اولین ون هایما 7X ایران خودرو +عکس
از آنجایی که اولین محموله از خودروهای هایما 7X در اواسط زمستان 1400 برای انجام تستهای فنی و بازاریابی به کشورمان رسیده بود، این احتمال وجود دارد که ایران خودرو بعد از شروع مونتاژ هایما 8S در کارخانه ایران خودرو خراسان، به سراغ ون جذاب هایما نیز برود تا حضورش را در بازار فراموششده خودروهای ون، پر رنگتر از قبل کند.
اولین ون هایما در ایران
چینیها بعد از آوردن هایما S7 توربو، هایما S5 سری اول (با گیربکس CVT)، هایما S7 توربو پلاس و سپس هایما S5 سری دوم (با گیربکس 6AT) به بازار ایران، حالا میخواهند در کلاس خودروها ون نیز، خودی نشان دهند.
اواسط سال 2020 بود که هایما، محصولی متفاوت در سگمنت MPV یا خودروهای چندمنظوره را به بازار چین فرستاد؛ خودرویی که به لحاظ طراحی، یک سر و گردن از سایر محصولات این شرکت، مدرنتر و پویاتر نشان میدهد. البته این ون هایما، فقط برای بازار آسیای شرقی ساخته نشده بود چراکه استراتژی جدید شرکتهای چینی، توسعه بیشتر محصولات برای بازار هند و روسیه نیز هست. در همین راستان مجموعه سرمایهگذاری مشترک FAW-Haima جدیدترین استیشن کاربردی خود را به اسم هایما 7X به خیابانها فرستاد.
این خودرو که سال 2019 رونمایی شد و از اواخر سال 2020 به بازار چین رفت، ابتدا قرار بود تنها برای مشتریان بومی بازار چین باشد ولی تقاضا از سوی مشتریان هندی، هایما را بر آن داشت تا ویرایش جدید آن را نیز برای این کشور تدارک ببیند.
هایمای جدید با طراحی درخشان و بسیار آیندهنگر، سبک جدید زبان بصری شرکت را به نمایش گذاشته است. جلوپنجرهای عریض با حالتی مقعر که روی آن ستونهای عمودی تعبیه شده، در کنار چراغهای باریک LED فضایی که با حالتی جسورانه به سمت داخل کشیده شدهاند، حس و حال تهاجمی به هایما 7X بخشیدهاند.
اگرچه رونمایی این خودرو در نمایشگاه Auto Expo هندوستان، حواشی بسیاری به همراه داشته ولی کارشناسان، این اقدام هایما را یک حرکت رو به جلو تلقی میکنند. چراکه در حال حاضر موفقترین همکلاس هایما 7X در بازار هند، تویوتا اینووا (Innova) است.
امکانات جالبی مانند ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، سنسورهای پارک جلو عقب، سیستم اتوپارک، دوربین 360 درجه، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری و گیربکس با دو حالت اسپرت و برفی، از جمله آپشنهایی است که فقط در تیپهای گرانتر هایما 7X نصب میشوند.
مشخصات فنی هایما 7X
هایما برای ون 7X خود، از دو موتور مختلف استفاده کرده است که هردوی آنها، با گیربکس 6 دنده اتوماتیک همراه میشوند. حال باید دید که ایران خودرو، کدام موتور را برای بازار کشورمان، در نظر گرفته است.
کد موتور | 474Q | GA16 |
---|---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری توربو | 1.6 لیتری توربو |
قدرت تقریبی | 165 اسب بخار | 195 اسب بخار |
گشتاور | 240 نیوتن متر | 293 نیوتن متر |
مصرف ترکیبی | 7.8 لیتر | 7.6 لیتر |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
همانطور که در جدول فوق مشاهده میکنید، موتور حجیمتر هایما، مصرف سوخت کمتری دارد. دلیل این موضوع به استفاده از تکنولوژی T-GDi در این موتور، برمیگردد.
رقیبان هایما 7X در ایران
در صورت قطعهشدن عرضه هایما 7X، تولید آن احتمالا بدست شرکت ایران خودرو دیزل میافتد؛ همان شرکتی که هماکنون نیز درحال تولید ون وانا یورو5 از شرکت فوتون است. از طرف دیگر، شرکت بهمن موتور نیز برای حضور پررنگتر در بازار تجاریهای ایران، اعلام آمادگی کرده و ون اینرودز از شرکت دانگفنگ را به کشورمان آورده است.
قیمت هایما 7X
در بازار چین، قیمت هایما 7X در مدل پایه، حدود 126 هزار یوآن و در مدل فول نیز حدود 150 هزار یوآن است. بنابراین این ون چینی، تقریبا 19 تا 23 هزار دلار، قیمت دارد که در صورت رسیدن به بازار ایران، قیمتش نباید کمتر از 800 میلیون تومان باشد.
منبع : باما