بوش طبق چیست و نشانه های خرابی آن چیست؟

0

بوش طبق چیست؟

در قسمت های مختلفی از خودرو نام بوش را خواهید شنید.

بوش ها جزو لوازم یدکی خودرو هستند که در جاهای مختلف خودرو وظایف مختلفی را برعهده دارند و انواع مختلفی نیز هستند.

برای مثال: نوعی بوش در سیلندر استفاده می شود که با بوش موجود در سیستم تعلیق خودرو چه به نام بوش طبق نیز شناخته می‌شود.

بوش طبق 206 بوش طبق چیست تعویض بوش طبق 405 تعویض بوش طبق پژو 206 علائم خرابی بوش طبق پژو پارس قیمت بوش طبق سمند آموزش تعویض طبق پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

هم از لحاظ کارکردی هم از لحاظ ظاهر فنی با هم متفاوت میباشد و یا بوش اکسل خودرو که در قسمت عقبی خودرو وظیفه ای مشابه بوش طبق دارد.

بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می شود قطعه ای است مانند سیبک که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد.

با این تفاوت عمده بین سیبک و بوش در اینجاست که سیبک در جهت های مختلف قادر به حرکت بوده ولی بوش فقط می‌تواند در یک جهت حرکت کند.

اگر به بررسی فنی و دقیق تر بوش ها بپردازید خواهیم دید که بوش ها چه قطعاتی هستند.

از جنس لاستیک طبیعی و یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می شود.

هدف اصلی از استفاده از بوش ها به عنوان نویزگیر برای حذف سر و صدا در حین حرکت و حذف لرزش ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه می باشد.

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم یکی از عوامل نشان دهنده ی خرابی بوش ها ایجاد سر و صدا و لرزش است که نشان می دهد بوش طبق آنچنان که باید به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهد.

بوش های لاستیکی به  دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیار زیادی در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دماهای پایین داشته و عمر خوبی نیز خواهند داشت

ولی در جاهایی از خودرو که به دلیل سرعت حرکت دمای بالا تولید می شود بهتر است از بوش های لاستیکی استفاده نشود.

در این قسمت ها می توان از بوش های ساخته شده از جنس اورتان با مقاومت گرمایی بالاتر استفاده نمود.

بوش طبق 206 بوش طبق چیست تعویض بوش طبق 405 تعویض بوش طبق پژو 206 علائم خرابی بوش طبق پژو پارس قیمت بوش طبق سمند آموزش تعویض طبق پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

علایم خرابی بوش طبق

بوش طبق دارای علایم و نشانه هایی است که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد:

با توجه به اینکه بوش طبق وسیله اتصال طبق به قطعات دیگر است افزایش صدا در سمت چرخ های جلوی خودرو می تواند نشان دهنده خرابی بوش طبق و یا لق شدن آن باشد.
صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان نیز می تواند نشان دهنده خرابی بوش های طبق، سیبک و یا  قطعات متحرک دیگر در سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو باشد.
لرزش بیش از حد در برخی از قسمت ها و انتقال آن به فرمان نیز یکی از دلایل خرابی بوش طبق ها است.
کاهش تعادل خودرو نیز می تواند در برخی از موارد نشانه خرابی بوش طبق و یا سیبک باشد.

توجه داشته باشید که این علایم نه تنها در خودروهای تولید ملی بلکه در خودروهای خارجی مانند خودروی بنز نیز امری بسیار رایج است.

نکته: بوش طبق در قسمت میل تعادل خودرو که باعث حفظ تعادل خودرو می شود در صورت خرابی وظیفه خود یعنی نحوه اتصال میل تعادل به سیستم تعلیق را به درستی انجام نخواهد داد و بنابراین خودرو در حرکت و یا گاهی در سر پیچ ها تعادل مناسب را ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.