کاهش مصرف سوخت ماشین و راهکارهای مناسب آن!

0

کارستان ؛کاهش مصرف سوخت ماشین راه های بسیار زیادی دارد و رانندگان با شناخت این راه ها می توانند در میزان هزینه پرداختی بنزین ماشین صرفه جویی قابل توجهی داشته باشند. محاسبه مصرف سوخت اولین قدم در جهت کاهش مصرف سوخت است، زیرا اگر تخمین راننده درست نباشد هیچگاه به میزان دقیق مصرف سوخت پی نخواهید برد و برای تنظیم سوخت ماشین نیز نمی توانید کاری کنید. ما در ادامه این مقاله به روش هایی مثل کاهش مصرف سوخت با دیاگ خواهیم پرداخت که یکی از روش های موثر به شمار می آید. توجه داشته باشید که در ادامه این مقاله به کاهش مصرف سوخت سمند نیز می پردازیم.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت ماشین تنوع بسیار زیادی دارد. رانندگان به راحتی می توانند با تغییر عادت، مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. البته رعایت نکاتی که در کتابچه راهنمای رانندگی خودرو ذکر شده است نیز می تواند در این موضوع به شما کمک کند.

استفاده از خودرو در مواقع مورد نیاز

هر چقدر میزان استفاده شما از خودرو کمتر باشد در نتیجه آن مصرف سوخت کمتری را شاهد خواهید بود و در همین مورد پیشنهاد می شود که از خودرو صرفا در شرایط ضروری استفاده کنید. همه ما در طول ماه برایمان شرایطی پیش می آید که مسیرهای کوتاهی را طی کنیم، اگر در این شرایط پیاده روی را به جای ماشین انتخاب کنید در کم کردن میزان مصرف بنزین و همچنین کمک به محیط زیست کار مهمی انجام داده اید و در هزینه های ماهانه سوخت نیز بسیار صرفه جویی کرده اید.

بسته شدن درب باک بنزین

بعضی از رانندگان بعد از سوخت گیری درب باک را سفت نمی بندند و این امر طبق آمار باعث می شود سالانه ۶۰۰ میلیون لیتر بنزین تبخیر شود که نتیجه آن علاوه بر ضرر مالی، آلوده شدن بیشتر محیط زیست نیز است. بنزین به شدت ماده فراری است و با قرار دادن آن در محیط باز و ارتباطش با هوا مقدار قابل توجهی از آن تبخیر خواهد شد و رانندگان می توانند با یک کار ساده که سفت کردن باک خودرو است از این مسئله جلوگیری کنند.

ورود مجدد کارت‌های سوخت به چرخه سوختگیری کشور/۱۵ تیرماه از کارتخوان‌های جدید رونمایی می‌شود

کاهش خاموش کردن خودرو و مکث های کوتاه آن

اگر اطمینان دارید که مکث کردن شما بیش تر از ۲ دقیقه طول می‌کشد، به هیچ عنوان ماشین خود را خاموش نکنید زیرا در موقع استارت زدن به اندازه همان دو دقیقه روشن ماندن خودرو بنزین مصرف می‌شود و با استارت زدن فقط فشار بیشتری به خودرو وارد می کنید. درجا کار کردن ماشین سوخت کمی مصرف می‌کند اما در شرایطی که می دانید توقف تان دو دقیقه طول خواهد کشید، خاموش کردن خودرو برای کاهش مصرف بنزین توصیه می شود. آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن در دانستنی های مفید ماشین ها!
کاهش مصرف سوخت ماشین و راهکارهای مناسب آن! تنظیم سوخت ماشین | کاهش مصرف سوخت سمند | کاهش مصرف سوخت با دیاگ | محاسبه مصرف بنزین

زیاد و کم کردن مداوم سرعت

اگر در حین رانندگی با سرعت بالا حرکت کنید و ناگهان این سرعت را کاهش دهید این امر باعث می شود مصرف سوخت تان افزایش پیدا کند. هنگام رانندگی سعی کنید که فشاری یکسان روی پدال گاز وارد کنید. رعایت این مسئله تاثیر در کاهش مصرف سوخت خودرو خواهد داشت. البته باید در نظر داشته باشید که با تنظیم میزان سوخت ماشین نسبت به مبدا مقصد که دارید، می توانید مسیر را به سرعت طی کنید در غیر این صورت در وسط مسیر سوخت تان تمام می شود و با چالشی اساسی رو به رو می شوید.

