چگونه خلافی خودروی خود را در پاییز ۱۴۰۰ استعلام و پرداخت کنیم؟

0

پلیس در حال ثبت خلافی خودرو

هیچ یک از ما به طور معمول قوانین را نقض نمی کنیم. با این وجود، خلافی خودرو و رانندگی بسیار رایج است. این اشتباهات می‌توانند حتی از افراد بسیار قانونمند نیز سرباز زنند. بعضی از تخلفات رانندگی نسبت به سایر  خطاها  جدی‌تر هستند؛ پلیس برای آن ها جرایم سنگینی در نظر گرفته است. این جرایم رانندگی می‌توانند حتی به روانه شدن فرد متخلف به زندان شود. دانستن قوانین رانندگی و جرایم مربوط به نقض آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با دانستن این قوانین، احتیاط رانندگان بیشتر و میزان خلافی کمتر خواهد شد.

خلافی خودرو چیست؟

خلافی اتومبیل همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی است که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب می‌شوید. این موارد، در پرونده  خودروی  شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌گردد. بعضی از این خطاهای رانندگی جریمه دارند. با یپشرفت تکنولوژی پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمیق تر عمل می‌کند. گواه این مطلب نصب دوربین های کنترل سرعت است.

انواع جریمه خودرو چیست؟

جرایم رانندگی انواع مختلفی دارند. جالب است بدانید که ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین بار قصد گرفتن خلافی ماشین خود را دارید این سوال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه از آن مطلع شویم؟ در ابتدا بهتر است درباره این ۴ نوع جریمه خودرو، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

جریمه مادی خلافی رانندگی

جریمه مادی ماشین همان سبک قدیمی جریمه کردن است. اگر در رانندگی، تخلفی از شما سرباز زند، فیش کاغذی مبلغ جریمه صادر می‌شود. اگر افسر پلیس در نزدیکی‌تان بود، قبض جریمه به شما تحویل می‌شود، این جریمه در پرونده سوابق رانندگی شما نیز ثبت می‌گردد

جریمه نمره منفی

جریمه نمره منفی یعنی: علاوه بر جریمه مادی، نمره منفی خلاف به شما تعلق می‌گیرد. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است.اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود.

جریمه توقیف خودرو

یک دسته از خلاف‌ها هم  وجود دارند که با توقیف بی برو و برگرد خودرو همراهند. در چنین شرایطی، علاوه بر عدم امکان رانندگی ، شما باید جریمه توقیف خودرو را نیز بپردازید.

چگونه پلیس خودروی شما را جریمه می‌کند؟

نیروی انتظامی از شیوه‌های متنوعی برای ثبت جرایم رانندگی استفاده می‌کند. که در ادامه هر کدام را برای شما شرح می‌دهیم ولی شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به راهنمای استعلام خلافی خودرو  و شیوه های پرداخت آن مراجعه کنید.

روش ثبت خلافی با دوربین

دوربین‌ها بسته به هدف  و کارکرد خود، یک سیستم نظارتی هوشمند برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات رانندگی هستند. برخی از این دوربین‌ها، پلاک خودروهای خاطی را ثبت می‌کنند  و برخی دیگرسرعت خودروها را بررسی و ثبت می‌کنند.

روش تسلیمی

در روش تسلیمی برگه خلافی، همان طور که از نامش پیداست، پلیس برگه جریمه را با مشخصات راننده و گواهینامه، مشخصات خودرو، نوع تخلف‌، محل و زمان تخلف و مشخصات افسرتکمیل می‌کند و به راننده تحویل می‌دهد.

روش الصاقی برگه جریمه رانندگی

در این روش، شما مرتکب تخلف رانندگی نظیر پارک ممنوع می‌شوید؛ ولی پلیس هنگام جریمه می‌بیند که راننده نیست. بنابراین پلیس قبض جریمه را صادر کرده و در زیر شیشه برف پاک کن قرار می‌دهد

روش‌های استعلام خلافی خودرو

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

افراد برای دریافت خلافی می‌توانند به یکی از مراکز پلیس +۱۰ رفته  و با پرداخت مبلغی مشخص صورت ریز خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت می‌کردند. سپس برای پرداخت خلافی خودرو به شعبه بانک یا دستگاه ATM بانک ملی مراجعه کنند.

دریافت خلافی خودرو با تماس تلفنی

برای دریافت خلافی کافی است با سامانه تلفنی گویای راهبری راجا به شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و از ریز جرایم رانندگی و تخلفات خودروی خود اطلاع یابید. برای این کار کافی است که کدVIN  مندرج در پشت کارت خودرو را وارد کنید.

دریافت خلافی خودرو و پرداخت آن از طریق پیامک

شماره  کد VIN  را به شماره های زیر پیامک کنید. کد VIN همان شماره ۱۷ رقمی حک شده در پشت کارت خودروی شماست.

