عوامل موثر بر افزایش و کاهش شتاب خودرو چیست؟

0

شتاب اتومبیل یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که در هنگام رانندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است کاهش شتاب خودرو و کیفیت شتاب گیری آن از مشکلات عمده ای به شمار می‌رود که به دلایل مختلفی پدید می‌آید. مهم ترین علل این موضوع و روش های حل آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

فکر می‌کنید علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ یکی از محبوبیت های خودرو های جدید مربوط به سرعت و همچنین شتاب آن هاست و کاهش شتاب خودرو از جمله مشکلات به وجود آمده در هنگام رانندگی است.
فشار پدال گاز و در نهایت تجربه سرعت های مختلف در راندن اتومبیل یکی از جذاب ترین بخش های رانندگی است اما گاهی اوقات پیش می‌آید زمانی که پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید انتظار دارید که اتومبیل با شتاب حرکت کند و سرعت آن بالاتر برود، اما اتفاق نمی‌افتد و عدم شتاب گیری آن را به راحتی حس می‌کنید.

افزایش شتاب ال 90 افزایش شتاب پراید افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب پژو 405 افزایش شتاب خودرو افزایش شتاب سمند افزایش شتاب دنا افزایش شتاب سمند EF7 افزایش قدرت و شتاب خودرو تقویت شتاب خودرو مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو

به دلیل محبوبیت موضوع شتاب برای مشتریان، شرکت های خودرو سازی رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر دارند و هر کدام به نوبه خود سعی می‌کنند تا شتاب و کیفیت شتاب گیری خودروهای تولیدی خود را افزایش داده و مشتریان بیشتری را به واسطه همین موضوع به سمت خود جلب کنند.

کاهش یافتن شتاب اتومبیل، روش های تقویت شتاب و مواردی از این قبیل موضوعات پراهمیت و کاربردی هستند که هر راننده ای بایستی با آن ها آشنایی داشته باشد، به همین خاطر در این بخش از مقاله یدک یار در مورد این موضوعات توضیحاتی را ارائه کرده ایم:

عوامل موثر بر شتاب خودرو

ابتدا و پیش از آن که بخواهیم علت های کم شدن شتاب خودرو را بررسی کنیم، بهتر است “عوامل موثر بر شتاب خودرو” را نیز بشناسیم. با شناخت این عوامل، حدود نیمی از عوامل موثر بر کاهش شتاب اتومبیل را نیز خواهیم شناخت.

سایز لاستیک ها

یکی از موارد بسیار مهم در شتاب گیری خودرو سایز لاستیک ها است. در صورتی که لاستیک های پهنی داشته باشید میزان شتاب خودرو بیشتر از حالتی است که لاستیک هایتان در باریک ترین شکل خود هستند.

هرچه لاستیک پهن تر باشد، نیرو محرکه موتور که به لاستیک ها منتقل شده و آنها را مجبور به چرخاندن می‌کند با شدت بیشتری به لاستیک و سپس زمین منتقل می‌شود و در نهایت شاهد شتاب بالایی خواهید بود.

سیلندر ها

به طور خلاصه و در یک جمله می‌توان گفت که سیلندرها مکانی برای تبدیل انرژی و سوخت فسیلی به انرژی حرارتی هستند؛ این انرژی حرارتی منبع تغذیه موتور و ایجاد نیروی محرکه است، پس هر قدر که سیلندرها با قدرت بیشتری کار کرده و ظرفیت بیشتری داشته باشند، قدرت موتور بیشتر شده و مسلما افزایش شتاب نیز در پی آن خواهد بود.

قدرت سیلندرها به دو عامل مهم تعداد سیلندرها و حجم سیلندرها بستگی دارد. در خودرو  های معمولی اصولا از ۴ سیلندر استفاده می‌شود، در حالی که در خودرو های مسابقه ای و یا خودرو های لوکس دنیا تعداد سیلندرها و همچنین حجم آنها افزایش پیدا می‌کند.

وزن خودرو

عامل مهم دیگری که در شتاب گیری اتومبیل موثر است، وزن بدنه خودرو می‌باشد. یک مثال بسیار ساده از این مورد در خصوص مقایسه خودرو پراید و خودرو سمند است.

پراید بدنه و موتور بسیار سبکی دارد، در صورتی که سمند به علت محکم بودن بدنه، وزن بسیار سنگین تری از پراید دارد و واضح است که شتاب اولیه پراید از سمند بسیار بیشتر باشد.

نوع سوخت مصرفی

تفاوت دیفرانسیل جلو با عقب

تفاوت دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو چیست؟

این مورد مختص خودرو های دوگانه سوز که هم مصرف بنزین و هم از گاز CNG استفاده می‌کنند، می‌باشد. زمانی که سوخت گیری خودرو با گاز اتفاق می‌افتد، شتاب گیری کمتری را نسبت به زمان کارکرد موتور با بنزین از خود نشان می‌دهد، و این مورد به گونه ای کاملا محسوس است که کاملا متوجه آن خواهید شد.

