عوارض شهرداری به عهده خریدار است یا فروشنده؟

0

 

یکی از سؤالات رایجی که همیشه بین خریداران و فروشندگان خودروها وجود دارد و هنوز هم یک مسأله روشن نشده باقی مانده این است که پرداخت عوارض شهرداری به عهده خریدار است یا فروشنده؟ به عبارت دیگر عوارض شهرداری خودرو باید توسط خریدار پرداخت شود یا فروشنده قبل از نهایی کردن معامله فروش باید عوارض را پرداخت کند؟ عوارض شهرداری خودرو به شکل عرفی و اخلاقی بر عهده فروشنده است که باید به شکل سالانه پرداخت شود. با این حال بسته به توافق طرفین قابل تغییر است.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو بر عهده کیست؟

عوارض شهرداری خودرو از جمله عوارضی است که سالانه باید توسط مالکان پرداخت شود. موعد پرداخت عوارض شهرداری به شکل سالانه است. به عبارت دیگر مالکان خودرو باید به شکل سالانه و در انتهای هر سال کلیه عوارض مربوط به شهرداری را پرداخت کنند. اما این اتفاق معمولا رخ نمی‌دهد و فروشندگان آن را به روز فروش و انتقال سند خودرو منتقل می‌کنند. گاهی اوقات هدف از انجام این کار، ایجاد توافق با خریدار برای نپرداخت عوارض شهرداری خودرو و واگذاری آن به خریدار است.

با توجه به اینکه عوارض شهرداری خودرو باید کاملا تسویه شده باشد تا بتواند دستگاه را از مالک آن خریداری کرد، طبق توافق یکی از افراد، فروشنده یا خریدار، باید پرداخت هزینه عوارض را متحمل شود. طبیعتا در این حالت که خریدار هزینه‌ها را متحمل می‌شود هزینه‌های جانبی برای فروشنده کاهش می‌یابد.

بد نیست بدانید در صورتی که مالک خودرو تا کنون عوارض شهرداری خودرو را نپرداخته باشد و از موعد مقرر عبور کرده باشد، ماهانه 2% جریمه دیرکرد باید پرداخت کند که به مبلغ کل افزوده می‌شود..

 

چطور باید عوارض شهرداری خودرو پرداخت شود؟

 

عوارض شهرداری خودرو از طریق روش‌های مختلف قابل پرداخت است که خریدار می‌تواند از طریق استعلام، میزان بدهی فروشنده را نسبت به عوارض شهرداری بسنجد. عوارض شهرداری در کنار عوارض طرح ترافیک و آزادراهی باید به موقع پرداخت شوند تا مشمول جریمه دیرکرد نشوند.

پرداخت عوارض شهرداری به عهده خریدار است یا فروشنده؟ طبق توضیحات داده شده اساسا باید بر عهده فروشنده باشد اما اینکه فروشنده چطور می‌تواند عوارض شهرداری خودرو را پرداخت کند موضوع مورد بحث ما در همین رابطه است.

اما قبل از اینکه روش پرداخت آن را توضیح دهیم باید به اندازه کافی با مفهوم این نوع عوارض آشنا باشید. وقتی صحبت از پرداخت عوارض شهرداری توسط فروشنده می‌شود به معنای عوارضی است که هر خودرو به دلیل استفاده از مسیر و خیابان‌های مختلف باید بپردازد که بسته به نوع خودرو متفاوت است. بنابراین خریداران خودروها باید دقت داشته باشند که فروشندگان باید این نوع جرائم رانندگی را بپردازند. بسیاری از مواقع خریداران طبق توافق با فروشنده هزینه عوارض شهرداری خودرو را قبول می‌کنند و متأسفانه موقع پرداخت متوجه رقم‌های سنگینی می‌شوند که به دلیل دیرکرد در پرداخت مشمول جریمه نیز هست.

 

چطور متوجه شویم که عوارض شهرداری خودرو چقدر است؟

خریداران و مالکان خودرو می‌توانند برای اطلاع دقیق از رقم پرداختی بابت عوارض شهرداری از چند روش استفاده کنند. در هر صورت دقت داشته باشید که به طور کامل به این سؤال پرداختیم که پرداخت عوارض شهرداری به عهده خریدار است یا فروشنده.

اولین و ساده‌ترین روش، مراجعه به سایت my.tehran.ir است. در این روش با وارد شدن به داخل سایت و سپس وارد کردن مشخصات فردی و خودرو (شماره VIN)، عوارض شهرداری خودرو مشخص می‌گردد. اما اگر مایل نیستید که از این روش استفاده کنید یا نمی‌توانید به شکل اینترنتی عوارض شهرداری ماشین را بپردازید، روش حضوری هم وجود دارد.

