آموزش نحوه تعویض شمع و وایر خودرو سمند و دنا EF7 +عکس
برای اینکه موتور خودرو دارای راندمان مناسب باشد لازم است که شمع ها سرویس شوند یا در صورت لزوم تعویض گردند.
شمع خودرو قطعه کوچکی است که داخل سیلندر موتور قرار می گیرد و از یک سمت ولتاژ بالا به آن اعمال می شود و در سمت دیگر که داخل سیلندر قرار می گیرد جرقه ایجاد می شود. این جرقه باعث انفجار مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر موتور می شود که این انفجار در نهایت نیروی لازم را برای موتور فراهم می کند.
شمع ها را سرویس نکنیم چه می شود؟
موتور خودرو بد کار می کند و اصطلاحا موتور خام سوزی خواهد داشت و راندمان آن کم می شود، کارایی آن تحت تاثیر این مشکل خواهد بود و این خام سوزی باعث آسیب رساندن به کاتالیست خودرو و در نهایت باعث افزایش آلایندگی خودرو می شود. همچنین ممکن است خودرو شما بد روشن شود. حتی در مواردی باعث روشن شدن چراغ چک خودرو در اثر آسیب رساندن به قطعات موتوری می شود.
نشانه های خرابی شمع خودرو چیست؟
یکی از نشانه های خرابی شمع ها سیاه شدن آنهاست. همچنین شمع دارای یک عایق چینی است که اگر صدمه دیده باشد یا ترک برداشته باشد اختلاف پتانسیل لازم در دو سر الکترود ها ایجاد نمی شود و در نتیجه جرقه هم نخواهیم داشت و یکی از سیلندر های موتور خودروی شما کار نخواهد کرد که این مشکل با بد کار کردن و لرزش و صدای اضافی همراه است و تشخیص آن کار سختی نیست.
چه زمانی شمع ها باید تعویض شوند؟
توصیه می شود بعد از هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد شمع خودرو را تعویض کنید. البته بعضی سازنده ها شمع هایی با عمر کاری ۹۵۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ کیلومتر نیز ارائه داده اند. اگر به تعویض شمع ها در موعد مقرر بی توجه باشید و تا خرابی کامل آن را تعویض نکنید ممکن است حتی باز کردن شمع ها هم بسیار سخت شود.
مراحل تعویض شمع و وایر سمند و دنا EF7
۱-کابوت ماشین را بالا بزنید
۲- سعی کنید موتور سرد باشد
۳- وسایل مورد نیاز را تهیه کنید (۴ عدد شمع ،آچار شمع، اگر بکس ۱۶بلند مخصوص شمع با رابط بلند و دسته بکس باشد بهتر است و بکس E و اگر نبود با بکس ۸ و دسته بکس)
۴-قاب بالای موتور را دربیاورید
۵- با بکس ۸ پیچ های کوئل را باز کنید کوئل و وایر هر سیلندر جدا می باشد
۶- با احتیاط و به آرامی بازی کنید تا دربیاد بعضی اوقات بدلیل بازدید دیر به دیر ممکن وایر به شمع جذب باشد و موقع بیرون کشیدن پاره شود و موقع جا زدن وایر روی شمع یک مقداری گیرس بزنید
۷-با آچار شمع ها را باز کنید و با سر وایر کوئل دوبل به آرامی از موتور دربیاورید عمق هر شمه ۱۵ سانت می باشد
۸-نکته :سعی کنید یکی یکی باز کنید و تعویض کنید و سراغ دیگری بروید ولی اگر باهم باز کردید کوئل ها را علامت بگذارید تا جابه بجا نبندید موقع جا زدن شمع هم به آرامی داخل سیلند بگذاریسد تا به دهنه شمع آسیبی نرسد یا دهانه پلاتین جمع نشود
۹- تعویض وایر هم روی کوئل ها می باشد که یک سیم فنری داخل آن هست اگر پوسیده و پاره بود تعویض کنید
۱۰-قیمت ۴ عدد شمع ۸۵۰۰۰ هزار تومان -قیمت وایر ۴۵۰۰۰ تومان
کارستان
ارادت وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون من یه دنا مدل اخر ۹۹ دارم تو دنده و یک و دو فقط فقط تا میخام راه بیفتم ماشین خیلی اوقات ریپ میزنه ،ممنون میشم کمکم کنید از شمع و وایر هستش؟ماشین اصلا کار نکرده از چیه،باید پامو خیلی اروم از رو کلاج بردارم تا اینطوری نشه
سلام
دیاگ بزنید و شع و وایر و دریچه گاز بررسی کنید.
من شمع و وایر عوض کردم تعمیرکار به شاگردش گفت بازکند
اینم علامت نزده بود کویرها را شانسی بست
عالی ، بیشتر در مورد تعمیرات EF7 مطلب بذارید
سلام .ممنون از راهنمایی تون.سپاس
مرسی از مطلب مفیدتون، لطفا به سمند ef7 بیشتر بپردازید 🙂
سلام ممنون از آموزش
لطفا آموزش های ef7 و سمند را بیشتر بگذارید چون کلا منابع در این خصوص کم هست، و اتفاقا این موجب تمایز سایت خوب شما میشود.
باید شمع ها را کمی شل بست؟ چون من دقت کردم تعمیرکارها شل میبندن! سفت بستن مشکل پیش میاره؟
حتما باید شمع ها محکم بسته شود و توسط ترکمتر به اندازه استاندارد محکم شوند شل بستن شمع ها کاملا غلط و خطرناک است