میزان محدودیت سرعت

میزان صرف سوخت هر خودرو با دیگری متفاوت است که دلیل اصلی آن تفاوت ساختار خودرو می باشد. اما در تمام مدل ها افزایش سرعت از دلایل مهم افزایش مصرف سوخت به شمار می رود و رعایت سرعت ایمن با در نظر گرفتن مسیری که در آن حرکت می کنید علاوه بر حفظ جان شما و سرنشینان در کاهش مصرف سوخت نیز نقش دارد. بهتر است بدانید مصرف سوخت در بزرگراه‌ها در مقایسه با داخل شهرها بسیار کمتر است زیرا ترافیک های طولانی و خسته کننده شهری از مهمترین عوامل افزایش مصرف سوخت بشمار می رود. نحوه عملکرد سیستم سوخت رسانی ریل مشترک دیزلی به همراه مزایا و معایب

اخبار مرز مهران اخبار ستاد مرکزی اربعین وضعیت ترافیک جاده ها اخبار جاده ای کشور مرز ایران و عراق مرز چزابه اخبار خودرو

ترمز گرفتن نادرست

ترمزهای ناگهانی، مصرف سوخت را افزایش می دهند. البته در بعضی مواقع ترمز کردن ناگهانی حتما باید انجام شود زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به حادثه ای تلخ شود. اگر سبک رانندگی شما نیز به همین شیوه است تلاش کنید این عادت را ترک کنید، چون تکرار مداوم آن بسیار خطرناک است و باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

استفاده از کنترول کروز

در همه دنیا کنترل کروز به عنوان سیستم خودکار کنترل سرعت وسیله نقلیه موتوری شناخته می شود. البته این سیستم روی همه خودروها نصب نیست. اما در صورت داشتن آن، حتما استفاده کنید زیرا این سیستم به خودرو شما اجازه می‌دهد در اتوبان ها روی یک سرعت ثابت حرکت کنید همچنین این سیستم نوسانات سرعت ماشین را کاهش می دهد و با کم کردن آن مصرف سوخت به مرز استاندارد می رسد. بهتر است کنترل کروز را با محدودیت سرعت تنظیم کنید، زیرا حداکثر بازده سوخت در سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت است.

بستن سانروف در سرعت زیاد

در هنگام حرکت سان روف و شیشه‌های خودرو را ببندید. آیرودینامیک ماشین با باز بودن شیشه ها و سان روف ماشین به هم می خورد. شرکت های خودروسازی تلاش می کنند با ایجاد آیرودینامیک استاندارد، خودرو شما حین حرکت کمترین میزان اصطحکاک با هوا را داشته باشد. کم بودن میزان اصطحکاک ماشین با هوا منجر به وارد شدن فشار کم تر روی ماشین می شود و در نتیجه آن مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می کند. مهندسان خودرو آیرودینامیک ماشین را با توجه به بسته بودن سان روف و پنجره خودرو طراحی کرده‌اند. شما در سرعت پایین با باز بودن پنجره‌های خودرو به مشکلی نمی خورید، اما اگر سرعت شما به بالاتر از ۵۵ کیلومتر برسد، باز بودن پنجره ها مصرف سوخت خودرو را افزایش می دهند و شما می توانید با بستن سانروف و شیشه ها مصرف سوخت را کاهش دهید. آیا برای سیستم تهویه خودرو از سوخت استفاده می شود؟

تفاوت تهویه مطبوع و کولر چیست دانستنی های فنی خودرو امکانات پژو 206 سیستم تهویه خودرو چیست سیستم تهویه اتوماتیک 206 سیستم کولر پراید دلایل افزایش سوخت ماشین استفاده صحیح از کولر پراید مزایای سیستم تهویه مطبوع

کولر ماشین

راننداگان با تجربه، این مسئله را بهتر می دانند که هرچه در روزهای گرم تابستان درجه کولر شما بیشتر باشد به همان میزان مصرف سوخت تان هم افزایش پیدا می کند و این مسئله در ترافیک‌های درون شهری بیشتر قابل مشاهده است. هنگام حرکت با سرعت‌ بالا توصیه می شود از کلر با درجه پایین استفاده کنید به جای اینکه پنجرهای خودرو را باز نگه بگذارید.

