bm34 چیست ؟ راهنمای عیب یابی BM34 پژو ۲۰۶ + عکس
bm34 چیست؟
به گزارش کارستان ؛ BM34 یک واحد کنترل الکتریکی فرمان دهنده می باشد که ازمجموعه فیوزهایی با جریان های مصرفی مختلف تشکیل گردیده ،که توانایی دادن پیام دستور به قسمت های دیگر را داراست.
Node BM34 نمای داخلی
محل قرار گرفتن BM34 در خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو۲۰۲ ساخت ایران در قسمت راست داخل محفظه موتور خودرو و در کنار گلگیر خودرو می باشد.
BM34 از دو بخش عمده تشکیل گردیده است که این بخش ها عبارتند از:
بخش اول : این بخش وظیفه محافظت و توزیع ولتاژ الکتریکی توسط فیوزها را بر عهده دارد وهمچنین از سیستم فن خنک کننده موتور، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم دزدگیرخودرو و BSI پشتیبانی می نماید.
بخش دوم : این بخش وظیفه تامین جریان ۱۲ ولت تجهیزات جانبی و همچنین در زمان سوئیچ باز تغذیه دسته سیم اصلی و دسته سیم برعهده دارد.
علاوه بر موارد بالا وظیفه تامین جریان واحد کنترل الکترونیکی، پمپ بنزین، کوئل، انژکتورها، سنسوراکسیژن، پمپ هوا را بر عهده دارد.
زیر مجموعه ها عبارتند از :
سنسور فشار و دمای روغن موتور
سنسور سرعت خودرو
کمپرسور کولر
سیگنال محرک دینام
سیگنال سیم پیچ استارت
معرفی قطعات Node BM34
عملکرد | شماره رله |
رله مه شکن جلو | R1 |
رله برف پاک کن جلو ) دور کند ( | R2 |
رله برف پاک کن جلو ) دور لحظه ایی ( | R3 |
رله موتور شیشه شور عقب | R4 |
رله بوق ، رله موتور شیشه شور جلو | R5 |
رله موتور تهویه داخل اتاق | R6 |
رله چراغ نور بالا | R7 |
رله چراغ نور پایین | R8 |
رله تغذیه ECU | R9 |
رله پمپ بنزین، انژکتور و کویل | R10 |
BM34 از یک سری قطعات مانند رله ها ، فیوز ها و…. تشکیل شده است که در این بخش به معرفی این قطعات و وظیفه ایی که انجام می دهد می پردازیم.
۲- فیوز
در BM34 از دو سری فیوز استفاده شده است که به دو دسته زیر تقسیم می گردند:
فیوز هایی که برای مدارات الکتریکی با توان پایین استفاده می شود ) در قسمت بالا BM34 قرار دارد(
عملکرد | شدت جریان | شماره فیوز |
سوئیچ چراغ دنده عقب / سنسورسرعت خودرو | ۱۰A | F1 |
پمپ بنزین / شیر برقی کنیستر | F2 | |
پمپ بنزین / شیر برقی کنیستر | ۱۵A | F3 |
واحد کنترل الکترونیکی ABS وESP | ۱۰A | F4 |
واحدهای کنترل الکترونیکی موتور / واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک | ۱۰A | F5 |
چراغ های مه شکن جلو | ۱۵A | F6 |
——————- | — | F7 |
واحد کنترل الکترونیکی موتور/ فن سیستم خنک کننده موتور | ۲۰A | F8 |
چراغ نور پایین سمت چپ | ۱۵A | F9 |
