راه های جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر
اگر پشت فرمان ; ماشین جوش آورد چه کنیم ؟؟
بارها شده دیدم طرف ماشینش جوش آورده زده کنار خاموش کرده داره دور خودش میچرخه !!!! نمدونه چیکار کنه و خودش رو باخته
یا اینکه میزنن کنار خاموش میکنن … بلفور آب میریزن روی موتو تا دماش بیاد پایین !…خب شاید در نگاه اول عاقلانه ترین کار همین کار به نظر برسه اما باید بگم ناجور حرکت غلطیه !
چون با این کار شدیدا” آسیب میرسه به موتور ماشینتون و موتورش گیرپاژ میکنه…ماشینتون چرا جوش میاره ؟ چون دمای موتور خیلی زیاده ( نرمال نیست ) …. اگه آب بریزین روش ; بااینکارتون سریعا” خنک میکنن موتور رو و انقباض سریع رو بوجود می آورین که باعث میشین قطعات به هم بچسبه و با حرکت پیستون ها درداخل سیلندر خراشهای خیلی بدی روی سیلندر و دیوارش بوجود میاد…این رو هم در نظر بگیرین که سرد و گرم کردن شدید پیستون باعث ایجاد ترک و شکاف ریز میشه.
حالا فیلم ترسناکیش از اینجا تازه شروع میشه !!!! که اگه حادثه یه مقدار شدید تر باشه سر سیلندر تاب برمیداره و ترک میخوره….ینی یچیز تو مایه های اومدین چشمشو درست کنین زدین فرستادینش زیر تیغ جراحی !!!!
حالا اگه این بلاها سرتون خدایی نکرده بیاد باید برین یه تعمیر اساسی موتور ! هم وقت گیره هم جیب خالی کن و بدتر اینکه دیگه اون موتور ; موتور بشو نیست واستون !!!
حالا چه کنیم این مشکل ساده به سادگی حل بشه ؟
دراین مواقع ماشینو بزنین کنار … حتما ماشین رو خاموش کنین … کاپوت رو بزنین بالا و هر ۳۰ ; ۴۰ ثانیه موتور رو در حد سه چهار ثانیه روشن کنین و بعدش خاموش کنین. و چند بار این حرکتو انجام بدین .
با این حرکت آسیب هایی که گفتم رو دیگه ندارین و از چسبیدن رینگ و پیستون هم جلو گیری میشه.
البت دوستان توجه کنین که یه واشر سر سیلندر تا اینجای کار افتادینا !!!!
چون توی این دما اولین چیزی که به آخرت میپیونده همین واشر سر سیلندره ! این واشر همونطور که میدونید عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندرو انجام میده و نمیذاره آب و روغن قاطی بشن…وقتی بسوزه دیگه آب روغن قاطی میکنین …اما اگه واشر سرسیلندر بسوزه خیلی بهتر تا موتور رو ببرین تعمیر!
حالا اگه خواستین تو این وضعیت آب اضافه کنین به موتور حتما ماشینو روشن کنین تا حرکت و پمپاژ واتر پماپ آب روا به همه جای موتور برسونه و همزمان از ایجاد فشار توی رادیاتور جلوگیر میشه
حالا برای برداشتن درب رادیات مواظب باشین که یه چارشبنه سوریه تموم عیاره !!!!
اگه میتونین یک متر فاصله بگیرین که آب داغ و جوش نپاشه صورتتون رو حالت بده !!!
فاصله که گرفتین جوری که صورتتون حفظ بشه … یواش یواش درب رو بازکنین …آب رو طی چند مرحله اضافه کنین…با این روش موتورتون خنک میشه…وقتی موتور خنک شد و عادی شد دماش ; ماشین رو خاموش کنین.
حالا اگه دیدین بازم سریع جوش میارین و آمپر آب غیر عادی بالا میره شک نکنین که یه بلایی سر ترموستات اومده ! اگه واتر پمپ خراب باشه یا نشتی زیادی از رادیات داشته باشین ; زود آمپر آب میچسبونین.
ریختن آب روی سرسیلندر داغ چقدر خسارت مالی در بردارد؟
هفته گذشته راننده خودرو سمند با کارکرد 210000 کیلومتر به مکانیکی مراجعه کرد و گفت: خودروی من در تونل توحید تهران جوش آورد به طوری که آّب رادیاتور آن با فشار فراوان از داخل آن خارج شد و تمام کاپوت و جلوی خودرو را با آب جوش خیس کرد.
وی گفت: بلافاصله ایستادم و بعد از تخلیه آب، کاپوت را بالا زدم و با مقدار آب موجود در خودرو که به همراه داشتم اول آب به داخل رادیاتور ریختم و بعد از آن کمی به خاطر این که موتور ماشین را خنک کنم این کار را تکرار کردم. آب روی سرسیلندر و سمت رادیاتور ریختم و بعد از مدتی که خواستم حرکت کنم متوجه شدم که چراغ روغن چند بار روشن شد زیرا به نظرم روغن به داخل محفظه سیلندر راه پیدا کرده بود. به هر حال بعد از یکی – دو ساعت کار کردن با خودرو، دیگر کاملاً موتور نفس نداشت و خاموش کرد.
