بررسی سیستم پیشرفته ترمز موتور در نسل جدید موتورهای آمیکو

0

ارس خودرو دیزل به عنوان بازوی تولید خودرو در برند آمیکو در طول بیش از ۳۰ سال گذشته همواره خودروهایی تولید کرده است که در بخش هایی چون شاسی ، ترمز و دیفرانسیل جزو خوشنام ترین ها در بازار ایران هستند. از این رو این خودروها در سخت ترین کارها از جمله معادن و عملیات های عمرانی بزرگی چون سد سازی جزو بهترین انتخاب ها به شمار می روند.به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اگر نگاهی به تصادفات خودروهای سنگین بیندازید، تقریبا دو عامل اصلی در آنها باعث بروز چنین رویداد تلخی می شود. علت اول انحراف به طرفین است که معمولا به دلیل خواب آلودگی راننده اتفاق می افتد. اما دلیل دوم نقص در سیستم ترمز و یا عدم توانایی این سیستم در مهار خودرو است. البته این نقص در خودروهای قدیمی بسیار بیشتر به چشم می خورد اما حتی خودروهای جدید نیز در صورت معیوب شدن سیستم ترمز در اثر استفاده نادرست با چنین مشکلی رو به رو می شوند. هر چند نباید فراموش کرد یک سیستم ترمز ایمن حتی می تواند در لحظات بحرانی هم دست کم از شدت حادثه بکاهد.

شرکت آمیکو ترمز کامیون قیمت کامیون آمیکو مجله ماشین سنگین بهترین سیستم ترمز قیمت لنت ترمز دانش و فناوری پیشرفت تکنولوژی بهترین موتور کامیون زمان تعویض روغن موتور کامیون

ناوگان خودروهای تجاری موجود در کشور از نظر برند تنوع زیادی دارد که یکی از موفق ترین برندهای حاضر در این بازار آمیکو است. برندی که به عنوان یک تولید کننده داخلی توانسته بخشی از بازار و به خصوص بازار کمپرسی ها را در اختیار خود بگیرد. ارس خودرو دیزل به عنوان بازوی تولید خودرو در برند آمیکو در طول بیش از ۳۰ سال گذشته همواره خودروهایی تولید کرده است که در بخش هایی چون شاسی ، ترمز و دیفرانسیل جزو خوشنام ترین ها در بازار ایران هستند. از این رو این خودروها در سخت ترین کارها از جمله معادن و عملیات های عمرانی بزرگی چون سد سازی جزو بهترین انتخاب ها به شمار می روند.

 

یکی از مهمترین مشخصه هایی که رانندگان بر کیفیت آن در کشنده ها و کامیون های آمیکو صحه می گذارند، ترمزهای قدرتمند این خودروهاست. ترمزهایی که به خصوص در کمپرسی ۲۶۳۱ ورژن جدید این شرکت حرف های زیادی برای گفتن دارد. این ترمزها که با استفاده از تکنولوژی روز و توسط یکی از معتبرترین سازندگان این سیستم در جهان یعنی Wabco آلمان ساخته شده است، امروز در خودروهای تجاری چون MAN و دیگر برنده های بزرگ جهان به کار می رود.

 شرکت آمیکو  ترمز کامیون  قیمت کامیون آمیکو  مجله ماشین سنگین  بهترین سیستم ترمز  قیمت لنت ترمز  دانش و فناوری  پیشرفت تکنولوژی  بهترین موتور کامیون  زمان تعویض روغن موتور کامیون

ترمز این خودرو علاوه بر بهره مندی از سیستم مدرن wabco که شامل مدار ترمز مرسوم همراه با ABS+EBD می شود، دارای ترمز موتور بسیار پیشرفته (Exhaust Valve Brake) (EVB)(EIC) است. در گذشته اکثر موتورها به دستگاه ریتاردرکنار موتور یا گیرباکس مجهز بود این سیستم به دلیل مستقل عمل کردن از و اصطلاحا آنالوگ بودن در مکانیسم ها، گاها با اشکلات بسیاری رو به رو می شد. ولی امروزه با استفاده از سیستم و تکنولوژی جدید به نام EIC)     Engine Inlet Valve Air Control)   این نوع خسارات به طور قابل توجهی کاهش یافته است. جالب است بدانید تاکنون علیرغم اینکه بیش از ۳۵۰۰۰ دستگاه کامیون و کشنده آمیکو در جاده های ایران در حال تردد هستند ولی حتی یک مورد مشکل تصادف و یا واژگونی به دلیل نقص در سیستم ترمز آنها از سوی پلیس گزارش نشده است.

این سیستم با استفاده از مکانسیم کاملا هوشمند اسبک ها عمل می کند. به شکلی که بر روی اسبک های موتور در کامیون ۲۶۳۱ و کشنده ۲۶۴۰ آمیکو (ارس خودرو دیزل) پیستون کوچکی تعبیه شده است که توسط کنترل فشار روغن و گاز باز و بسته می شوند. در واقع در زمان های مورد نیاز که ECU از عملکرد پدال های گاز و ترمز تشخیص می دهد باید از سیستم ELC استفاده کند این سیستم فعال می شود.

 

این تکنولوژی با عنوان ترمز موتور به منظور ایجاد ایمنی بیشتر در شرایط رانندگی در جاده های کوهستانی و یا سرازیری های تند،کاستن از تعداد ترمزهای متوالی، جلوگیری از گرم شدن لاستیک، لنت ترمزها و حوادث احتمالی ناشی از آن (ترکیدن لاستیک) ابداع و نصب شده است.

عملکرد سیستم به این گونه است که بعد از اعمال ترمز و به کارافتادن خفه کن اگزوز اتوماتیک EVB (Exhaust Valve Brake) ، پالسی توسط سنسور به ECU مرکزی ارسال می شود که موجب کاهش نیروی موتور در حین استفاده از خفه کن می گردد. در این سیستم یک پیستون روی سر اسبک دود تعبیه شده که توسط یک کانال داخلی در بدنه اسبک روغن به پشت آن هدایت می شود. فشار روغن همواره در مدار پیشت این پیستونها وجود دارد اما باعث باز شدن آنها نمی شود.

در زمان ترمز گیری افشار روغن پشت پیستونِ روی اسبک افزایش یافته و به دلیل فعال شدن سیستم ریتاردر در اگزوز و تنگ شدن مسیر خروج دود، فشار گاز در سیستم خروجی افزایش میابد. بخشی از این فشار گاز سیستم اگزوز به سمت سوپاپ دود رفته و به همراه فشار روغن پیستون سر اسبک را باز کند. درنتیجه بااین مکانیسم پیچیده سوپاپ دود را اندکی باز می کند تا در زمان بالا آمدن پیستون اصلی موتور، هوا کمتر از حالت استاندارد متراکم شوند و در نتیجه قدرت کمتری در موتور تولید می شود. در این سیستم عملا موتور خودش نقش یک ترمز را برای نگه داشتن خودرو بازی می کند. به کارگیری این تکنولوژی پیشرفته در موتورهای نسل جدید آمیکو با استاندارد euro 5+plus باعث شده خودروهای مجهز به این موتور در لیست پیشرفته ترین خودروهای تجاری ساخت داخل قرار بگیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.