تراشه های فلزی در روغن موتور چیست ؟

0

براده های فلزی موجود در روغن می تواند به موتور وسیله نقلیه شما آسیب برساند، بنابراین باید در اسرع وقت بررسی و رفع شود. وجود براده های فلزی در روغن به چه معناست و چه باید کرد؟

براده های ریز فلز در روغن ماشین شما به دلیل اصطکاک اجزای موتور ایجاد می شود. اجزای موتور به یکدیگر ساییده می شوند و این زباله ها را ایجاد می کنند. این اصطکاک به دلیل کمبود روغن و روغن کاری است.

این براده‌ها که به‌عنوان چیپس یا براده نیز شناخته می‌شوند، اگر به طور منظم روغن خودروی خود را تعویض یا نگهداری نکنید، می‌توانند ایجاد شوند. براده های فلزی خطر ساییدگی و پارگی موتور شما را افزایش می دهد و طول عمر خودروی شما را کوتاه می کند.

این براده های فلزی ظریفی که ایجاد شده اند می توانند باعث خراب شدن موتور شما شوند. این به این دلیل است که براده های فلزی موجود در روغن از جریان روان روغن به قسمت های موتور جلوگیری می کند. این فرآیند باعث خرابی قطعات موتور می شود.

برای رفع این مشکل باید خودروی خود را نزد مکانیک ببرید تا موتور را بررسی کرده و روغن را تعویض کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، نکات زیر را دنبال کنید:

  1. روغن موتور را به درستی پایش و نگهداری کنید
  2. روغن سازگار را انتخاب کنید
  3. قبل از انباشته شدن براده های فلزی در ظرف روغن، روغن را عوض کنید
  4. برنامه سرویس خودرو را دنبال کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تراشه های فلزی در روغن و نحوه رفع این مشکل، ادامه مطلب را بخوانید.

براده های فلزی در روغن

 براده های آهن در روغن موتور  علت آشغال در روغن موتور  علت فرار روغن از یاتاقان  دلایل یاتاقان زدن خودرو  علائم یاتاقان زدن خودرو  کثیف شدن روغن موتور  لجن گرفتن روغن موتور  دلایل روشن شدن چراغ روغن  علت شکستن شاتون

براده های فلز در روغن به دلیل اصطکاک اجزای موتور ایجاد می شود. اجزای موتور به یکدیگر ساییده می شوند و این براده ها را ایجاد می کنند. اصطکاک به دلیل کمبود روغن و روغن کاری است.

زمانی که روغن موتور را به طور منظم تعویض نکنید، روغن به آرامی در قطعات آن جریان نمی یابد. این اتفاق باعث می شود که قطعاتی که به اندازه کافی روغن کاری نشده اند، مانند یاتاقان ها و بوش ها، به یکدیگر ساییده شوند. اصطکاک این حرکات سنگ زنی باعث ایجاد براده های فلزی می شود.

براده های فلزی وارد روغن می شوند و با جمع شدن براده ها باعث آسیب بیشتر موتور می شوند. تراشه های انباشته شده بیشتر خراب شدن موتور یا گیربکس وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد. قطعات چرخان به دلیل روانکاری ناکافی یا جریان روغن در برابر تراشه ها ساییده می شوند و خطر سایش و پارگی را افزایش می دهند.

چند وقت یکبار باید روغن را عوض کنید؟

برای وسایل نقلیه جدید، شما باید روغن را بیشتر تعویض کنید. در ماشین های ایرانی با کیفیت روغن موتورهای ایرانی بهتره هر 5000 تا 8000 کیلومتر روغن و فیلتر روغن تعویض شود. در خودروهای خارجی پس از طی مسافت 50 مایل (80467 متر)، 500 مایل (804.67)، 1500 مایل (2414.02 کیلومتر)، 2000 مایل (3218.69 کیلومتر)، 4000 مایل (6437.38 کیلومتر) و غیره می توانید روغن خود را تعویض کنید.

خود را فیلتر روغن نیز تعویض کنید تا اطمینان حاصل کنید که روغن شما از ناخالصی ها، زباله ها و براده ها فیلتر شده است.

علائم تراشه های فلزی در روغن موتور

1. کاهش قدرتهنگامی که براده های فلزی در روغن شما انباشته شده باشد، قدرت موتور کاهش یافته است. تراشه ها می توانند موتور شما را مسدود کنند و از عملکرد آن جلوگیری کنند. بدترین چیز این است که موتور شما ناگهان در وسط راه متوقف شود. بنابراین بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که براده های فلزی در روغن وجود ندارد.

2. کوبیدن موتوربین براده های فلزی ظریف در روغن و صداهای کوبش همبستگی وجود دارد. هنگامی که براده های فلزی در روغن شما وجود دارد، صدای تق تق بلندی را از موتور خود خواهید شنید. این ضربه شدید ناشی از برخورد قطعات موتور به یکدیگر است زیرا آنها فاقد روغن کاری هستند. با افزایش سرعت موتور، این صداهای تق تق افزایش می یابد.

