مقایسه پژو پارس سال و رانا پلاس + مشخصات فنی

0

مقایسه پژو پارس و رانا پلاس موضوع این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک است که قصد داریم به بررسی و مقایسه رانا پلاس با پژو پارس از نظر مشخصات فنی، طراحی ظاهری و داخلی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی، ایمنی و ارزش خرید بپردازیم.

پژو پارس و رانا پلاس جزو سدان‌های نسبتا ارزان‌قیمت اما پرطرفدار بازار خودرو کشور محسوب می‌شوند که از سوی شرکت ایران خودرو در اختیار مشتریان داخلی قرار می‌گیرند. این دو سدان جمع‌وجور به دلیل آنکه جزو محصولات اقتصادی بازار هستند و تناسب قیمتی بیشتری با جیب اکثر مشتریان دارند، میان اقشار کارمند یا سایر بخش‌های جامعه پرطرفدارند و به همین دلیل هم بهتر دیدیم تا آن‌ها را با هم مقایسه کنیم و نتیجه را در اختیار شما قرار دهیم.

بنابراین اگر می‌خواهید یک ماشین ایرانی با قیمت نسبتا اقتصادی بخرید، بهتر است مقاله مقایسه پژو پارس و رانا پلاس را حتما بخوانید.

پژو پارس از سال ۱۳۷۹ به عنوان نسخه فیس‌لیفت و البته کمی مجلل‌تر از پژو ۴۰۵ در سبد خرید محصولات ایران خودرو قرار گرفت و از آن زمان تاکنون با تیپ‌ها و نسخه‌های مختلف اما بدون کمترین تغییر ظاهری در بازار کشور به فروش می‌رسد. در حال حاضر پژو پارس سال با موتور ۱۷۶۱ سی‌سی، پژو پارس LX مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ تیو ۵ و پژو پارس اتوماتیک مجهز به موتور TU5 و گیربکس اتوماتیک در لیست محصولات ایران خودرو حضور دارند که ما در این مقاله به مقایسه پژو پارس سال با رانا پلاس می‌پردازیم.

در آن سوی میدان رانا پلاس به عنوان نسخه به‌روز شده رانا LX از سال ۹۹ وارد میدان شده و ضمن برخورداری از برخی تغییرات ظاهری اندک، به غربیلک فرمان و رودری‌ها و صندلی‌های جدید مشابه پژو ۲۰۷ مجهز است. ناگفته نماند که قیمت پژو پارس سال صفر کیلومتر در حال حاضر ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت رانا پلاس صفر کیلومتر در حدود ۲۷۰ میلیون تومان برآورد شده‌است.
مقایسه پژو پارس سال و رانا پلاس از نظر طراحی

قیمت پژو پارس پلاس مشخصات پژو پارس پلاس تصاویر پژو پارس پلاس تازه های خودرو اخبار ایران خودرو مجله خودرو معرفی خودرو محصولات جدید ایران خودرو تازه های خودرو در ایران

پژو پارس و رانا پلاس از دل زبان‌های طراحی بسیار قدیمی محصولات کمپانی فرانسوی پژو متولد شده‌اند و بنابراین نسبت به محصولات روز دنیا حرف زیادی برای گفتن ندارند، اما با این حال به دلیل آنکه رانا پلاس از طراحی جدیدتر به همراه انحناهای بیشتر برخوردار است، به طور کلی ظاهری زیباتر را ارائه می‌دهد. البته این زیباتر بودن به معنی دلنشین‌تر بودن طراحی رانا ‌پلاس برای همه نیست؛ چون‌که در بازار کم‌تنوع ایران، بسیاری از مشتریان همچنان پژو پارس را یک سدان اقتصادی نسبتاً لوکس و خوش‌پرستیز می‌دانند و ظاهر آن را نسبت به بسیاری از تولیدات دیگر ایران خودرو از جمله رانا ترجیح می‌دهند.

بنابراین گرچه ظاهر رانا پلاس مدرن‌ و زیباتر به چشم می‌آید، اما بسته به سلیقه مشتریان پژو پارس هم می‌تواند از جذابیت بصری بیشتری برخوردار باشد.

در مورد طراحی کابین نیز باید گفت که شرایط تقریبا مثل نمای بیرونی است؛ نمای داخلی هر دو خودرو خیلی جدید به نظر نمی‌رسد، اما رانا پلاس به دلیل استفاده از غربیلک فرمان و رودری‌های جدید، نمای ظاهری دلنشین‌تری نسبت به رانا معمولی ارائه می‌دهد. پژو پارس سال هم طرح داخلی چندان مدرنی ندارد، اما با این حال به دلیل وقار نسبتا بیشتر طرح غربیلک فرمان و رودری های آن، می‌تواند مشتریان را تا حد امکان از خود راضی نگه دارد.