برای مراجعه حضوری جهت پرداخت عوارض شهرداری خودرو، کافیست به دفاتر خدمات الکترونیک یا پیشخوان دولت مراجعه نمایید. اگر هم در شهرستان هستید باید به نزدیک‌ترین شهرداری محل سکونت مراجعه نمایید یا اینکه به دفاتر پیشخوان دولت بروید. در مراجعه حضوری باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

• کارت ملی

• مدارک مالک خودرو مبنی بر تسویه حساب عوارض قبلی

• برگ سبز یا سند مالکیت خودرو

البته گاهی اوقات مالکان خودرو به رقم پرداختی اعتراض دارند یا عوارض شهرداری خود را پرداخته‌اند اما در سیستم ثبت نشده و اکنون باید با جریمه بپردازند. در این شرایط فقط باید به شکل حضوری اقدام کنید.

 

عوارض شهرداری هر خودرو چطور تعیین می‌شود؟

 

تا اینجا متوجه شدیم که هنگام خرید و فروش یا نقل و انتقال مالکیت خودرو، عوارض شهرداری باید پرداخت شود. سپس این سؤال مطرح شد که عوارض شهرداری به عهده خریدار است یا فروشنده که یقینا بر عهده فروشنده است مگر اینکه توافق خاصی صورت گرفته باشد.

سؤال بعدی که در این زمینه مطرح است، شیوه محاسبه عوارض شهرداری برای هر یک از خودروهاست. عوارض شهرداری برای هر خودرو ثابت نیست و به طور کلی رقم ثابتی ندارد. عوارض شهرداری که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت معلوم می‌شود برای اجرا به وزارت اقتصاد می‌برند. وزارت اقتصاد نیز ارزش هر خودرو را به شکل دفترچه کامل به شهرداری‌ها تحویل می‌دهد.

ارزش هر خودرو برای محاسبه عوارض شهرداری براساس آخرین مدل خودرو، قیمت فروش کارخانه برای خودروهای داخلی، مجموع ارزش گمرکی و مالیات ورود برای خودروهای خارجی و وارداتی تعیین می‌گردد. در انتها ارزش خودرو در 1.5 ضرب شده و سپس عدد نهایی بر 1000 تقسیم می‌گردد. البته نرخ 1.5 هر سال تغییر می‌کند که در حال حاضر تا سال 1400 همین رقم از سال 1398 ثابت باقی مانده است.

 

نکات مهم در رابطه با عوارض شهرداری خودرو

 

قبل از هر چیز دوباره به این سؤال می‌پردازیم که عوارض شهرداری به عهده خریدار است یا فروشنده که مجددا تأکید می‌کنیم بر عهده فروشنده است بجز اینکه توافقی صورت گرفته باشد. به چند نکته هم پیرامون این موضوع دقت کنید:

• طبق ماده 46 قانون مالیات، عوارض شهرداری برای خودروهایی که بیشتر از 10 سال عمر دارند، حدود 10 تا 100% بیشتر از رقم پرداختی خودروهای با کمتر از 10 سال کارکرد است. در هر صورت فروشنده یا مالک وظیفه پرداخت عوارض شهرداری را بر عهده دارد.

• در گذشته پرداخت عوارض شهرداری برای خودرو در زمانی بود که مالکان قصد انتقال سند یا فروش خودرو را داشتند. اما در حال حاضر رویه عوض ده و پرداخت هزینه عوارض شهرداری به شکل سالانه است.

• پرداخت عوارض شهرداری تمام و کمال بر عهده فروشنده است. بنابراین فروشنده موظف است عوارض ماشین را تا انتهای همان سال پرداخت کند.

 

جمع بندی مطالب

 

در این مطلب به بررسی یکی از مهم‌ترین سؤالات در زمینه نقل و انتقال خودروها پرداختیم. پرداخت عوارض شهرداری به عهده خریدار است یا فروشنده؟ پرداخت عوارض شهرداری خودروها به شکل سالانه است و مالکان خودرو موظف هستند هر سال این عوارض را پرداخت کنند تا مشمول جریمه نشوند.

تسویه حساب عوارض شهرداری لازمه خرید و فروش خودرو است و این مورد بر عهده فروشنده است که برای اطلاع از مقدار آن باید به سایتی که معرفی شد مراجعه کنید. در برخی مواقع طبق توافقات قبلی خریداران این هزینه را متقبل می‌شوند که در واقع وظیفه فروشنده است.
خودروبانک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.