چراغ نور پایین سمت راست | ۱۵A | F10 |
فیوز هایی که برای مدارات الکتریکی با توان بالا استفاده می شود ) در قسمت پایین BM34 قرار دارد (۶)
ادامه جدول
عملکرد | شدت جریان | شماره فیوز |
چراغ نوربالا سمت چپ | ۱۰A | F11 |
چراغ نور بالا سمت راست | ۱۵A | F12 |
بوق | ۱۵A | F13 |
پمپ شیشه شور جلو وعقب | ۱۰A | F14 |
گرم کن محفظه گاز / سنسور اکسیژن / سنسورفشار و دمای هوای ورودی کویل دوبل / انژکتورها | ۳۰A | F15 |
———————— | —– | F16 |
رله دور کند و تند برف پاک کن جلو | ۳۰A | F17 |
واحد کنترل الکترونیکی بخاری و کولر، استارتر | ۴۰A | F18 |
توجه : در صورت قرار داشتن فیوز های F7 و F16 برای استفاده موارد زیر می باشد
عملکرد | شدت جریان | شماره فیوز |
پمپ شیشه شورچراغ های جلو | ۲۰A | F7 |
رله پمپ هوا | ۳۰A | F16 |
فیوزهای مدارات الکتریکی با توان بالا
عملکرد | شدت جریان | شماره فیوز |
یونیت فن خنک کننده | ۲۰A | ۱ |
واحد کنترل الکترونیکی ABS وESP | ۶۰A | ۲ |
واحد کنترل الکترونیکی ABS وESP | ۳۰A | ۳ |
( Systems Interface ) سیستم رابط | ۷۰A | ۴ |
—————– | —- | ۵ |
—————– | —- | ۶ |
سوئیچ تماس ضدسرقت / سوئیچ احتراق | ۳۰A | ۷ |
۳- کانکتور
- نکات تعمیراتی Node BM34
در این بخش چند مورد عیب یابی BM34 ، علاوه بر خرابی رله ها برای شما گفته می شود تا سبب افزایش اطلاعات کاربر گرامی گردد
ابتدا قبل از تعمیرات BM34 فیوز ها روی آن را چک نمایید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید
درصورت خراب بودن بخشی از خودرو که مربوط به BM34 می باشد پس از چک کردن فیوز ها ، رله ها ی مربوطه را چک نمایید تا سالم باشد در غیر این صورت رله را تعویض نمایید رله های موجود برروی Node BM34
عملکرد | شماره رله |
رله مه شکن جلو | R1 |
رله برف پاک کن جلو ) دور کند ( | R2 |
رله برف پاک کن جلو ) دور لحظه ایی ( | R3 |
رله موتور شیشه شور عقب | R4 |
رله بوق ، رله موتور شیشه شور جلو | R5 |
رله موتور تهویه داخل اتاق | R6 |
رله چراغ نور بالا | R7 |
رله چراغ نور پایین | R8 |
رله تغذیه ECU | R9 |
رله پمپ بنزین، انژکتور و کویل | R10 |
بر روی برد اصلی ۴BM3 یک برد کوچکتر به عنوان مدار فرمان قرار دارد که معمولا دو عیب عمده برای آن اتفاق می افتد که این دو عیب شامل موارد زیر می باشد.
- نداشتن چراغ چک
در صورت نداشتن چراغ چک باید دیودی که در شکل زیر نشان داده شده تست گردد و در صورت خراب بودن تعویض گردد
دیود
- نداشتن جریان منفی برای پمپ بنزین
در صورت نداشتن جریان منفی ابتدا باید مسیر آی سی نشان داده شده را تست نموده و درصورت سالم بودن مسیر آی سی را تعویض نمایید.
