فیلتر هوای کتان چیست + مزایا و معایب

0

فیلترهای هوای موجود در خودروها به سه‌دسته اصلی کاغذی، کتان و اسفنجی تقسیم می‌شوند. فیلتر‌های هوای کتان از همه فیلتر‌های اتومبیل گران‌تر هستند و در آن‌ها برای جذب بهتر مواد اضافی از ۶ لایه پارچه مخصوص روغنی استفاده شده است.

این فیلتر‌ها عمر طولانی دارند و قابل شستشو هستند. در فیلتر‌های هوای کتان، خودرو تنفس بهتری دارد، زیرا فرم کلی ساختار سبب انتقال سریع جریان هوا در سیستم‌های داخلی اتومبیل می‌شود، بنابراین اتومبیل عملکرد بهتری نیز دارد. با ما همراه باشید تا مزایا و معایب این نوع فیلتر را بررسی کنیم.

عمر مفید فیلتر هوا فیلتر هوا چیست زمان تعویض فیلتر هوا قیمت فیلتر هوای پژو 206 آموزش تعویض فیلتر هوای پراید آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس آموزش تعویض فیلتر هوای 206 تعویض فیلتر هوای سمند ef7 زمان تعویض فیلتر هوا پژو 206 راه های کاهش مصرف سوخت AIR FILTER

فیلتر هوا کتان چیست؟

فیلتر هوا وسیله ایست که از مواد فیبری ساخته شده است تا ذرات جامد مثل گرد و خاک، گرده، کپک های قارچی و باکتری را از هوا پاک کند. فیلتر هایی که دارای جاذب یا کاتالیزور هایی مثل ذغال (کربن) هستند می توانند بو و آلودگی هایی مثل ذرات ارگانیک فرار یا گازهای اوزون را نیز از بین ببرند. فیلتر‌های هوای کتان از همه فیلتر‌های اتومبیل گران‌تر هستند و در آن‌ها برای جذب بهتر مواد اضافی از ۶ لایه پارچه مخصوص روغنی استفاده شده است.

این فیلتر‌ها عمر طولانی دارند و قابل شستشو هستند. فیلتر هوای کتان دارای کیفیت بالایی می باشد و باعث سوخت بهتر اتوموبیل می شوند. توری کتان روغنی فیلتریست که استفاده آن در تعویض فیلترهوای اتومیبیل ها که به عنوان خدمات پس از فروش ارائه می شوند به سرعت رو به افزایش است و به عنوان گزینه های عملکرد بالا (های-پرفرمنس) شناخته می شوند. در گذشته استفاده کمی از فیلتر های توری کتان روغنی بعنوان فیلتر هوای خوردرو ها می شد. هرچند بعد از معرفی نسخه Abarth Ss شرکت فیات فیلتر های هوای توری کتان را به عنوان جایگزین فیلتر های OE مورد استفاده قرار می دهد.

مزایای فیلتر هوای کتان

فیلتر هوای کتان دارای شش‌لایه پارچه مخصوص است که قابلیت چندبار استفاده و شست‌وشو را دارد. این فیلتر سبب می‌‎شود هوای مورد نیاز پیشرانه با سرعت مناسبی وارد سیلندر شود؛ ازاین‌رو تنفس بهتری را برای خودرو ایجاد می‌کند. فیلترهوای اسفنجی به‌ندرت در خودروها استفاده می‌شود و فیلترهوای کاغذی که از متداول‌ترین نوع فیلتر در خودروها هستند، به‌صورت آکاردئونی طراحی و ساخته می‌شوند.

معایب فیلتر هوا کتان چیست؟

باتوجه به نقس اساسی و مهمی که فیلتر هوا در خودرو ایفا می کند باید بدانید اگر فیلتر هوای کتان تقلبی خریداری کرده باشید عملکرد خوبی نخواهد داشت و باعث آسیب رسانده به موتور خودرو شما شده و باعث متضرر شدن شما می شود. فیلتر هوای کتان نسبت به مابقی دیگر فیلترهای هوا از طول عمر بیشتری برخوردار است با این حال نیز نیاز به بازدید و تعویض یا تمیز کاری دارد که اگر از این کار غافل شوید میزان مصرف سوخت ماشین بالا می رود و عملکرد ماشین دچار مشکل می شود. در آخر می توان گفت قیمت بالای این نوع فیلتر هوا یکی از معایب آن به شمار می رود که همه ی افراد قدرت خریداری فیلتر کتان را برای خودروهای خود ندارند.

