چرا نباید به ترمز خودکار اضطراری اطمینان کرد

0

سیستم‌ ترمز اضطراری خودکار به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که اگر عابرپیاده یا خودرو شاسی‌بلندی ناگهان جلو خودرو شما ظاهر شود، درصورتی که شما نتوانید واکنش مناسبی داشته باشید، این سیستم خودرو را متوقف می‌کند.

مباحث مربوط به‌فناوری هر روز درصنعت‌خودرو بیشتر داغ می‌شود و یکی از مهم‌ترین آن‌ها سیستم‌ ترمز اضطراری خودکار است که عملکرد آن همچنان ضعف‌هایی دارد.

سیستم‌ ترمز اضطراری خودکار به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که اگر عابرپیاده یا خودرو شاسی‌بلندی ناگهان جلو خودرو شما ظاهر شود، درصورتی که شما نتوانید واکنش مناسبی داشته باشید، این سیستم خودرو را متوقف می‌کند. با این حال نتایج یک مطالعه تحقیقاتی جدید توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها حکایت از آن دارد که هر چه ‌نور درمحیط اطراف خودرو شما کمتر باشد، کارآمدی این‌گونه سیستم‌ها کمتر است.

جسیکا سیچینو، معاون تحقیقات موسسه تضمین ایمنی آزادراه‌های آمریکا «IIHS» و نویسنده این گزارش گفت: «این نخستین مطالعه واقعی درمورد آپشن AEB و مواجهه آن با عابران پیاده است که طیف وسیعی از تولیدکنندگان را پوشش می‌دهد و ثابت می‌کند که این فناوری از تصادفات جلوگیری می‌کند.

اما متاسفانه باید بپذیریم که این سیستم‌ها در تاریکی (جایی که سه‌چهارم تصادفات مرگبار با عابر پیاده اتفاق می‌افتد) کارآمدی بسیار ضعیفی دارند.» البته مطالعه IIHS نشان می‌دهد که درتمام شرایط نوری، نرخ برخورد با عابرپیاده با هر شدتی برای وسیله‌نقلیه مجهز به AEB، 27 درصد کمتر از وسایل نقلیه غیرمجهز است. همچنین نرخ تصادف منجر به‌جرح 30 درصد کمتر بود.

ترمز خودکار مشخصات فنی کشنده مشخصات فنی ماشین اساس کار ترمز انواع ترمز خودرو خرابی ترمز معرفی خودرو مجله خودرو تعمیر خودرو
با این حال زمانی که محققان IIHS تنها تصادف با عابرپیاده را در ساعات شب در جاده‌ها و خیابانهای بدون چراغ‌ بررسی کردند، متوجه شدند تفاوت خاصی میان خودروهای مجهز به‌ترمز خودکار با دیگر مدل‌های خودرو نیست. برای بررسی بهتر این موضوع، این سازمان آزمایشی را ترتیب داد که نتایج آن در کوتاه‌مدت مشخص می‌شود. دیوید آیلر، مدیر تست ایمنی فعال در IIHS گفت: «تست نور روز به‌پذیرش این فناوری کمک کرده است. اما هدف رتبه‌بندی ما همیشه رسیدگی به‌تعداد زیادی از جراحات و تلفات در دنیای واقعی است و این بدان معناست که ما باید این سیستم‌ها را در شب آزمایش کنیم.»
اما با از بین رفتن نور شرایط دراین بخش کاملا تغییر می‌کند و AEB احتمال برخورد با عابرپیاده را تا 32 درصد در روز و 33 درصد در مناطق دارای نور مصنوعی هنگام سحر، غروب و شب کاهش داد. اما درمناطق بدون نور تفاوتی درشانس تصادف با عابرپیاده برای وسایل نقلیه با و بدون فناوری جلوگیری از تصادف وجود ندارد.

درواقع سیستم‌های AEB عابرپیاده نتایج بسیار مشابهی را منتشر کردند و کاهش 32 درصدی را در احتمال برخورد وسیله‌نقلیه با عابرپیاده در جاده‌هایی با محدودیت سرعت 25 مایل برساعت یا کمتر و 34 درصد کاهش در جاده‌های با محدودیت‌های 30-35 مایل برساعت را ثبت کردند.
با محدودیت سرعت 50 مایل برساعت و بیشتر یا زمانی که وسیله‌نقلیه درحال چرخش بود نیز شرایط یکسانی وجود داشت. این اشکال به‌سنسورها (حسگرها) مربوط می‌شود که به‌سایه خودروها یا نورهای اضافی مسیر حساس می‌شوند و آن را با مانع اشتباه می‌گیرند و چون ترمز خودرو بدون اختیار راننده و به‌طور ناگهانی و آن هم بی‌هیچ دلیل واقعی عمل می‌کند سبب جا خوردن یا ترسیدن سرنشینان می‌شود. اکثر خودروهای جدید امروزی به‌سامانه ترمز خودکار اضطراری یا automatic emergency braking مجهزند که به‌طور خلاصه به آن AEB می‌گویند. اگر پردازشگرها بعد از دریافت هشدار از سنسور به‌این نتیجه برسند که تصادف حتمی است، به‌تصمیم راننده توجه نمی‌کنند و به‌طور خودکار خودرو را به‌صورت ناگهانی و قبل از برخورد با مانع متوقف می‌کنند.
این مشکل از زمانی در تسلا افزایش یافته که دوربین‌ها را جایگزین رادار کرده است. بسیاری از متخصصان صنعت‌خودرو به‌این روش اطمینان کافی ندارند. از نظر این متخصصان برای بهبود سامانه‌های خودران،‌ نیاز به‌لیدار و رادار است. لیدار ترکیبی از لیزر و رادار است که فاصله خودرو با تمام موانع، اشیا و افراد پیرامون خودرو را اندازه‌گیری می‌کند و نقشه‌ای سه‌بعدی در اختیار پردازشگرهای خودرو می‌گذارد تا درصورت لزوم به‌ترمز فرمان توقف دهند. تسلا سال گذشته به‌شدت زیر ذره‌بین سازمان‌های ناظر و سیاستگزار بود و تاکنون NHTSA تحقیق و تفحص درمورد 12 فقره تصادف منجر به‌جرح را آغاز و دنبال کرده که در اکثر موارد رانندگان به‌سامانه‌های کمک به‌راننده اطمینان کرده بودند.

منبع : اخبار خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.