- ورودی و خروجی سوکت های Node BM34
شماره سیم | شرح سیم | شماره پایه |
۱۰۰ | استارت | ۱ |
۱۰۸۷ | دینام | ۲ |
کانکتور ۱۱پایه خاکستری ( ۱۶V – GR )
شماره سیم | شرح سیم | شماره پایه | شماره سیم | شرح سیم | شماره پایه |
C01C | پین شماره ۲ مغزی سوئیچ | ۹ | D01 | پین شماره ۳ مغزی سوئیچ | ۱ |
CM1 | پین شماره ۱ رله فن ) دور بالا ( | ۱۱ | PM | پین شماره ۱۱ سوکت ۰۱پایه مشکی BSI | ۲ |
۱۲۳۵ | پین شماره ۳ پمپ بنزین | ۱۱ | CM3B | پین شماره ۲۱ یونیت ABS | ۳ |
۱۳۵۵A | پین شماره ۲ شیرکنیستر | ۱۲ | —– | ————– | ۰ |
۸۰۶۰ | پین شماره ۷ سوکت ۱۱ پایه سبز BSI | ۱۳ | ME20A | اتصال به بدنه | ۵ |
۱۵۲۴ | پین شماره ۱ رله فن ) دور پایین ( | ۱۰ | ۲۸۰۲ | نور پایین سمت راست | ۱ |
۲۷۰۱ | نور بالا سمت چپ | ۱۵ | ۲۸۰۱ | نور پایین سمت چپ | ۷ |
—– | ————– | ۱۱ | ۲۷۰۲ | نور بالا سمت راست | ۸ |
توجه : در خودرو ۲۱۱ که دارای ایسیو والئو J35 هستند پایه ۱۱ دیگر پایه پین شماره ۳ پمپ بنزین نمی باشد
کانکتور ۱۱پایه سبز ( ۱۶V – VE )
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
۵۰۱ | پین شماره ۵ موتور برف پاک کن جلو | ۹ | ۵۰۰ | پین شماره ۰ موتور برف پاک کن | ۱ |
۲۰۶۰
۲۰۶۱ |
پین شماره ۲ مه شکن های جلو چپ وراست | ۱۱ | —– | ————– | ۲ |
۵۳۰ | پین شماره ۲ موتور آب پاش برف پاک کن | ۱۱ | —– | ————– | ۳ |
CM4 CM4C | در ECU7.4.7 پایهB4 در سوکت ۰۸ پایه مشکی در ECU7.4.5 پایهF4 در سوکت ۳۲ پایه قهوه ایی در ECUJ34 پایهK3 در سوکت ۰۸ پایه قهوه ایی | ۱۲ | ۵۲۶۵ | پین شماره ۵ سوکت ۰۱پایه مشکی BSI | ۰ |
MC10M | اتصال بدنه | ۱۳ | —– | ————– | ۵ |
۵۱۰ | پین شماره ۲ پمپ چراغ شور | ۱۰ | ۵۴۲ | پین شماره ۱ پمپ چراغ شور | ۱ |
۲۵۰ | پین شماره ۱ بوق | ۱۵ | —– | ————– | ۷ |
۸۰۲۰B | پین شماره ۲ موتور فن تهویه مطبوع | ۱۱ | ۸۰۲۰A | پین شماره ۲ موتور فن تهویه مطبوع | ۸ |
۰- کانکتور ۸پایه مشکی ( ۱۰V – NR )
توجه : کانکتور ۸پایه مشکی ) ۱۱V – NR (در زیر Node BM34 قرار دارد
۵- کانکتور ۱۱پایه مشکی ( ۱۰V – NR )1- کانکتور ۱۱پایه مشکی ( ۱۶V – NR )توجه : در خودرو ۲۱۱ که دارای ایسیو بوش ۷.۴.۵ هستند پایه ۸ کاربردی ندارد
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
BF05 | پین شماره ۲ سوکت ۲ پایه خاکستری BSI | ۵ | BF01A&B | پین شماره ۳ رله فن دور پایین وبالا | ۱ |
—– | ————– | ۶ | BF02 | پین شماره ۱ یونیت ABS | ۲ |
