عواقب رانندگی با لاستیک پنچر چیست؟

0

پنچر شدن لاستیک ماشین چیز عجیبی نیست و هر راننده ای حداقل یک بار یا بارها با آن روبرو می شود. اما مساله حرکت با لاستیک پنچر موضوع دیگری است که باید به عواقب و مشکلات آن پرداخته و بدانیم در صورتی که ضرورت به ادامه حرکت ماشین با چنین وضعیتی باشد، بهتر است این کار را چطور انجام دهیم تا صدمات کمتری وارد شود. با رویتا خودرو همراه باشید.

☑️ مشکلات ناشی از حرکت و رانندگی با لاستیک پنچر

آج لاستیک خطرات ترکیدن لاستیک دلایل تصادفات رانندگی آمار تصادفات در ایران قیمت لاستیک چینی قیمت لاستیک تری گل قیمت تایر واردات لاستیک

✔️ کاهش فرمان پذیری خودرو

حرکت با لاستیک در نخستین وهله موجب آن می شود که تسلط کمتری بر فرمان خودرو داشته و به واقع فرمان پذیری خودروی شما کاهش یابد. به این شکل در صورتی که اصرار به ادامه حرکت با لاستیک پنچر شده داشته باشید (به ویژه اگر این لاستیک یکی از چرخ های جلوی خودرو باشد)، ریسک تصادف و انحراف خودرو شما به مراتب بالا خواهد رفت.

در صورتی که لاستیک زاپاس با خود همراه دارید، حتما بدون فوت وقت، اتومبیل را متوقف ساخته و نسبت به تعویض لاستیک پنچر با لاستیک سالم اقدام نمایید. هرگز دچار این اعتماد به نفس کاذب نشوید که راندن خودرو با همان لاستیک زاپاس برایتان به راحتی میسر بوده و می توانید تا رسیدن به تعمیرگاه، به حرکت ادامه دهید. این موضوع در یک لحظه حادثه آفرین بوده و در یک لحظه با خارج شدن کنترل خودرو از دست شما، سانحه رانندگی می آفریند.

✔️ صدمه دیدن آجر لاستیک

به جز این حرکت با لاستیک پنچر خودرو باعث می شود که لاستیک و به ویژه آج آن صدمه بیشتری دیده و به سرعت دچار فرسودگی شود. اگر مسافت زیادی به این شکل به حرکت ادامه دهید، حتی ممکن است لاستیک دیگر قابل استفاده نبوده و ناچار به خرید یک لاستیک نو شوید.

✔️ وخامت پیدا کردن پنچری

به جز این هر آن قدر که با لاستیک پنچر شده ی خودروی خود به حرکت ادامه دهید، وضعیت پنچری آن به احتمال زیاد بدتر شده و پنچرگیری به سختی بیشتری انجام خواهد پذیرفت. در حالی که اگر بلافاصله پس از تشخیص پنچری، از حرکت بازایستاده و لاستیک را تعویض نمایید، تعمیر آن به مراتب ساده تر انجام می شود.

✔️ آسیب به رینگ ها

آسیب به رینگ های خودرو یکی دیگر از مواردی است که در صورت حرکت با لاستیک پنچر، به احتمال زیاد تجربه اش می کنید. هر اندازه که با لاستیک پنچر شده بیشتر به حرکت ادامه دهید، آسیب بیشتری به رینگ ها وارد می آید و حتی ممکن است کاملا معیوب شده و غیرقابل استفاده باشند. بنابراین تنها لاستیک خودرو نیست که در صورت پنچری آسیب می بیند و این آسیب می تواند به رینگ ها نیز سرایت پیدا کند. از این روی توصیه می شود که بلافاصله پس از تشخیص پنچری، از حرکت بازایستید.

✔️آسیب به سیستم تعلیق

آسیب به بلبرینگ ها و سیستم تعلیق و کمک فنر خودرو، دیگر ضرری است که از حرکت با لاستیک پنچر به خودروی شما وارد خواهد شد. زمانی که لاستیک خودرو پنچر شده و توازن آن به هم می خورد، بلبرینگ ها حین حرکت در حالت عدم توازن و تعادل، صدمه دیده و کمک فنر نیز آسیب می بیند. به این ترتیب هزینه های زیادی برای تعمیرات این موارد بر شما تحمیل خواهد شد و نمی توانید موضوع را تنها با یک تعویض لاستیک و پنچرگیری برطرف نمایید. در حقیقت چیزی که با صرف هزینه ای اندک قابل جبران بوده و یک پنچرگیری ساده مرتفعش می ساخت، پس از حرکت با لاستیک پنچر، به تعمیرات گسترده تر و هزینه های بالاتری منجر خواهد شد.

✔️ انفجار لاستیک

اما مساله مهم بعدی، ریسک ترکیدن و منفجر شدن لاستیک است که در صورت حرکت با وضعیت پنچر شده لاستیک، ریسک آن افزایش می یابد. دقت داشته باشید که پس از پنچر شدن لاستیک، مقاومت آن در برابر حرارت به شدت پایین می آید و ادامه دادن حرکت در این وضعیت، ریسک انفجار لاستیک و خطرات بسیار جدی را به همراه خواهد داشت.

به دلایل بسیار متعددی ممکن است که با پنچر شدن لاستیک خودرو روبرو شویم، اما چیزی که بسیار اهمیت دارد، عکس العمل صحیح در چنین وضعیتی است. لازم است که به محض مشخص شدن پنچری تایر خودروی خود، بدون ترمز گرفتن ناگهانی، سرعت اتومبیل را پایین آورده و به کناره خیابان یا بزرگراه برانید. در اولین فرصت اتومبیل را متوقف ساخته و نسبت به تعویض تایر پنچر شده با تایر سالم اقدام کنید. در صورتی که تایر زاپاس همراه ندارید، بهترین راه حل این است که اگر تایر پنچر شده مربوط به یکی از چرخ های جلوی خودرو است، این لاستیک را با یکی از لاستیک های سالم عقب خودرو تعویض نمایید. در صورتی که لاستیک پنچر در یکی از چرخ های جلو باشد، ریسک ها و صدمات به مراتب بالاتر بوده و با تعویض این لاستیک و انتقال آن به یکی از چرخ های عقب، می توانید با ایمنی بیشتری تا رسیدن به نخستین تعمیرگاه، به حرکت ادامه دهید. با این حال سرعت خودروی خود را در پایین ترین وضعیت نگاه داشته و از تغییر مسیر و تعویض لاین یا وارد شدن به لاین پرسرعت، جدا پرهیز نمایید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.