علائمی خرابی توپی چرخ سمند ،پراید و پژو 206 چیست؟

دلایل و علائم خرابی توپی چرخ خودرو

0
توپی چرخ، تسهیل کننده گردش چرخ ها، متصل کننده چرخ ها به خودرو و منتقل کننده گشتاور یا همان نیرو به چرخ است. بعد از سوار شدن چرخ روی این قطعه و جفت شدن دو فلانچ و بلبرینگ های آن با توپی، چرخ به راحتی شروع به چرخش می کند.

به گزارش کارستان، مجموعه توپی چرخ در میان درام های ترمز، دیسک ها و محور گرداننده قرار میگیرد. یک چرخ بر روی آن پیچ ومهره میشود. بسته به ساختار، انتهای توپی مجهز به دندانه های زبانه دار است. این دندانه ها با دندانه های موجود بر بروی محور شفت جفت می شوند.

توپی چرخ چیست علائم خرابی توپی چرخ قیمت توپی چرخ پراید قیمت توپی چرخ پژو 206 تعویض توپی چرخ پراید تعویض توپی چرخ پژو 206 صدای خرخر ماشین از کجاست علت خرخر چرخ چیست علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن تعویض بلبرینگ چرخ جلو سمند اجرت تعویض بلبرینگ چرخ پراید آموزش مکانیکی و جلوبندی

محور توپی چرخ به همراه چرخ هایی که به آن متصل شده میچرخد و چرخش را به چرخ ها انتقال میدهد.

یک رولبرینگ بین محور توپی چرخ و محور شفت باعث چرخش آسان چرخ های غیر راننده می شود. در سمت محور، آن را به براکتِ نگه دارنده شاسی نصب شده است؛ در سمت دیسک نیز بر روی مجموعه توپی چرخ پیچ و مهره شده است. هنگام تعویض، یک توپی چرخ باید بر اساس مشخصات خودرو تورک شود تا از شکستگی آن جلوگیری گردد.

توپی چرخ همچنین به عنوان مجموعه توپی، برینگ توپی، بیرینگ چرخ خودرو و واحد توپی چرخ شناخته می شود. این بخشی اساسی در خودروها، به ویژه اتومبیل ها و کامیون های سبک و سنگین است. هدف اصلی یک بیرینگ چرخ خودرو آن است که چرخ برروی وسیله نقلیه سوار شود. معمولا توپی چرخ خودرو بین محور درایو (گرداننده) و دیسک های ترمز قرار دارد. برای جلوگیری از هر گونه خطر شکست، مهم است که برینگ چرخ خودرو به درستی مطابق مشخصات خودروی سفت شود.

انواع توپی چرخ تعویض توپی چرخ جلو پراید اجزای توپی چرخ توپی چرخ پراید علائم خرابی رینگ چرخ پراید علت لقی چرخ عقب پراید توپی دوچرخه علائم خرابی کاسه چرخ عقب پراید

علائم خرابی توپی چرختوپی چرخ یکی از قطعاتی است که تشخیص خرابی آن با جزئیاتی همراه است. نشانه هایی که حاکی از بروز مشکل در این قطعه هستند، بسیار شبیه به علائم خرابی قسمت های دیگرند. عملکرد توپی چرخ برای تأمین امنیت خودرو بسیار حیاتی است. پس اگر مطمئن نیستید که خرابی مربوط به کدام قسمت خودرو است، فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

شنیدن صدا از چرخ ها : شنیدن صداهای غیر عادی چون گیر کردن یک قطعه یا ضربه خوردن به آن از سمت چرخ، مربوط به بروز مشکل در سیستم چرخ هاست. این صداها زمانی تشدید می شود که خودرو سرعت می گیرد. اگر هنگام دور زدن نیز صدایی شبیه به تیک تیک می شنوید، این قطعه خراب شده است. به طور کلی، شنیدن صداهای غیر معمول از سمت قطعات را جدی بگیرید.

لرزش فرمان: این مورد جزو همان نشانه هایی است که راننده را سر در گم می کند. لرزش فرمان، دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن، بروز اشکال در عملکرد توپی چرخ است.

عملکرد نامناسب ترمز: خرابی توپی چرخ از جمله عواملی است که بر کارکرد سیستم ترمز تأثیر می گذارد. در چنین مواقعی، ترمز به موقع نمی گیرد یا به اصطلاح می کشد.

شکستن بلبرینگ چرخ: اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند، مشکل اصلی از توپی چرخ است.

علائم فوق ممکن است در خرابی هر یک از توپی چرخ های جلو یا عقب بروز کند، اما به طور کلی، خرابی توپی چرخ یا بلبرینگ آن در سیستم های مختلف خودرو با علائم زیر بروز می کند:

در سیستم ترمز باعث به اصطلاح دل زدن ترمز و پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز می شود.

در سیستم تعلیق باعث به وجود آمدن لرزش و صداهای غیر معمول می شود.

در سیستم هدایت و فرمان باعث عملکرد نامناسب فرمان و سر در گمی آن می شود.

در مواردی هم ممکن است چراغ ABS روشن و غربیلک فرمان سفت شود.

علائم خرابی بلبیرنگ چرخ پراید آموزش تصویری تعویض بلبرینگ آموزش تعویض بلبرینگ چرخ سمند بلبرینگ اکسل پژو 405 علت خرابی بلبرینگ ماشین تعمیرکار مکانیک پراید دلایل لرزش اتاق 206

دلایل خرابی توپی چرخاگر از خرابی این قطعه مطمئن شدید، بهتر است هر چه سریع تر، دلایل بروز مشکل را بیابید و برطرف کنید. خرابی این قطعه و عملکرد نامناسب آن باعث افت کیفیت در عملکرد سیستم ترمز و سیستم فرمان می شود. عمده ترین مشکلات مربوط به این قطعه به شل شدن بلبرینگ ها، لقی و اشتباه بستن آن ها باز می گردد. عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا، تیک آف کشیدن و افتادن در چاله های عمیق و برخورد ضربه های شدید به چرخ ها از جمله مواردی است که به این قطعه آسیب می زند. به یاد داشته باشید که بلبرینگ و رولبرینگ توپی چرخ باید تمامی نیروهای وارده بر سیستم چرخ را تحمل کنند. اگر این موارد به طور مکرر اتفاق بیفتند، محل قرارگیری بلبرینگ گشاد می شود و توپی چرخ را خراب می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.