نسخه چینی پراید آمد! +تصاویر

0

پراید با تداوم حضور روی خط تولید سایپا به نوعی برای خود ثبت رکورد می کند اما جالب است که بدانید کمپانی جیلی چین نیز ۹ سال پراید ساز بوده است!
اگر “پراید” را شناخته شده ترین خودروی تمام دوران در ایران نام بگذاریم بی شک مخالفان چندانی نخواهد داشت! حتی پیکان افسانه ای هم در برابر این خودرو کم می آورد و به میزانی که برای پراید داستان و لطیفه وجود دارد؛ پیکان مورد محبت قرار نگرفته است!
از سال ۱۳۷۲ که تولید پراید در سایپا آغاز شد تا کنون مدل های مختلف یا بهتر بگوئیم فیس لیفت از نوع ایرانی آن روانه بازار شده و ظاهرا این تنوع مدل پراید در کشورمان پایانی نخواهد داشت! هرچند نمونه های اولیه پراید به مراتب زیباتر و باکیفیت تر بودند!

در برخی منابع اشاره شده که پراید برای اولین بار براساس پلتفرمی در شرکت مزدا و در سال ۱۹۸۷ شکل گرفت. در طرف دیگر ماجرا نیز کمپانی فورد قرار داشت که همراه این پلتفرم ژاپنی شد و مدل فستیوا سر از آمریکا درآورد. به همین دلیل است که پراید را با لوگوی مزدا و فورد می توان در تصاویر گوگل جستجو و مشاهده کرد. بعد از آن نیز که کیا موتورز از کره وارد میدان شد تا این طراحی ابتدایی و ساده مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

مزدا ۱۲۱

عصر خودرو

فورد فستیوا جی ال مدل ۱۹۹۳

عصر خودرو

فورد فستیوا مدل ۱۹۸۸

عصر خودرو

اما در این میان باید پای دایهاتسو و تویوتا را هم به ماجرا باز کرد! زیرا این کمپانی ژاپنی در سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۰ خانواده محصولات Charade را با لوگوی خود روانه بازار کرد که پلتفرم خودروی پراید را به  مدل G100 که از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ روی خط تولید بوده، نیز مرتبط می دانند.

جی ۱۰۰

عصر خودرو

Charade CS

عصر خودرو

 

جی ۱۰۰ با دو مدل پیشرانه ارائه می شد؛ یکی نمونه ۱ لیتری ۳ سیلندر و دیگری موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر کاربراتوری، که نمونه دوم با موتور اولین پرایدهایی که در خیابان های ایران تردد می کردند نیز یکسان است.

پراید با تداوم حضور روی خط تولید سایپا به نوعی برای خود ثبت رکورد می کند اما جالب است که بدانید کمپانی جیلی چین نیز ۹ سال پراید ساز بوده است! براساس اطلاعات موجود؛ جیلی تجربه خود را به عنوان یک خودروساز با پراید آغاز کرده است این محصول که با نام HQ در بازار چین و با نام HS در بازار روسیه عرضه شد؛ در واقع از پلتفرم دایهاتسو Charade جی ۱۰۰ استفاده کرده است. این محصول در سال ۲۰۰۳ اصلاح و بروزرسانی و تنوع آن نیز بیشتر شد زیرا در مدل های استیشن واگن و وانت نیز روی خط تولید قرار گرفت.

تولید محصولات این خانواده تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت و برخلاف نمونه ایرانی نهایتا بازنشسته شد! نکته جالب شباهت موجود میان هچ بک جیلی و سایپا ۱۱۱ مدل روز! است که در تصاویر مشاهده می کنید.

جیلی HQ

 مجله خودرو  اخبار خودرو  قیمت پراید  پراید چینی  تولید پراید  قیمت پراید 131  قیمت جیلی HQ  مشخصات جیلی HQ

کابین HQ

عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو
مجله خودرو اخبار خودرو قیمت پراید پراید چینی تولید پراید قیمت پراید 131
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.