RUNNA EL مقایسه خودرو ایرانی ارزانترین خودروهای ایرانی مقایسه تیبا با رانا تیبا بهتره یا رانا مشخصات فنی تیبا مشخصات ساینا قیمت ساینا معایب و مزایای ساینا معایب و مزایای رانا مقایسه ساینا با رانا رانا بهتر است یا ساینا مشاوره خرید خودرو saina

کیفیت متریال داشبورد و رودری‌ها چندان رضایت‌بخش نیست و پلاستیک خشک اکثر بخش‌ها را به خود اختصاص داده است. از لحاظ ظرفیت فضای داخلی برتری مطلق با پژو پارس است؛ چراکه فاصله محوری بزرگتری دارد و فضای بیشتری به‌خصوص در صندلی‌های ردیف دوم آن برای سرنشینان فراهم شده‌است. صندوق عقب پژو پارس حدود ۴۷۰ لیتر ظرفیت دارد که معادل ۷۰ لیتر نسبت به صندوق عقب رانا پلاس بزرگتر است.

درمجموع می‌توان گفت که نمای داخلی هر دو خودرو خیلی جذاب و دلنشین نیست، اما از لحاظ کاربردی بودن باید گفت که کابین پژو پارس به‌مراتب نسبت به رانا پلاس بهتر عمل کرده و محیطی جادار و راحت‌تر را در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

مقایسه رانا پلاس با پژو پارس از لحاظ مشخصات فنی

خودرو برقی تازه های خودرو در ایران مشخصات رانا برقی قیمت رانا هیبریدی مجله خودرو محصولات جدید ایران خودرو فرشاد مقیمی کیست

پژو پارس سال از موتور چهار سیلندر ۸ سوپاپ ‏xu7 قدرتی معادل ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر دریافت می‌کند و شتاب صفر تا صد آن به طور رسمی ۱۱ ثانیه است. گیربکس پنج سرعته دستی، حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، دیگر مشخصات فنی این خودرو را به اطلاع شما می‌رسانند.

اما در سمت دیگر موتور ۱۶ سوپاپ tu5  رانا پلاس استهلاک و سروصدای کمتری از خود تولید می‌کند و قدرت آن هم برابر ۱۰۵ اسب بخار به‌علاوه ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ رانا پلاس را به حدود ۱۲ ثانیه برساند حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت به‌علاوه بر مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را نیز به مالک رانا پلاس ارائه می‌دهد؛ بنابراین رانا پلاس گرچه از لحاظ چالاکی و شتاب نسبت به حریم کمی ضعف دارد، اما از لحاظ مصرف سوخت و استهلاک، یار بهتری برای مالک خود است.

بعد از آن‌که پشت فرمان این خودروها بنشینید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که گستره دید به‌ویژه در نمای جلو برای پژو پارس تقریبا بهتر است و راننده تسلط بیشتری نسبت به دماغه اتومبیل خواهد داشت. در مورد سایر نماها نیز به دلیل پنجره‌های بزرگتر، وضعیت پژو پارس تقریبا مساعدتر است.

در شروع حرکت اوضاع بر وفق مراد راننده پژو پارس خواهد بود و شتاب این خودرو نسبت به حریف بهتر ارزیابی می‌شود. درون کابین رانا پلاس سروصدای موتور کمتر شنیده می‌شود و آسایش سرنشینان در سطح بالاتری از این حیث قرار دارد ‌که دلیل این امر هم مشخص است؛ زیرا پژو پارس سال از سر سیلندر ۸ سوپاپ با فناوری تنظیم به‌صورت شیم‌بندی استفاده می‌کند که درنتیجه سروصدای تولیدی آن بیشتر از سرسیلندر ۱۶ سوپاپ رانا پلاس با تایپیت استکانی‌های هیدرولیک است.

تصاویر دنا پلاس معایب و مزایای دنا پلاس اتوماتیک قیمت دنا پلاس اتوماتیک مشخصات دنا پلاس اتوماتیک آپشن های دنا پلاس توربو قیمت سمند سورن پلاس مشخصات سمند سورن پلاس قیمت رانا پلاس مشخصات رانا پلاس محصولات جدید ایران خودرو مدیر عامل ایران خودرو اخبار ایران خودرو تازه های خودرو در ایران

کیفیت سیستم تعلیق هر دو خودرو تقریبا متوسط به نظر می‌رسد، اما در این بین پژو پارس به دلیل برخورداری از صندلی‌های راحت‌تر و همچنین سیستم تعلیق اندکی نرم‌تر، می‌توانند سواری آسوده‌تری را برای سرنشینان خود به همراه بیاورد. در بحث ترمزگیری نیز شاهد عملکرد متعادل هردو سدان ایران خودرو هستیم که البته در رانا پلاس‌های مجهز به سیستم ترمز دیسکی، قطعا بازدارندگی ترمزها اطمینان خاطر بیشتری برای راننده به دنبال می‌آورد.

