۱۰ نکته مهم در مورد نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودرو

0

تعمیر گیربکس ساندرو اتوماتیک

اگر می خواهید از تعمیر گیربکس اتوماتیک ساندرو در امان باشید، توصیه می کنیم این متن را مطالعه کنید تا با به کار بستنِ نکات ذکر شده در آن از گیربکس اتوماتیک خودرویتان به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس رنو ساندرو بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات آموزش مکانیک خودرو مشکلات گیربکس اتومات بررسی مشکلات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو اتوماتیک اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک

از خودرویتان به عنوان یدک کش استفاده نکنید. اگر از خودرویتان برای یدک کشیدنِ وزنی سنگین استفاده کنید (خصوصا در هوای گرم)، احتمال اکسید شدن و یا سوختن روغن گیربکس وجود دارد که نتیجه آن وارد شدن آسیب جدی به جعبه دنده خواهد بود.

سالی یکبار برای چک کردن وضعیت گیربکس به تعمیرگاه مراجعه کنید. حداقل سالی یکبار به یک مکانیک متخصص در زمینه گیربکس مراجعه کنید تا مواردی مانند نشتی روغن و یا هر وضعیت غیر عادی دیگری را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این می توانید در فواصل زمانی معین سطح روغن گیربکس و رنگ و بوی آن را چک کنید تا از بروز هرگونه ایراد در گیربکس خودرویتان جلوگیری به عمل آورید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو ساندرو

مجموعه دنده های سیاره ای قلب گیربکس های اتوماتیک است. این یک قسمت ، همه نسبت های انتقال دور را که در یک گیربکس اتوماتیک قابل تولید است به وجود می آورد. همه قسمت های دیگر که در آنجا هستند به مجموعه دنده های سیاره ای کمک می کنند که این کار ها را انجام بدهد.

دنده یک :

در دنده یک، دنده خورشیدی کوچک در جهت عقربه های ساعت توسط توربین تورک کانورتور چرخانده می شود. حامل سیاره ای سعی می کند در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد، اما توسط کلاچ یک طرفه (که تنها مجاز است در جهت عقربه های ساعت بچرخد) نگه داشته می شود و دنده رینگی شفت خروجی را می چرخاند. دنده کوچک ۳۰ دندانه دارد و دنده رینگی ۷۲ دندانه دارد.

دنده دو:

این گیربکس بعضی قسمت ها را هماهنگ می کند تا این که نسبت مورد نیاز برای دنده دو را بدست بیاورد. آن شبیه دو مجموعه دنده سیاره ای عمل می کند که با یک حامل سیاره ای مشترک به همدیگر وصل شده اند.

در مرحله اول حامل سیاره ای، دنده خورشیدی بزرگ را به عنوان دنده رینگی به کار می گیرد. بنابراین مرحله اول شامل خورشیدی (دنده خورشیدی کوچکتر) حامل سیاره ای و دنده رینگی (دنده خورشیدی بزرگتر) است.

تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس رنو ساندرو بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات آموزش مکانیک خودرو مشکلات گیربکس اتومات بررسی مشکلات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو اتوماتیک اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

برای هر دور چرخش دنده خورشیدی کوچک، حامل سیاره ای ۲٫۲ بار می چرخد. در مرحله دوم حامل سیاره ای به عنوان ورودی برای مجموعه سیاره ای دوم عمل می کند.

برای کاهش دور دنده دوم، ما مرحله اول را در مرحله دوم ضرب می کنیم ۰٫۶۷ * ۲٫۲ تا به نسبت دور کاهشی ۱٫۴۷:۱برسیم. ممکن است صدای ناراحت کننده ای ایجاد کند، در حالی که فرایند عادی است.

دنده سه:

بیشتر گیربکس های اتوماتیک در دنده سه نسبت انتقال دور ۱ به ۱ دارند. برای ایجاد نسبت دور خروجی ۱ به ۱ باید دو قسمت از سه قسمت مجموعه دنده های سیاره ای قفل شوند. این ترتیب قرار گرفتن دنده ها ساده تر است. با درگیرشدن کلاچ دنده خورشیدی با توربین قفل می شود.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و دستی

