اولین خودروی تمام برقی ایران کارمانیا EK1 +عکس و مشخصات و قیمت

0

روز دوشنبه ۶ بهمن ۹۹، شرکت کارمانیا در مراسمی، از برنامه‌هایش برای عرضه سدان برقی کارمانیا EK1 خبر داد. آقای برازوان (مدیرعامل کارمانیا) گفته که کارمانیا، تولید این خودرو برقی را از فروردین ۱۴۰۰ شروع خواهد کرد. همچنین تیراژ سالیانه این خودرو برای ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰۰ دستگاه برآورد شده است.

مدیرعامل کارمانیا همچنین درباره نحوه شارژ EK1 نیز گفته که کارمانیا با مشارکت چند شرکت داخلی و خارجی، در فاز اول، حلقه شمالی کشور را مجهز به ایستگاه‌های شارژ خواهد کرد. در فاز دوم نیز مسیر جنوبی کشور تا بندرعباس، به ایستگاه‌های شارژ سریع مجهز خواهند شد. سپس در فاز سوم نیز مابقی مسیرهای پرتردد کشور، به جایگاه‌های شارژ تجهیز می‌شوند.

آقای برازوان درباره دلایل همکاری کارمانیا با شرکتی چینی سودا (Suda) گفته که برند سودا به واسطه حضور در بازار آلمان، استانداردهای جهانی را پاس کرده و جزء برندهای نام‌آشنا در بازار بین‌المللی است.

 قیمت کارمانیا eK1  مشخصات کارمانیا eK1  موتور کارمانیا eK1  آپشن های کارمانیا eK1  اخبار کارمانیا  محصول جدید شرکت کارمانیا  تازه های خودرو در ایران  بهترین خودرو برقی  مجله خودرو  محسن برازوان کیست

البته از ما نشنیده بگیرید ولی مدیران کارمانیا، اندکی اغراق را هم چاشنی حرف‌هایشان کرده‌اند. اول اینکه فروش سودا در آلمان، آن هم در پارت‌های چندصد دستگاهی که مشخص نیست ادامه دارد یا نه، دلیلی بر داشتن استانداردهای جهانی نیست.

ضمن اینکه سودا، اصلا جز برندهای نام‌آشنا در بازار جهانی نبوده و نیست. سودا حتی در خود چین هم فعالیت مهمی ندارد! خودروسازی که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده اما تولید و عرضه خودرو را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آغاز کرده، اصلا چطور می‌تواند «نام‌آشنا» باشد؟!

رونمایی خودرو برقی کارمانیا

روز جمعه پنجم دی‌ماه ۹۹، در حاشیه بازدید آقای زینی‌وند، استاندار کرمان، از مجموعه کارخانجات خودروسازی در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، کارمانیا هم از فرصت استفاده کرد و سدان تمام برقی‌اش را توسط آقای برازوان، مدیرعامل خودروسازی کارمانیا، رونمایی نمود. این نخستین‌باری است که رسانه‌ها، کارمانیا EK1 را از نزدیک می‌دیدند.

 قیمت کارمانیا eK1 مشخصات کارمانیا eK1 موتور کارمانیا eK1 آپشن های کارمانیا eK1 اخبار کارمانیا محصول جدید شرکت کارمانیا تازه های خودرو در ایران بهترین خودرو برقی مجله خودرو محسن برازوان کیست

اگر به تصویر فوق دقت کنید، لوگوی S را در جلوپنجره این خودرو برقی می‌بینید که همان لوگوی شرکتی چینی سودا (Suda) است. پس می‌توان چنین حدس زد که کارمانیا، ظاهرا عجله‌ای برای شروع تولید این خودرو برقی ندارد.

کارمانیا و اولین خودرو برقی ایران

اوایل شهریورماه ۹۹ بود که برخی رسانه‌های خودرویی کشورمان، خبری عجیب منتشر کردند با این مضمون که برند چینی سودا (Suda) صادراتش را به بازار آلمان شروع کرده است. در ادامه متن این خبر مشکوک، توضیح داده شده بود که: «تا قبل از این، نام «بی‌وای‌دی» را برای ورود به بازار اروپا شنیده بودیم ولی حالا سودا موفق به انجام این کار شده».

بعد از خواندن این خبر، اولین سوالی که به ذهن‌مان رسید این بود که دقیقا چه چیز این خبر، آنقدر مهم بوده که در رسانه‌های خودرویی کشورمان، دست به دست شده؟!

دومین سوال ما این بود که چرا نام بی‌وای‌دی را در این خبر آورده‌اند و چرا تلاش کرده‌اند که بی‌وای‌دی را به سودا ربط دهند؟! آن هم در شرایطی که جیلی و سایک موتور (با کمک ام‌جی Ei5)، از مدت‌ها قبل به اروپا رفته‌اند.

اما اندکی بعد، همه چیز برای‌مان آشکار شد. کارمانیا همه این شیطنت‌های رسانه‌ای را انجام داده بود تا از محصول جدیدش در بازار ایران، پرده بردارد: کارمانیا EK1 در راه است!

مونتاژ سودا در ایران

سودا نام اختصاری Henan Suda Electric Vehicle Technology است که سال ۲۰۱۰ تاسیس شد اما حدود ۹ سال طول کشید تا اولین خودرو تولید انبوهش را با نام سودا EV به بازار چین معرفی کند.