فیلترهای کثیف هوا

با وجود کثیف بودن فیلتر هوا، موتور ماشین به سختی کار می کند. سخت کار کردن خودرو افزایش مصرف سوخت را در پی دارد به همین دلیل متخصصین این حوزه توصیه می کنند که فیلتر هوای خودرو در زمان مقرر حتما تعویض شود. شما صرفا با نگاه کردن به راحتی متوجه خواهید شد که این فیلتر هوا نیاز به عوض کردن دارد یا نه؟ در نظر داشته باشید که این موضوع علاوه بر کاهش مصرف سوخت ماشین به افزایش طول عمر مفید موتور نیز کمک می کند و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش می دهد. این موضوع برای کسانی که دارای خودرو سمند هستند بسیار مهم است و نقش اساسی در کاهش مصرف سوخت سمند دارد.

مزایای تنظیم باد لاستیک راه های کاهش مصرف سوخت افزایش هندلینگ خودرو دلایل نرم شدن فرمان علت سفت شدن فرمان دلایل لاستیک سابی چیست آموزش تنظیم باد مزایای باد نیتروژن

باد مناسب تایرها

شما می توانید با یک فشار سنج میزان باد تایرها را متوجه شوید. تنظیم نبودن باد تایر خودرو در بعضی زمان ها تا ۵ درصد مصرف سوخت را افزایش می دهد و رانندگان با اطلاع داشتن از این موضوع می توانند از افزایش هزینه و مصرف سوخت خودرو جلو گیری کنند.

کاهش وزن خودرو

به طور تقریبی هر ۵۰ کیلو گرم وزن اضافه ۲ درصد مصرف سوخت را افزایش می دهد و رانندگان به راحتی می توانند با کم کردن وسیله های اضافی از صندق عقب مانع افزایش مصرف سوخت شوند. همیشه به یاد داشته باشید که هرچه خودرو سبک‌تر باشد، مصرف سوخت آن نیز کمتر است.  وجود آب در مخزن سوخت (بنزین) نشانه ها و راه برطرف کردن آن

اخبار کارستان آموزش دیاگ انواع دیاگ خواندن کد خطای دیاگ آموزش عیب یابی با دیاگ خاموش کردن چراغ چک با دیاگ آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تنظیم موتور خودرو دیاگ جیبی چیست

دیاگ خودرو و کاهش مصرف سوخت

شما با دیاگ کردن ماشین در واقع، خودرویتان را به یک چکاپ کامل می برید و از طریق کامپیوتر خودرو مشکلات آن را متوجه می شوید. بیشتر رانندگان با عقب انداختن این کار و اطلاع نداشتن از مشکلات ماشین به طور مداوم با افزایش مصرف سوخت ماشین دست و پنجه نرم می کنند در صورتی که می توانند به راحتی کاهش مصرف سوخت با دیاگ را شاهد باشند و از مشکلات دیگر ماشین نیز اطلاع پیدا کنند که در نتیجه آن، مانع از هزینه های بیشتر شوند.

آمارهای مصرف سوخت

در کل دنیا میزان مصرف سوخت در مرز هشدار قرار گرفته است. مصرف سوخت زیاد منجر به انتشار کربن می شود که محیط زیست را به شدت تهدید می‌کند. سال ۱۹۷۰ میزان مصرف سوخت در دنیا دو برابر شد. ریشه این مصرف بالا استفاده خودروها، کارخانه ها، هواپیماها و … از بنزین و نفت است. ۱۰۰ میلیون بشکه نفت روزانه در دنیا تولید می‌شود و طبق تحقیقات بشر تا بیست سال آینده نمی تواند به سرعت الان نفت استخراج کند به همین دلیل شرکت های خودروسازی تلاش می کنند که سوخت های تجدید پذیر را جایگزین کنند. بهتر است بدانید که مردم امریکا ۲۵ درصد از نفت تولیدی روزانه جهان را مصرف می‌کنند و در ۶۰ سال گذشته میزان کربن در شرایط جوی زمین رشد زیادی داشته است. ما باید تلاش کنیم تا با کاهش مصرف سوخت ماشین از راه های مختلف علاوه بر کاهش هزینه، محیط زیست مان را برای نسل های آینده حفظ کنیم در غیر این صورت با فاجعه عظیمی روبه رو خواهیم شد.

منبع:22 شرقی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.