علت گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور چیست ؟

0

گاز خوردن ماشین در حالت خلاص ۲۰۶ ،گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن ،علت گاز خوردن پژو ۲۰۶ ،علت گاز خوردن ماشین تیبا ،علت گاز خوردن پراید زیمنس ،علت بالا رفتن دور موتور پراید هنگام کلاچ گرفتن ،گاز خوردن پراید هنگام تعویض دنده ،علت گاز خوردن پراید کاربراتوری

گاز خوردن بدون دلیل خودرو و به تبع آن بالارفتن دور موتور می‌تواند نتیجه نقص یک یا چند مورد فنی باشد

از مشکلات معروف خودروهای ایرانی میتوان به گاز خوردن بی دلیل این خودروها اشاره کرد. این مشکل معمولا دلایل مختلفی متواند داشته باشد اما معمولا رانندگان خودرو ترجیح پیدهند که خود دست به کار شوند و قطعه ی استپر موتور یا همان موتور پله ای را تعویض کنند. در بعضی مواقع این مشکل برطرف میشود ولی در خیلی مواقع مشکل برطرف نمیشود. ما در این مطلب به شما آموزش میدهیم که چگونه این مشکل را برطرف کنید.

 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو بالا رفتن دور موتور سمند تست سنسور دریچه گاز دلایل گاز خوردن ال 90 دلایل گاز خوردن پراید روش تست استپر موتور علت گاز خوردن پیکان علت گاز خوردن سمند گاز خوردن خودرو اول صبح

نواقص فنی که باعث گاز خوردن و بالارفتن دور موتور خودرو می شود:

۱- استپر موتور

۲- سنسور دریچه گاز (در صورت وجود)

۳- مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)

۴- ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

۵- سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز)

۶- سنسور دور موتور

۷-ECU  موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)

۸ – انژکتورها و غیره

۹-  ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی‌ ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می‌شود.

همانطور که در مقدمه اشاره شد یکی از مهم‌ترین مسائلی که رانندگان با آن رو به رو هستند سوالات مربوط به تنظیم موتور است در ادامه توضیح می‌دهیم که تنظیم موتور خودرو باید چه زمانی انجام شود و علائمی که خودروی شما در زمان نیاز به تنظیم موتور نشان می‌دهد را شرح می‌دهیم.

دلیل خود به خود گاز خوردن خودرو چیست؟

دلیل خود به خود گاز خوردن خودروی انژکتوری، هوا کشیدن موتور خودرو از قسمت منیفولد، دریچه گاز و یا اختلال در کار سنسورها است. در این مطلب قطعات مشکوک به خرابی را برای شما نام میبریم و راه تست کردن آن را هم برای شما توضیح خواهیم داد.

استپر موتور

استپر موتور شیر برقی است که بر روی دریچه گاز بسته میشود. این قطعه به فرمان کامپیوتر مسیر هوا را باز و بسته میکند تا در حالت های مختلف که هوا باید بیشتر و یا کمتر وارد موتور شود، هوا تنظیم شود و دور موتور به عدد ایده آل نزدیک شود. این عدد تقریبا ۸۵۰ دور در دقیقه برای خودروهای پراید و پژو و عدد ۷۵۰ در خودروی ال ۹۰  و ۲۰۶ است.

برای تست استپر هواکش را باز کنید دست خود را روی ورودی دریچه گاز بگذارید. اگر خودرو خاموش شد استپر سالم است اگر خودرو روشن ماند استپر خراب است. یک راه دیگر تست استپر این است که استپر را باز کنید ولی سوکت وصل بماند انگشت شست خود را روی نوک استپر نگهدارید. سوئیچ را باز کنید اگر بدون مشکل استپر باز و بسته شد سالم است ولی اگر کوچکترین گیری داشت خراب است.

سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز بر روی دریچه گاز و معمولا پایین استپر بسته میشود. وقتی سنسور دریچه گاز خراب باشد، زاویه ی دریچه گاز را اشتباه تشخیص میدهد و گاز میخورد. برای تست این قطعه وقتی خودرو در حال گاز خوردن است سوکت سنسور درچه گاز را بکشید، اگر خودرو از گاز خوردن افتاد و خودرو درست شد، سنسور خراب است، ولی اگر باز هم گاز خورد به مرحله ی بعد میرویم.

هوا کشیدن دریچه گاز و منیفولد

یک بطری آب کوچک بردارید و در بطری را سوراخ کنید. سعی کنید سوراخ کوچک باشد. بطری را سمت دریچه گاز و منیفولد ببرید و با دقت تمام محل های اتصال را آب بریزید. هرجا که دیدید با ریختن آب خودرو رو به خانوشی میرود، از آنجا موتور هوا میکشد.

اگر مشکلتان حل نشد بهم ریختن برنامه ی ECU دلیل گاز خوردن خودرو است

اگر تمام این کارها را انجام دادید و نتیجه نگرفتید باید به تعمیرگاه مراجعه کنید و برنامه ی خودرو را با دستگاه مخصوص ریست کنید. معمولا خودروهای با ECU زیمنس با هربار خرابی استپر نیاز به ریست است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.