راهنمای خرید موتور سیکلت انژکتوری یا کاربراتوری ؟

1

خرید موتورسیکلت انژکتوری یا کاربراتوری؟

این روزها همه جا پر شده است از خبرهای تغییر سیستم کاربراتور موتورسیکلت ها به انژکتور یا همان EFI. شاید شما هم جزو افرادی هستنید که قصد خرید موتورسیکلت دارید و برای شما هم این پرسش مطرح شده است که صبر کنم تا سال جدید و یا همین امروز اقدام به خرید یم موتورسیکلت نمایم. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم؟

فهرست مطالب

قبل از هر چیز توصیه میکنیم خبرهای منتشر شده را به دقت مطالعه نمایید. زیرا نکات جالبی در این خبرها وجود دارد که شما را در گرفتن تصمیم قطعی هدایت خواهد کرد. و برای آشنایی بیشتر با مکانسیسم موتورسیکلتهای انژکتوری بهتر است ابتدا مقاله ” سیستم انژکتور یا EFI چیست؟ و مقایسه EFI با کاربراتور در موتور سیکلت ها ” را مطالعه نمایید تا تفاوت آن را با سیستم کاربراتوری بهتر متوجه گردیم.

 

طرح انژکتوری شدن موتورسیکلتها توسط معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد که با اعلام اینکه تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری از مهر ۱۳۹۵ متوقف می‌شود، و کلیه موتورسیکلتهای وارداتی تولید چین، تایلند و ژاپن جایگزین موتورهای کاربراتوری خواهد شد.

اما این طرح با مخالفت انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت به دلیل نبود زیرساخت ها و زمانبر بودن جایگزینی انجین های انژکتوری با کاربراتری مواجه شد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا تا کنون بسترها برای این جایگزینی آماده شده است؟

بهمن ضیاء مقدم، دبیرانجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، در پاسخ به این پرسش می گوید:

«اجرای این طرح یک الزام است و ما نظرات خود را به سازمان محیط زیست اعلام کردیم. اکنون چند ماهی است که طرف های چینی در حال آماده سازی خود برای این جایگزینی هستند و رفت و آمدهای زیادی نیز انجام شده است. همچنین بخش محدودی از تولیدکنندگان که انجین های خود را از سایر کشورها تأمین می کردند، مشغول تولید موتورسیکلت های انژکتوری هستند که البته کمتر از ۱۰ درصد تولیدات را تشکیل می دهد.»

او ادامه می دهد:

«تولید انجین انژکتوری برای موتورهای زیر ۲۰۰ سی سی برای چینی ها صرفه نداشته و همین موضوع یکی از موانع ما بود که خوشبختانه اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است، البته همچنان چالش تعمیرگاه ها برای این نوع موتورسیکلت ها مطرح است که امیدواریم به زودی برطرف شود.»

با توجه به گفته های آقای بهمن ضیاء مقدم این سوال مطرح می گردد که

آیا تعمیرکاران ایرانی توان و دانش تعمیر موتورسیکلت‌های انژکتوری را دارند؟

ضیاءمقدم در جواب به این پرسش بیان کرد:

متاسفانه بیشتر تعمیرکاران داخلی تحصیلات دانشگاهی و علمی در این زمینه ندارند و به صورت تجربی به سرویس‌دهی دوچرخه و موتورسیکلت می‌پردازند، حتی خیلی از آنها با سیستم کامپیوتری آشنا نیستند که با توجه به این موارد آموزش‌هایی نیاز می‌باشد و به نظر می‌رسد باید شرکت‌هایی که تولیدکننده این نوع انجین‌ها می‌باشند، نماینده‌ای برای شرکت‌هایی که با طرف‌های ایرانی مشارکت دارند، در نظر بگیرند. بدین ترتیب آموزش‌های لازم به کارکنان طرف ایرانی داده گردد و آنها هم این آموزش‌ها را به افراد پایین دست خود انتقال دهند. تعمیرکاران موتورسیکلت مانند تعمیرکاران اتومبیل نیستند که دوره‌های لازم را در شرکت‌های مادر ببینند، به‌طور یقین باید این آموزش‌ها برای موتورسیکلت‌ها هم انجام گردد چون که بدین ترتیب تعمیرکاران ایرانی می‌توانند خود را روزآمد نمایند. به هر حال زمان این جایگزینی کوتاه می‌باشد و اگر زمان بیشتری در اختیار بود می‌توانستیم خیلی از این چالش‌ها را رفع نماییم. او درخصوص اقدامات انجام شده در این خصوص از طرف انجمن هم بیان کرد: مکاتباتی از طرف انجمن انجام شده و از شرکت‌ها استعلام قیمت برای شرایط موردنیاز و هزینه‌ای که برای زیرساخت‌ها لازم می‌باشد هم درخواست شده است.

نتیجه تصویری برای موتور سیکلت انژکتوری

ضیاءمقدم در ادامه گفت:

قرار می‌باشد ایران یکصد هزار انجین با این امتیازات و کیفیت خریداری نماید و هزینه‌های کالاها به همراه خدمات جانبی هم برآورد شده، ولی زمان کوتاه می‌باشد و اگر جدول زمان‌بندی مورد پیشنهاد انجمن مبنی بر پیش‌بینی زمان ۶ ماهه برای موتورسیکلت‌های ۲۰۰ سی‌سی به بالا، ۶ ماه دوم برای موتورسیکلت‌های ۱۵۰ سی‌سی و در آخر موتورسیکلت‌های ۱۵۰ سی‌سی به پایین پذیرفته می‌شد نتایج بهتری به‌دست می‌آمد

قیمت‌ موتور سیکلت ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت از توقف تولید موتورهای کاربراتوری تا پایان امسال خبر داد و گفت: تغییر سیستم کاربراتوری به انژکتوری، قیمت موتورسیکلت‌ها را حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌دهد.

