آشنایی با چراغ‌های تزئینی ماشین سنگین؛ زیبایی بخش جاده‌ها!

0

چراغ تزئینی ماشین سنگین ،چراغ خطر ماشین سنگین ،چراغ کامیون ، تزئینات ماشین سنگین اصفهان ،تزئینات ماشین سنگین ،چراغ چشمک زن ماشین سنگین ،قیمت چراغ جلو خاور ،تزئینات کامیون

در میان وسایل نقلیه و لوازم تزئینی اتومبیل، کامیون‌ها و لوازم لوکس خودرو سنگین جایگاه تعریف شده‌ای بخصوص در فرهنگ ما ایرانی‌ها دارند. رفتار خاص رانندگان لوطی مسلک و جملات خاص و پر مفهوم و گاها طنز پشت کامیونی و… باعث شده کامیون‌ها در میان وسائل نقلیه دارای شخصیت و کاراکتر خاص باشند و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ پیدا کنند. شاهد و گواه این مسئله نیز شخصیت‌های به یاد ماندنی مانند خوش رکاب و تولید انواع فیلم‌های جاده‌ای و ماشین‌های سنگین هستند. اما یک لحظه تصور کنید ماشین‌های سنگین بدون چراغ چه شکلی می‌شوند؟

حتی تصورش هم سخت است چراکه چراغ‌ها جزوی از روح ماشین‌ها هستند. به همین دلیل است که میگوییم چراغ‌های تزئینی ماشین سنگین فراتر از چندشی لوکس به حساب می‌آیند و بیانگر شخصیت ماشین و راننده آن هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با انواع چراغ‌های تزئینی ماشین سنگین و کاربردهای آن‌ها آشنا شویم.

آشنایی با انواع چراغ‌های تزئینی خودرو

 چراغ تزئینی کامیون  انواع چراغ اسپرت  انواع چراغ خودرو  انواع چراغ دی لایت  چراغ خطر ماشین سنگین  چراغ زنون چیست  مجله کامیون سواران

چراغ‌های تزئینی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هریک شخصیت خاصی را به ماشین می‌دهند. در همه ماشین‌ها می‌توان از انواع این چراغ‌ها استفاده کرد. با این حال صاحبان ماشین‌های سنگین علاقه بیشتری به استفاده از آن‌ها دارند. در ادامه با پر کاربردترین انواع چراغ‌های تزئینی ماشین سنگین آشنا می‌شویم.

نئون، قدیمی‌ترین انواع چراغ تزئینی

از قدیمی‌ترین مدل‌های چراغ اتومبیل هستند که در آن الکتریسیته از یک رشته کرومی عبور داده می‌شود و تولید نور می‌کند. چراغ نئون رنگ بندی‌های مختلفی دارد و علاوه بر چراغ‌های اصلی خودرو می‌توان از آن‌ها در بخش‌های دیگر ماشین نیز استفاده کرد.

هالوژنی؛ پرکاربردترین هدلایت برای خودرو

نسل بعدی چراغ‌های اتومبیل هستند که از انواع لامپ‌های رشته‌ای به شمار می‌آیند. لامپ‌های هالوژنی در اکثر خودروهای معمولی دیده می‌شوند. البته چراغ‌های تزئینی هالوژنی با نورهای رنگی و خاص نسبت به چراغ‌های معمولی متفاوت می‌شوند.

زنون؛ چراغ تزئینی محبوب برای انواع خودروها

این لامپ‌ها همانطور که از اسم آن پیداست از گاز زنون پر می‌شوند و با عبور الکتریسیه از میان آن نور بسیار سفید و خیره کننده‌ای ایجاد می‌شود. استفاده از این لامپ‌ها در سال‌های گذشته بسیار رواج یافته است

آل ای دی، چراغ تزئینی مدرن

رایج‌ترین لامپ‌های موجود هستند که با استفاده از یک مدار شامل لنز و عدسی طراحی می‌شوند. آل ای دی‌ها در سال‌های اخیر به عنوان دسته‌ای مدرن از چراغ‌های تزئینی ماشین سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب خودروهای جدید و به روز نیز به آل ای دی مجهز هستند.

