تکنیک‌ های فنی حفظ سلامت خودرو

0

این عدد معمولاً بین ۱۸۵ تا حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است. البته این دما یک شوخی مرگبار برای بلوک موتور است. از سوی دیگر، طبق استاندارد SAE، میزان ویسکوزیته یا گران‌روی روغن‌ها در فصول گرم سال، بیشتر از ۵۰ نخواهد بود. با همه این‌ها، وقتی کیفیت روغن پایین آمده باشد یا میزان آن کافی نباشد، سلامت موتور شدیداً به خطر می‌افتد. گرمای سوزان تابستان را به گرمای مهلک داخل سیلندرها اضافه کنید تا متوجه شوید روغن موتور چه وظیفه سختی دارد.

آموزش تعمیر خودرو دلایل ریپ زدن ماشین ریپ زدن 206 تیپ 5 ریپ زدن ماشین پراید ریپ زدن ماشین روی گاز ریپ زدن خودرو در دنده 2 علت ریپ زدن سمند بررسی ایرادات خودرو

✔️ ضدیخ در تابستان؟

کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ ولی واقعیت این است که ضدیخ فقط برای جلوگیری از یخ‌زدن آب رادیاتور در فصول سرد به کار نمی‌آید. از نظر شیمیایی، اتیلن گلیکول یا همان ضدیخ، به دلیل تغییر در ساختار کشش مولکولی، مانع از تأثیر مستقیم سرما روی آب و تبدیل آن به یخ می‌شود؛ اما خبر خوب این‌جا است که همین ویژگی در حالت گرما نیز وجود دارد؛ به عبارت دیگر، ضدیخ نه‌تنها دمای انجماد مایع رادیاتور را پایین‌تر از صفر می‌برد، بلکه نقطه‌ جوش را نیز به سطحی بالاتر از ۱۰۰ درجه می‌رساند. اگرچه فرایند ساخت رادیاتور و عملکرد فن خنک‌کننده به‌گونه‌ای است که قابلیت کارکرد با آب خالص را نیز دارد، ولی در صورت فشار بیشتر مانند حمل بار یا سرنشین اضافی و حتی استفاده از کولر، تنش حرارتی بیشتری به آب رادیاتور وارد می‌شود؛ بنابراین، سعی کنید از مقدار متوسطی از ضدیخ درون رادیاتور خودرو استفاده کنید.

✔️ به داد کولر برسید

بارها شنیده‌اید که کارشناسان می‌گویند حتی در فصل زمستان هم لازم است هر‌از‌چند‌گاهی کولر خودرو را روشن کنید تا گاز درون آن به چرخش دربیاید. این قطعه مهم در خودرو به دلیل کمپرسور متصل به موتور، هنگام روشن‌کردن فشار مضاعفی را به توان خروجی وارد می‌کند؛ بنابراین، بسیار اهمیت دارد تا پیش از گرفتارشدن در بحران بی‌کولری، از میزان شارژ گاز و فیلتر خشک‌کن آن اطمینان حاصل کنید.

✔️ هوای هوایِ لاستیک را داشته باشید!

در علوم دبستان خوانده بودیم که گرما موجب بزرگ‌تر شدن اجسام می‌شود. شاید آن روزها درک این موضوع برای ما سخت بود که هوا نیز می‌تواند بزرگ‌تر شود. لاستیک خودرو عملاً به دلیل چرخش همیشگی، هوای درون خود را  داغ می‌کند و این یکی از دلایل افزایش چسبندگی و اصطکاک بین لاستیک و سطح زیرین آن است.

در زمستان، توصیه می‌شود باد لاستیک را مطابق استاندارد تنظیم کنید؛ اما در تابستان، نیاز است تا به‌لطف همان پدیده انبساط، کمی از میزان باد لاستیک‌ها بکاهید تا با افزایش حجم، خطر ترکیدن و انفجار را رفع کرده باشید. در حالت عادی، فشار باد تایرها باید معادل ۲.۳ واحد Bar یا و یا ۳۴ واحد Psi باشد. سعی کنید در تابستان، چیزی حدود ۲۰ درصد از این میزان را کاهش بدهید. البته نیاز به یادآوری نیست که شرکت‌های مختلف، دستورالعمل‌های خاص هر لاستیک حتی برای محور عقب و جلو را ارائه می‌کنند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.