آموزش تست مدار، سویچ و رله فن خنک کننده

0

چک کردن سیم‌ها، ارتباط دهنده‌ها و قطعات مرتبط

زمانی که موتور فن خنک کننده و فیوزها، بریکرها یا فیوزهای حرارتی به نظر می‌آید کاملا سالم باشند، زمان آن فرا رسیده است که مدار و قطعات مرتبط با آن را چک کنید. شما ممکن است به راهنمای تعمیر وسیله نقلیه خود برای تعیین محل قطعات و سیم‌ها در مدار نیاز داشته باشید.

سعی کنید تا سیم‌های فن را تا پشب سوئیچ دمای سردکننده یا فن خنک کننده (در خودروهای مدرن) دنبال کنید. با دقت به سیم‌ها نگاه کنید تا شاید خوردگی یا بریدگی ببینید.

سنسورها در مدار فن خنک کننده سیگنال را برای فن خنک کننده روشن می‌کند.

سوئیچ دمای فن خنک کننده را تست کنید.

اگر لازم شد برای تعیین محل سوئیچ می‌توانید راهنما را ببینید. در بیشتر وسایل نقلیه مدرن(۱۹۹۰ و جدیدتر)، مطمئنا سوئیچ‌های مختلفی در سیستم وجود خواهد داشت اما شما می‌بایستی دنبال سوئیچی باشید که به کامپیوتر ماشین شما متصل است (کامپیوتر نیروی برق)،

شما می‌توانید سوئیچ دمای فن خنک کننده را با استفاده از یک لامپ تست کنید.

۱- لامپ تستی خود را به شاسی متصل کنید.

۲- موتور را روشن کنید و بگذارید گرم شود، و قطب‌های اتصال را به پشت لامپ آزمایشی متصل کنید. یکی از آن‌ها باید لامپ آزمایشی را روشن کند.

۳- صبر کنید تا موتور به دمای عملیاتی اش برسد.

۴- اکنون دیگر سیم‌های اتصال دهنده را به پشت قطب آن متصل کنید. لامپ تستی شما باید روشن شود. اگر روشن نشد، سوئیچ کار نمی‌کند.

توجه کنید:

اگر راهنمای وسیله نقلیه شما مقادیر مقاوتی سرد و گرمی را برای سوئیچ دمای سیستم نشان می‌دهد، شما می‌توانید آن را با یک مولتی‌متر دیجیتالی تست کنید. مقاومت سوئیچ را برای موتور سرد تست کنید، و بعد از آن موتور را حدود ۱۵ دقیقه گرم کنید. موتور را خاموش کنید و دوباره تست کنید. مقادیر را با مقادیر کتاب راهنمای خود مقایسه کنید. اگر شما مقادیر سرد و گرمی برای سوئیچ خود ندارید، نیاز است که شما دوباره سوئیچ را تست کنید . با مقادیر مختلفی مقایسه کنید. این مورد به شما می‌گوید که سوئیچ به نحوی عمل می‌کند.

اگر راهنمای تعمیر خودروی شما مقادیر اهم را در وضعیت گرم و سرد داده است، از ولت‌متر برای تست سنسور دما اگر نیاز شد استفاده کنید. اگر شما مقادیر مقاومتی سنسور را ندارید اما متوجه شدید که واحد اهم تقریبا یکسان با حالت سرد و گرم باقی می‌ماند، سنسور را تعویض کنید.

تست رله فن خنک کننده

آسان‌ترین راه که شما از طریق آن متوجه می‌شوید که آیا رله شما سبب ایجاد مشکل شده است، این است که آن را با یک رله دیگر که میدانید به خوبی کار می‌کند تعویض کنید. در مرکز قدرت که زیر کاپوت قرار دارد به دنبال یک رله مشابه بگردید مراقب باشید که در صورت تعویض با عملکرد صحیح موتور خودتان تداخل نداشته باشد، مانند رله پنجره، یا برف پاک کن.

اگر شما رله مناسبی پیدا نکردید، شما هنوز هم می‌توانید رله را از راه دیگری تست کنید. بالا بروید و قسمت مربوط به گام‌های مربوط به چگونگی تست رله پمپ سوخت را مطالعه کنید. این مراحل مشابه مراحل رله شما است. بیشترین رله‌های فن در یکی از سه پیکره مختلف قرار می‌گیرند. اطمینان حاصل کنید که قطب‌های پایه‌ را در رله خود به درستی شناسایی کنید. اگر نیاز پیدا کردید، شماتیکی که بر روی رله درج شده است را ببینید (یا می‌توانید شماتیکی که در راهنمای تعمیر وسیله نقلیه شما موجود است را مشاهده کنید). شماتیک به شما در بررسی مدار سرد کننده فن کمک می‌کند.

اگر رله‌های تبادلی هنوز فن سرد کننده شما را راه اندازی نمی‌کند، مطمئن شوید که رله از کامپیوتر برق مناسب را دریافت می‌کند.

دفتر راهنمای تعمیر خود را برای شناسایی سیمی که برق را به رله می‌فرستد مطالعه کنید.  در حالت خاموش بودن موتور هم معمولا برقی به سمت رله جریان دارد. شما می‌توانید از یک لامپ برای اطمینان از وجود برق استفاده کنید. یک سیم از لامپ به بدنه وصل کنید و سیم دیگر را به قطب برق بر روی سوکت رله متصل کنید. استارت بزنید. لامپ باید روشن شود. اگر برقی وجود نداشته باشد، ممکن است که فیوز متصل شده به سیم برق سوخته است یا کامپیوتر برقی را به رله نمی‌فرستد. شماتیک مدار را در کتابچه راهنما برای یافتن سیم پشتی مطالعه کنید و در صورت لزوم ولتاژ را نیز بررسی کنید.

اگر رله کار می‌کند سیم‌ها را چک کنید و اتصال دهنده فن را نیز چک کنید، احتمالا مشکل از اینجا است. زمانی که به دنبال بررسی مشکلات فن خنک کننده هستید، یک وسیله‌ی نقلیه مدرن چالشی برای شماست. بسیاری از این خودروهای مدرن سیستم مدار بسیار پیچیده‌ای دارند که برخی از آن در اینجا توصیف شده است. راهنمای تعمیر خودروی خود را برای یافتن سیم‌ها، قطعات، ماژول‌ها اگر لازم شد مطالعه کنید.  با این حال در برخی موارد شما نیاز به تشخیص عیب با استفاده از ابزار اسکن حرفه‌ای دارید (تا مقادیر ولتاژ و ورودی‌های برق فن خنک کننده را برای یافتن محل عیب، بررسی کنید).

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.