لیزری، چراغ هایی کوچک با کاربرد خاص

لامپ‌های کوچکی هستند که بر اساس پلتفرم لیزر طراحی و ساخته شده‌اند و نسبت به ابعادشان نور بسیار بالایی تولید می‌کنند و عمر طولانی‌تری از سایر انواع لامپ دارند.

دسته بندی چراغ تزئینی ماشین سنگین، بیرون و درون کابین را زیبا کنید

سیستم روشنایی اتومبیل متشکل از یک سیستم پیچیده از انواع چراغ‌ها است که شامل موارد مختلفی از چراغ‌های پشت آمپر و پنل جلوی راننده تا چراغ‌های جلویی (هدلایت) و عقب (بک لایت) می‌شود. اگر بخواهیم به صورت کاملاً شخصی یک تقسیم بندی در این مورد برای درک بهتر موضوع ارائه دهیم، به طور کلی چراغ تزئینی انواع ماشین سنگین اعم از چراغ خاور و کامیونت، چراغ بوژی کش، چراغ تزئینی تریلی و کمر شکن به دو دسته کلی چراغ‌های داخل کابین و چراغ‌های خارجی ماشین سنگین تقسیم می‌شوند.

چراغ‌های تزئینی داخل کابین ماشین‌های سنگین

برخلاف اتوبوس‌ها که به دلیل فضای داخلی بزرگ و انعطاف پذیر از نظر مدل‌های مختلف چراغ داخل کابین بسیار متنوع‌تر هستند، چراغ‌های کابین در ماشین سنگین محدود می‌شوند به تراشه‌های ال‌ای‌دی با شدت جریان بالا و دید مناسب که رنگ‌های پر جنب و جوش عالی را ارائه می‌دهند و مخصوصاً برای تاریکی شب، هوای برفی، باران و مه مناسب هستند. انواع جراغ های داخل کابین عبارتند از:

  • چراغ روی سقف (ابرویی) یا چراغ‌های نقشه خوان: استفاده از این چراغ‌ها لک و زگیل‌های سقف ماشین را به طور نامحسوسی می‌پوشاند و به دلیل ظاهر مدرن خود موجب ایجاد فضای جذاب و زیبا برای راننده می‌گردد و خستگی سفرهای طولانی مدت را از راننده تا حدی می‌کاهد.
  • چراغ‌های زیر در و دستگیره: که به چراغ‌های خوش آمد گویی مشهور هستند و هنگام باز کردن در جلوی پای شمارا روشن می‌کنند و ظاهر بسیار لوکسی به خودرو می‌بخشند

از انواع دیگر چراغ‌های تزئینی داخل کابین می‌شود به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • چراغ‌های صفحه نشان دهنده یا همان چراغ پشت آمپر
  • چراغ جعبه داشبود
  • ‏چراغ مطالعه یا روشن کننده داخل کابین

چراغ‌های تزئینی بدنه ماشین سنگین

چراغ‌های خارجی که در ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است با عرض پوزش به دلیل اهمیت موضوع در تصادفات و احساس مسئولیت درمورد مسائل ترافیکی، ما به ذکر تعاریفی از تمامی انواع چراغ‌های تزئینی و حتی غیرتزئینی پرداخته‌ایم و لازم است بابت طولانی شدن آن عذر مارا بپذیرید؛ اما انواع چراغ‌های خارجی عبارتند از:

انواع چراغ خطر (LED و ساده) و طلق خطر تزئینی برای ماشین سنگین

چراغ خطر با نور مناسب و سیستم فلاشر و چشمک زن خود به سایر رانندگان و خودروهای درحال تردد آگاهی لازم را می‌دهد و به طور کلی نقش بسزایی در افزایش ایمنی جاده‌ای دارد. این چراغ‌ها طراحی شده‌اند تا در شرایط خاص به دیگر وسائل نقلیه، موقعیت فعلی خودروی شما را اعلام کنند.

چراغ مه شکن تزئینی و لوکس

این چراغ‌ها زمانی که در حال رانندگی در مسیرهای نامناسب از نظر آب و هوایی مانند مه، گرد و غبار شدید و… هستید با طراحی خاص خود در تشخیص مسیر و افزایش میدان دید به شما کمک بسیاری خواهند کرد. طراحی این چراغ‌ها به گونه‌ای است که با افزایش زاویه تابش نور زیاد در سطح کم و میدان محدود برایتان ایجاد می‌کنند و افزایش میدان دید شما در هواهای غلیظ کمک خواهند کرد.