دیفرانسیل

شاید برایتان عجیب باشد اما حتی نوع دیفرانسیل نیز در شتاب گیری خودرو تاثیر بسیار مهمی دارد، اگر ذاتا به خودرو علاقه داشته باشید متوجه می‌شوید که خودرو های معمول و موجود در بازار دارای دو نوع دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب هستند.

معمولا خودرو هایی با دیفرانسیل عقب در زمینه شتاب گیری عملکرد بهتری دارند و می‌توان گفت در صورت عقب بودن دیفرانسیل یک خودرو، نیرو محرکه موتور که به چرخ ها وارد می‌شود ابتدا به چرخ های عقبی وارد شده و اتومبیل را وادار به حرکت می‌کند؛ این نوع از حرکت باعث شتاب گیری هرچه بیشتر نسبت به حرکت از طریق چرخ های جلویی خواهد شد.

نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

تعداد سوپاپ

تعداد سوپاپ ها نیز تاثیر بسیار مهم و بزرگی را هم در قدرت موتور و هم شتاب آن ایفا می‌کنند. در اینجا تاثیر سوپاپ ها در شتاب گیری اتومبیل را بررسی خواهیم کرد.

در هر سیلندر حداقل ۲ سوپاپ وجود دارد که در یکی از آن ها سوخت و دیگری دود قرار دارد؛ حال تصور این موضوع بسیار راحت تر است که خودرو ۴ سیلندر با ۸ سیلندر چه تفاوتی دارد؛ زمانی که اتومبیلی ۸ سیلندر باشد یعنی حداقل ۱۶ سوپاپ دارد و عمل احتراق و حجم احتراق انجام شده سریعتر است، پس قدرت و سرعت و همچنین شتاب آن نیز طبعا بیشتر می‌شود.

مهندسی موتور

در خصوص مهندسی موتور اطلاعات بسیار تخصصی وجود دارد و در یک الی دو پاراگراف نمی‌توان آن را توضیح داد؛ اما نکته بسیار مهمی که در این بخش وجود دارد این است که نوع طراحی موتور های مختلف با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت در طراحی ها دقیقا همان مواردی هستند که باعث می‌شود یک خودرو شتاب بسیار زیاد و خودرو دیگر شتاب کمتری داشته باشد.

دلایل کاهش شتاب خودرو

مواردی که در قسمت قبل عنوان شدند، همگی بر روی شتاب خودرو تاثیر گذار هستند، اما آن عوامل در واقع به صورت بنیادی می‌توانند بر افزایش شتاب موثر باشند. در این قسمت به ذکر فاکتورهایی می‌پردازیم که در صورت توجه به آن ها می‌توانید “دلیل کاهش شتاب خودرو” خود را یافته و آن را در حداکثر حالت آن حفظ کنید.

به طور مثال، اگر شتاب اتومبیل شما از صفر تا صد ۱۱ ثانیه است، نمی‌توانید آن را به ۸ ثانیه برسانید اما با توجه به این مسائل می‌توانید از رسیدن شتاب به ۱۵ ثانیه جلوگیری کنید.

فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از قطعاتی تعویضی است که معمولا با هر بار تعویض روغن یا یک بار در میان بایستی عوض شود. این فیلتر اکسیژن مورد نیاز برای مخلوط شدن با سوخت به منظور احتراق را فراهم کرده و با عبور دادن هوا از میان خود تمام ناخالصی ها و گرد و غبارهای موجود در هوا را می‌گیرد.

خرابی پمپ بنزین

قطعات اصلی سیستم سوخت رسانی

کارکرد پمپ بنزین یا پمپاژ کردن سوخت همان هدایت بنزین به سمت موتور برای انجام عمل احتراق در سیلندرها است. اگر پمپ بنزین خراب باشد و میزان دقیق و درستی از بنزین را پمپاژ نکند می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عدیده و بسیار زیادی در  روند احتراق و عملکرد سوپاپ ها و همچنین شتاب خودرو ایجاد کند.

فرض کنید بنزین به اندازه کافی برای احتراق فراهم نشود، در این حالت مسلما احتراق انجام نشده، نیرو در موتور تولید نمی‌شود و خودرو قدرت کافی برای حرکت را نخواهد داشت.

افزایش شتاب ال 90 افزایش شتاب پراید افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب پژو 405 افزایش شتاب خودرو افزایش شتاب سمند افزایش شتاب دنا افزایش شتاب سمند EF7 افزایش قدرت و شتاب خودرو تقویت شتاب خودرو مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو

انژکتور

انژکتور یکی دیگر از قطعاتی است که در سیستم سوخت رسانی خودرو فعالیت دارد. این قطعه سوخت را به سمت سیلندرها می‌فرستند، در واقع می‌توان گفت که انژکتور یکی از قطعات قرار گرفته بین پمپ بنزین و سیلندرها است.