سودا EV که محصول سال ۲۰۱۹ است و در بازار چین با نام سودا SA01 شناخته می‌شود، در بازار کشورمان قرار است تحت برند کارمانیا و با نام EK1 مونتاژ شود. پس ما هم از این به بعد، آنرا EK1 صدا می‌زنیم.

 قیمت کارمانیا eK1 مشخصات کارمانیا eK1 موتور کارمانیا eK1 آپشن های کارمانیا eK1 اخبار کارمانیا محصول جدید شرکت کارمانیا تازه های خودرو در ایران بهترین خودرو برقی مجله خودرو محسن برازوان کیست

کارمانیا EK1 با طول ۴.۴ متر و فاصله محوری ۱.۵ متر، خودرویی در سگمنت سدان‌های جمع و جور است و ظاهری کاملا معمولی دارد؛ آنقدر معمولی که از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، متوجه برقی بودنش نمی‌شوید. البته آنهایی که تیزبین هستند، در همان نگاه اول به این نکته پی می‌برند که خبری از دریچه‌ باک در این خودرو نیست.

مشخصات فنی کارمانیا EK1

پکیج باتری‌های کارمانیا EK1 از نوع ۴۴.۵ کیلووات ساعت است که می‌تواند قدرت موتور الکتریکی EK1 را به حدود ۱۱۰ اسب بخار و گشتاورش را هم به ۲۴۰ نیوتن متر برساند. EK1 با این مشخصات فنی‌اش، می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت برسد.

اما بهترین ویژگی کارمانیا EK1 را باید میزان پیمایش آن دانست که طبق ادعای سودا، با یکبار شارژ می‌تواند مسافتی معادل ۳۰۵ کیلومتر را در شهر یا مسافتی معادل ۳۷۰ کیلومتر را با سرعت ثابت، طی کند.

اما همانطور که پیش‌تر گفتیم، خبری از دریچه باک در قسمت عقبی کارمانیا EK1 وجود ندارد چراکه سودا، محل اتصال کابل برقی آنرا در زیر جلوپنجره خودرو، مخفی کرده است.

طبق اعلام سودا، مدت زمان لازم برای شارژ باتری‌های EK1 با ولتاژ خانگی ۲۲۰ ولت، چیزی حدود ۶ الی ۸ ساعت است. البته اگه از پکیج شارژ سریع با ولتاژ ۳۸۰ ولت (۳ فاز) استفاده کنید، شارژ باتری‌ها تنها ۴۵ دقیقه الی یک ساعت طول می‌کشد.

آپشن های کارمانیا EK1

معروف است که خودروهای چینی، خودروهایی مملو از آپشن‌های رنگارنگ هستند اما کارمانیا EK1 به ما ثابت می‌کند که چنین چیزی صحت ندارد! در کابین EK1 واقعا چیز خاصی نمی‌بینید.

کاتالوگ رسمی EK1 کارمانیا (PDF)

البته مشکل کمبود تجهیزات، برای بازار ایران نیست بلکه در خود چین هم مدل ۲۰۲۰ سودا SA01 امکانات و آپشن‌های قابل توجهی ندارد. بیایید امکاناتی که کارمانیا برای EK1 ذکر کرده را یکبار دیگر مرور کنیم:

  • دو ایربگ
  • دی لایت
  • تهویه مطبوع دیجیتال
  • ایزوفیکس صندلی
  • شیشه بالابر برقی
  • سنسور عقب
  • سنسور فشار باد تایر
  • تنظیم برقی آینه های جانبی
  • آینه عقب الکتروکرومیک
  • مانیتور لمسی با دوربین عقب
  • فرمان برقی با دکمه های کنترلی
  • صندلی ۴ حالته جلو با تنظیم دستی
 قیمت کارمانیا eK1 مشخصات کارمانیا eK1 موتور کارمانیا eK1 آپشن های کارمانیا eK1 اخبار کارمانیا محصول جدید شرکت کارمانیا تازه های خودرو در ایران بهترین خودرو برقی مجله خودرو محسن برازوان کیست

کارمانیا همچنین مدت زمان گارانتی را برای EK1 بصورت زیر اعلام کرده:

  • ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر برای گارانتی کلی خودو،
  • ۸ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر برای گارانتی پیشرانه،
  • ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر برای گارانتی باتری،

قیمت کارمانیا EK1

مدل ۲۰۲۰ سودا SA01 در بازار چین با قیمتی معادل ۱۷۰ هزار یوآن یا معادل تقریبی ۲۵ هزار دلار فروخته می‌شود. البته از آنجایی که این محصول سودا، یک خودرو تمام برقی است پس شامل یارانه دولتی هم می‌شود طوری که مشتریان چینی تنها ۱۲۰ هزار یوآن یا معادل ۱۷ هزار دلار باید برای بپردازند.

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/ca418d01-3f3e-41d2-bf1b-71357deb1f6e/Content/ek1-2637472510659859841.jpg

اما وقتی صحبت از بازار ایران می‌شود، همه حساب و کتاب‌ها بهم می‌ریزد؛ حتی با احتساب مونتاژ در ایران و با درنظر گرفتن قیمت پایه ۱۷ هزار دلاری، بازهم قیمت کارمانیا EK1 بعید است که کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد. البته فعلا همه چیز در حد حدس و گمان است و باید منتظر روزهای آینده بمانیم.

منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.