تفاوت گیربکس دوکلاچه خیس با خشک ؟
حتی اگر گیربکس های دستی (استاندارد) از زمانی که وسایل نقلیه موتوری ساخته شدند تکامل یافته بودند، تمرکز بیشتر OEM ها بر روی اتوماتیک بوده است. گیربکسهای اتوماتیک سرعتها، قرقرهها (CVT)، استراتژی مبدل و تجهیزات الکترونیکی بهبود یافتهتری را دریافت کردهاند تا به همگامی با یک وسیله نقلیه موتوری در حال تغییر کمک کنند. گیربکس های خودروهای هیبریدی نیز ماهیت اتوماتیک دارند.
اما، در مورد ترکیب گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک با هم چطور؟
این دقیقاً همان کاری است که برای ایجاد DCT انجام شد. “کمی کشور و کمی راک اند رول.” در اواخر دهه 80، کتابچه راهنمای خودکار برای برخی از برنامه های کاربردی با کارایی بالا توسعه یافت. یک کتابچه راهنمای خودکار اساسا یک چوب سنتی با کنترل های الکتریکی خارجی (عملگر) است.
از طرف دیگر، یک DCT واقعاً یک گیربکس دستی است که خودکار شده است ( شکل 1 ). یک تفاوت اساسی بین استیک و اتوماتیک در دنده است – دنده های سیاره ای در مقابل دنده های خارجی. اتومات های هوندا به دلیل استفاده نکردن از سیاره نماها از این سناریو خارج می شوند، اگرچه بقیه گیربکس اتوماتیک است.
یک DCT مطمئناً بیشتر شبیه گیربکس دستی است تا اتوماتیک. اجزایی که در شکل 1 رنگی شده اند، مواردی از نوع خودکار هستند. بقیه گیربکس دستی معمولی است.
چیزی که یک DCT را منحصر به فرد می کند در طراحی آن است. یک DCT در واقع دو انتقال در یک است، که امکان جابجایی یکپارچه و بدون وقفه را فراهم می کند. دو ورودی و دو خروجی با دندههای معمولی در بین آنها وجود دارد که در نتیجه دو دنده سه سرعته در یکی میچرخد. همه چیز در مورد زوج و فرد است. شفت ورودی جامد توسط کلاچ های با قطر بزرگ هدایت می شود که دنده های اول، سوم و پنجم را کنترل می کنند. شفت ورودی توخالی توسط کلاچ های با قطر کوچک هدایت می شود که دنده های دوم، چهارم و ششم را کنترل می کنند.در حالی که وسیله نقلیه با دنده اول رانده می شود، کامپیوتر دنده دوم را انتخاب و درگیر می کند. با این حال، تا زمانی که بستههای کلاچ بزرگ و کوچک وضعیت اعمال و رهاسازی خود را تغییر ندهند، اعمال واقعی اتفاق نمیافتد. تعویض دنده به همین ترتیب تا دنده شش ادامه می یابد و به سمت اول برمی گردد. راننده هرگز همگام ساز را احساس نمی کند.
DCT در شکل 1 یک DCT از نوع “مرطوب” با کد 02E است که توسط BorgWarner توسعه یافته و توسط VW تحت نام DSG (گیربکس تعویض مستقیم) استفاده شده است. تمامی قطعات داخلی بوده و دستگاه مانند اتوماتیک معمولی کنترل می شود.
مجموعه دوکلاچه یک طراحی منحصر به فرد است و به جای مبدل گشتاور یا کلاچ انتقال استاندارد سنتی استفاده می شود. این نه تنها راه اندازی اولیه وسیله نقلیه را فراهم می کند، بلکه همه تغییرات دنده های بالا و پایین را نیز فراهم می کند. این یک مجموعه کلاچ جمع و جور است که می تواند تا حدی جدا شود ( شکل 2 ).
صفحات کلاچ و پیستون با قطر کوچک را می توان جایگزین کرد، در حالی که پیستون با قطر بزرگ نمی تواند به دلیل روش مونتاژ جوشی انتخاب شده توسط BorgWarner باشد ( شکل 3 ).
اصطکاک ها و فولادها صفحاتی با ظاهر خودکار معمولی هستند و به همین ترتیب عمل می کنند ( شکل 4 ).