در صورتی که انژکتور به دلیل احتراق های ناقص کثیف و یا خراب شده باشد، میزان شتاب گیری خودرو و حتی سرعت آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

تسمه تایم

تسمه تایم یکی از قطعات بسیار پر اهمیت و در واقع حیاتی است که در موتور خودرو وجود دارد و نحوه و زمان بندی حرکت سوپاپ ها را کنترل می‌کند. اگر تسمه تایم به دقت تنظیم نشده باشد و یا مشکلی در عملکرد آن وجود داشته باشد، حرکت سوپاپ ها مختل شده و به دنبال آن احتراق نا منظم روی می‌دهد که می‌تواند باعث کاهش شتاب و حتی حرکت کند اتومبیل شود.

افزایش شتاب ال 90 افزایش شتاب پراید افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب پژو 405 افزایش شتاب خودرو افزایش شتاب سمند افزایش شتاب دنا افزایش شتاب سمند EF7 افزایش قدرت و شتاب خودرو تقویت شتاب خودرو مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو

نوع سوخت

این موضوع را رانندگانی که با خودرو های دوگانه سوز رانندگی کرده اند بهتر درک می‌کنند! زمانی که اتومبیل با گاز CNG کار می‎کند، شتاب و قدرت موتور کمتری دارد، اما شتاب آن با بنزین بیشتر است.

نکته مهم بعدی در این زمینه وجود دارد آن است که اگر بنزین ناخالصی زیادی داشته باشد، ممکن است در روند سوخت و ساز موتور اشکال ایجاد کند و به خودی خود باعث کاهش شتاب خودرو شود.

فیلتر روغن

یکی از مواردی که هر بار همراه با تعویض روغن بایستی عوض شود فیلتر روغن است. فیلتر روغن در واقع روغن موتور را تصفیه کرده و ناخالصی ها و همچنین کثیفی هایی که داخل موتور وجود داشته و همراه خود حمل می‌کند را از روغن جدا می‌کند.

اگر خودرو شما یاتاقان زده باشد و یا درگیر مشکلات دیگری باشد، براده های آهن که از قطعات تراشیده شده اند داخل فیلتر روغن جمع می‌شوند! در صورت کثیف شدن فیلتر روغن، میزان شتاب و قدرت موتور بسیار کم می‌شود.

چگونه شتاب خودرو را افزایش دهیم؟

برای آن که شتاب کم شده خودروی خود را افزایش دهید و از رانندگی با آن نهایت لذت را ببرید، بهتر است به مسئله شتاب و عوامل موثر بر روی آن توجه بیشتری نشان دهید. به همین منظور راهنمایی و “آموزش افزایش شتاب خودرو” را در اختیار شما قرار می‌دهیم که می‌توانید از آن ها استفاده کنید:

استفاده از رینگ و لاستیک مناسب

یکی از موضوعات مهم و تاثیر گذار نوع رینگ و لاستیک اتومبیل است. هرچه لاستیک ها پهن تر باشد و رینگ های با کیفیت تری را استفاده کرده باشید، می‌توانید مطمئن باشید که اتومبیل شما شتاب بیشتری می‌گیرد.

افزایش شتاب ال 90 افزایش شتاب پراید افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب پژو 405 افزایش شتاب خودرو افزایش شتاب سمند افزایش شتاب دنا افزایش شتاب سمند EF7 افزایش قدرت و شتاب خودرو تقویت شتاب خودرو مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو

ریمپ کردن خودرو

یکی از کارهایی که افراد برای افزایش شتاب خودرو بیش از حد معمول انجام می‌دهند، ریمپ کردن و تیونینگ خودرو است. با این کار شتاب و سرعت بیشتر از حد طبیعی خودش می‌شود اما برخی از عارضه ها و مشکلاتی که در نتیجه این تقویت پیش می‌آیند گاها جبران ناپدیر هستند.

به طور مثال، افزایش محسوس مصرف سوخت، استهلاک موتور و همچنین فرسوده شدن سریع موتور و دیگر قسمت های خودرو از جمله معایب ریمپ و تیونینگ کردن خودرو است.

چک کردن شمع ها

تعویض به موقع شمع خودرو در روند احتراق موتور بسیار موثر است. اگر شمع ها کثیف شده باشند و یا به انتها عمر مفید خود رسیده باشد، امکان احتراق مناسب و به موقع را از دست می‌دهند. این موضوع در نحوه حرکت، سرعت، قدرت و “افزایش شتاب ماشین” بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

سخن پایانی

تمامی عوامل و مواردی که بر افزایش و کاهش شتاب خودرو تاثیر گذار بودند را بررسی کردیم. با در نظر گرفتن این عوامل و فاکتورها می‌توانید مطمئن باشید که شتاب خودروی شما همیشه در بهترین حالت خودش باقی می‌ماند.

پس سعی کنید این موارد را همیشه در گوشه ذهن خود داشته باشید تا در صورت برخورد به هر کدام از آن ها پیش از آن که تاثیر جدی و بزرگی را بر روی خودرو و میزان شتاب گیری آن بگذارند، بتوانید مشکل موجود را حل و فصل کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.