده از یک ژل سیلیکونی می‌توانید به خوبی آن‌ها را تمیز کنید.

۳۹. تمیز کردن جاهای دیگر ماشین با ژل سیلیکونی

اصلا فکرش را هم می‌کردید، ژل سیلیکونی و خمیر بازی به غیر از اسباب‌بازی بچه‌ها کاربردهای دیگری هم داشته باشد؟

خب، تجربه ثابت کرده است این ژل برای بیرون آوردن کثیفی‌ها و آلودگی‌ها از میان دکمه‌ها خیلی عالی است. فقط کافی است این ژل را روی دکمه‌ها بگذارید و کمی فشار دهید، سپس آن را بر دارید و آلودگی‌های روی ژل ببینید – با این روش، خودروی‌تان جوری تمیز می‌شود که انگار همین الان از خط تولید بیرون آمده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.