3. افت فشار روغنهنگامی که یاتاقان های اصلی به درستی کار نمی کنند، فشار روغن کاهش می یابد. بنابراین، هنگامی که متوجه این اتفاق شدید، بلافاصله قبل از وقوع یک حادثه جدی، بلبرینگ های اصلی خود را بررسی کنید.

4. صداهای تیک دار صداهای تیک تیک نشان می دهد که روغن موتور به درستی وارد اجزای موتور نمی شود. هنگامی که روغن موتور شما پر از خرده یا براده های فلزی است، روغن نمی تواند به آرامی جریان یابد. بنابراین، موتور صدای تیک تیک تولید می کند.

5. لرزش هنگام بیکاری اصطکاک غیرضروری بین قطعات موتور به دلیل روغن کاری ناکافی باعث می شود که وسیله نقلیه شما در زمان بیکاری لرزش یا لرزش داشته باشد. در این مواقع باید روغن موتور خود را چک کنید. ممکن است زیر سطح روغن مورد نیاز باشد، یا ممکن است به این دلیل باشد که روغن کثیف است و دارای براده های فلزی است.

براده های فلزی در تابه روغن – به چه معناست؟

براده های فلزی در روغن به چه معناست؟ یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین خرابی موتور، شناسایی نوع براده‌ها یا تکه‌های فلزی و تعیین علت وجود آنهاست.

 براده های آهن در روغن موتور  علت آشغال در روغن موتور  علت فرار روغن از یاتاقان  دلایل یاتاقان زدن خودرو  علائم یاتاقان زدن خودرو  کثیف شدن روغن موتور  لجن گرفتن روغن موتور  دلایل روشن شدن چراغ روغن  علت شکستن شاتون

1. تراشه های برنزی، مسی یا برنجیاگر تراشه ها برنجی، برنزی و مسی هستند، اجزای موتور درگیر بوش یا بلبرینگ فرسوده هستند. یاتاقان‌های میل بادامک، میل لنگ، یاتاقان‌های پین مچ دست یا بلبرینگ‌های توربو رانش روغن شما را با ذرات گرد و غبار مسی رنگ، براده‌ها یا زباله‌ها آلوده می‌کنند.

یاتاقان های میله ای فرسوده براده های فولادی مسی رنگ را به جا می گذارند. مس معمولاً در لایه سوم سربی بلبرینگ های میله ای وجود دارد. لایه اول فولادی و لایه دوم آلومینیوم است. هنگامی که آسیب به بلبرینگ میله شدید باشد، این اتفاق باعث می شود که براده های بزرگ مس یا فولاد در روغن شما باقی بماند.

2. تراشه های مولیبدن و کرومتجمع براده های مولیبدن و کروم در روغن شما نشان دهنده شکستگی پیستون یا رینگ پیستون است.

3. براده های آلومینیومی براده های آلومینیومی در روغن وسیله نقلیه شما می تواند ناشی از سایش درپوش های آلومینیومی میل بادامک یا یاتاقان میل بادامک بالای سر باشد.

4. براده های آهنی با استفاده از آهنربا می توانید براده های روغن خود را آهن تشخیص دهید. اگر آهنربا ذرات را بکشد، براده ها آهن هستند. تراشه های آهنی نشان می دهد که نقص از قسمت های قطار سوپاپ، میل بادامک و میل لنگ است. اینها اجزای چرخان موتور شما هستند.

اختلال در عملکرد توربوشارژر شما همچنین می تواند براده های فلزی در روغن ایجاد کند. می توانید یک کیت برای تجزیه و تحلیل فلزات موجود در روغن خود از فروشگاه های خودرو خریداری کنید. می توانید آن را به یک فروشگاه روغن معتبر ارسال کنید تا نوع براده های موجود در روغن شما نیز مشخص شود.

این روش زمانی مفید است که متوجه هیچ علامتی نمی شوید. منتظر نمانید تا علائم را مشاهده کنید. برای کاهش هزینه تعمیر باید تعمیر و نگهداری پیشگیرانه انجام دهید.

ما در مورد علل، علائم و نحوه شناسایی براده های فلزی ریز در روغن صحبت کرده ایم. بیایید اکنون به یادگیری نحوه جلوگیری از تجمع براده های فلزی در موتور خود ادامه دهیم.

چگونه از تشکیل براده های فلزی در فیلتر روغن یا تابه جلوگیری کنیم؟

 دلایل روشن شدن چراغ روغن  روشن شدن چراغ روغن 206  دلایل روغن ریزی موتور  علائم خرابی فشنگی روغن  دلایل پایین بودن فشار روغن  چراغ هشدار فشار روغن  علائم خرابی سنسور فشار روغن  علائم خرابی اویل پمپ

برای رفع مشکل وجود براده های فلزی در روغن، باید خودروی خود را نزد مکانیک ببرید تا موتور را بررسی کرده و روغن را تعویض .