نکته: در هنگام نصب چراغ‌های مه شکن استفاده از نور زرد را در اولویت قرار دهید چراکه نور زرد حاوی کمترین اشعه آبی و بنفش است و در برخورد با قطرات هوا کمترین بازتاب نور را دارد.

‏چراغ‌های داخل سپر و چراغ ترمز و طلق و شیشه‌های مربوط

برخی از چراغ‌های داخل سپر جنبه تزئینی و برخی از آنها جنبه کاربردی دارند. در میان این چراغ‌ها چراغ ترمز کمتر جنبه تزئینی داشته، اما یکی از مهم‌ترین چراغ‌های خودرو می‌باشد به طوری که اگر پلیس راه در مورد کارکرد آن شک داشته باشد خودروی شمارا جریمه می‌کند. به دلیل اهمیت آن در کاهش تصادفات رانندگی به خصوص در ماشبن های سنگین و کمک آن به تشخیص رفتار ماشین جلویی لطفاً از این چراغ‌ها غافل نشوید!

چراغ راهنما تزئینی

  • ‏چراغ‌های راهنما نیز کمتر جنبه تزئینی دارند و در جلو، اطراع و عقب خودرو جهت اعلام تغییر جهت و شروع حرکت خودرو تعبیه شده است. این چراغ‌ها به صورت چشمک زن طراحی شده‌اند و علاوه بر مدل‌های ساده در مدل‌های بسیار شیک و مدرن و تزئینی نیز عرضه شده‌اند.

چراغ بغل لاستیکی (LED و ساده)

استفاده از چراغ‌های کناری و یا چراغ‌های ریپیتر درکنار چراغ‌های راهنما در مدل‌های مختلف بسیار مرسوم است و جلوه خوبی دارند.

چراغ نمره و پلاک (LED و ساده)

در بیشتر انواع مدل اتومبیل چراغ‌هایی در بخش بالایی یا طرفیت پلاک برای خوانا بودن پلاک در هنگام شب طراحی شده که البته زیبایی خاصی دارند و جلوه خوبی بخصوص در بخش عقبی ماشین دارند.

‏چراغ گردان

استفاده از این چراغ‌ها عمومیت چندانی ندارند و معمولاً در وسائل نقلیه خاص مانند آتش نشانی در کنار آژیر در رنگ‌های آبی، قرمز و زرد استفاده می‌شوند.

‏سایر چراغ‌های اسپرت و تزئینی

علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، انواع دیگری از چراغ‌های تزئینی ماشین سنگین نیز وجود دارند که در خارج از کابین مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • چراغ پروژکتور و هانوماکی (LED و ساده)
  • چراغ بغل باک و گارد (LED و ساده)
  • چراغ‌های بزرگ جلو سیستم نور بالا و نور پایین

قیمت چراغ تزئینی ماشین سنگین

متاسفانه به دلیل نوسان بالای قیمت‌ها در دسته لوازم یدکی خودروهای سنگین امکان ارائه قیمت مستقیم در این قسمت وجود ندارد.

راننده‌های ماشین سنگین به دلیل وقت بیشتری که با ماشین‌های خود می‌گذرانند، به دنبال خاص بودن و شخصی سازی بیشتر ماشین خود هستند و راحت‌ترین کار برای انجام این موضوع به دلیل مدل‌های محدود ماشین سنگین، تغییر چراغ‌های ماشین است. نصب و تغییر چراغ‌های ماشین‌ها علاوه جنبه‌های ایمنی، جنبه‌های زیبایی و راحتی دارد و اتومبیل شمارا مبدل به خانه دوم شما می‌کند. جالب است بدانید در مدل‌های جدیدتر با نصب سنسورها و برنامه‌های مختلف سیستم نوری اتومبیل را به سمت اتولایت هدایت می‌کنند و نور اتومبیل شما با کم شدن نور محیط به صورت خودکار روشن و تنظیم می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.