حال میرسیم بر سر پاسخ به این سوال که آیا در سال ۱۳۹۵ چه چند ماهی به آخر آن بیشتر نمانده است

اقدام به خرید موتورسیکلت های کاربراتوری بنمایم

و یا اینکه

در سال ۱۳۹۶ اقدام به خرید یک موتورسیکلت انژکتوری نماییم.

 

شرکت جهان رو اقدام به پیش فروش موتورسیکلت های انژکتوری نموده است که شما با مراجعه به سایت این شرکت و با پر نمودن یک قرارداد می توانید در صف افراد در انتظار خرید موتورسیکلت های انژکتوری بمانید. اما نکته جالب توجه در ماده ۴ قردارداد و تبصره ۴  می باشد که صراحتا اعلام گردیده است که

در صورت بروز شرایطی از جمله تحریم های بین المللی، و یا وضع مقررات جدید مبنی بر ممنوعیت واردات موتورسیکلت و بطور کلی هر واقعه یا شرایطی که ایفای تعهدات فروشنده متعسر یا متعذر نموده و یا اینکه بطور کلی ممتنع نماید از تاریخ بروز شرایط مذکور قرارداد منفسخ شده تلقی و فروشنده صرفاً موظف به استرداد اصل وجوه دریافتی از خریدار ظرف مدت یکماه می باشد

که این به این معنی است که احتمال تحریم و یا لغو قانون ورود موتورسیکلت های انژکتوری موجود دارد و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و توروم در کشور که در طی ۳۰ سال گذشته تا کنون تنها سیر افزایشی داشته است و باتوجه به نرخ ارز که دچار افزایش است و اینکه هرساله در هنگام سال جدید همیشه افزایش قیمت را شاهد هستیم و به دلیل وجود تحریم های بیشتر بر کشور همیشه بجای افزایش کیفیت کالاها و توان خرید در افراد همیشه با محصولاتی بی کیفیت تر و گران قیمت تر مواجه بوده ایم لذا با توجه به صحب های مسئولین و شواهد موجود از پیگیری های صورت گرفته بر سر اجرای این طرح و از طرفی تجربیاتی که در این سالها تک تک افراد جامه از وضعیت کشور دارند باید گفت اجرای این طرح بیشتر شبیه به یک ژست و بیشتر به لحاظ اهدافی خاص سیاسی بیان گردیده است زیرا که کشور های بزرگی که خود تولید کننده پایه یک موتورسیکلت هستند تا کنون اقدام به تولید موتورسیکلت های تک سیلندر با حجم سیلندر های زیر ۲۰۰ سی سی بر پایه انژکتور نکرده اند.

اقدام به تغییر تکنولوژی کاربراتور به انژکتور برای موتورسیکلت هایی که تک سیلندر هستند و تنها کاربرد های درون شهری دارند و دارای مصرف بسیار پایین می باشند عملا تاثیر زیاد در کاهش آلودگی نخواهد داشت.

برای درک بهتر باید گفت زمانی که ایران خوردرو اقدام به تغییر سیستم کاربراتور پیکان به انژکتور نمود نه تنها مصرف سوخت این خودرو کاهش پیدا نکرد بلکه بیشتر هم شد یعنی مصرف پیکان کاربراتوری که قبلا در هر ۱۰۰ کیلومتر حدودا ۹ لیتر بود پس از انژکتری شدن به ۱۳ لیتر افزایش پیدا کرد. همین امر برای موتورسیکلت هایی که دارای حجم سیلندر پایین هستند اتفاق خواهد اقتاد و چیزی جز دردسر های زیاد برای مشتریان نخواد داشت.

البته لازم به ذکر است تا حدودا ۵ سال پس از اجرای این طرح مردم ایران باید با هذینه های بالا اقدام به پرداخت قطعات بی کیفیت در فن آوری EFI کنند تا شرکت های منتاژ کننده به مرور زمان نقص ها را پیدا و اقدام به برطرف نمودن آنها نمایند.

 

عرضه موتورسیکلت های انژکتوری در مدل های مطرح تا اواخر خرداد ۱۳۹۶ با سرعت بسیار کندی اتفاق خواهد افتاد و اگر واقعا به یک موتورسیکلت نیاز دارید بهتر است تا زمان عرضه موتورسیکلت های EFI صبر نکنید زیرا عر ضه این موتورسیکلتها در سال ۱۳۹۶ هیچ تضمینی ندارد و هنوز ایرادات و کار آمد بودن در عمل این موتور سیکلتها مشخص نیست. پس بهتر است ریسک نکنید با در نظر گرفتن این ۲ نکته که موتورسیکلت امروز خود را در آینده هم می توانید بفروشید و یک موتورسیکلت جدید با بالاترین تکنولوژی ها را خریداری کنید و یا موتورسیکلت خود را به واسطه مراجعه به تعمیرگاه های مجاز می توانید از کاربراتوری به انژکتوری ( EFI ) ارتقاع دهید، پس با توجه به توضیحات بالا توصیه می کنیم

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علیرضا می گوید

    توضیحات کامل مفید و خوبی متوجه شدم ازشما هم وطن عزیز تشکر میکنم موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.