برای جلوگیری از بروز این مشکل، نکات زیر را دنبال کنید:

  1. روغن موتور را به درستی پایش و نگهداری کنید
  2. روغن سازگار را انتخاب کنید
  3. قبل از انباشته شدن براده های فلزی در ظرف روغن، روغن را عوض کنید
  4. برنامه سرویس خودرو را دنبال کنید

1. روغن موتور را به درستی پایش و نگهداری کنیداین تمرین خوبی است که هر بار که بنزین خود را پر می کنید روغن خود را چک کنید. ممکن است دفترچه راهنمای ماشین شما این را نگوید، اما اگر زیاد رانندگی می کنید، به خصوص در داخل شهر خود، باید اغلب چک کنید.

روغن خود را به طور مرتب با قرار دادن نشانگر زیر کاپوت و مشاهده ظاهر آن بررسی کنید. رنگ روغن باید شفاف و قهوه ای تا کهربایی باشد و حداقل به نیمی از میله برسد.

می توانید این کار را دو بار انجام دهید تا مطمئن شوید که روغن تمیز و بدون براده های فلزی دارید. اگر روغن تیره، کثیف، با براده های فلزی به نظر می رسد و نیمی از میله را پر نمی کند، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

شما باید روغن موتور خود را به طور مرتب تعویض کنید و تمیزی آن را کنترل کنید. اغلب آن را از نظر تراشه های فلزی قابل مشاهده بررسی کنید و طبق توصیه مکانیک خود، آن را برای سرویس برنامه ریزی کنید. برنامه به نوع وسیله نقلیه شما بستگی دارد. خودروهای کاملاً جدید از نظر تعمیر و نگهداری با خودروهای دست دوم متفاوت هستند.

2. روغن سازگار را انتخاب کنیدانتخاب روغن مناسب برای جلوگیری از تراوش فلز بسیار مهم است. هنگامی که روغن مناسب را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید، خطر سایش به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. طبیعتاً باید از نوع مناسب گاز استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید، طول عمر وسیله نقلیه خود را افزایش می دهید. شما همچنین از تشکیل براده های فلزی مضر در روغن موتور خود جلوگیری می کنید.

بنابراین مطمئن شوید که درجه و روغن مناسب موتور خود را انتخاب کرده اید. تغییر روغن به چیزی غیر سازگار بیشتر از براده های فلزی به موتور شما آسیب می رساند.

شما می توانید از بین سه نوع روغن موتور انتخاب کنید: ترکیبی مصنوعی، روغن معدنی یا روغن فول سنتتیک. دفترچه راهنمای خودرو شما را راهنمایی می کند که چه روغنی برای موتور شما بهتر است.

فقط از روغن های مارک با کیفیت بالا که به صراحت برای خودروی شما توصیه شده است استفاده کنید. ممکن است در ابتدا گران تر باشد، اما می توانید صدها دلار در تعمیر بعداً صرفه جویی کنید.

اگر درجه مناسبی از روغن را برای موتور خود نیز انتخاب کنید، مفید خواهد بود. درجه، ویسکوزیته (ضخامت) روغن و اینکه روغن برای آب و هوای گرم یا سرد است را نشان می دهد. انتخاب ترکیب مناسب برای ماشین شما عمر آن را افزایش می دهد.

3. قبل از انباشته شدن تراشه های فلزی در ظرف روغن، روغن را عوض کنیدروغن موتور خود را اغلب تعویض کنید. یکی از راه های جلوگیری از تجمع براده های فلزی تعویض مکرر روغن است. لازم نیست قبل از تعویض روغن منتظر جمع آوری براده های فلزی باشید. به یاد داشته باشید که موتور خود را با روغن بیش از حد پر نکنید که می تواند به موتور شما نیز آسیب برساند.

اکثر کارشناسان توصیه می کنند آن را با توجه به دفعات استفاده از وسیله نقلیه خود تغییر دهید. اگر استفاده معمولی است، می‌توانید دستورالعمل‌های کتابچه راهنمایتان را دنبال کنید.

با این وجود، اگر موتور خود را بیشتر از حد معمول فشار دهید، باید روغن خود را زودتر از آنچه در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است، تعویض کنید. معمولاً باید بعد از سه ماه یا 3000 مایل تا 5000 مایل روغن را تعویض کنید.

