مقایسه آریو S300 با زوتی Z300 !کدام یک بهتر است ؟
برای خرید آریو باید درنظر داشته باشیم که در مقایسه با رقبای خود کمی ضعیف تر عمل میکند بطور مثال با وجود قدرت ۱۱۲ اسب بخاری، این خودرو در مقابل پرشیا و یا برلیانس شتاب کمتری دارد!
از این جهت باید آریو اتومات را یک خودروی مشارکتی بدانیم چون این خودرو تقلیدی از زوتی z۳۰۰ بوده و خود زوتی هم از روی آلیون تویوتا ساخته شده است. برای همین هم نظرات مختلف و گاه متضادی درباره ایدهپردازی ژاپنی، اسمبل چین و مونتاژ ایرانی وجود دارد چرا که نه تماماً ژاپنی است و نه کاملاً ایرانی؛ همچنین به ازای هر تقلید چند آپشن هم از آن کم شده است.
نسخه ایرانی چه کم از نسخه ژاپنی دارد؟
آریو اتوماتیک در سه کلاس فروخته میشود: الگانت، اتوماتیک و دندهای. نسخههای ایرانی با دو موتور ۱.۵ و ۱.۶ لیتری عرضه میشوند اما زوتی ژاپنی فقط با موتوری ۱.۶ لیتری به بازار ما صادر میشد.
یکی دیگر از چیزهایی که در زوتی به کار گذاشته شده بود اما در آریو حذف شد آپشنهای نسخه رویال خودروی چینی بود. با خرید آریو دیگری خبری از سانروف برقی و تهویه مطبوع نیست.
یکی دیگر از کمبودهای آریو را باید در قسمت ایربگ بدانیم. زوتی علاوه بر ایربگ سرنشینان جلو، چهار ایربگ جانبی و پردهای هم برای خودرو تعبیه کرده اما آریو برای ضربههای عقب و جانبی هیچ محافظی ندارد.
همچنین اگر نگاهی به فرمان دو خودرو بیاندازیم شاهد غیبت دکمههای کنترل صدا و ضبط در فرمان آریو میشویم. تهویه اتوماتیک آپشن مهم دیگری است که در آریو خبری از آن نیست. علاوه بر این صندلی این خودروی ایرانی را باید با اهرم دستی تغییر داد اما در زوتی تغییر صندلی برقی است.
به غیر از موارد بالا سیستم صوتی زوتی تقریباً حرفهایتر از آریو است و کروز کنترل آن هم برتری دیگری به این خودروی میدهد.
در پایان نیز در طراحیهای خارجی هم روی آریو یک چراغ ال-ای-دی و یک دوربین کوچک بر سپر پشت خودرو نصب شده که مناسب دنده عقب و پارک کردن است.
آریو چه چیزی اضافه تر از زوتی دارد؟
یک مانیتور ابتدایی هفت اینچی وسط داشبورد تعبیه شده که به گفته خیلی از رانندهها خیلی وقتها درست کار نمیکند و بیشتر جنبه تزئینی دارد اما با این حال همین مانیتور در زوتی نصب نشده است.
آریو بخریم؟
برای خرید آریو سایپا باید به دو جنبه فکر کنید: یکی اینکه آریو بخرید یا زوتی و دوم اینکه آریو بخرید یا یکی دیگر از رقبای این خودرو؟
واقعیت این است که اگر از یک پراید به سمت خرید آریو اتومات حرکت کنیم احتمالاً بیشتر متوجه ویژگیهای مثبت آریو خواهیم بود. در مقایسه با پراید سواری و هندلینگ خودرو بسیار نرم است و شتاب بالایی دارد. موتور ۱.۵ لیتری این خودرو از پس تولید ۱۱۲ اسب بخار برمیآید. با این حال اگر آریو را با برلیانس یا پرشیا مقایسه کنیم شاهد شکست این خودرو در برابر رقبایش خواهیم بود.