با مطالعه جدول زیر مشخصات فنی کامل هر دو محصول ایران خودرو را به دست خواهید آورد:

مدل خودرو رانا پلاس پژو پارس سال ۱۸۰۰
پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی-۱۶سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی-هشت سوپاپ
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۸ لیتر
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۰۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۱۵۳ نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی پنج سرعته دستی
مصرف سوخت(ترکیبی) ۶.۹ لیتر ۹.۱ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت

 

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید
  • تعویض پلاک
  • چطور با بودجه‌ کم خودرو مورد علاقه‌ام را بخرم؟
  • استعلام خلافی خودرو

مقایسه امکانات رفاهی

تعمیرات تخصصی پژو پارس شیر فرمان پژو پارس سفت شدن فرمان پژو پارس سفت شدن فرمان هیدرولیک سفت شدن فرمان هیدرولیک سمند تعمیر فرمان هیدرولیک تعمیر فرمان پژو آدرس تعمیرگاه های تهران

هم پژو پارس سال و هم رانا پلاس از نظر امکانات رفاهی جزو محصولات کاملا اقتصادی و ضعیف، به‌ویژه در مقایسه با خودروهای مدرن به‌حساب می‌آیند. مهم‌ترین امکانات رانا پلاس شامل کروز کنترل، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، صفحه کیلومتر جدید، آنتن اکتیو، تنظیم ۶ حالته و ۴ حالته دستی صندلی‌های راننده و سرنشین جلو، ساعت دیجیتال و آینه جانبی با تنظیم برقی است.

پژو پارس سال هم تقریبا همین امکانات را ارائه می‌دهد، با این تفاوت که کروز کنترل ندارد، اما در عوض از تهویه مطبوع اتوماتیک سود می‌برد. بنابراین هر دو سدان ایران خودرو امکانات شاخصی ندارند و از این جهت رفاه زیادی را برای کاربران خود فراهم نمی‌کنند.

تصاویر دنا پلاس معایب و مزایای دنا پلاس اتوماتیک قیمت دنا پلاس اتوماتیک مشخصات دنا پلاس اتوماتیک آپشن های دنا پلاس توربو قیمت سمند سورن پلاس مشخصات سمند سورن پلاس قیمت رانا پلاس مشخصات رانا پلاس محصولات جدید ایران خودرو مدیر عامل ایران خودرو اخبار ایران خودرو تازه های خودرو در ایران

مقایسه ایمنی رانا پلاس با پژو پارس

با توجه به پلتفرم قدیمی و نبود امکانات ایمنی مدرن در این دو محصول تولید داخل، انتظار داریم که هر دو خودرو، کارنامه ایمنی درخشانی را در مقایسه با تولیدات به‌روز دنیا ارائه ندهند و به طور کل نمی‌توان نسبت به ایمن بودن آن‌ها خیلی دلگرم بود. به‌خصوص که هیچ‌کدام از این دو خودرو در آزمون‌های ایمنی‌سنجی موسسات معتبر بین‌المللی حضور پیدا نکرده‌اند. در این بین امکانات ایمنی هر دو خودرو هم تقریباً مشابه است و در جدول زیر می‌توانید به جزئیات امکانات فنی این دو مدل دسترسی پیدا کنید.

تجهیزات رانا پلاس پژو پارس سال
تجهیزات ایمنی و حفاظتی ایموبلایزر، قفل کودک، حسگر عقب قفل کودک، سیستم ضدسرقت، سنسور عقب
کیسه هوا دو کیسه هوا جلو  دو کیسه هوا در جلو
سیستم ترمز ABS ،EBD ABS، EBD

قیمت خودرو در بازار آزاد اعلام شد

جمع‌بندی و مقایسه ارزش خرید

در پایان مقاله ” مقایسه پژو پارس سال و رانا پلاس ” باید بگوییم که به طور کل تولیدات اقتصادی ایران خودرو جزو پرفروش‌ترین محصولات بازار هستند و به‌راحتی به پول نقد تبدیل می‌شوند. اما این که ارزش خرید کدام‌یک از دو سدان پژو پارس سال یا رانا پلاس بیشتر است باید گفت که به نظر می‌رسد به دلیل استقبال بیشتر مشتریان ایرانی نسبت به پژو پارس، ارزش خرید آن اندکی نسبت به حریفش بیشتر باشد؛ البته به طور کل باید عرض کنیم که اگر به دنبال یک خودروی نسبتا کم سروصدا، با استهلاک کمتر و مصرف سوخت پایین‌تر هستید، خرید رانا پلاس گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. اما اگر به دنبال یک سدان بزرگ‌تر با کابین جادار، سواری اندکی نرم‌تر و طراحی ظاهری نسبتا لوکس‌تر می‌گردید، بهتر است به خرید پژو پارس بیندیشید.

منبع:همراه مکانیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.