گیربکس‌ها (Gearbox) یکی از اجزای اصلی و مهم خودرو‌ها می‌باشند و وظیفه اصلی این قطعات انتقال و هدایت نیروی تولید شده توسط موتور به چرخ‌ها است. گیربکس در اصل سیستمی است که طی آن، مقدار قابل تنظیمی از نیروی دور موتور، با استفاده از چرخ دنده‌های سر تا سر گیربکس و با سرعت‌ها و قدرت‌های قابل کنترل، به چرخ‌های اتومبیل انتقال می‌یابد و با تکیه بر این سیستم، قادر خواهیم بود بازه سرعت حرکت یک خودرو را تنظیم کنیم. به زبان ساده گیربکس نیرو را از موتور اتومبیل گرفته و به اندازه‌ای که ما می‌خواهیم به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

به طور کل گیربکس‌ها به دو دسته اتوماتیک و دستی ( معمولی ) تقسیم می‌شوند؛ هر دو این گیربکس‌ها نیرو را از موتور خودرو به چرخ‌ها انتقال می‌دهند، اما تفاوت اصلی در این است که خودرو‌هایی که از سیستم گیربکس معمولی استفاده می‌کنند، مقدار نیروی انتقال یافته باید توسط راننده تنظیم شود و در طول مسیر راننده خودرو کنترل وظایف گیربکس را در دست می‌گیرد؛

اما این موضوع در خودرو‌هایی که از گیربکس‌های اتوماتیک بهره می‌برند متفاوت است و صفر تا صد وظیفه گیربکس به روی دوش خودش است و نیازی به دخالت راننده در طی مسیر نیست. قطعا اولین تفاوتی که بین اتومبیل‌های اتوماتیک و معمولی مشاهده می‌کنید، جای خالی کلاچ است زیرا در خودرو‌هایی که از گیربکس‌های اتوماتیک استفاده می‌کنند شما نیازی به کلاچ برای تعویض دنده نخواهید داشت و خود سیستم گیربکس‌ تمام امور را در دست می‌گیرد.

تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس رنو ساندرو بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات آموزش مکانیک خودرو مشکلات گیربکس اتومات بررسی مشکلات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو اتوماتیک اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتو‌ماتیک یا دستی؟

شاید برایتان جالب باشد که اولین بار سیستم گیربکس‌های اتو‌ماتیک در ارابه‌هایی استفاده شد که به جای اسب، موتور بخار داشتند، بعد‌ها این سیستم توسط کمپانی‌های مختلف توسعه داده شد ولی در نهایت باید گیربکس‌های اتو‌ماتیک امروزی را مدیون کمپانی کرایسلر باشیم. کرایسلر برای اولین بار در تاریخ صنعت خودرو توانست با بهره‌گیری از سیستم گیربکس‌های اتوماتیک کمپانی ZF آلمان و توسعه این سیستم، اقدام به استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک با واحد‌های هیدرولیکی کند؛

بعد‌ها این گیربکس‌های اتوماتیک توسط کمپانی‌های مختلف به روز شدند، به شکلی که امروزه شاهد چندین نوع گیربکس اتوماتیک در خودرو‌های مختلف هستیم. شاید در گذشته گیربکس‌های اتوماتیک فقط در خودرو‌های لوکس به کار می‌رفت ولی امروزه در سبد محصولات کمپانی‌های مختلف اتومبیل‌سازی می‌توانیم خودرو‌های مختلفی را مشاهده کنیم که دارای گیربکس‌های اتوماتیک هستند.

اما مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که گیربکس‌های اتوماتیک هیچ‌گاه نمی‌توانند جای گیربکس‌های دستی را بگیرند، زیرا اگر شما هم جزء کسانی باشید که می‌خواهید از تک تک لحظات رانندگیتان لذت ببرید، قطعا گیربکس‌های دستی را انتخاب می‌کنید؛ به دلیل آنکه شما در خودرو‌هایی که از گیربکس‌های دستی استفاده می‌کنند آزادی عمل بیشتری دارید و در واقع کنترل دور موتور و انتقال قدرت به چرخ‌ها را در دست دارید و می‌توانید با استفاده از این قدرت کنترل، شتاب و سرعت دلخواهتان را داشته باشید.

