انواع برف پاک کن مناسب برای خودرو

0

برف پاک کن قطعه ای است که در شرایط برفی و بارانی با کار کردن خود باعث پاک کردن شیشه های خودرو می شود که نتیجه آن بهبود دید راننده و همچنین واضح تر و شفاف تر دیده شدن جاده می شود.

تیغه برف پاک کن (Wiper blade) ازجمله قطعات یدکی خودرو است که اختصاص به یک خودروی خاص ندارد تنها تفاوت دراندازه تیغه هاست که مشخص می کند کدام تیغه به کدام خودرو می خورد.

انواع برف پاک کن مناسب برای خودرو بهترین تیغه برف پاک کن پراید تیغه برف پاک کن ژله ای قیمت تیغه برف پاک کن قطعات یدکی خودرو قطعات یدکی خودروهای داخلی

با وجودی که تیغه برف پاک کن عملکردی ساده دارد و فرآیند آن هیچ گونه پیچیدگی در خود جای نداده است، اما راندن اتومبیل بدون داشتن این قطعه، بی‌احتیاطی محض خواهد بود.

نسخه اولیه برف پاک کن

نسخه اولیه برف پاک کن با دو میله فلزی و مقداری مواد پلاستیکی فشرده و یک اهرم که داخل خودرو تعبیه شده درست شد که دیگر نیازی به بیرون آمدن بدن راننده هنگام رانندگی نبود و راننده با چرخاندن اهرم از داخل اتومبیل شیشه خودرو خود را پاک می‌کرد.

 

   انواع تیغه برف پاک ماشین:

_تیغه برف پاک کن معمولی

_تیغه برف پاک کن ژله ای

_ تیغه برف پاک کن برف گیردار

برف پاک کن فلزی ( معمولی ): این نوع تیغه برف پاک کن در واقع از نوع مرسوم و ساده است که بیشتر خودرو‌ها از آن استفاده می کنند. بدنه این نوع تیغه ساده (صاف) است، لبه لاستیکی این تیغه معمولا از جنس لاستیک فشرده است.

تیغه برف پاک کن ژله ای: تیغه های ژله ای که اصطلاحاً به مگانی معروف هستند برخلاف بسیاری از برف پاک کن های فابریک ماشین ها به خوبی آب را از روی شیشه خودرو به طور کامل پاک می نمایند و سبب افزایش دید در بارندگی است بدنه اصلاح شده و حالت آیرودینامیکی و همچنین سیلیکون با کیفیت استفاده شده در این تیغه برف پاک کن باعث شده این تیغه عملکرد بهتری نسبت به تیغه‌های ساده داشته باشد، عمر طولانی‌تر و همچنین طرح‌های مختلف باعث شده این نوع تیغه جایگزین مناسبی برای تیغه‌های معمولی باشد.

تیغه برف پاک کن برف گیردار: تیغه برف پاک کن برف گیردار بیشتر مخصوص نواحی سرد سیر طراحی شده که مناسب پاک کردن یخ و برف از روی شیشه است. این تیغه برف پاک کن طوری طراحی شده است که از روی یخ و برف سر نمی‌خورد و به طور قابل توجه‌ای شیشه را در این شرایط سخت تمیز می‌کند.

تفاوت بین انواع تیغه های برف پاک کن ماشین

همان طور که می دانید انواع تیغه برف پاک کن با کیفیت متفاوت و کاربرد گوناگون طراحی و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. بررسی و مقایسه برف پاک کن های ژله ای و لاستیکی نشان می دهد که تیغه برف پاک کن ژله ای یا سیلیکون از کیفیت بسیار بالا و عملکرد بهتری برخوردار است.

از جمله مزایای استفاده از تیغه برف پاک کن سیلیکونی یا ژله ای می توان به قدرت پاک کنندگی بالا، طول عمر زیاد و مقاومت ایده آل در برابر شرایط آب و هوایی مختلف اشاره کرد. علاوه بر این عملکرد این برف پاک کن به ‌گونه ‌ای است که بدون ایجاد سر و صدا به بهترین شکل می تواند فرآیند پارو کردن آب و برف را برای شما انجام دهد.

از جمله ویژگی ها و مزایای دیگر برف پاک کن ژله ای می توان به مقاومت ایده آل در برابر تابش اشعه uv اشاره نمود. این نکته را هم فراموش نکنید که ساختار برف پاک کن ژله ‌ای و کیفیت بالای آن موجب می شود که شما بدون ایجاد خش بر روی شیشه خودرو بتوانید از این برف پاک کن استفاده کنید.

 

اندازه تیغه برف پاک کن خودرو :

اندازه تیغه برف پاک کن استفاده شده نباید از فریم شیشه تجاوز کند این اندازه ها معمولا بر اساس اینچ است. برای دانستن سایز مناسب تیغه خودروی خود می‌توانید از تیغه موجود بر روی شیشه با یک خط کش ساده از ابتدا تا انتهای لاستیک  را برحسب سانتی‌ متر اندازه بگیرید و برای تبدیل به اینچ این عدد بدست آمده را تقسیم بر ۲٫۵۴ نمایید.

