تخفیف بیمه شخص ثالث: نحوه دریافت و محاسبه در سال ۱۴۰۰

1

تخفیف بیمه شخص ثالث

همان قدر که رانندگی  جذاب و لذت بخش است، حادثه ناگوار و خسارات آن می‌تواند طعم شیرین  لذت رانندگی را زهر کند. این جاست که بیمه شخص ثالث و تخفیفات بیمه شخص ثالث به کمک شما می‌آید. با این بیمه همه خسارت‌های ناشی از تصادفات جبران می‌شود. یکی از موضوعات مهم در هنگام خرید، قیمت و تخفیف‌های بیمه شخص ثالث است. با وجود تورم ها و کاهش درآمد افراد، این موضوع اهمیت ویژه‌ای یافته است. در این مقاله می خواهیم تخفیف بیمه شخص ثالث و موضوعات مرتبط با آن را بررسی کنیم.

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث چیست؟

اگر در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه، به لطف دست فرمان عالی تان، هیچ تصادفی را نداشته باشید؛ ثانیا از شرکت بیمه‌گر خسارتی دریافت نکنید، در زمان تمدید بیمه نامه شخص ثالث خودرو، به شما تخفیف عدم خسارت تعلق می گیرد. این تخفیف بر قیمت بیمه‌نامه جدیدتان اعمال خواهد شد.

اگر نگاهی به بیمه‌نامه شخص ثالث خود بیاندازید، عبارت سنوات تخفیف یا ” ت.ع. خ” توجه تان را جلب خواهد کرد. این عبارت همان تخفیف عدم خسارتی است که در بالا از آن صحبت کردیم. جالب است بدانید که علاوه بر نرخ بیمه شخص ثالث، گاهی در هنگام خرید و فروش خودرو نیز این تخفیف عدم خسارت، بر نرخ فروش خودرو نیز تاثیر دارد. اگر باور ندارید، ورق زدن روزنامه های خرید و فروش خودرو یا جستجوی اینترنتی شما را به یقین در این زمینه می‌رساند.

تخفیف بیمه شخص ثالث چند سال است؟

در قانون قبلی تخفیف بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت ۱۰ درصد بود. در قانون جدید ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، تخفیف عدم خسارت به ۵ درصد کاهش پیدا کرد و حداکثر تخفیف هم که قبلا ۷۰ درصد طی ۸ سال بود به ۱۴ سال افزایش یافت.

جدول تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰

سال تمدید بیمه‌نامه درصد  به ازای سال های تخفیف بیمه شخص ثالث
سال اول ۵%
سال دوم ۱۰%
 سال سوم ۱۵%
 سال چهارم ۲۰%
 سال پنجم ۲۵%
 سال ششم ۳۰%
 سال هفتم ۳۵%
سال هشتم ۴۰%
 سال نهم ۴۵%
 سال دهم ۵۰%
سال یازدهم ۵۵%
سال دوازدهم ۶۰%
سال سیزدهم ۶۵%
سال چهاردهم ۷۰%

اتفاق خوب دیگر قانون جدید بیمه شخص ثالث به این شرح بود: که برخلاف قانون قبلی که با هر بار تصادف و استفاده از بیمه‌نامه، تخفیف عدم خسارت از بین می رفت و تخفیف صفر درصد در بیمه شخص ثالث لحاظ می‌شد، در قانون جدید بیمه‌نامه شخص ثالث با هر بار استفاده، تمام تخفیفات به یکباره از بین نمی رود؛ بلکه کاهش تخفیف به صورت پلکانی است.

آیا تخفیف عدم خسارت حوادث راننده همان تخفیف عدم خسارت است؟

بیمه شخص ثالث دربرگیرنده بیمه حوادث راننده نیز هست. نکته جالب در این جاست که اگر در تصادفی، تخفیف عدم خسارت شما ساقط شود، همچنان تخفیف عدم خسارت حوادث راننده شما محفوظ خواهد بود و عکس این قضیه نیز صادق است.