اما اگر از شکل و موتور آریو خوشتان آمده و مشکلی با خرید خودروی دست دوم ندارید زوتی آپشنهای بیشتری به مشتری میدهد و در عین حال لوازم یدکی آن به اندازه آریو در بازار موجود است. با این تفاوت که زوتی نهایتاً تا سال ۱۳۹۳ به بازار وارد شده و نمونه صفر آن در بازار پیدا نمیشود. بدون در نظر گرفتن این دو نکته باید گفت که موتور هر دو خودرو مشابه و از شرایط مشابهی در شتاب و سرعت برخوردارند.
زوتی در این رقابت سرسخت بین کمپانی های خودروسازی به این خاطر که اکثرا تولیداتش بر اساس مدل های قبلی فیات,سوزوکی و غیره می باشند دوام آورده است.نکته ی مثبت این که یک کمپانی معتبر است.آنها اخیرا به طرح هایی برای فیات پالیو و فیات سینا دست یافته اند و حتی کل حقوق و دارایی سوزوکی آلتو را خریداری کرده و یک موتور مدرن یورو IV Efi ,یک طراحی داخلی بهتر و جلو بندی و شاسی عقب مناسب در خودرو هایش پیاده سازی کرده است که هزینه ی انها تنها ۲.۳۳ lac PKR ]وقتی از یوان چین تبدیل شود[میباشد.معروف ترین محصول آنها۵۰۰۸ نام دارد که الهام گرفته از دایهاتسو تریوس است.
کمپانی زوتی خط تولید خود را گسترش داد و خودروهای کاملا جدیدی را در نمایشگاه اتومبیل شانگهای معرفی کند,که در بین آنها به نظر می آید که z300 اولین نمونه خودرو ای است که به مرحله ی تولید رسید.
Z300 اولین سواری غیر مستقل زوتی است و در سال ۲۰۱۲ وارد بازار چین شد.ابعاد خودرو عبارتند از ۱۴۹۳*۱۷۶۶*۴۵۶۵ میلی متر , فاصله ی بین محور های چرخ ها ۲۷۰۰ میلی متر میباشد, Z300 موتور طراحی شده توسط میتسوبیشی ۱.۵ لیتری با ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۴۷ nm نیروی رانش را حمل میکند,و دارای انتقال دهنده ی نیروی دستی یا خودکار ۵ حالته میباشد.انتظار میرود که قیمت این خودرو از ۷۵۰۰۰ یوان چین آغاز شود که به عبارتی برابر با ۹.۸ lac PKR میباشد.
فروش سواری زوتی Z300 قیمتی معادل ۵۸۹۹۹یوان(۸.۴۴ lac PKR)تا ۶۹۹۹۹ یوان(۱۰.۲ lac PKR)می باشد.
با اینکه گفته میشود Z300یکی از سواری های مستقل تولید شده توسط زوتی است,اما شباهت های آن با تویوتا آلیون بسیار مشهود است و این دفعه هیچ خبری از خریدن حق امتیاز و چنین خبرهایی در دست نیست…
قیمتی که در ایران برای این خودرو گذاشته شد ۷۶ میلیون تومان ناقابل است !!! قیمتی که حتی خود سایپا را به ایم موضوع وا داشته که برای قیمت گذاری مجدد جلسه بگذارند
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۹۰ سیسی
توان: ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۵۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۷۲ کیلومتر
نوع جعبه دنده: ۴ سرعته تیپ ترونیک
سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: میله پیچشی
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۷ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو۴
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۶۵/۱۷۶۶/۱۴۸۶ میلیمتر
فاصله دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
وزن: ۱۳۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۷ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۶۵ R 15
ایمنی
۵ ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP
۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BOS
برخی از تجهیزات این خودرو
صندلیها با پوشش چرمی
تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغهای LED عقب
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور
سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT)
تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان + CD+AUX + پورت USB
مانیتور LCD
۶ عدد بلندگو
سنسور دنده عقب
دوربین دید عقب
سانروف