۷ مشکل رایج آبگرمکن دیواری و ایستاده

0

روشن نشدن آبگرمکن دیواری با فشار کم آب ،علت کم بودن فشار آب گرم پکیج ،تنظیم آبگرمکن دیواری با فشار کم آب ،خروجی آب گرم آبگرمکن دیواری ،شیر تنظیم فشار آب آبگرمکن بوتان ،علت فشار کم شیر آب گرم ،رسوب زدایی آبگرمکن دیواری ،شیر تخلیه آبگرمکن دیواری بوتان

با اینکه در سرتاسر سال از آبگرمکن برای گرم کردن آب استفاده می‌کنیم، اما با سردتر شدن هوا،  مشکلات و عیب‌های آبگرمکن یکی یکی نمایان‌تر می‌شوند. شاید به این علت که در روزهای سرد سال، نیاز به آب گرم محسوس‌تر می‌شود.

استفاده طولانی مدت از آبگرمکن، فرسودگی قطعات و عدم سرویس آبگرمکن موجب به وجود آمدن مشکلاتی نظیر گرم نشدن آب، چکه کردن آب از دستگاه، تغییر رنگ آب و کاهش فشار آب آبگرمکن می‌شود. در برخی موارد نیز این مشکلات مانند تنظیم نبودن دودکش، ممکن است خطرساز شوند.

خوشبختانه قطعات آبگرمکن قابل تعمیر و تعویض هستند. با اقدام به موقع برای سرویس و تعمیر آبگرمکن هزینه کمتری برای عیب یابی مشکلات آن می‌پردازید.

گاهی نیز برخی مشکلات در آبگرمکن دیواری و ایستاده مشاهده می‌شود که نشان دهنده خرابی دستگاه شما نیست. معمولا این مشکلات با بررسی و تنظیم مجدد آبگرمکن توسط خودتان رفع می‌شود.

عیب یابی آبگرمکن دیواری بوتان

انواع مدل‌ها و برندهای آبگرمکن در ایران موجود است. یکی از انواع برندهای پرطرفدار آبگرمکن دیواری،  بوتان است. کاهش فشار آب، خاموش شدن، جرقه نزدن آبگرمکن بوتان از رایج‌ترین مواردی است که در این مدل آبگرمکن بروز می‌کند.

در ادامه، علت بروز مشکلات متداول آبگرمکن بوتان و راه حل رفع آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. برای عیب یابی آبگرمکن دیواری بوتان می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر بهره ببرید:

تعمیر لوازم خانه تعمیر آبگرمکن دیواری علت کم بودن فشار آب گرم تنظیم آبگرمکن دیواری کم بودن فشار آبگرمکن بوتان تعمیرات تخصصی لوازم خانگی مجله خودرو کارستان

خرابی سنسور حرارتی آبگرمکن

آبگرمکن‌های مدل‌های جدیدتر دارای سنسور حرارتی هستند و آب را در یک دمای مشخص که از قبل تنظیم شده، نگه می‌دارند.

گاهی اوقات ایجاد ترک ریز یا نشستن گرد و غبار و کثیفی روی سنسور حرارتی مشکلاتی را برای آبگرمکن ایجاد می‌کند.

گرم شدن بیش از حد آب، نوسان حرارتی آبگرمکن و به طور کلی عدم تنظیم دمای آب خروجی آبگرمکن می‌تواند نشان دهنده خرابی سنسور حرارتی باشد.

در این صورت اگر با تمیز کردن سنسور حرارتی مشکل رفع نشد، حتما باید تعویض شود.

 

خاموش شدن آبگرمکن

حتی تصور این که هنگامی که در حمام هستید و آبگرمکن خاموش شود، سخت است. خاموش شدن آبگرمکن یکی مشکلات رایجی است که در آبگرمکن بوتان نیز رخ می‌دهد.

خاموش شدن آبگرمکن دیواری با یکی از علت‌های زیر بسیار محتمل است:

  • خرابی واشر دیافراگم آبگرمکن
  • افت فشار گاز ورودی؛ افت فشار آب ورودی
  • خرابی و مشکل ترموکوپل
  • نقص در مشعل آبگرمکن
  • ارتفاع بالای شمعک

در این صورت ممکن است خودتان نتوانید آبگرمکن بوتان را عیب یابی کنید. آنگاه متخصص و تعمیرکار آبگرمکن می‌تواند مشکل را سریعا تشخیص دهد و در صورت نیاز آبگرمکن را تعمیر کند.

 

گرم نشدن آب خروجی آبگرمکن

اصلی‌ترین و تنهاترین وظیفه آبگرمکن،  گرم کردن آب است. اگر به هر دلیلی نتواند از عهده گرم شدن آب برآید، آنگاه وجودش در ساختمان بی‌فایده خواهد بود.

گرم نشدن آب به علت‌های متفاوتی رخ می‌دهد. خرابی دیافراگم آبگرمکن، وجود رسوب در مبدل‌های حرارتی، رسوب در مخزن و قطعات آبگرمکن از دلایل گرم نشدن آب آبگرمکن هستند.

