قیمت ایران خودرو تارا دنده ای مشخص شد

0

با انتشار اسناد کدال و گزارش رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، قیمت تمام شده تارا دنده ای در کارخانه مشخص شد و می توان پی برد که بزودی این خودرو با چه بهایی وارد بازار کشور می شود.

پیش از این در ماه های گذشته هم قیمت تارا در اسناد گزارش فعالیت گروه صنعتی ایران خودرو اعلام شده بود. اما بر اساس آن اطلاعات، کاملا واضح به نظر می رسید که عدد درج شده معیار نسخه نهایی تارا دنده ای نیست. زیرا قیمت های درج شده در اسناد قبلی پایین تر از سایر محصولات ایران خودرو بود.

حال بررسی های خبرنگار اسب بخار نشان می دهد که با توجه به صدور مجوز پلاک برای تارا دنده ای و از سویی الزام وجود بیمه نامه در زمان شماره گذاری خودرو، قطعا مبنای قیمتی برای این خودرو در نظر گرفته شده و بر اساس آن هم بیمه مرکزی تعرفه بیمه نامه یک ساله این سدان جدید را اعلام نموده است. همچنین اسناد کدال و گزارش فعالیت ایران خودرو در آخرین ماه ۱۳۹۹، نشان می دهد که مبنای قیمتی جدیدی برای تارا دنده ای مصوب شده و این خودروساز قیمت این محصول ملی را در کارخانه مشخص کرده است.

برندگان قرعه کشی ایران خودرو قرعه کشی سمند قرعه کشی پژو 206 قرعه کشی پژو پارس قرعه کشی محصولات ایران خودرو نتایج قرعه کشی ایران خودرو اخبار ایران خودرو

با توجه به گزارش کدال، ایران خودرو در بهمن ۱۳۹۹ مبنای قیمتی تارا دنده ای را ۱۹۰ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان در نظر گرفته بوده و با توجه به کلاس فنی خودرو و کلینیک های برگزار شده، می توان نتیجه گرفت که این عدد مبنای نهایی محاسبه قیمت تارا دنده ای برای مشتریان نخواهد بود. اما در اسفند ۱۳۹۹ با سرعت گرفتن تولید تارا و از سویی شماره گذاری آن، مبنای قیمتی نسخه دنده ای و نهایی این خودرو تغییر کرده و این بار ایران خودرو قیمتی نزدیک به اعداد به دست آمده در کلینیک خودرو را برای اعلام ارزش تارا در کارخانه، درج نموده است.

بر اساس آخرین سند رسمی، قیمت ایران خودرو تارا دنده ای در کارخانه ( بدون احتساب هزینه مالیات، بیمه، شماره گذاری، عوارض و… ) و بر اساس معیار اسفند سال گذشته ۲۵۵ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۶۶۶ تومان است. پیگیری های خبرنگار اسب بخار از منابع آگاه نشان می دهد که تا به این لحظه عدد درج شده، معیار صحیحی برای به دست آوردن قیمت تارا دنده ای در هنگام تحویل به مشتریان است. همچنین یک منبع آگاه به خبرنگار اسب بخار گفته است که در صورت تایید نهایی این عدد در کلینیک خودرو و عدم تغییر شرایط اقتصادی، تارا دنده ای در ابتدای عرضه بر اساس این ارزش گذاری وارد بازار خواهد شد.

https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2021/04/IKCO-Tara-MT-Price-Codal.jpg

محاسبه های دقیق تر نشان می دهد که بر اساس این سند مالی، قیمت ایران خودرو تارا دنده ای با احتساب هزینه ای چون مالیات ارزش افزوده، بیمه، عوارض و… حدود ۲۸۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته برخی این احتمال را می دهند که گروه صنعتی ایران خودرو در اواخر بهار ۱۴۰۰، مقداری قیمت کارخانه ای تارا را در اسناد کدال افزایش دهد و قیمت نهایی این خودرو برای ثبت نام کنندگان ( با احتساب هزینه های مالیات، بیمه، عوارض و… ) در محدوده ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان تمام شود.

معرفی کوتاه ایران خودرو تارا دنده ای :

تارا سدان جدید گروه صنعتی ایران خودرو به حساب می آید که در کلاس فنی سدان های متوسط و اقتصادی قرار می گیرد و به عبارتی در رده C سدان ها است. این خودرو که با نشان ملی وارد خط تولید ایران خودرو شده است، با استفاده از ظرفیت های قرارداد برجامی این خودروساز داخلی با پژو طراحی شده و پلتفرم PF1 گروه PSA و سازه پژو ۳۰۱ را با خود به همراه دارد. برای همین در برخی قسمت های خودرو شاهد هستیم که شباهت زیادی میان ایران خودرو تارا و پژو ۳۰۱ فیس لیفت سفارش بازار ایران دیده می شود.

تارا دنده ای به پیشرانه TU5 پلاس مجهز شده که به عبارتی نسخه بومی EC5 و TU5 ارتقا یافته است. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و پمپ روغن متغییر مجهز است و از سویی برخی تغییرات ساختاری در سیستم پاشش سوخت، اتصالات و سرسیلندر آن ایجاد شده است. این پیشرانه که با داخلی سازی بالا در ایران تولید می شود، ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE5 که این روزها در کارخانه نیرو محرکه تولید می شود، توان پیشرانه را به چرخ های جلوی تارا دنده ای می رساند.

ایران خودرو تارا دنده ای به دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ABS، EBD و BA، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و پیشگیری از هرزگردی، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ روشنایی روز، تهویه الکتریکی دستی با نمایشگر دیجیتال، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور پارک عقب، رینگ فولادی ۱۵ اینچی با طرح اسپرت، تریم داخلی پارچه، سنسور باد تایر و… مجهز است.

نبود برخی امکانات مانند سامانه تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی، دوربین دنده عقب، رینگ آلومینیومی و چند آپشن دیگر در تارا دنده ای به عنوان یک سدان جدید که قیمتی فراتر از دنا پلاس و سورن پلاس دارد و از سویی پرچمدار محصولات ایران خودرو است، برخی انتقادات را به سمت این سدان جدید کشانده است. اما از سویی برخی کارشناسان نبود این امکانات را برای تارا دنده ای ایراد نمی دانند و حضور سامانه کنترل پایداری الکتریکی و پیشرانه TU5 پلاس را برای این خودرو به عنوان نقاط قوت اعلام می کنند.

با این حال ایران خودرو می گوید که در نسخه اتوماتیک تارا امکاناتی مانند سانروف، سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، دوربین عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی های برقی، تهویه اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی و کیسه های هوای جانبی ردیف جلو به این سدان ملی اضافه خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.