بوش طبق در سیستم تعلیق چگونه عمل می‌کند؟

0

اما برای بررسی،بهتر است در ابتدا با سیستم تعلیق خودرو آشنا شویم،زیرا دانستن اینکه سیستم تعلیق و سیستم ترمز خودرو چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد و یا از چه قطعاتی تشکیل شده است می تواند تا حد زیادی به تشخیص اهمیت بوش در این سیستم ها به ما کمک کند.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

قبل از پرداختن به بوش طبق باید بدانیم که سیستم تعلیق یا همان سیستم فنربندی خودرو شامل قطعات و مواردی همچون چرخ های خودرو ، کمک فنر ها وفنرها و ستون های نگهدارنده اتومبیل می باشد. وظیفه این سیستم به طور کلی این است که ارتباط بین خودرو و جاده را به طور مناسب و بهینه حفظ و کنترل نماید.

تعمیر جلوبندی پژو 405 جلوبندی پژو 206 عیب یابی جلوبندی پژو قیمت لوازم جلوبندی پژو 206 اجزای جلوبندی پژو 206 تعمیر جلوبندی 206 تعویض سیبک پژو 206 علائم خرابی پلوس 206 علائم خرابی شاسی پژو 206 آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو

بیایید خودرویی را فرض کنیم که بدون سیستم تعلیق یعنی سیستم کمک فنرها و فنرها به طور مستقیم از طریق چرخ ها با جاده در ارتباط است.حتی فکرش نیز برای سواری آزاردهنده است. حتی نمی توانید فکر کنید که چنین خودرویی چه قدر ارتعاشات، لرزش و ضربه های ناگهانی را به شما در هنگام سواری وارد خواهد کرد. احتمالاً یک خودرو بدون سیستم تعلیق و یا با سیستم تعلیق نامناسب و خراب شما را بطور کامل با پوست و استخوان با دست اندازها و خرابی های کف آسفالت خیابان آشنا خواهد کرد. چنین خودرویی در مسیرهای بسیار کوتاه نیز غیرقابل تحمل خواهد بود چه برسد به اینکه شما تصمیم گرفته باشید مسیری را در جاده های طولانی سفر کنید.

حال که با ضرورت وجود سیستم تعلیق آشنا شدید بهتر است بدانید وظیفه اصلی سیستم تعلیق پس از ارتباط چرخ های خودرو و بدنه با آسفالت جاده ، جلوگیری از انتقال ارتعاشات به وجود آمده بر اثر ناهمواری های کف جاده به داخل کابین و قطعات داخلی خودرو و در نتیجه ایجاد آرامش و راحتی بیشتر برای سرنشینان خواهد بود. یکی دیگر از وظیفه های اصلی سیستم تعلیق خودرو امکان کنترل مناسب و مسیر دهی می باشد. در این مورد نیز در صورت طراحی نامناسب و یا نامناسب کار کردن سیستم تعلیق خودرو شما با کنترل خودرو مشکل خواهید داشت.

دلایل لرزش اتاق 206 دلایل لرزش اتاق 405 دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش موتور خودرو لرزش اتاق پراید غربیلک فرمان لرزش دارد علت لرزش فرمان پراید علت لرزش داشبرد پراید تعمیرات تخصصی پراید

اگر بخواهیم به طور خلاصه برخی از اجزای سیستم تعلیق را بررسی کنیم می توانیم قطعات زیر را مورد اشاره قرار دهیم:

کمک فنرها و فنرها وظیفه اصلی کاهش ارتعاشات و کنترل آنها در انتقال به خودرو را بر عهده دارد در صورتی که کمک فنر ها و یا فنر ها نباشند و یا خوب عمل نکنند خواهید دید که خودرو دارای تکان ها و یا لرزش های غیر قابل تحمل خواهد بود و یا در سواری در جاده های مختلف ضربه می زند. یکی دیگر از قطعاتی که بسیار دارای اهمیت میباشد قطعه ای است به نام سیبک که وظیفه اتصال قطعات در سیستم تعلیق را برعهده دارد. مزیت سیبک در سیستم تعلیق خودرو این است که می تواند دو قطعه ای که در حال حرکت و یا جابجایی هستند را به هم به صورت کامل متصل نماید. بوش ها نیز در سیستم تعلیق خودرو همانند سیبک عمل می‌کنند با این تفاوت که سیبک ها امکان انتقال در جهات مختلف را برای قطعات فراهم می آورند در صورتیکه بوش فقط امکان انتقال حرکت در یک جهت را داراست.

قطعه مهم دیگری که در سیستم تعلیق بسیار کاربردی و مهم است طبق است که در اتصال با بوش ها و سیبک ها برای اتصال به خودرو و چرخ ها می باشد. طبق وظیفه ی اتصال شاسی به چرخ ها را بر عهده دارد.

سیستم های تعلیق خودرو دارای تنوع هستند که برخی از آنها را می توان سیستم تعلیق مک فرسون تعلیق مستقل و تعلیق طبق دار دوبل دانست.

بوش طبق چیست تعویض بوش طبق 405 قیمت بوش طبق 405 قیمت بوش طبق سمند نحوه تعویض بوش طبق سمند علائم خرابی بوش طبق پژو پارس قیمت لوازم جلوبندی پژو 405 قیمت لوازم یدکی آموزش جلوبندی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

بوش چیست؟

در قسمت های مختلفی از خودرو نام بوش را خواهید شنید. بوش ها در جاهای مختلف خودرو وظایف مختلفی را برعهده دارند و انواع مختلفی نیز هستند. برای مثال نوعی بوش در سیلندر استفاده می شود که با بوش موجود در سیستم تعلیق خودرو چه به نام بوش طبق نیز شناخته می‌شود، هم از لحاظ کارکردی هم از لحاظ ظاهر فنی با هم متفاوت میباشد. و یا بوش اکسل خودرو که در قسمت عقبی خودرو وظیفه ای مشابه بوش طبق دارد.

بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می شود قطعه ای است مانند سیبک که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد ولی تفاوت عمده بین سیبک و بوش در اینجاست که سیبک در جهت های مختلف قادر به حرکت بوده ولی بوش فقط می‌تواند در یک جهت حرکت کند. اگر به بررسی فنی و دقیق تر بوش ها بپردازید خواهیم دید که بوش ها چه قطعاتی هستند از جنس لاستیک طبیعی و یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می شود. هدف اصلی از استفاده از بوش ها به عنوان نویزگیر برای حذف سر و صدا در حین حرکت و حذف لرزش ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه می باشد. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم یکی از عوامل نشان دهنده ی خرابی بوش ها ایجاد سر و صدا و لرزش است که نشان می دهد بوش طبق آنچنان که باید به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهد.

بوش های لاستیکی به دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیار زیادی در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دماهای پایین داشته و عمر خوبی نیز خواهند داشت. ولی در جاهایی از خودرو که به دلیل سرعت حرکت دمای بالا تولید می شود بهتر است از بوش های لاستیکی استفاده نشود. در این قسمت ها می توان از بوش های ساخته شده از جنس اورتان با مقاومت گرمایی بالاتر استفاده نمود. مزیت بوش های اورتان نسبت به بوش های لاستیکی را می توان مقاومت بالاتر در برابر دماهای بالا دانست که البته از میزان انعطاف پذیری پایین تری برخوردارند و بنابراین فرمان‌پذیری خودرو را تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهند داد.

در مواردی در خودروها نیز بوش‌ها به عنوان محور عمل می‌کنند و اتصال دو قطعه را به هم به طوری ممکن می‌سازند که مثال واقعی آن را می‌توان مفصلهای طبیعی بدن دانست. نتیجه این گونه اتصالات در خودرو امکان حرکت با وجود اتصال به شاسی با منتقل کردن کمترین ضربه خواهد بود.

بوش طبق چیست تعویض بوش طبق پژو 206 آموزش تعویض طبق 206 علائم خرابی طبق 206 قیمت طبق پراید طبق چیست خرابی طبق پراید ایرادات جلوبندی خودرو تعمیر جلوبندی پژو 405 قطعات جلوبندی خودرو آموزش مکانیک خودرو

علائم خرابی بوش طبق

– با توجه به اینکه بوش طبق وسیله اتصال طبق به قطعات دیگر است افزایش صدا در سمت چرخ های جلوی خودرو می تواند نشان دهنده خرابی بوش طبق و یا لق شدن آن باشد.

– صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان نیز می تواند نشان دهنده خرابی بوش های طبق، سیبک و یا قطعات متحرک دیگر در سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو باشد.

– لرزش بیش از حد در برخی از قسمت ها و انتقال آن به فرمان نیز یکی از دلایل خرابی بوش طبق ها است.

– کاهش تعادل خودرو نیز می تواند در برخی از موارد نشانه خرابی بوش طبق و یا سیبک باشد. بوش طبق در قسمت میل تعادل خودرو که باعث حفظ تعادل خودرو می شود در صورت خرابی وظیفه خود یعنی نحوه اتصال میل تعادل به سیستم تعلیق را به درستی انجام نخواهد داد و بنابراین خودرو در حرکت و یا گاهی در سر پیچ ها تعادل مناسب را ندارد.

با یه کلیک میتونی هر نوع ماشینی رو چه صفر کیلومتر چه صد هزار کیلومتر از بزرگترین نمایشگاه خودرو آنلاین در کشور کارشناسی شده و با شرایط ویژه بخری!!!

بوش طبق چیست قیمت بوش طبق 405 بوش طبق 206 میل تعادل چیست قیمت میل تعادل پراید علائم خرابی میل تعادل آموزش جلوبندی خودرو معرفی قطعات خودرو معرفی اجزای جلوبندی خودرو طبق چیست تعویض بوش طبق پژو 206 علائم خرابی سیبک فرمان چپقی فرمان چیست

چگونه می توان از خرابی بوش های طبق جلوگیری کرد؟

اگر بخواهیم کمی واقع‌بین باشیم بایستی بگوییم که بوشهای طبق نیز بر اثر حرکت در جای خود دچار فرسودگی و استهلاک خواهند شد و طبیعی است که پس از مدت زمانی که از عمر مفید آنها سپری شود احتیاج به تعویض بوش ها برای بهینه کردن کارکرد خودرو خواهید داشت. اما مسئله اینجاست که برخی از رفتارها می‌تواند عمر این قطعه را اندکی کم و یا زیاد نماید.

به طور حتم سرویس‌های مناسب در قسمت سیستم تعلیق خودرو می تواند عمر دیگر قطعات را نیز افزایش دهد. به بیانی دیگر می توان گفت کارکرد قطعات خراب بر روی دیگر قطعات سالم خودرو نیز تاثیرگذار بوده و از عمر مفید آنها به طور چشمگیری خواهند کاست. با توجه به افزایش قیمت قطعات خودرو مسئله سرویس و نگهداری خودرو بسیار منطقی تر و اقتصادی تر خواهد بود.

اجتناب از ترمزهای ناگهانی، ناهمواریها و دست انداز های داخل خیابان ها و رانندگی آرام تر می تواند به افزایش عمر سیستم تعلیق خودرو و همچنین بوش های طبق کمک شایانی نماید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.