فیلتر هوای کتان چیست فیلتر هوای اسفنجی فیلتر هوای کاغذی چیست انواع فیلتر هوا آموزش تعویض فیلتر هوای پراید آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس بهترین فیلتر هوای خودرو زمان تعویض فیلتر هوا کار فیلتر هوا چیست قیمت فیلتر هوا مزایای تعویض فیلتر هوا آموزش نکات فنی خودرو

فیلتر هوای کتان را چه زمانی باید تعویض کنیم؟

این قطعات یکبارمصرف هستند و با گذشت ۱۰ هزار کیلومتر از کارکرد آن‌ها باید تعویض شوند. اگر هرنوع فیلتری که در خودرو موجود است، در زمان مشخص خود تعویض نشود، موجب افزایش استهلاک می‌شود. زیرا کار فیلتر پالایش سیال (هوا،روغن یا سوخت) ورودی به‌پیشرانه است. زمانی که هوای ورودی به‌پیشرانه به‌درستی تصفیه نشود، اجازه ورود گردوغبار و ذرات معلق به‌سیلندر را خواهد داد و سبب خط انداختن روی جداره آن می‎‌شود و استهلاک خودرو را افزایش می‌دهد. تعویض به‌موقع فیلترها از شیوه‌های درست نگهداری خودرو محسوب می‌شود.

تمیز کردن فیلتر هوای کتان

با توجه به قیمت ارزان این قطعه مصرفی پیشنهاد می‌شود در صورت کثیف شدن آن را تعویض کنید. شستشوی فیلتر هوا سبب می‌شود آن کارایی اولیه خود را در جذب گرد خاک نداشته باشد. فیلتر هوای خودرو پارچه‌ای را می‌توان بعد از شستشو دوباره استفاده کرد.

نحوه تمیز کردن فیلتر هوای کتان خودرو :

۱٫ ابتدا گردوخاک جمع شده روی فیلترتمیز کنید.

۲٫ سپس از مواد تمیزکننده و شوینده برای شستشو استفاده نمایید.

۳٫ پس از شستشو فیلتر را آبکشی کنید.

۴٫ در این مرحله فیلتر را توسط جریان هوا خشک نمایید.

۵٫ فیلتر را قبل از جازدن مجدد روغنکاری نمایید.

آیا فیلتر هوای کتان ارزش هزینه اضافی را دارد؟

قطعا جواب سوال بالا مثبت است، زیرا اثر فیلتر‌های هوای کتان در طولانی مدت قابل شهود است و از آنجایی که سیستم‌های داخلی اتومبیل با بهره‌گیری از این فیلتر‌ها عملکرد بهتری دارند، استهلاک خودرو کاهش می‌یابد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری اتومبیل به شکل قابل توجهی کم می‌شود.

نقش فیلتر هوا کتان در خودرو؟

قطعات سیستم‌های داخلی خورو ها با هم در ارتباط هستند و نفوذ یک ناخالصی کوچک عملکرد آن را با مشکل مواجه می کند، به این علت از فیلتر‌های هوا کتان استفاده می شود. قطعات در سیستم‌های داخلی اتومبیل‌ها به صورت مداوم با هم در ارتباط هستند و نفوذ حتی یک ناخالصی کوچک، می‌تواند عملکرد کل اتومبیل را دچار مشکل کند، از همین رو مهندسان و طراحان صنعتی فعال در حوزه اتومبیل‌سازی با استفاده از فیلتر‌های هوا کتان  از ورود مواد خارجی به داخل سیستم‌های داخلی اتومبیل جلوگیری می‌کنند.

فیلتر هوای کتان چیست فیلتر هوای اسفنجی فیلتر هوای کاغذی چیست انواع فیلتر هوا آموزش تعویض فیلتر هوای پراید آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس بهترین فیلتر هوای خودرو زمان تعویض فیلتر هوا کار فیلتر هوا چیست قیمت فیلتر هوا مزایای تعویض فیلتر هوا آموزش نکات فنی خودروفیلتر هوای کتان مزایا و معایب

جایگاه فیلتر هوا ی کتان در خودرو

محل قرار گرفتن فیلتر هوا و شکل آن در خودروهای مختلف، متفاوت می باشد. در صورتی که فیلتر هوا در این جایگاه درست قرار نگیرد و درزهای آن به طور صحیح مسدود نشود، هوای ورودی به جای عبور از سطح کاغذ از میان درزها، وارد موتور میشود و عمل فیلتراسیون انجام نمی شود.

قیمت فیلتر هوا کتان

با توجه به نوسانات قیمت در بازار قیمت فیلتر هوا کتان نیز از این امر مستثنی نبوده و دارای قیمت ثابتی نمی باشد و برخی از فروشندگان با قیمت های پیشنهادی خود این کالا را به مردم عرضه می دارند. برای خرید فیلتر هوای کتان استاندارد دقت کنید از دست فروشان و افرادی که بصورت فله ای فیلتر هوای خودرو می فروشند خریداری نکنید و از فروشگاه های معتبر فیلتر هوای کتان تهیه کنید و به علامت استاندارد آن نیز توجه کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.