گیربکس تیپ ترونیک

امروزه خودروسازان، برای اینکه بتوانند لذت گیربکس‌های دستی را با آرامش و راحتی گیربکس‌های اتوماتیک همراه کنند، از گیربکس‌های تیپ ترونیک در اتومبیل‌هایشان استفاده کرده‌اند. اجزا و فناوری‌هایی که در گیربکس‌های اتوماتیک استفاده می‌شود به شکلی تنظیم شده‌اند که دور موتور اتومبیل را قبل از تعویض ضریب دنده به حداکثر برسانند، زیرا این امر باعث می‌شود فشار کمتری به موتور خودرو وارد شود و همینطور کنترل خودرو را برای کاربر راحت‌تر می‌کند؛

اما اگر شما بخواهید با خودرو خود در در شتاب بالا حرکت کنید و یا از رانندگی کسل کننده در خیابان‌ها خسته شده‌اید، قطعا گیربکس‌های اتوماتیک برای شما گزینه مناسبی نیست، از همین رو گیربکس‌های تیپ ترونیک بوجود آمدند تا ضمن به همراه داشتن سیستم گیربکس‌های اتوماتیک، به شما این امکان را بدهد که هر زمان که خواستید، کنترل گیربکس و تعویض دنده را بدست بگیرید.

یکی از بخش‌های مهم هر خودرو گیربکس آن است که معمولا توجه کمتری به آن می‌شود و بعضا این کم توجهی منجر به صدماتی می‌شود که هزینه‌های سنگینی را برای صاحبان خودرو به همراه دارد. این مراقبت‌ها در گیربکس‌ اتوماتیک بیش از دیگر گیربکس‌ها است که حساس بودن آن بسیار زیاد بوده و در صورت عدم مراقبت از آن، هزینه‌های به مراتب بیشتری نسبت به حالت غیر اتوماتیک آن به همراه خواهد داشت.

در این مطلب قصد داریم به اصول نگهداری از گیربکس اتوماتیک بپردازیم و همچنین از عاداتی که در بین مردم وجود دارد بگوئیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

اولین نکته در مورد گیربکس روغن و فیلتر آن است که باید در وقت معین و به صورت دوره‌ای تعویض شود. البته باید توجه کنید که صرفا تعویض روغن گیربکس کافی نیست و می‌بایست کارتل گیربکس نیز تعویض گردد. همچنین حتما در زمان تغییر روغن گیربکس فیلتر آنها را شست و شو داده یا تعویض کنید و در این زمینه خساست به خرج ندهید.

تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس رنو ساندرو بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات آموزش مکانیک خودرو مشکلات گیربکس اتومات بررسی مشکلات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو اتوماتیک اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک ساندرو به صورت تخصصی در تعمیرگاه تخصصی رنو انجام می شود.

نکته مهم در زمینه گیربکس، رسیدگی به فیلتر آن است چرا که هر چقدر روغن گیربکس مناسب باشد و نیاز به تعویض نداشته باشد، در صورتی که فیلتر کثیف باشد و دارای مشکل باشد، از ورود روغن به گیربکس جلوگیری کرده و گیربکس اتوماتیک خودروی شما را دچار مشکل خواهد کرد.

در مورد خودروهای به‌روز موجود در بازار کشور باید بدانید که معمولا گیربکس‌های آنها دارای فیلتر داخلی هستند و در صورتی که نسبت به تعویض به موقع آنها اقدام نکنید، به احتمال فراوان به طور کلی نیاز به تعویض گیربکس پیدا خواهید کرد! این گیربکس‌ها در بازار به گیربکس‌های یکبار مصرف نیز معروف هستند.

در صورتی که نسبت به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودروی خود دقت کافی داشته باشید، می‌توانید عمر آنها را افزایش داده و از هزینه‌های گزاف، جلوگیری کنید. معمولا زمان تعویض روغن گیربکس در دفترچه راهنمای خودروی خریداری شده مشخص می‌شود ولی این عدد در کمترین حالت ۲۰ هزار کیلومتر و در بیشترین حالت ۶۰ هزار کیلومتر است که در گیربکس‌های اتوماتیک، این اعداد معمولا به عدد ۲۰ هزار نزدیکتر است.

از جمله دلائلی که باعث خرابی گیربکس اتوماتیک می‌شود، گرمای بیش از حدی است که در آن ایجاد می‌شود و این به دلیل ترافیک‌های سنگین و رانندگی زیاد در داخل شهر رخ می‌دهد. تعمیرکاران و کارشناسان خودرو می‌گویند که به دلیل این اتفاقات، دارندگان خودرو با گیربکس اتوماتیک می‌بایست هر ۲۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام نمایند.