  • ۳۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

استعلام جرایم اتومبیل با موبایل و کد USSD

الف) با گوشی موبایل خود کد *۱۱۰# را شماره گیری نمایید.

اگر می‌خواهید خلافی ماشین را ببینید، باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ب) در مرحله بعدی، گزینه استعلام خلافی خودرو  ارائه می‌شود که برای دریافت خلافی خودرو باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ج) با دریافت درخواست درج کدVIN ، شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. در زمان وارد کردن کد، زبان کیبورد گوشی‌تان باید انگلیسی باشد.

د) حالا مبلغ جرایم خودرو استعلام و به شما نشان داده می‌شود که در مراحل بعد می‌توانید مفاحساب جریمه را پرداخت و تسویه نمایید.

استعلام و پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌های موبایلی

اپلیکیشن‌های پرداخت که در کارها و پرداخت‌های روزمره  مانند پرداخت قبض موبایل، قبض برق و  فعال هستند، امکان استعلام و پرداخت انواع جرایم رانندگی نظیر جریمه دست نویس، خلافی ثبت شده با دوربین و … را نیز فراهم آورده‌اند.

اعتراض به خلافی خودرو

در مورد اعتراض به جریمه رانندگی سه حالت وجود دارد، که در زیر به آنها می‌پردازیم.

اعتراض به قبض جریمه: چنانچه قصد داشته باشید به قبض جریمه اعتراض کنید باید به مرکز اجراییات شهر محل سکونت خود مراجعه کرده و شکایت را اعلام کنید.

اعتراض به وضعیت تخلفات رانندگی: اگر در رابطه با وضعیت تخلفات رانندگی خود اعتراضی دارید باید به پلیس+۱۰ مراجعه کنید.پس از گذشت ۲۴ ساعت به اعتراض شما رسیدگی شده و نتیجه‌ی آن درسایت بارگذاری می‌شود.

اعتراض به جریمه بالای یک میلیون تومان: اگر جریمه‌ بالای ۱میلیون تومان بود، آن وقت باید برای اعتراض به این نوع جریمه به واحدهای رسیدگی تحلفات مراجعه کنید.

چگونه رفع توقیف خودرو کنیم؟

در صورتی که جریمه خودروی خود را پرداخت کرده و قصد دارید آن را ترخیص کنید باید مراحل زیر را طی نمایید:

  1. ابتدا با ۱۱۰ تماس حاصل کرده و از انتقال خودرو به پارکینگ اطمینان حاصل کنید
  2. نام و ادرس پارکینگی که خودروی شما به آن منتقل شده را جویا شوید
  3. مدارک ماشین از جمله برگ سبز خودرو، کارت ماشین،بیمه نامه خودرو را به همراه کپی تمامی مدارک با خود داشته باشید
  4. به همراه داشتن مدارک شخصی شامل کارت‎ ملی،شناسنامه، گواهی‌نامه و کپی از تمام مدارک
  5. همراه داشتن بیمه شخص ثالث
  6. بررسی و اطمینان از پرداخت جریمه‌های رانندگی و آگاهی از ریز خلافی خودرو
  7. همراه داشتن رسید پرداخت خلافی‌ خودرو
  8. بررسی و اطمینان از پرداخت عوارض شهرداری خودرو
  9. تهیه وکالت نامه از مالک خودرو توقیفی در صورتی که خودرو به نام شما نیست (برای مثال خودرو به نام همسر شماست)
  10. مراجعه به پارکینگی که خودرو به آن منتقل شده و گرفتن برگه توقیف خودرو و برگه جریمه که معمولا به آن پیوست می شود
  11. مراجعه به ستاد ترخیص راهور مربوطه در شهر
  12. پرداخت هزینه‌های مربوطه شامل هزینه جرثقیل و … در ستاد ترخیص
  13. اخذ مجوز ترخیص خودروی توقیفی
  14. مراجعه به پارکنیگ برای تحویل ماشین توقیفی
  15. کنترل بدنه و سیستم تعلیق خودرو و اطمینان از آسیب ندیدن آن‌

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

خلافی خودرو یا فرهنگ رانندگی؟

تاوان اشتباه در رانندگی جریمه و خلافی خودرو تلقی می‌شود.گاهی این خطاها  ریسک‌هایی نیز در پی دارند. شرکت‌های بیمه ریسک‌ها و خسارات رانندگی را با بیمه‌های: بیمه شخص ثالث موتور و خودرو، بیمه بدنه و بیمه اموال جبران می‌کنند. ولی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با هدف بازدارندگی از رانندگی‌های خطرساز و بالا بردن امنیت، جرایم رانندگی و خلافی خودرو را در قوانین خود لحاظ کرده است. این جریمه‌ها با استفاده از اصل تنبیه در صدد کاهش خطرها هستند.

به نقل از سایت بیمه دات کام(bimeh.com)

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.