طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی خوشمزه

0

ماهی شکم پر یکی از خوشمزه ترین غذاهای ما ایرانی می باشد که هم در شمال و هم در جنوب کشور پخته می شود. در شمال از رب انار برای طعم دهندگی استفاده می کنند.

مواد لازم و طرز تهیه ماهی شکم گرفته مازندرانی :

  1. ماهی سفید ، آزاد یا قزل اعدد
  2. پیاز اعدد
  3. سير احبه
  4. گردو خردشده ۴ قاشق
  5. سبزی معطر محلی اگه در دسترس نبود ( گشنیز ، شوید ، جعفری و کمی شنبلیله ) ۲ ق غذاخوری
  6. زرشک و ناردون رب انار ، رب گوجه و رب ازگیل و رب نارنج هر کدوم اقاشق
  7. آلوچه نمک ، فلفل ، ادویه ماهی

 طرز تهیه غذای خوشمزه  طرز تهیه ماهی شکم پر  آموزش غذای شمالی  آموزش غذای خوشمزه  آموزش آشپزی

طرز تهیه :ماهی رو پاک کنید و حسابی با آب سرد بشورین و مرینیت کنید ( یک پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به آن کمی آبلیمو ، نمک ، فلفل ، آویشن ، تخم گشنیز و زردچوبه اضافه کنید و مواد را خوب باهم مخلوط کنید . مواد داخل شکم ماهی پیاز ، سیر را نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید . سپس سبزی معطر را به آنها اضافه کنید .

حالا گردو خردشده و رب انار و ادویه جات را نیز اضافه کرده و مواد را کنار بگذارید تا کمی خنک شوند . کف ظرف فر رو چرب کنید ۲ عدد پیاز حلقه کنید و کف فر بچینین . ماهی را از داخل مواد مرینیت خارج کرده داخل شکم ماهی را با مواد میانی آماده شده پرکنید . حالا شکم ماهی را یا با خلال دندان یا با نخ و سوزن خیلی تمیز بهم وصل کنید .

یه پیاز رو حلقه کنید وماهی را روی پیازها ، داخل ظرف قرار دهید ، به صورتی که ماهی با کف ظرف تماسی نداشته باشد . یک استکان آب کف ظرف بریزید . می توانید مواد مرینت ماهی که آبلیمو دارد را نیز کف ظرف بریزید . روی ظرف را با فویل بپوشانید و ظرف را به مدت ۴۵ دقیقه داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید . بعد از ۴۵ دقیقه که از پخت ماهی گذشت ، فویل را از روی ظرف بردارید و یک ربع بدون فویل بگذارید ماهی پخته شود . و ۱۰ دقیقه گریل را روشن کنید تا رنگ روی ماهی طلایی شود . ماهی شکم پر شمالی شما آماده است . می توانید این ماهی خوشمزه و خوش عطر را در کنار سبزی پلو یا چلو ساده سرو کنید .

نکته: ماهی شکم پر از غذاهایی است که در شمال و جنوب ایران به شیوه های مختلف پخته می شود . این تفاوت به نوع ماهی ، سبزی وادویه هایی که به در آن استفاده می شه جنوبی ها از عصاره ی تمبر هندی و شمالی ها از رب انار استفاده ، می کنن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.