محاسبه بیمه تخفیف بیمه شخص ثالث

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰

نرخ بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش ۴۵٫۵ % را تجربه کرد ( البته به دلیل شرایط کرونا تخفیف ۸٫۵ درصدی در نظر گرفته شده و نرخ رشد نهایی بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ معادل ۳۷ درصد است) که نرخ حق بیمه پایه شخص ثالث را در جدول زیر می بینید:

حق بیمه سالیانه  (میلیون تومان) نوع وسیله نقلیه
۱٫۹۳ کمتر از ۴ سیلندر
۲٫۲۹ پیکان، پراید، سمند
۲٫۶۹ سایر ۴ سیلندرها
۳٫۰۱ بیش از ۴ سیلندر

البته کاربری وسیله نقلیه در نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر دارد:

  • حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰% از وسایل نقلیه مشابه دیگر بیشتر است.
  • حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰% از وسایل نقلیه مشابه بیشتر است.

برای خرید بهترین بیمه شخص ثالث از معتبرترین شرکت به لینک زیر مراجعه کنید:

https://bimeh.com/thirdparty

 

بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث:

با توجه به شرایط اقتصادی، همه افراد تمایل به پرداخت مبلغ پایین تر برای بیمه شخص ثالث دارند. هر ساله، مبلغ حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث از طرف بیمه مرکزی اعلام می‌گردد. شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند در دامنه مشخصی که توسط این سازمان تعیین شده است، به قیمت گذاری و تصویب تخفیف های خاص خود بپردازند.این میزان قیمت بیمه شخص ثالث نباید تا ۲٫۵ درصد پایین تر از نرخ های مصوب حق بیمه پایه بیمه مرکزی باشد.

عوامل متعددی در نرخ حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذارند. از بین این عوامل می توان به سال ساخت خودرو، کاربری خودرو و نوع و مدل اتومبیل اشاره کرد.

شیوه‌های کاهش نرخ بیمه شخص ثالث

هزینه، عاملی تعیین کننده در انتخاب هر بیمه‌گزار است و به همین دلیل ، راه های زیر به شما در  کاهش نرخ بیمه شخص ثالث کمک خواهند کرد:

  • انتخاب تعداد محدودی از پوشش های اضافی بیمه: هر چه پوشش‌های اضافی انتخابی کمتر، نرخ بیمه شخص ثالث کمتر خواهد بود.
  • رانندگی ایمن تر، تصادفات کمتر، گرفتن خسارت کمتر از شرکت بیمه و در نهایت نرخ تخفیف عدم خسارت بیشتر هنگام تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث.

میزان تخفیف بیمه ثالث و پوشش‌های آن

تعیین میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟


کمترین میزان مبلغ ۱۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ به عنوان سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در نظر گرفته می‌شود. بیمه مرکزی کمترین و بیشترین میزان سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را هر سال تعیین می کند. این میزان برای سال ۱۴۰۰ به ترتیب‌، ۱۶ و ۳۲۰ میلیون تومان است. انتخاب سقف تعهد مالی بالاتر در دامنه یاد شده   به معنای پرداخت مبلغ بیشتر به عنوان حق بیمه شخص ثالث است. ولی در عوض در هنگام تصادف و حادثه‌، شرکت بیمه‌گر حمایت مالی بیشتری از بیمه گزار با پرداخت خسارت بیشتر را خواهد داشت. با این حال، هرچه سقف تعهدات بیمه‌گزار پایین‌تر باشد، نرخ بیمه نیز کمتر می‌شود.

شما می توانید با مراجعه به سایت هایی همچون بیمه دات کام با وارد کردن مشخصات خودروی خود، قیمت بیمه شخص ثالث خود را محاسبه نموده و هم چنین قیمت شرکت‌های بیمه گر مختلف را مقایسه کرده و به بهترین گزینه برای خرید بیمه نامه برسید.

منبع: مجله بیمه (https://bimeh.com/mag)

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. شایان شرفیه می گوید

    الان در حال حاضر که دیگه به راننده بدون گواهینامه هم بیمه تعلق نمیگیره، به ما نشون میده که باید برای خودمون ارزش قائل باشیم و قوانین مربوط به داشتن خودرو هم درست رعایت کنیم. الان که میشه راحت به صورت اینترنتی هم بیمه خرید، باید دقت کنیم که ماشین حتما بیمه داشته باشه. من خودم چند روز پیش از خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه سامان نمایندگی شیرخانی انجام دادم، هم راحت انجام شد و هم دیگه نیاز نبود که نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث رو ازشون بگیرم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.