معرفی برترین پیشرانه‌ های تاریخ خودروسازی + عکس و مشخصات

0

جمع‌آوری این لیست کار سختی بوده است. فاکتورهای متعددی می‌توانستند در شکل‌گیری چنین لیستی دخیل باشند: اهمیت تاریخی، پرفورمنس دوران خود، قابلیت اطمینان و یا حتی میزان فروش و مدت تولید؛ اما در نهایت ما تمامی این فاکتورها را حساب کرده و به پیشرانه‌هایی رسیدیم که در کل بهترین عملکرد را داشته‌اند. شاید شما پیشرانه‌های دیگری را نیز شایسته‌ی حضور در این لیست بدانید که ما نیز از نظرات شما استقبال کرده و تقاضا می‌کنیم آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

  • ۶ سیلندر تخت پورشه

 قدرت موتور فراری 812  برترین موتور فراری  بهترین پیشرانه  قویترین پیشرانه های خودرو  مجله خودرو  دنیای خودرو  نام سریعترین خودرو جهان  سریعترین ماشین دنیا  پرشتاب ترین خودرو جهان

پیشرانه‌ی ۶ سیلندر هوا خنک پورشه در سال ۱۹۶۴ به جهانیان معرفی شد. این پیشرانه که از طراحی پیستون مخالف پیشرانه‌ی بوکسوری استفاده کرده بود در حقیقت ایده‌ی پیشرانه‌ی بیتل اولیه را با خود به همراه داشت ولی پرفورمنس آن بسیار بالاتر بود. این قلب آهنین قدرت ۱۳۰ اسب بخاری داشته اما پورشه با استفاده از توربوشارژرها و تبدیل کردن آن به نمونه‌ای آب‌خنک توانست قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخاری را نیز از آن بگیرد.

  • ۸ سیلندر سرتخت فورد

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/06/4-586110.jpg

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/06/5-586112.jpg

فورد مدل T اولین خودروی دنیا نبوده اما به عنوان اولین خودروی تولیدی برای توده‌ی مردم شناخته می‌شود. به‌طور مشابه، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر سرتخت فورد نیز اولین نمونه‌ی ۸ سیلندر دنیا نبوده اما اولین نیروگاهی است که دسترسی توده‌ی مردم به خودروهای ۸ سیلندر با قیمت مناسب را میسر ساخت. نام سرتخت از آرایش سوپاپ‌ها و بلوک پیشرانه گرفته شده است. البته این بهترین و کاراترین طراحی برای پیشرانه‌ی فورد نبوده اما سادگی آن باعث کاهش هزینه‌ها شده بود. همچنین هات رودرها برای بیش از ۲۰ سال از چنین پیشرانه‌ای استفاده کرده‌اند.

  • ۸ سیلندر خطی دوسنبورگ

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/06/7-586114.jpg

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/06/8-586116.jpg

اگر دوسنبورگ تلاش نمی‌کرد خودروهای گران‌تر خود را هم‌زمان با ورود آمریکا به رکود بزرگ بفروشد حالا می‌توانستیم بیشتر درباره‌ی این پیشرانه صحبت کنیم چراکه آمار تولید و فروش آن بالا می‌رفت. متأسفانه این کمپانی در سال ۱۹۳۷ به محاق رفت ولی پیش از آن پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۹ لیتری با قدرت ۲۶۵ اسب بخار را ساخت. نسخه‌ی سوپرشارژردار این پیشرانه قدرت ۳۲۰ اسبی داشته است. دو خودرویی که برای کرالک گیبل و گری کوپر ساخته شدند قدرت ۴۰۰ اسب بخاری داشتند.

  • ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/06/10-586118.jpg

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/06/12-586120.jpgدر سال ۱۹۵۵ شورولت نیم‌نگاهی به کتابچه‌ی ۸ سیلندر فورد داشت و سپس خود دست‌به‌کار شد. ۸ سیلندر بلوک کوچک اولیه به عنوان یکی از بادوام‌ترین و کاراترین پیشرانه‌های ۸ سیلندر شناخته شده و در خودروهای بسیار متنوع جنرال موتورز بکار رفته است. قدرت این پیشرانه‌ی ۴.۳ لیتری ۱۶۰ اسب بخار بود اما در ادامه حجم آن به ۶.۵ لیتر و قدرتش به ۳۳۰ اسب بخار رسید. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۱ تولید یک‌صد میلیون پیشرانه‌ی ۸ سیلندر بلوک کوچک را جشن گرفت.

  • ۸ سیلندر روور


این پیشرانه زندگی خود را به عنوان پیشرانه‌ی ۲۱۵ بیوک شروع کرد. این قلب آهنین کوچک و سبک بود و قدرت معقولی داشت. البته مشکلاتی در بخش خنک‌کنندگی و روغن‌کاری آن وجود داشت. یکی از مدیران روور در آمریکا به ارزش‌های این پیشرانه پی برد و حقوق معنوی مربوط به آن به دست آورد. روور سپس یکی از مهندسان بیوک را برای کمک به بهبود وضعیت این پیشرانه استخدام کرد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر روور از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۶ تولید شده و نیروبخش خودروهای نمادین زیادی همچون رنجروور، MBG GT، روور SD1، TVR، لندروور دیفندر و دیسکاوری بوده است. از این پیشرانه به عنوان ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت بریتانیایی‌ها نام می‌برند.

  • ۶BT کامینز


دلیل حضور این پیشرانه در لیست ما نیرو بخشیدن به محصولات داج بوده است. این پیشرانه در حقیقت پیشرانه‌ای کشاورزی بوده و بنابراین کاملاً آماده‌ی کاره‌ای خشن و سخت بوده و از نظر قابلیت اطمینان برای مالکان پیکاپ ها گزینه‌ای مناسب محسوب شده است. به این ترتیب داج نگرانی‌ای درباره‌ی رفاه و آرامش پیکاپ های بزرگ دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی نداشته و با نصب یک توربوشارژر شاهد قدرت ۴۰۰ اسب بخاری آن بوده‌ایم. این پیشرانه با کمترین میزان نگهداری طول عمر ۵۶۳۰۰۰ کیلومتری داشته است.

  • ۴ سیلندر تخت فولکس‌واگن


صرف‌نظر از علاقه یا عدم علاقه به بیتل باید گفت پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تخت و هوا خنک فولکس‌واگن بیش از ۷۰ سال در خط تولید بوده است. چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون نمونه از این پیشرانه‌ها بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۰۶ ساخته شده است. اگر کنترل کارخانه‌ی فولکس‌واگن از آمریکایی‌ها به بریتانیایی‌ها داده نمی‌شد این اتفاق رخ نمی‌داد. همچنین اگر یک بمب عمل نکرده از کارخانه منتقل نمی‌شد شاهد تولید چنین پیشرانه‌ای نبودیم. ژرمن‌ها نیازمند کار و ارتش بریتانیا هم نیازمند خودرو بود بنابراین به دستور تولید ۲۰ هزار دستگاه بیتل به فولکس داده شد.

  • ۶ سیلندر خطی جگوار XK


این پیشرانه که پایه‌گذار موفقیت جگوار بوده زاده‌ی جنگ جهانی دوم است. این اسطوره حاصل تفکرات سر ویلیام لیونز و ویلیان هاینز بوده است. عملکرد این پیشرانه زمانی آشکار شد که جگوار ۵ پیروزی لمانز را با خودروهای مجهز به این پیشرانه به دست آورد. این پیشرانه که در ای تایپ نمادین هم بکار رفته تا سال ۱۹۹۲ در خط تولید حضور داشت.