با استفاده از کلاچ دوگانه مسئول راه اندازی و دنده، تعویض دنده چطور؟ دقیقاً مانند یک گیربکس دستی به همگام سازها می رسد، اما با یک تفاوت: راننده این کار را انجام نمی دهد. شاخک های تعویض به صورت هیدرولیکی با استفاده از پیستون های لاستیکی قالب گیری شده کوچک در هر انتهای شاخک شیفت حرکت می کنند ( شکل 5 ). یک پمپ دنده معمولی فشار خط را تامین می کند. این فیلتر همچنین یک فیلتر AT از نوع معمولی است. با این حال، تعویض نیاز به جداسازی قطعات دارد.
هیچ یک از اینها بدون کنترل های مناسب، به معنای بدنه شیر، امکان پذیر نخواهد بود. 02E دارای بدنه دریچه ای برای رقابت با هر چیزی در خیابان است ( شکل 6 ). دارای تعداد زیادی شیر برقی، سنسور و سوپاپ است. علاوه بر این، بدنه شیر مکاترونیک است، به این معنی که شامل TCM می شود.
نوع دیگری از گیربکس DCT “خشک” یا DDCT (Dry Dual Clutch Transmission) است. اگرچه کنترلهای DDCT شبیه کنترلهای DCT نیستند، اما در داخل هر دو مدل در رابطه با چرخ دندهها، شفتها، سنکروها و غیره عملکرد یکسانی دارند ( شکل 7 ).
مانند DCT مرطوب، DDCT نیز از مجموعه دو کلاچه استفاده می کند، اگرچه آنها یکسان نیستند. مجموعه کلاچ DCT داخلی و هیدرولیک است، در حالی که مجموعه کلاچ DDCT مانند یک کلاچ گیربکس معمولی خارجی است. کلاچ DDCT نیز دو کلاچ در یک است که هر دیسک محورهای ورودی توپر و توخالی را هدایت می کند.
چیزی که مجموعه کلاچ را به کار میگیرد، یاتاقانهای پرتابشونده است – در واقع “بلبرینگها” که دو تا به یکی میپیوندند ( شکل 8 ).
همچنین دو شاخک کلاچ دنده ای وجود دارد که هر یاتاقان پرتابی را به کار می اندازد ( شکل 9 ).
شاخک ها توسط دو موتور الکتریکی کوچک که دارای چرخ دنده در انتها هستند حرکت می کنند ( شکل 10 ). موتورها توسط کامپیوتر کنترل می شوند و باید میزان دقیق اعمال و رها شدن کلاچ را ارائه دهند تا از مشکلات بی شماری جلوگیری شود. مجموعه کلاچ توسط شرکت LuK طراحی و تولید شده است.
جابجایی انتقال به همان اندازه پیچیده است. بر خلاف دوشاخههای تعویض دنده DCT که به صورت هیدرولیکی اعمال میشوند، DDCT از یک موتور شیفتر کامپیوتری، دو مجموعه دندههای بیحرکت و دو چرخ بادامک برای جابجایی دوشاخههای مختلف استفاده میکند. چرخهای بادامک دارای رمپهایی هستند که برای درگیر شدن درجهای چنگال در آنها بریده شدهاند ( شکل 11 )، که در نهایت از چپ به راست حرکت میکنند.
اگرچه DDCT بیشتر با یک گیربکس دستی معمولی هماهنگ است تا DCT، مطمئناً یک پله بالاتر از حد معمول است. تا به امروز، DCT های خشک عمدتاً برای وسایل نقلیه کوچکتر استفاده می شوند، اما می توانند در هر زمان تغییر کنند.
مؤلفه های شکل 12 نشان دهنده آنچه برای راه اندازی یک DDCT از طریق استراتژی رایانه لازم است را نشان می دهد. سوال این است که آیا این کنترلها و طراحیهای اضافی بیش از آنچه قبلا انجام شده ارزش تلاش را دارند؟
در هر صورت، دفعه بعد که یک وسیله نقلیه برای تعمیر ظاهر شد و DCT داشت، به یاد داشته باشید که “آیا خشک است یا خیس است؟