این کار به خاطر این است که شماره درج شده روی تیغه برف پاک کن ها برحسب اینچ است به طور مثال تیغه برف پاک کن پژو ۴۰۵ که با پژو پارس و پژو آردی و روآ یکی است دو عدد تیغه شماره ۲۲ است که اگر این عدد را ضرب در۲٫۵۴ (نسبت اینچ به سانتیمتر) کنیم عدد ۵۵٫۸۸ سانتیمتربه دست می آید که بیانگراندازه تیغه های برف پاک کن این خودرو به سانتیمتر است.

انواع برف پاک کن مناسب برای خودرو بهترین تیغه برف پاک کن پراید تیغه برف پاک کن ژله ای قیمت تیغه برف پاک کن قطعات یدکی خودرو قطعات یدکی خودروهای داخلی

نحوه تعویض تیغه برف پاک کن اتومبیل:

1- ابتدا تیغه های برف پاک کن متناسب با اتومبیل خود را خریداری کنید. سعی کنید از مراکز معتبر خرید کنید تا جنس تقلبی نصیب شما نشود. انواع نمونه های تایوانی می تواند گزینه خوبی باشد. توجه کنید که قسمت فلزی نیاز به تعویض ندارد و به ندرت تعویض می شود. پس در هنگام خرید فقط تیغه ها را خریداری کنید.

2- بازوی فلزی برف پاکن را در حالت عمود به نسبت شیشه قرار داده، تا کار به راحتی انجام شود لازم به تذکر است مراقب باشید تا بازوی قلزی برف پاک کن با شیشه برخورد نکند.

3- هنگامی که بازوی عمود شیشه قرار گرفت تیغه برف پاک کن را خم نمائید، در پشت تیغه یک خار پلاستیکی قرار دارد که توسط یک پیم به بازو متصل شده است و بایستی با دست پیم را فشار داده تا تیغه آزاد گردد لازم است از صرف انرژی بیش از اندازه خودداری نمائید و با کمی تحمل به راحتی پیم آزاد می شود.

4- با یک پارچه و آب و صابون شیشه را شستشو داده تا از هرگونه کثیفی و لک پاک گردد.

5- برای جازدن تیغه برف پاک کن ابتدا خار پلاستیکی را جا انداخته و بعد تیغه را به آرامی در جای خود قرار دهید.

زمان تعویض تیغه برف پاک کن

بهتر است هر ۶ ماه یک بار تیغه برف پاک کن تعویض شود. به مرور زمان آلودگی های پاک شده از روی شیشه بر روی لبه لاستیکی برف پاک کن می‌چسبد که با چشم قابل دیدن نیست این آلودگی ها مانع از چسبیدن کامل تیغه لاستیکی به شیشه شده و در نتیجه عمل تمیز کردن به خوبی انجام نمی گیرید و حتی در بعضی مواقع ممکن است موجب بروز خط و خش بر روی شیشه شود.

بنابراین بهتر در صورت مشاهده عیوب زیر تیغه برف پاک کن را تعویض نمایید:

خشک شدن لبه لاستیکی تیغه برف پاک کن

تمیز نکردن سطح شیشه

صدای ناهنجار هنگام حرکت بر روی سطح شیشه

زنگ زدن قسمت فلزی تیغه برف پاک

لرزش شدید تیغه‌ها به هنگام کار کردن

برای محافظت از تیغه برف پاک کن، راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

پرهیز از استفاده از برف پاک کن روی شیشه خشک

برای تمیزکردن غبار شیشه، بدون استفاده از شیشه‌شور، از برف‌پاک‌کن استفاده نکنید. حرکت تیغه برف ‌پاک ‌کن روی شیشه خشک، موجب ازبین‌رفتن آن و خط‌انداختن روی شیشه می‌شود. اگر مخزن شیشه‌شور خالی است، برای تمیزکردن شیشه تا زمان پرکردن مجدد آن صبر کنید یا این‌‎که در زمان توقف، به صورت دستی روی شیشه آب بریزید.

برای افزایش طول عمر تیغه‌ها از آب معمولی استفاده نکنید، ترجیحا از مایع شیشه شور استفاده کنید. زیرا علاوه بر خراب کردن لاستیک تیغه باعث رسوب گرفتن چشمی و موتور آب پاش می‌شود.

جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب

نور آفتاب و حرارت زیاد، باعث خشک‌شدن و ترک‌خوردن تیغه برف ‌پاک ‌کن می‌شود؛ ازاین‌رو، تا جایی که امکان دارد خودرو را در زیر نور آفتاب شدید قرار ندهید.