برای رفع مشکل باید آبگرمکن را رسوب زدایی و جرم گیری کنید. اگر همچنان آب خروجی آبگرمکن سرد است؛ باید دیافراگم دستگاه را بررسی کنید.

دیافراگم آبگرمکن قطعه‌ای پلاستیکی و مشابه یک واشر است. آن را پیدا کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

 

رنگ گرفتگی آب داغ خروجی

اگر اخیرا مشاهده کردید که آب داغ به رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز، زرد و سبز درآمده است؛ نشان از مشکل در آبگرمکن شماست. گاهی طعم و بوی آب نیز تغییر می‌کند.

اکسیده شدن لوله‌های مسی آبگرمکن علت اصلی رنگ گرفتگی آب داغ است. اگر آبگرمکن شما قدیمی است، سریعا لوله‌های آبگرمکن را بررسی کنید. زیرا استفاده از آب زنگ زده، موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما و خانواده‌تان خواهد شد.

برای رفع مشکل آن باید لوله‌های آبگرمکن تعویض شوند. همچنین قرار دادن فیلتر در خروجی آب آبگرمکن می‌توان به طور موقت مشکل را رفع کند.

دیگر مشکلات رایج در تعمیر آبگرمکن

در ادامه می‌توانید سایر مشکلاتی را که در آبگرمکن‌های دیواری و آبگرمکن‌های ایستاده رخ می‌دهد، مشاهده کنید:

 

کم شدن فشار آب گرم

کم شدن فشار آب گرم پدیده‌ای است که هر از مدتی ممکن است با آن روبه‌رو شوید. علت اصلی کم فشار شدن آب گرم خروجی، رسوب گرفتن آبگرمکن و لوله‌های آن است.

علت کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری بوتان نیز می‌تواند ناشی از کاهش فشار شیر آب سرد ورودی باشد. گاهی شیر ورودی رسوب می‌گیرد و به همین علت آب گرم نیز با فشار کمی خارج می‌شود.

در صورتی که تمایل دارید آبگرمکن خود را رسوب زدایی کنید، از یک تعمیرکار آبگرمکن بخواهید به روش مطمئنی آن را رسوب زدایی کند.

 

 سرد و گرم شدن آب

بارها همه ما سرد و گرم شدن مداوم آب را تجربه کرده‌ایم و مسئله‌ای نیست که بتوانیم آن را نادیده بگیریم.

ممکن است سرد و گرم شدن مداوم به خاطر مناسب نبودن لوله کشی آب ساختمان باشد، اما معمولا این مشکل به علت کم بودن شعله آبگرمکن، گرم نشدن آب داخل مخزن آبگرمکن یا فشار نامناسب آب ورودی آبگرمکن نیز بروز می‌کند.

با رسوب گیری آبگرمکن و تمیز کردن مشعل، معمولا این مشکل برطرف می‌شود. در صورتی که پس از رسوب گیری همچنان آب سرد و گرم می‌شود، حتما با یک تعمیرکار تماس بگیرید و مشکلات آبگرمکن را با او در میان بگذارید.

 

کم بودن شعله آبگرمکن

فرآیند گرم شدن آب در آبگرمکن با روشن شدن شعله آغاز می‌شود. در صورتی که در روند کار کردن قطعات مرتبط به سوخته شدن گاز مانند دهانه نازل یا شیپور، ایرادی رخ دهد؛ شاهد کم بودن شعله آبگرمکن خواهید بود.

شعله آبگرمکن را می‌توانید به صورت زیر تنظیم کنید:

  1. دستگاه را خاموش کنید و صبر کنید تا دمای آن کاهش یابد.
  2. قاب روی آبگرمکن را به آرامی بردارید.
  3. پیچ‌های مشعل آبگرمکن را باز کنید.
  4. با دستمال، آب گرم و مقدار بسیار جزئی مایع ظرفشویی یا هر ماده شوینده‌ای، مشعل و نازل آبگرمکن را تمیز کنید.
  5. سپس اقدام به بستن مجدد مشعل کنید و آبگرمکن را روشن کنید.

درجه سختی فرآیند تنظیم فشار شعله آبگرمکن بالاست. پس پیشنهاد می‌کنیم از یک متخصص سرویس و تعمیر آبگرمکن کمک بگیرید تا علت کم شدن شعله را بررسی کند.

 

سخن پایانی

تا با اینجا با ۷ مشکل رایج در انواع آبگرمکن‌های دیواری و ایستاده آشنا شدید. عیب و تعمیر آبگرمکن می‌تواند درجه سختی آسان تا دشوار داشته باشد. در صورتی که مشکلات در آبگرمکن به صورت مکرر ادامه داشت، آنگاه بهتر است سریعا از یک متخصص سرویس و تعمیر آبگرمکن برای رفع مشکلات کمک بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.