دستورالعمل عیب یابی و تعویض سرسیلندر خودرو تیبا

0

این دستورالعمل جهت افزایش دقت و صحت در تشخیص عیوب قطعات در تعمیرگاه ها به منظور کاهش خطاهای احتمالی در تعویض قطعات و همچنین افزایش دقت و صحت در فرآیند تفکیک قطعات تعویض شده سالم و معیوب با استفاده از یکسان سازی و تعریف روشها و آزمونهای لازم جهت کاهش خطاها در تشخیص عیوب تنظیم می گردد . لذا در این دستورالعمل سعی شده است روش ها آزمون ها و نکات ضروری در خصوص بروز عیب و عیب یابی مربوط به مجموعه سرسیلندر تشریح شود.

 اطلاعیه فنی سایپا تعمیرات تخصصی تیبا آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض سرسیلندر تیبا مشکلات تیبا آموزش تعمیر موتور تیبا تعمیر بلوکه سیلندر تیبا باز کردن سرسیلندر تیبا

۱ – تشریح عملکرد و پارامترهای مهم سرسیلندر

سرسیلندر یک قطعه ریخته گری شده است که معمولا از جنس چدن یا آلومینیم ساخته میشود. شکل کلی سرسیلندر متناسب است با شکل بلوک سیلندر به نحوی که می بایست تمام قسمت های آنها بر یکدیگر منطبق باشند.

سرسیلندر می بایست با قسمت فوقانی سیلندر تطابق کامل داشته باشد تا بتواند از نشست گازهای محبوس در سیلندر یا گاز محترق در اتاقک احتراق جلوگیری کند. سرسیلندر باید دارای مجاری در امتداد مجاری سیلندر داشته باشد تا جریان آب و روغن از بلوک سیلندر به سرسیلندر انتقال یافته و پس از انجام وظایف روغن کاری و خنک کاری دوباره به سیلندر برگردد. البته برای انجام آب بندی کامل میان سیلندر و سرسیلندر از یک واشر استفاده میشود.

سرسیلندر به وسیله پیچ کاملاً به بلوک سیلندر متصل میشود. سرسیلندر نیز باید دارای یک سطح بسیار صاف و پرداخت شده در قسمت تحتانی باشد. البته این حالت برای سطح فوقانی سیلندر نیز الزامی است. تاب برداشتگی یا وجود خراشهای عمیق در قسمت فوقانی بلوک سیلندر و یا قسمت تحتانی سرسیلندر میتواند مانع آب بندی کامل گردد که در صورت جزیی بودن این نقایص میتوان با صفحه تراشی آنها را رفع نمود.

دانلود دستورالعمل عیب یابی و تعویض سرسیلندر تیبا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.