BF07 | پین شماره ۱ مغزی سوئیچ | ۷ | BF03 | پین شماره۱۰ یونیت ABS | ۳ |
BF08 | پین شماره ۹ سوکت ۱۱ پایه مشکی آمپلی فابریک | ۸ | BF04 | پین شماره ۱ سوکت ۲ پایه خاکستری BSI | ۰ |
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
—– | ————– | ۱ | ۹۰۱۲ | پین شماره ۱ سوکت ۰۱ پایه مشکی BSI | ۱ |
—– | ————– | ۷ | ۶۷۳۹ | در ECU7.4.7 پایهG2 در سوکت ۰۸ پایه قهوه ایی در ECU7.4.5 پایهA2 در سوکت ۳۲ پایه مشکی در ECUJ35 پایهH4 در سوکت ۰۸ پایه قهوه ایی | ۲ |
ME20B | اتصال به بدنه | ۸ | ۴۱۵ | پین شماره ۱۰ سوکت ۰۱ پایه مشکی BSI | ۳ |
XC16 | پین شماره ۳ سوکت ۱۱ پایه سبز BSI | ۹ | ۴۱۱ | پین شماره ۲۹ سوکت ۰۱ پایه مشکی BSI | ۰ |
۴۱۴ | پین شماره ۱۳ سوکت ۰۱ پایه مشکی BSI | ۱۱ | ۹۰۱۳ | پین شماره ۸ سوکت ۰۱ پایه مشکی BSI | ۵ |
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
شماره سیم | شرح سیم | شماره
پایه |
۱۱۵۰ | پین شماره ۰ کویل | ۹ | ۱۳۵۱ | پین شماره ۱ گرم کن سنسور اکسیژن بالا و پایین | ۱ |
—– | ————– | ۱۱ | CM17B | پین شماره ۱ سنسور سرعت پین شماره ۲ کلید چراغ دنده عقب | ۲ |
۴۱۰ | سنسور فشار روغن | ۱۱ | ۱۲۲۶ | در ECU7.4.4 پایهF3 در سوکت ۳۲ پایه خاکستری در ECU7.4.5 پایهF2 در سوکت ۳۲ پایه مشکی در ECUJ35 پایهF3 در سوکت ۳۲ پایه خاکستری | ۳ |
—– | ————– | ۱۲ | ۴۱۱ | پین شماره ۲ سنسور سطح و دمای روغن ) این پین مربوط به دمای روغن می باشد ( | ۰ |
۱۲۲۹ | در ECU7.4.4 پایهF2 در سوکت ۳۲ پایه مشکی در ECU7.4.5 پایهF3 در سوکت ۳۲ پایه مشکی در ECUJ35 پایهF2 در سوکت ۳۲ پایه مشکی | ۱۳ | ۴۱۵ | پین شماره ۳ سنسور سطح و دمای روغن ) این پین به بدنه متصل می باشد ( | ۵ |
۶۷۳۹ | پین شماره ۳ سرعت خودرو | ۱۰ | ۴۱۴ | پین شماره ۱ سنسور سطح و دمای روغن ) این پین مربوط به سطح روغن می باشد ( | ۱ |
—– | ————– | ۱۵ | ۸۰۶۰ | پین شماره ۱ کلاچ کمپرسور کولر | ۷ |
۱۳۲۰ | پین شماره۲ برق مشترک انژکتورها | ۱۱ | ۱۲۰۳ | در ECU7.4.4 پایهG2 در سوکت ۳۲ پایه مشکی در ECUJ35 پایهG2 در سوکت ۳۲ پایه مشکی | ۸ |
منبع:کارگیک
سلام
206 مدل 83 دارم بعد از گازگیری کولر اشکالاتی در ماشین ایجاد شد. مثلا درگاهی هنگام حرکت چراغ های جلو روشن میشوند و یا آمپرهای صفحه بجز پمپ بنزین از کار می افتند یا برف پاکن حرکت میکند . وقتی بست مثبت ماشین برای لحظاتی خارج میکنم وضعیت عادی میشه یعنی ری استارت میشه و مدتی خوبه
لطفا کمکم کنید اشکلال کجاست ممنونم