دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو !

0

به گزارش کارستان: هرگاه در اتومبیل مشکلی رخ دهد سیستم آن به وسیله‌ چراغ‌های موجود در پشت آمپر خودرو که جلوی چشم راننده هستند هشداره‌های لازم را می‌دهد. برای هر بخش چراغی در نظر گرفته شده است. در صورتی که اتومبیل شما دارای سیستم ABS است سازندگان خودرو یک چراغ را هم برای آن در نظر گرفته‌اند. روشن شدن چراغ ABS نشان دهنده به وجود آن مشکلی در این بخش است. از همین رو راننده باید در سریع‌ترین زمان ممکن علل روشن شدن چراغ را بررسی کند زیرا روشن شدن این چراغ نشان دهنده به وجود مشکل در این سیستم ترمز است که می‌تواند راننده و اتومبیل را با خطراتی روبرو کند.

صدای خرخر ماشین از کجاست علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن علت روشن شدن چراغ abs پراید اطلاعات فنی خودرو روشن شدن چراغ ای بی اس آموزش مکانیک خودرو علت ضعیف شدن ترمز

چراغ ABS چیست ؟

روشن شدن چراغ ABS یعنی تغییر بزرگی در عمل‌کرد آن رخ داده است. خارج شدن ترمز از حالت ABS و رفتن آن به حالت معمولی دلیل اصلی روشن شدن چراغ است. این یعنی رانندگی در این حالت خطراتی را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است اگر در شرایط سختی مانند جاده‌های خیس در حال رانندگی هستید بدون درنگ مشکل ایجاد شده را برطرف کنید زیرا رانندگی در چنین شرایطی همراه با چراغ روشن ABS بسیار خطرناک است. حال به خوبی متوجه شدیم چراغ ABS چیست و چه تأثیری در آگاهی رسانی به راننده دارد.

عملکرد ترمز ABS

ترمز ضد قفل که در این روزها تقریبا بر روی همه اتومبیل‌ها نصب شده است در اصل همان ABS است. این کلمه مخفف شده جمله Anti-lock braking system است. به طور کلی می‌توان این سیستم را به عنوان اولین سامانه پایداری که بر روی اتومبیل‌ها قرار گرفته است قلمداد کرد. عملکرد ترمز ABS  استاندارد است و می‌تواند ایمنی سرنشینان و خودرو را بالا ببرد.

مکانیزم عملکرد ترمز ABS

سیستم ترمز ABS دارای اونواع مختلفی است که شرکت‌های سازنده اتومبیل با توجه به نیاز‌های هر خودرو یکی از آن‌ها را به کار می‌گیرند.

نوع ۴ کاناله با استفاده از ۴ سنسور

نوع ۳ کاناله با استفاده از ۳ سنسور

نوع ۱ کاناله با استفاده از ۱ سنسور

آموزش مکانیک خودرو تعمیرات تخصصی abs تعمیرات تخصصی تیبا تعمیرگاه تخصصی ترمز abs تهران عیب یابی ترمز abs علت داغ کردن دیسک ترمز گیر کردن چرخ موقع ترمز گرفتن روشن شدن چراغ ای بی اس

در ابتدا به نظر می‌رسد هر کدام از انواع این ترمز‌ها عمل‌کردی متفاوت داشته باشد اما باید گفت که همه آن‌ها به یک شکل کار می‌کنند. عملکرد ترمز ABS  به شکلی است که با هر بار فشار دادن پدال ترمز بارها ترمز گرفته و رها می‌شود. تصور کنید که در یک جاده خیس هستید و برای این‌که بعد از ترمز گرفتن از مسیر خود منحرف نشوید پشت سر هم پدال ترمز را می‌گیرید و رها می‌کنید تا در نهایت اتومبیل متوقف شود. عملکرد ترمز ABS  دقیقا به همین ترتیب است با این تفاوت که فقط کافی است یکبار پدال ترمز را فشار دهید.

قسمت های اصلی ترمز ABS

ترمز ABS از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است که به شرح زیر است

سنسورهای سرعت

پمپ

سوپاپ‌ها

کنترل‌کننده

اصلی‌ترین بخش مربوط به سیستم‌های ترمز ضد قفل کنترل‌کننده آن است. این بخش با کنترل کردن سنسور سرعت و همچنین پمپ‌ها موجب می‌شود که در هنگام ترمزگیری شدید، روند کم شدن سرعت چرخ‌های اتومبیل به‌ شکل ثابتی باشد. به این ترتیب کم شدن سرعت چرخ‌ها متناسب با کم شدن سرعت اتومبیل خواهد بود و از قفل شدن آن‌ها جلوگیری خواهد شد. حال اگر در این روند مشکلی رخ دهد روشن شدن چراغ ABS به راننده این موضوع را اطلاع می‌دهد.