  • ۶ سیلندر خطی ب ام و

دیگر پیشرانه‌ی مهمی که پس از جنگ جهانی دوم تولید شده ۶ سیلندر خطی ب ام و می‌باشد. این خودروساز در سال ۱۹۶۸ آماده‌ی اضافه کردن ۲ سیلندر به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری موفق خود شد. قلب آهنین ۶ سیلندر خطی این برند در برهه‌ای که همه‌ی خودروسازان از آرایش V شکل استفاده می‌کردند به حالت خطی وفادار ماند و نرمی زیادی داشت. ب ام و از آن زمان تاکنون نسخه‌های متنوعی از این پیشرانه را ساخته است. از خودروی مسابقه‌ای M1 M88 گرفته تا اولین نمونه‌های M5 و M3 E46 از این پیشرانه استفاده کرده‌اند. ب ام و تا به امروز از این پیشرانه استفاده می‌کند.

  • V8 لکسس

زمانی که لکسس LS 400 معرفی شد همگان شاهد رقیبی سرسخت برای برندهای لوکس آلمانی بودند. یکی از جنبه‌های مهم این خودرو پیشرانه‌ای ۸ سیلندر V شکلی بود که از تمامی پیشرفت‌های مهندسی و فنی مهندسان ژاپنی برخوردار بود. این پیشرانه به حدی نرم بود که می‌توانستید یک لیوان آب را روی کاپوت خودرو قرار داده و حتی در صورت نزدیک کردن دور پیشرانه به ردلاین یک قطره آب بیرون نریزد! تویوتا به ارزش‌های این پیشرانه پی برد و از آن در محصولات متنوع خود اعم از پیکاپ ها، خودروهای اسپورت، شاسی بلندها و سدان ها استفاده کرد.

    • CVCC هوندا


در سال ۱۹۷۵، شرکت‌هایی که محصولات خود را برای بازار آمریکا می‌ساختند فهمیدند باید با استانداردهای مصرف سوخت سخت‌گیرانه‌تری روبرو شوند. جنرال موتورز قبلاً روی مبدل‌های کاتالیتیک کار کرده بود و هوندا نیز تکنولوژی جدید CVCC را معرفی کرد که ظرفیت‌های بالایی دارد. سوئیشیرو هوندا در آن زمان رفتارهای متکبرانه‌ی مدیرعامل جنرال موتورز را تحمل نمی‌کرد و بنابراین هوندا که ایمپالای مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری را دست‌خوش تغییراتی کرده و سیستم CVCC را برای پیشرانه‌ی ۸ سیلندر این خودرو ساخت و سپس آن را دوباره برای تست‌های مصرف سوخت به آمریکا فرستاد. این خودرو بدون افت قدرت توانست استانداردهای آلایندگی را پاس کند.CVCC مخفف احتراق کنترل شده‌ی ترکیبی ورتکس بوده و در واقع جد سیستم VTEC محسوب می‌شود، سیستمی که به هوندا آکورد کمک کرد اولین تأییدیه‌ی خودروی بسیار کم آلاینده‌ی کالیفرنیا را کسب کند.

  • سری B هوندا


درحالی‌که تمرکز سیستم CVCC روی کاهش آلایندگی بوده اما اولین پیشرانه‌ی VTEC هوندا موردعلاقه‌ی طرفداران و تیونرها بود. این پیشرانه از قابلیت اطمینان بالا و مصرف سوخت کمی برخوردار بود و هزینه‌های نگهداری کمی داشت. VTEC مخفف کنترل الکترونیکی و زمان‌بندی سوپاپ متغیر است که در واقع باعث مصرف سوخت کمتر در دورهای پایین و پرفورمنس بهتر در دورهای بالاتر می‌شود. سری B هوندا اولین پیشرانه‌ی تولیدی انبوهی است که به ازای هر لیتر قدرت ۱۰۰ اسب بخاری تولید می‌کند.

  • همی استریت موپار


این پیشرانه در دل مسابقات ناسکار متولد شده است. در طراحی همی استریت از محفظه‌های احتراق نیم‌کره‌ای استفاده شده تا به این ترتیب از سوپاپ‌های بزرگ‌تری استفاده شود و البته از قوانین نیز تخطی نگردد. این پیشرانه تا سال ۱۹۷۱ تولید شد هرچند ایده‌ی اصلی آن اولین بار در پیشرانه‌ی کرایسلر فایر پاور دهه‌ی ۵۰ میلادی بکار رفته بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.