وقتی تکنولوژی جانمان را نجات می دهد (بخش دوم)
مقاله ای که با معرفی استاندارهای امینی آغار شده و به معرفی سیستم های ترمز اضطراری به پایان رساندیم . در این قسمت ادامه این مطلب را مشاهده می فرمایید.
وقتی تکنولوژی جانمان را نجات می دهد ( بخش دوم ) پیشرفته در صنعت خودرو
سیستم تثبیت سرعت تطبیقی به صورت هوشمند سرعت خودرو را روی مقداری که راننده از پیش تنظیم کرده است ثابت نگه میدارد. از اینرو بخشی از عملکرد این سیستم همانند سیستم تثبیت سرعت (Cruise Control) است؛ با این تفاوت که سیستم تثبیت سرعت تطبیقی با کمک سنسور رادار نصب شده در جلوی خودرو فاصله با خودروها و موانع روبرو را تشخیص میدهد و در صورت لزوم سرعت خودرو را به سرعت هوشمند کاهش میدهد. زمانیکه روبروی خودرو مانعی وجود نداشته باشد، سیستم مجدداً سرعت را افزایش میدهد تا به مقدار از پیش تنظیم شده توسط راننده برسد. معمولاً فاصله زمانی ایمن با خودروی روبرو از قبل توسط راننده تنظیم میشود. مقدار پیشفرض حدوداً ۲ ثانیه است و راننده با توجه شرایط جوی و ترافیکی میتواند آنرا کم یا زیاد کند. بسته به برد سنسورها و الگوریتم مورد استفاده، این سیستم دارای سه گونه متفاوت میباشد:
سنسورهای نصب شده در این سیستم قابلیت تشخیص نقاط کور پشت خودرو با گستره دید ۱۸۰ درجهای را دارند. زمانی که راننده بخواهد خودرو را از پارک خارج کند سنسورهای BSD فضای عرضی عقب خودرو را با گستره دید ۱۸۰ درجهای اسکن می-کند و اگر مانعی در حال نزدیک شدن به خودروی در حال خروج از پارک وجود داشته باشد به راننده هشدار میدهد. این عملکرد سیستم تحت عنوان (RCTA) Rear Cross Traffic Alert شناخته میشود.
این سیستم به صورت هوشمند شرایط محیطی را ارزیابی میکند و در صورت لزوم ، نوربالای خودرو را فعال و یا غیر فعال میکند. حسگرهای نور و دوربین نصب شده در جلوی خودرو میزان روشنایی محیط و نور خودروهای اطراف را اندازهگیری میکند و بسته به شرایط، دستور لازم جهت فعالسازی نوربالای خودرو را اعمال میکند.