بدیهی است که تعویض روغن گیربکس به هیچ وجه نباید توسط خود فرد انجام شود. به توصیه همه کارشناسان تعویض این روغن باید توسط فرد خبره انجام شود و دقت فراوان و کمی پیچیدگی موجود در آن، از جمله دلائلی است که به این توصیه منجر می شود. دقت نمایید که در صورت استفاده از روغن‌های فاسد یا بی‌کیفیت برای گیربکس‌های اتوماتیک، ضررهای جبران ناپذیری به خودرو وارد می‌شود و کمترین اتفاق آن، ماندن در جاده‌هایی است که احتمالا هیچ راه کمکی برای شما نخواهد بود.

چگونه سطح روغن گیربکس اتوماتیک را چک کنیم؟

از روش‌های معمول در چک کردن روغن در خودروهای داخل گیربکس اتوماتیک، استفاده از سیخ گیج است که البته در همه خودروها این مورد وجود ندارد. برای تست این مورد سیخ گیج را یکبار بیرون بکشید و تمیز کنید و دوباره داخل محفظه خودش وارد نمائید. پس از ۱۰ دقیقه دوباره سیخ را در بیاورید و آن را چک کنید. در ضمن برای چک کردن، دنده را در حالت P قرار دهید. پس از بیرون آوردن سیخ، به روغن دست بزنید و حالت آن را بررسی نمائید. رنگ شفاف و آلبالوئی روغن گیربکس از جمله نشانه‌های مناسب بودن آن است.

بعضی از عاداتی که در بین رانندگان وجود دارد، در ادامه مورد بررسی قرار داده و نحوه عملکرد صحیح آن را بررسی می‌کنیم.

از تعویض حالت دنده در حال حرکت خودداری کنید

یکی از عادات بدی که بعضی از رانندگان دارند، تغییر حالت دنده در حالیست که خودرو در حال حرکت است. عمل تغییر دنده در داخل گیربکس با تعدادی از نوار و کلاچ صورت می‌گیرد که درون آنها موادی وجود دارد که با اصطکاک و پروسه خاص عمل تغییر دنده را انجام می‌دهند.

برای تغییر دنده می‌بایست خودرو را کاملا متوقف کرده و با فشار دادن پدال ترمز آن را نگه دارید و سپس عمل تغییر دنده را انجام دهید. با این کار قطعا عمر خودروی خود را نیز افزایش می‌دهید و عملکرد گیربکس را نیز بهبود می‌بخشید.

در سراشیبی خودرو را خلاص نکنید

یکی دیگر از عادات بد رانندگان دارای خودروی با گیربکس اتوماتیک خلاص کردن خودرو در سراشیبی هاست که فکر می‌کنند در مصرف سوخت خودرو تاثیر دارد. در خودروهای بروز موجود در بازار، گیربکس‌های هوشمندی وجود دارند که در سراشیبی‌ها، ورود سوخت به موتور را قطع می‌کنند و مصرف آن را مدیریت می‌نمایند.

برای شتاب گرفتن بیشتر در حرکت اولیه از حالت D استفاده نکنید

یکی دیگر از عادات مرسوم در بعضی از رانندگان این است که پدال گاز را در حالت خلاص نگه می‌دارند و سپس دنده را روی D قرار می‌دهند تا شتاب اولیه بیشتری را تجربه کنند. این کار به جرات خطرناک‌ترین و مضرترین کاری می‌شود نامید که صاحبان خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک انجام می‌دهند.

این اقدام خطرناک روی گیربکس فشار مضاعف وارد کرده و قطعات موجود در آن را به شدت مستهلک می‌کند و هزینه‌های دوبرابری را روی دست صاحب خودرو می‌گذارد.

حالت P صرفا برای توقف کامل خودرو است

یکی از نکات مهم در استفاده از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک استفاده از دکمه P در زمانی است که خودرو به طور کامل متوقف شده است. اگر جزء رانندگانی هستید که قبل از توقف کامل از این دکمه استفاده می‌کنید، باید بدانید که از عمر گیربکس کم می‌کنید و هزینه‌های اضافی برای خود می‌تراشید.

اگر می خواهید از تعمیر گیربکس اتوماتیک ساندرو در امان باشید، توصیه می کنیم با به کار بستنِ نکات ذکر شده در آن از گیربکس اتوماتیک خودرویتان به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.