همه اطلاعاتی که برای خرید ساینا لازم دارید

0

ساینا گرچه نامی مجزا با خود یدک می‌کشد، اما به واقع بیشتر نقش فیس‌لیفتی برای تیبا را بازی می‌کند. این فیس‌لیفت نسبتاً موفق پس از ورود تیبا هاچ‌بک و استقبال خوب از آن در سال ۹۵ شمسی توسط سایپا معرفی شد.

 بهترین سایت خرید و فروش  رپورتاژ آگهی  سایت دیوار  قیمت سایپا  مالک سایت دیوار  مشخصات ساینا

ساینا که از نظر قیمتی و کیفی خلا موجود بین خودروهای داخلی مانند ۴۰۵ و پراید را پر می‌کند، یک سدان کوچک شهری خانوادگی است و متناسب با نیازهای یک خانواده قشر متوسط ایرانی. البته عدم استقبال از ساینا در شروع کار ناامیدی مدیران سایپا را از این تولید جدیدشان به دنبال داشت.
این عدم استقبال عمومی به شباهت کامل ساینا و تیبا در بخش فنی و تجهیزات و امکانات نسبت داده می‌شد که با توجه به قیمت بالاتر این خودرو، ناامید کننده بود.
از نظر مدیران سایپا تولید جدیدشان زیباتر از قبلی به حساب می‌آمد. صرف نظر از اینکه این زیبایی بیشتر تنها در نظر مدیران سایپا دیده می‌شد، مدیریت هزینه خریداران ایرانی پرداخت این مبلغ بالاتر را غیر معقول می‌دانستند و با بی‌توجهی نسبت به محصول جدید نه چندان زیباتر سایپا، طراحان و مهندسان این کمپانی را بر آن داشتند تا برخی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متفاوت را نیز برای آن در نظر بگیرند.
همین اتفاق منجر به تولید ساینا در تیپ‌های مختلف شد. اکنون می‌خواهیم این تیپ‌های مختلف را کمی بیشتر بررسی کنیم.

تیپ‌های مختلف با آپشن‌های متنوع!

در ابتدا باید این نکته ضروری را مطرح کرد که در تمام تیپ‌ها و مدل‌های ساینا از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ استفاده شده است. حاصل تلاش این موتور نیز فراتر از ۸۰ اسب بخار قدرت نیست و مصرف ترکیبی آن نیز در مرز ۷ لیتر در هر صد کیلومتر با حجم باک ۴۱ لیتر برای تمام تیپ‌هایش حفظ شده است. البته ثبات مشخصات فنی تیپ‌های مختلف ساینا به این شکل ادامه پیدا نمی‌کند.
سایپا این محصول خود را با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه کرده است. هرچند تولید مدل‌های دنده اتوماتیک که در آن‌ها از یک گیربکس CVT ساخت شرکت Punch Powertrain استفاده شده بود، به دلیل اعمال تحریم‌ها و ناتوانی در تامین قطعات تداوم چندانی نداشت.
در ادامه باید اضافه کرد که مدل‌های دنده دستی ساینا که با گیربکس پنج سرعته اتوماتیک پراید تولید می‌شدند، در دو تیپ EX و SX عرضه شده‌اند که در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متفاوت ظاهر شده‌اند. در این بین تیپ SX دوران تولید کوتاهی داشت و به فاصله کمی از معرفی با توقف تولید مواجه شد و از امکانات و تجهیزات آن می‌توان به کولر، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه اتوماتیک، شیشه بالابر برقی ردیف جلو و … اشاره کرد. در تیپ EX علاوه بر موارد ذکر شده در تیپ SX شاهد سنسور پارک عقب، شیشه بالابر ردیف عقب، آیینه‌های برقی و رینگ اسپرت بودیم.
اگر به دنبال خرید ساینا باشید، احتمالاً با عنوان ساینا لوکس مواجه شده‌اید. این عنوان مربوط به تیپ فول آپشن ساینا اتوماتیک است. امکانات و تجهیزات این نمونه شامل ورود به خودرو بدون کلید، نویگیشن، شیشه‌های دودی عقب، سنسور هشدار فشار باد تایرها، صفحه نمایش ۷اینچی، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و خروجی USB و هشدار می‌شود. ساینا ES نیز نمونه دنده اتوماتیک ساینا EX بود؛ به اضافه امکاناتی نظیر کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان.

بازار تیپ‌های مختلف

شرایط نابسامان و اقتصادی، آشفتگی بازار خودرو را نیز در پی داشته و اوضاع خرید و فروش در این بازار را غیرقابل پیش‌بینی کرده است. خانواده ساینا نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما به طور کلی بررسی خودروی ساینا در divar طی ماه‌های گذشته بازار چندان خوبی برای مدل‌های دنده اتوماتیک با وجود امکانات و تجهیزات بیشتر مشاهده نشده است؛ که دلیل آن را باید در توقف تولید و ناتوانی کمپانی تولید کننده در تامین قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیرات احتمالی گیربکس آن دانست.
البته نباید فراموش کرد که هزینه تعمیرات جعبه دنده این مدل‌ها نیز بالاست و به علت این‌که تولیدشان متوقف شده است با وجود کیفیت بیشتر و امکانات بهتر،بازار خیلی خوبی را تجربه نمی‌کنند. پس از آن باید به بازار بی‌رمق تیپ SX اشاره کرد که تحت تأثیر تولید کوتاه مدت و کم تیراژش قرار دارد. اما بر خلاف این نمونه‌ها تیپ EX ساینا طرفداران زیادی دارد و از بازار خوب و پر رونقی برخوردار است. تا جایی که حتی خرید و فروش حواله این تیپ نیز به راحتی صورت می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.