از سوی دیگر مکانیک خودرو، به مالک گفت: یکی از بزرگترین معایب سیستمهای مکانیکی آن است که بعد از کمی کارکرد هرچند که کیفیت قطعات آن نیز خوب باشد با مشکل فرسودگی و سایش مواجه میشود. ضمن اینکه نتیجه آب ریختن روی سرسیلندر داغ، شکسته شدن رینگ پیستونهاست و اولین تأثیر آن افت توان خودرو است و اینکه سرسیلندر میسوزد و در مورد این سمند هزینهای ۱۷ میلیون ریالی در بر دارد. در ادامه مراحل تعمیر این سمند را با هم مرور میکنیم:
ابتدا خودرو را به وسیله جک از زمین بلند میکنیم و سپس قطعات و متعلقات سرسیلندر اعم از درب قالپاق سوپاپ و وسایل الکتریکی مانند سنسورها و قطبهای باتری را از خودرو جدا کرده و بعد مشغول باز کردن سرسیلندر میشویم.
بعد از باز کردن اجزای سرسیلندر، حالا نوبت به باز کردن خود سرسیلندر فرا میرسد. ابتدا به وسیله آچار بوکس پیچهای متصل به سرسیلندر که آن را به بلوکه سیلندر متصل کردهاند به روش حلزونی و به ترتیب باز میکنیم و بعد از آن سرسیلندر را از بلوک جدا کرده و مورد آزمایش قرار میدهیم تا ببینیم آیا باید تعمیر شود یا تعویض؟
بعد از باز کردن سرسیلندر ابتدا باید آن را مورد بررسی قرار میدهیم و متوجه میشویم که سرسیلندر تاب دارد و بهتر است تعویض شود در ضمن تعدادی از سوپاپها تقریباً به پایان عمر خود رسیده و این امر باعث فرار کمپرس بود.
بعد از گذشت ۳ مرحله باز کردن سرسیلندر، حالا نوبت به باز کردن قطعه اصلی یا همان پیستون است. ابتدا برای باز کردن پیستون روغن کارتر را تخلیه میکنیم و بعد از تخلیه روغن موتور، مشغول به باز کردن پیچهای کارتر میشویم و به روش ضربدری باز میکنیم. بعد از باز کردن کارتر پیچهای متصل کپه یاتاقانهای هر شاتون که آن را به پیستونها متصل میکند باز میکنیم البته به روش حلزونی.
بعد از باز شدن کپه یاتاقانها و جدا نمودن شاتونها از محور میللنگ، از زیر به هر شاتون کمی نیرو وارد میکنیم تا بتوانیم پیستون را از داخل جداره سیلندر درآوریم و بعد از در آوردن هر چهار پیستون از داخل جداره سیلندر به بررسی پیستونها میپردازیم که بعد از بررسی پیستونهای این خودرو متوجه شدیم که سه پیستون رینگ روغنی آنها شکسته و رینگ کمپرسی نیز شکسته شده و خوشبختانه بعد از بررسی داخل سیلندر متوجه شدیم که بوشها آسیبی ندیده است.
بعد از بررسی کامل و باز کردن قطعات مذکور، مکانیک یک سرسیلندر تازه و یک دست کامل رینگ و چهار عدد پیستون سفارش میدهد اما تا آوردن قطعات مورد نیاز کارتر را با بنزین میشوییم تا از لجنها پاک شود و دوم اینکه بلوکه سیلندر را با کاغذ سمباده میساییم تا نیمه واشر سرسیلندر چسبیده به آن پاک شود و داخل جداره سیلندرها را با بنزین میشوییم تا از کربن و رسوبات پاک شوند.
بعد از آوردن سرسیلندر تازه از بازار ابتدا سوپاپها را آببندی میکنیم. روش آببندی اینگونه است که ابتدا خار و فنرها را از سوپاپ باز کرده و بعد با استفاده از لاستیک آببندی و روغن سمباده مشغول به آببندی میشویم و در پایان کمی گچ به دور سوپاپها زده و از داخل مانیفولد هوا کمی بنزین وارد میکنیم که اگر نشت نداد آببندی است و بعد از آببندی مشغول فیلر میشویم.
بعد از آببندی و فیلر سرسیلندر نوبت به جمع کردن پیستون و رینگ میرسد که ابتدا پیستونها را به شاتون متصل میکنیم و میان گیره قرار میدهیم و بعد از آن رینگها را به ترتیب و با اختلاف دهانه بر روی پیستونها سوار میکنیم و بعد از قرار دادن رینگها به وسیله رینگ جمعکن رینگها را جمع کرده و آماده میکنیم تا داخل سیلندر جا بزنیم.
بعد از جا زدن پیستونها داخل سیلندر به ترتیب شاتونها را به محور میللنگ نزدیک و بعد از آن به ترتیب کپه یاتاقانهای هر کدام را به صورت حلزونی به شاتونها متصل میکنیم (البته ابتدا برای جا زدن پیستونها داخل سیلندر کمی آن را با روغن چرب میکنیم) بعد به وسیله آچار تورک متر و با نیروی ۵/۶ کیلوگرم آن را سفت میکنیم.
بعد از سفت کردن یا تاقانها و جا زدن پیستونها ابتدا اویل پمپ را به محل خود یا همان بلوکه سیلندر میبندیم و بعد از آن کارتر را در جای خود قرار داده و پیچهای آن را به ترتیب و به روش حلزونی میبندیم و بعد از بستن روغن موتور تازه داخل آن میریزیم (البته بعد از بستن سرسیلندر روغن موتور تازه میریزیم) و در پایان نیز سرسیلندر را به روش حلزونی بر روی بلوکه سیلندر میبندیم و متعلقات آن را بر روی آن نصب میکنیم.
به توصیه مکانیکها و مهندسان هنگام جوش آوردن خودرو آب روی سرسیلندر نریزید چرا که مشکلاتی از این قبیل به وجود میآورد و هزینه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را به شما تحمیل میکند.
کارستان