ترمز کاسه‌ای یا ترمز دیسکی؛ برتری با کدام است؟

0

مهم‌ترین تفاوت ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای هنگام فرآیند ترمزگیری این است که به‌جای فشرده شدن لنت‌ها به‌دیسک توسط کالیپر ترمز در نوع دیسکی، کفشک‌ها توسط فشار روغن سیلندر به‌کاسه نزدیک می‌شوند. بنابراین به‌طور کلی نمی‌توان یک مورد را برتر از دیگری دانست.

 آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز  آموزش ترمز گرفتن  اساس کار ترمز  انواع ترمز خودرو  انواع لنت ترمز  ایرادات سیستم ترمز ماشین  بهترین سیستم ترمز  تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی  معایب دیسک ترمز  آموزش تعمیر خودرو  مجله مکانیک

به گزارش کارستان،سیستم ترمز یکی از اجزای مهم در کنترل و توقف خودرو به‌شمار می‌رود و عملکرد صحیح آن می‌تواند نقش بسزایی درحفظ امنیت سرنشینان داشته باشد. از همین رو طراحی سیستم ترمز خودرو دارای اهمــیت بسیار است و شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تمرکز ویژه‌ای روی سیـــــستم ترمز محصولاتشان دارند.

آموزش مکانیک خودرو اجزای سیستم ترمز ای بی اس قطعات سیستم ترمز ماشین خراب شدن ترمز پراید قفل شدن چرخ های خودرو علت اسفنجی شدن ترمز علت دود کردن چرخ ها علت داغ شدن دیسک ترمز
با این اوصاف ترمزهای امروزی درمقایسه با گذشته از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردارند و به‌کمک سنسور، دوربین، رادار و سایر سیستم‌های امنیتی، می‌توانند خودرو را در هر جا و با هر سرعتی به‌بهترین وجه ممکن کنترل یا متوقف کنند. با نگاه دقیق به‌سیستم ترمز خودرو می‌توان آن را در دو گروه بزرگ کاسه‌ای و دیسکی قرار داد. اما چه‌تفاوتی بین این دو نوع وجود دارد؟
درحال حاضر ترمزهای دیسکی را بیش‌تر از جنس سرامیک و کامپوزیت‌های کربنی تهیه می‌کنند تا علاوه‌بر بالا بردن مقاومت آن‌ها در برابر گرما، از وزنشان نیز بکاهند. این درحالی است که درگذشته ترمزهای دیسکی مانند ترمزهای کاسه‌ای از جنس چدن بودند. درعین حال ترمز دیسکی نسبت به‌ترمز کاسه‌ای ساختار پیچیده‌تری دارد و به‌همین علت نیز وزن آن بیش‌تر است.

تعویض سیم ترمز دستی پژو 405 تعویض کابل ترمز دستی 405 نحوه تعویض لنت عقب سمند آموزش تصویری تعویض لنت آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 405 مجله خودرو کارستان قیمت سیم ترمز دستی 405 طریقه رگلاژ ترمز دستی پژو
از طرفی، جنس مواداولیه ترمزهای دیسکی و نوع طراحی‌شان سبب گردش هوا و دیرتر گرم شدن سیستم ترمز شده و کارایی آن را افزایش می‌دهد.اما تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای در ساختار سبب می‌شود تعویض نوع کاسه‌ای، آسان‌تر و ساده‌تر از نوع دیسکی باشد.

مهم‌ترین تفاوت ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای هنگام فرآیند ترمزگیری این است که به‌جای فشرده شدن لنت‌ها به‌دیسک توسط کالیپر ترمز در نوع دیسکی، کفشک‌ها توسط فشار روغن سیلندر به‌کاسه نزدیک می‌شوند. بنابراین به‌طور کلی نمی‌توان یک مورد را برتر از دیگری دانست.
درحال حاضر بسیاری از خودروهای امروزی از هر دو سیستم ترمز بهره می‌گیرند و برتری خاصی در این میان وجود نــــدارد. هرچــــند به‌دلیل به‌روز بودن سیستم ترمز در نوع دیسکی، این مدل تا حــــــــدودی کارایی بیش‌تری نسبت به‌نوع کاسه‌ای دارد. اما درمجموع معمولا از هر دو سیستم در خودروها استفاده می‌شود.

منبع:اخبارخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.