خودداری از پاک‌کردن شیشه‌های یخ‌زده با برف ‌پاک ‌کن

هرگز شیشه یخ‌زده خودرو را با برف‌پاک‌کن تمیز نکنید. همچنین در صورتی که یک جسم خارجی مانند فضله خشک شده پرندگان روی شیشه از برف پاک‌کن برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.

این کار علاوه بر واردکردن فشار مضاعف به موتور برف‌پاک‌کن، باعث پارگی یا کج‌شدن تیغه برف ‌پاک ‌کن می‌شود.

تیغه را هر از چند گاه تمیز کنید

همچنین بعضی مواقع سعی کنید برف پاک کن خود را تمیز کنید چون آلودگی و گردو غبار هم باعث از بین رفتن و فرسایش برف پاک کن می شود.

 

علائم خرابی تیغه برف پاک کن خودرو:

چنانچه قصد بررسی تیغه برف پاک کن جهت تعویض آن را دارید، وجود علائمی می تواند به شما بیان کند که تیغه برف پاک کن نیاز به تعویض شدن دارد.

یکی از مهمترین نشانه هایی که هنگام خرابی تیغه برف پاک کن با آن مواجه می شویم لرزیدن تیغه ها خواهد بود. چنانچه با روشن کردن سیستم برف پاک کن و هنگام حرکت برف پاک کن بر روی شیشه با لرزیدن تیغه ها مواجه شدید در سریعترین زمان باید اقدام به تعویض آن ها نمایید.

از دیگر نشانه ‌هایی که هنگام مواجهه با آن ها باید اقدام به تعویض تیغه برف پاک کن کرد، تولید سر و صدا خواهد بود. در این مواقع هنگام حرکت تیغه ها با صداهای اضافی مواجه خواهیم شد.

اگر با روشن کردن برف پاک کن مشاهده کردید که تیغه های آن بر روی شیشه خودرو به خوبی حرکت نمی کنند باید اقدام به تعویض تیغه نمایید. هر گونه مشکلی در حرکت تیغه نشان از خرابی این بخش خواهد داد.

اگر از برف پاک کن های فلزی استفاده می کنید، زنگ زدن قسمتی از آن نیز موجب می شود که اقدام به تعویض آن نمایید. گاهی اوقات با شرایطی مواجه می شوید که قسمت لاستیکی تیغه خشک شده و یا دچار پوسیدگی می شود. در این هنگام نیز باید اقدام به تعویض تیغه برف پاک کن کنید.

این نکته را فراموش نکنید چنانچه تیغه برف پاک کن با مشکل مواجه شود و لاستیک آن دچار پارگی شود ممکن است بر روی شیشه شما خط و خش بیفتد. با این شرایط یکی از مهمترین کارها جهت جلوگیری از این مشکلات برای شیشه اتومبیل شما، تعویض تیغه برف پاک کن خواهد بود.

تشخیص محصول اصل از تقلبی

همان‌گونه که در جریان هستید امروزه بازار لوازم یدکی خودرو پُر است از جنس‌های تقلبی و بی کیفیت که واقعاً انتخاب و خرید را برای صاحبان خودرو بسیار سخت و دشوار نموده است. برای فائق آمدن بر این مشکل پیشنهاد می‌کنیم:

اولاً همواره تلاش کنید که خرید قطعات خودرو خود را از فروشگاه‌های معتبر و هم‌چنین مراکز خرید اینترنتی صاحبِ اسم و رسم کلید بزنید.

ثانیاً محصولات مورد نیاز خود را از برندهای نام آشنا و آزموده در بازار کشورمان تهیه نمایید. یادتان باشد کالاهای تولید شده به وسیله برندهای معتبر دنیا که در ایران نیز محصولاتشان به فروش می‌رسد، تیغه‌های برف پاک کن خود را به صورت تکی و با بسته بندی‌هایی هولوگرام دار روانه بازار می‌کنند.

 

قيمت و برند تیغه برف پاک کن خودرو در بازار

قيمت تیغه برف پاک کن خودرو های سواری با توجه به كشور سازنده و كارخانه توليد كننده، متفاوت است از طرفی وجود جنس تقلبی در بازار باعث شده تا ما بیش از پیش روی این موضوع حساس شویم. بیشتر تولید کنندگان بزرگ تیغه برف پاک کن مانند بوش آلمان محصولات خود را به صورت تکی عرضه می‌کنند. به عنوان مثال برای خرید تیغه برف پاک کن پژو ۲۰۶ شما مجبور به خرید ۲ تیغه با اندازه‌های ۲۶ و ۱۶ اینچ هستید. فقط باید دقت کنید که بسته بندی این تیغه‌ها به صورت مجزا است.

تیغه برف پاک کن بوش ، اتوپروفی آلمان، رین ایکس امریکا و اکثر برند‌های معتبر به این صورت هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.