4. برنامه سرویس خودرو را دنبال کنیدحتی اگر مشکلی برای وسیله نقلیه شما وجود ندارد، برنامه سرویس دهی آن را با شرع دنبال کنید. با خودروی خود به عنوان فردی رفتار کنید که حداقل به مدت شش ماه تا یک سال نیاز به معاینه عمومی دارد. همانطور که کلیشه می گوید: “پیشگیری بهتر از درمان است.”

منتظر نمانید تا ماشین شما بسیار “بیمار” شود، برای تعمیر آن خیلی دیر است. وقتی مشکل جزئی را مشاهده کردید، فوراً با آن برخورد کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. زمانی که آن مشکل جزئی به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، هزینه تعمیر باعث ایجاد سوراخی در جیب شما می شود.

اگر از برنامه خدمات توصیه شده پیروی کنید، یک متخصص می تواند موتور و کل خودرو را به طور منظم بررسی کند تا مطمئن شود که به خوبی کار می کند.

 مزایای تمیز بودن روغن موتور

روغن موتور در به حداقل رساندن صدمات وارده به خودرو و روانکاری قسمت های حیاتی موتور خودرو به گونه ای که آنها بتوانند به خوبی کار کنند، عملکرد بسیار مهمی دارد.

1. اصطکاک را کاهش می دهد

روغن اصطکاک را کاهش می دهد و از آسیب های داخلی موتور جلوگیری می کند.

2. موتور را تمیز می کند

روغن همچنین موتور شما را با جمع آوری تراشه های فلزی، زباله ها و رسوبات تمیز می کند. هنگامی که روغن موتور خود را تعویض می کنید، این مواد ناخواسته و مضر نیز دور ریخته می شوند.

3. از خوردگی جلوگیری می کند

روغن موتور از قطعات پیچیده موتور در برابر خوردگی محافظت می کند. مطمئن شوید که با مکانیک خود مشورت کنید که چه روغنی برای موتور شما بهتر است تا از خوردگی جلوگیری شود. روغن های مصنوعی بهتر از روغن های سنتی هستند. توجه داشته باشید که بهترین روغن را برای موتور خود نیز انتخاب کنید.

4. دما را تنظیم می کند

روغن موتور همچنین می تواند با جذب گرمای قسمت های مختلف موتور از گرمای بیش از حد جلوگیری کند. گرمای بیش از حد می تواند به قطعات حیاتی زیر کاپوت خودرو آسیب جدی وارد کند. روغن هنگام عبور از یک قسمت موتور به قسمت دیگر گرما را جذب می کند.

هزینه تعویض روغن

هزینه به منطقه شما بستگی دارد. تعویض روغن و فیلتر معمولا بین 45 تا 75 دلار هزینه دارد. اگر روغن مصنوعی می خواهید، قیمت آن بالاتر است، بین 85 تا 150 دلار.

در مقایسه با هزینه تعمیر که وقتی به طور منظم روغن خود را تعویض نکنید، آنقدر گران نیست.

شما همچنین می توانید این کار را خودتان انجام دهید، مشروط بر اینکه دانش کافی در مورد قطعات خودرو داشته باشید. با این حال، از آنجایی که خدمات مقرون به صرفه است، می توانید ماشین خود را برانید و به مکانیک های متخصص خودرو اجازه دهید روغن شما را تعویض کنند. اگر اصرار دارید خودتان این کار را انجام دهید، می توانید انتظار تخفیف 15 تا 20 دلاری را داشته باشید.

 زمان تعویض روغن گیربکس  زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک  زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو  زمان تعویض روغن گیربکس سانتافه  زمان تعویض روغن گیربکس پراید  زمان تعویض روغن گیربکس 206  زمان تعویض روغن گیربکس دنا  آدرس تعویض روغنی های تهران  آموزش تعویض روغن

نتیجه گیری – براده های فلزی ظریف در روغن یا فیلتر

براده های فلزی در روغن به چه معناست؟ براده های فلزی در روغن و ضربه زدن به چه معناست؟ اصطکاک اجزای موتور به دلیل کمبود روغن و روغن کاری باعث بریدگی فلز در روغن می شود.

همانطور که تراشه ها یا زباله ها جمع می شوند، روغن به سختی در اجزای موتور جریان می یابد. بنابراین، آنها بیشتر به یکدیگر مالیده می شوند و به براده های موجود در روغن اضافه می کنند.

این براده‌ها که به نام‌های براده‌ها یا براده‌ها نیز شناخته می‌شوند، اگر روغن موتور خودرو خود را به طور منظم تعویض نکنید، ممکن است ایجاد شوند. تجمع این تراشه ها می تواند صدای تق تق یا تق تق ایجاد کند.

این براده های فلزی خطر ساییدگی و پارگی موتور شما را افزایش می دهد و طول عمر موتور شما را کوتاه می کند. بنابراین، اگر می خواهید وسیله نقلیه شما تا زمانی که شما دوام بیاورید، باید روغن موتور خود را به درستی نگهداری و نظارت کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.