مزیت ترمز ضد قفل در همین جاده‌های خیس به وضوح دیده می‌شود. زیرا کنترل اتومبیل به‌خوبی در اختیار راننده خواهد بود. اما در جاده‌های خیس اگر سیستم ترمز اتومبیل مجهز به ABS نباشد بعد از فشار دادن پدال ترمز اتومبیل چرخ ها قفل می‌شود و کنترل اتومبیل از دست راننده خارج می‌شود.

دلایل روشن شدن چراغ ABS

برای بررسی عمل‌کرد ترمز ABS تعدادی سنسور برای در نظر گرفته شده است که در هر لحظه اطلاعات لازم را از آن استخراج می‌کند. این اطلاعات به سیستم کامپیوتری اتومبیل می‌رود و در صورتی که مشکلی در سیستم ترمز ضد قفل به‌وجود آید کامپیوتر اتومبیل آن را با روشن شدن چراغ ABS به راننده اطلاع می‌دهد. وجود مشکل در سیستم ترمز ABS موجب می‌شود در شرایط مختلف کنترل اتومبیل خیلی راحت از دست راننده خارج شود. خرابی و روشن شدن چراغ ABS در اتومبیل به دلایل مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

Prev Next سیستم کنترل کشش

خرابی رله موجب روشن شدن چراغ می‌شود

سوکت‌هایی که به سنسورها متصل شده‌اند جابه‌جا شده است

فیوز دچار سوختگی شده است

پمپ درست کار نمی‌کند

میزان روغن ترمز کم شده است

سنسورهای چرخ دچار مشکل شده‌اند

رانندگی بعد از روشن شدن چراغ ABS چه خطراتی دارد؟

اگر چراغ ترمز ضد قفل روشن شدو پس از چند ثانیه دوباره خاموش شد یعنی سیستم ترمز ABS به درستی کار می‌کند و جای نگرانی نیست. اما در صورتی که چراغ روشن شد و دیگر خاموش نشد یعنی سیستم ترمز ضد قفل شما دچار ایراد شده است و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که این معنی کار نکردن ترمز را نمی‌دهد و ترمز‌های عادی شما کار خواهند کرد و فقط بخش ضد قفل آن دیگر در دسترس شما نیست.

امنیت و راحتی معامله شما را تضمین می‌کنیم!

با کارنامه خودروی خود را بدون کمیسیون نقد کن

اگر قصد داری ماشینتو بفروشی،الان وقتشه…

فروش بی‌دردسر ماشینتو تجربه کن!

بهتر است برای برطرف کردن ایراد خیلی زود اقدام کنید زیرا در صورت بروز مشکل ممکن است که صدمات بسیاری را متحمل شوید و ایمنی سرنشینان به خطر بیفتد. لازم به ذکر است که سیستم ترمز ABS بخشی از ایمنی اتومبیل به حساب می‌آید.

اما زمانی مشکلی خیلی دردسر ساز می‌شود که به طور هم‌زمان چراغ‌های سیستم ABS و چراغ سیستم ترمز روشن شوند و روشن هم بمانند. در چنین مواقعی بهتر است که هرچه سریع‌تر اتومبیل را متوقف کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید تا برای برطرف کردن مشکل به‌وجود آمده اقدامات لازم را بکنند. توجه داشته باشید که روشن شدن هم‌زمان این ۲ چراغ بسیار مهم است و در صورت توجه نکردن به آن می‌تواند منجر به یک فاجعه بزرگ شود.

ترمز abs پژو پارس تعمیر ترمز abs پژو پارس تعمیرات تخصصی پژو پارس تعمیرات تخصصی پژو 405 تعمیرات تخصصی سمند مشکلات ترمز خودرو آموزش تعمیر ABS عیب یابی ترمز abs روشن شدن چراغ abs روشن شدن چراغ ترمز دستی 405 علت روشن شدن چراغ abs پژو 405 روشن شدن چراغ ABS سمند فیوز abs پژو 405

سخن آخر

تا حدود زیادی با این‌که چراغ ABS چیست آشنا شدیم و دانستیم که این چراغ ممکن است در چه مواقعی روشن شود. روشن شدن چراغ ABS را جدی بگیرید و در اولین فرصت اقدام به برطرف کردن مشکل رخ داده کنید، زیرا ممکن است در هنگام رانندگی و زمانی که نیاز به توقف اتومبیل دارید با خطر روبرو شوید.

منبع:توربومگ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.