۱۵ ایراد فنی در خودرو که احتمال تصادف را افزایش می‌دهند

0

ساده اما خطرساز (قسمت نخست)ایراد فنی در خودرو موضوعی نیست که نتوان واژه خطرناک را برای آن به کار برد اما بعضی ایرادها خطر مستقیم دارند و ممکن است به سادگی سبب بروز تصادف شوند.

دلایل تصادفات رانندگی بررسی مشکلات خودرو رفع مشکلات خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش عیب یابی ترمز خودرو تعمیر و نگهداری خودرو هشدارهای ایمنی خودرو امنیت پراید

بنابراین نباید نسبت به این ایرادها که گاهی حتی ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسند بی‌تفاوت بود و بهتر است حتی ساده‌ترین آنها را با مراجعه به تعمیرکار و مکانیک متخصص آن بخش برطرف کرد.

در نوشتار دو قسمتی پیش رو این موارد که البته بیشتر آنها در معاینه فنی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرند را همراه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

۱-تایرها و چرخ‌ها

۳۵ درصد از تصادفات با علت نقص فنی در خودرو طبق اعلام سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌های آمریکا به علت نقص در تایر ایجاد می‌شود. ترکیدن تایر، فرسودگی آن و پنچری‌های پیاپی یک تایر و پنچرگیری آن می‌تواند لاستیک را مستعد خرابی حین رانندگی و بروز تصادف کند.

۲-ترمزها

طبق آماری که سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌های آمریکا منتشر کرده ۲۲ درصد از تصادف‌های با علت نقص فنی خودرو به علت خرابی ترمز رخ داده‌اند. وجود ایراد در شلنگ‌های مجموعه ترمز، فاسد شدن روغن ترمز، تمام شدن لنت و خوردگی دیسک، عدم رگلاژ سیستم ترمز و مواردی مانند اینها می‌تواند سبب بروز تصادف شود.

۳-سیستم تعلیق، جلوبندی و فرمان

این ایراد تنها ۳ درصد از آمار سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌های آمریکا را شامل می‌شود و البته دلیل این پایین بودن میزان در آمار اعلام شده این است که نقص در این سیستم‌ها به سادگی عیان نمی‌شود اما لاستیک‌های ترکیده را به عنوان مثال به سادگی می‌توان تشخیص داد.

۴-چراغ‌های جلو و عقب

چراغ‌های جلو به شما در شرایط مختلف جوی و ساعات مختلف شبانه روز کمک می‌کنند دایره دید وسیع‌تری داشته باشید. در شرایطی مثل مه و طوفان نیز چراغ‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند. سلامت چراغ‌های عقب هم برای نشان دادن خودرو شما به سایر خودروها و نمایش زمانیکه پدال ترمز را می‌فشارید بسیار اهمیت دارند. نقص در سیستم روشنایی و چراغ‌های جلو و عقب همیشه یک پای ثابت تصادف‌هاست.

۵-برف پاک‌کن‌ها و شیشه‌شو

هرگز اهمیت این قطعه به ظاهر ساده و پر بودن مخزن شیشه شو از مایع مخصوص را دست کم نگیرید. مخصوصا وقتی عازم سفر در جاده‌ها و آزادراه‌ها هستید. یک تیغه برف پاک کن ناسالم نه تنها کاربرد کافی ندارد بلکه با کثیف کردن بیشتر شیشه می‌تواند باعث کاهش میدان دید و بروز تصادف‌های شدید شود.

۶-عملکرد راهنما

در بسیاری مواقع شما با خیال راحت اهرم راهنما را به پایین یا بالا می‌فشارید و به آن جهت تغییر مسیر می‌دهید. حال اگر راهنما درست کار نکند چه؟ در این زمان است که تغییر جهت شما به رویت رانندگان عقبی نرسیده و آنها زمانی از تصمیم شما آگاه می‌شوند که کار از کار گذشته است.

۷-بوق خودرو

بوق خودرو قطعه مهمی است. هرچند به صدا در آوردن آن در هر موقعیتی می‌تواند باعث آزردگی سایر شهروندان شود اما در مواقع لزوم وجود این قطعه و کارکرد صحیح آن از اوجب واجبات است. در بسیاری مواقع راننده جلویی به آینه‌ها توجه نمی‌کند و در حال تغییر مسیر است. شما نیز سرعت بالایی دارید و نمی‌توانید به آسانی سرعت‌تان را پیش از رسیدن به او کاهش دهید. در این زمان نوربالا کارگر نیست و باید از بوق برای اطلاع رسانی به راننده جلو کمک گرفت. حال اگر بوق درست نباشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ باقی ماجرا و تصور صحنه دلخراش آن با خود شما!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.