روش های کاهش مصرف سوخت خودرو (از تنظیم باد تا سرویس هاس دوره ای)

0

امروزه در اکثر کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا اکثر خانواده‌ ها دارای حداقل یک خودرو به منظور انجام ترددهای روزمره هستند. ما می ‌دانیم که آینده صنعت خودرو با ساخت و توسعه هر چه بیشتر خودروهای الکتریکی گره خورده و به خودی خود خودروسازان بزرگ به سمت آن می ‌روند. اما اکنون اکثر خودروهای موجود از نوع احتراقی بوده و این موضوع می تواند هزینه نگهداری اتومبیل و تردد با آن را برای بسیاری از خانواده‌ها بیشتر کند؛ زیرا باید مبلغی برای تامین سوخت خودرو در نظر گرفت و این موضوع می تواند بخش قابل توجهی از بودجه شما را ببلعد!

علاوه بر این قیمت سوخت در بسیاری از کشورهای جهان به طور مداوم در حال رشد بوده و مصرف سوخت برخی از اتومبیل‌ها در شهرهای شلوغ و پُر ترافیک به معضلی جدی برای رانندگان بدل شده است. از این رو سوال ذهن رانندگان مزبور را به خود مشغول خواهد کرد.

چگونه می توان در مصرف سوخت صرفه جویی کرد؟ ما بر آن شدیم که به این پرسش پاسخ داده و روش‌ هایی ساده و آسان را به منظور کاهش مصرف سوخت خودرو شما بیان کنیم. بنابراین در ادامه با خودرونویس همراه بوده و با نکات طلایی کاهش مصرف سوخت خودرو آشنا شوید.

به خودرو توجه کنید!

اگر واقعا بدنبال کاهش مصرف سوخت اتومبیل خود هستید؛ باید به آن توجه کنید. شما باید فیلتر هوای خودرو را بررسی کرده و در صورت کثیف بودن، حتماً آن را تعویض کنید. زیرا فیلتر هوای کثیف باعث ورود هوای کمتری به محفظه احتراق شده و تاثیر منفی بر مصرف سوخت اتومبیل خواهد داشت. تعویض و بررسی فیلتر بسیار ساده است و حتی در پارکینگ‌ های خانگی هم امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن توجه و تعویض انژکتورها، شمع‌ ها، فیلتر سوخت، تنظیم موتور، بررسی دوره‌ ای برق خودرو و… را حتماً مورد توجه قرار دهید.

روغن مناسب و با کیفیت فراموش نشود

کسانی که بدنبال صرفه جویی در مصرف سوخت هستند؛ باید از روغن موتور مناسب استفاده کرده و به این وسیله مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش دهند. موتور خودرو به لطف هوا و با سوختن بنزین فعالیت کرده و این کنش باعث حرکت پیستون‌ها و سایر قطعات موتور می شود. انتخاب روغن نامناسب سبب ایجاد مقاومت در قطعات مزبور شده و کار کرد آنها روان نخواهد بود. در این صورت انرژی بیشتری مورد نیاز بوده و به سادگی مصرف سوخت اتومبیل شما افزایش پیدا می کند. پس تهیه روغن موتوری مناسب برای موتور و به منظور بهبود عملکرد تمام قطعات پیشرانه ضروری است. روغن موتور ویسکوزیته‌های مختلفی دارد. هر چه میزان ویسکوزیته روغن کمتر باشد، حرکت قطعات موتور آسان‌تر بوده و انرژی کمتری مصرف می شود. البته در انتخاب روغن موتور به غیر از ویسکوزیته باید به فصل، سن خودرو، شرایط گارانتی و غیره هم توجه داشت.

فشار باد تایرها از یاد نرود

حتی یک راننده آماتور هم باید بداند که فشار هوای موجود در لاستیک‌ خودرو ها تا حد زیادی بر مصرف سوخت خودرو تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین قبل از حرکت با خودرو و در حالی که لاستیک‌ها سرد هستند؛ حتماً باید فشار باد لاستیک‌ ها بررسی شود. بهتر است که فشار باد تایر ۰.۳ بار بیشتر از حد استاندارد در نظر گرفته شود. این عمل باعث افزایش فشار برروی سیستم تعلیق و بدنه خواهد شد؛ اما به هیچ عنوان بر کیفیت سواری تأثیری نداشته و در بیشتر موارد سرنشینان خودرو متوجه تغییر مزبور نمی شوند.

سرعت و رانندگی خود را کنترل کنید

اگر به صرفه جویی در مصرف سوخت نیاز دارید، سعی کنید همیشه با سرعت قانونی رانندگی کرده و فشار زیادی بر روی  اتومبیل خود وارد نکنید. هرچه سرعت خودرو بیشتر باشد، دور موتور نیز افزایش یافته و به این ترتیب نیاز موتور به مصرف انرژی بیشتر خواهدشد. همچنین اگر بدنبال صرفه جویی در مصرف سوخت هستید؛ باید به درستی از پدال گاز استفاده کنید. از حرکت و یا توقف ناگهانی خودداری کنید؛ چون این کار باعث وارد شدن بیش از حد سوخت به سیلندرهای موتور می شود. سعی کنید همیشه با سرعت کم رانندگی کرده و دور موتور را بین۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه نگاه دارید. همچنین کمتر از اتومبیل خود در ساعات شلوغ استفاده کرده و یا پیش از رسیدن به چراغ قرمز سرعت خود را کاهش دهید تا قبل از سبز شدن چراغ راهنمایی، مجبور به توقف کامل نشوید.

راه های کاهش مصرف سوخت راههای کاهش مصرف باتری راههای کاهش مصرف سوخت نیسان کاهش مصرف سوخت پراید کاهش مصرف سوخت دنا کاهش مصرف سوخت پژو 405 کاهش مصرف سوخت پژو 206 دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

کمتر از تجهیزات اضافی استفاده کنید

یکی از موانع کاهش میزان مصرف سوخت در اتومبیل شما، استفاده از سیستم تهویه هوا است. سیستم مزبور مصرف بنزین را بین ۵ تا ۲۰ درصد افزایش می دهد. بنابراین اگر بدنبال کاهش مصرف سوخت اتومبیل خود هستید؛ برای مدت زمانی طولانی از سیستم تهویه هوای خودرو استفاده نکنید. سیستم تهیه هوا منجر به کشش آیرودینامیکی شده و با افزایش اصطکاک هوا عامل افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

وسایل غیر ضروری را حمل نکنید

توجه به وزن خودرو در زمینه کاهش هزینۀ مصرف سوخت حائز اهمیت است. اگر خودروی شما کوچک و سبک باشد؛ میزان مصرف سوخت آن نیز کمتر خواهد بود. در واقع هرچه جرم خودرو کمتر باشد، انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. حال اگر اتومبیل شما به نسبت بزرگ و سنگین است؛ سعی کنید که وسایل غیر ضروری را با خودروی خود حمل نکرده و با این اقدام به کاهش وزن خودرو کمک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.