راه های جلوگیری از پوسیدگی خودرو

0

چگونه خودتان می توانید خودروی خود را در برابر پوسیدگی مقاوم کنید؟

با این که در برخی از مراکز سرویس و تعمیرات خودروها فرآیند مقاوم سازی در برابر پوسیدگی انجام می شود، اما انجام این مقاوم سازی کار چندان سختی نیست و توسط خود فرد هم می تواند انجام شود. شما برای انجام این کار نیاز دارید کمی کار با فرچه و غلتک را بلد باشید.

در ادامه دستورالعمل انجام مقاوم سازی توضیح داده می شود، اما پیش از آن باید بدانید که پیش از انجام کار باید دیسک ها و کلیپرها را بپوشانید تا مواد محافظ با آن ها تماسی نداشته باشند.

۱- شست‌وشوی بخش هایی که قرار است محافظت شوند

آموزش نکات فنی خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش شستن موتور خودرو

پیش از هر چیزی باید خودرو کاملاً شسته شود، مخصوصاً قسمت های زیر خودرو که معمولاً کثیفی ها و آلودگی هایی در آن جا به چشم می خورد که بسیار قدیمی اند و به عبارتی تقریباً دائمی شده اند. برای شست‌وشوی این قسمت ها نیاز است حتماً از فشار بالای آب به همراه شوینده استفاده شود تا این بخش ها به خوبی تمیز شود. اگر بخش های زیرین خودرو به خوبی پاک نشود و با همان حالت از مواد محافظ استفاده شود، درصد چسبیده شدن این مواد به قطعات کم تر می شود و محافظت از خودرو در برابر رطوبت و ضربه کم تر می شود.

برای این کار بهتر است مخلوط آب و شوینده را به محل مورد نظر بپاشید و چند دقیقه صبر کنید تا شوینده ها چرک ها را در خود حل کنند و سپس با آب پرفشار آن محل را کاملاً آبکشی کنید.

۲- پاک کردن پوسیدگی های ریز

باید بخش هایی از خودرو که قرار است در برابر پوسیدگی محافظت شوند را با استفاده از سمباده کاملاً از پوسیدگی های ریز پاک کنیم تا ماده محافظ بر روی سطح قطعه قرار گیرد نه روی پوسیدگی ها.

۳- خشک کردن

پس از شست‌وشوی محل مورد نظر و پاک شدن سطوح از کثیفی ها باید کمی صبر کنیم تا آن محل کاملاً خشک شود. برای سریع تر شدن فرآیند خشک شدن می توانید از سشوار استفاده کنید، اما بهتر است این کار را با دقت انجام دهید تا رطوبت موجود کاملاً از بین برود.

به طور کلی هر چه سطح تمیز تر و خشک تر باشد محافظ بهتر به سطح می چسبد و عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

۴- به کارگیری محافظ

مجله خودرو مجله خودرو کارستان سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو دانستنی های جالب خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو تعمیر و نگهداری پراید افزایش طول عمر باتری افزایش طول عمر خودرو افزایش طول عمر لاستیک افزایش طول عمر موتور رفع پوسیدگی بدنه خودرو

برای قرار دادن لایه های محافظ بر روی بخش های مختلف خودرو می توانید هم از اسپری استفاده کنید و هم از فرچه یا غلتک. پیش از شروع کار بهتر است از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید تا ذرات ماده محافظ وارد چشم و دهان شما نشود. برای این که محافظت در ماکسیمم حالت خود قرار گیرد، بهتر است چند لایه محافظ ایجاد شود. برای این کار باید پس از هر بار اضافه کردن ماده محافظ حدود یک ساعت صبر کنیم تا لایه مورد نظر به خوبی خشک شود و سپس لایه بعدی را اضافه کنیم. بهتر است ۳ یا ۴ لایه محافظ بر روی قطعه قرار گیرد و پس از اتمام کار ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا لایه های محافظ کاملاً خشک شوند.

موادی که می توان از آن ها به عنوان محافظ استفاده کرد

۱- چسب پایه قیر (Bitumen based mastic)

یکی از ارزان ترین مواد محافظ است که در بازار وجود دارد. این ماده چسبناک از قیر تهیه می شود و با قرارگیری بر روی قطعه از آن قطعه در برابر رطوبت محافظت می کند. از معایب این ماده، پوست پوست شدن آن در اثر ارتعاش است، به همین دلیل بهتر است سطح پیش از قرارگیری لایه محافظ کاملاً تمیز و خشک باشد.

۲- PVC

این مواد محافظ بسیار بادوام اند و به همین دلیل، قیمت آن ها بالاتر است و بیش تر توسط شرکت های خودروساز استفاده می شود.

۳- مواد پایه روغنی

از این مواد برای سطوح ناهموار که ترک خوردگی دارند استفاده می شود و به علت گرانروی پایین تری که دارند به راحتی منافذ موجود را پر می کنند.

۴- مواد پارافینی

مهم ترین مزیت این مواد خاصیت الاستیکی آن ها پس از خشک شدن است که در بازه دمایی وسیعی این خاصیت باقی می ماند، اما مقاومت این مواد در برابر تنش های مکانیکی پایین است و این مسئله، کاربرد و نصب آن ها را سخت می کند.

به طور کلی، کسانی که می خواهند به طور شخصی از خودروی خودشان در برابر پوسیدگی محافظت کنند اکثراً از اسپری های موم استفاده می شود که همان چسب های پایه قیر هستند که به صورت اسپری در بازار موجودند.

منبع:اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.