انواع جنس شمع و نشانه های فرسودگی شمع ها چیست؟

0

در این مقاله قصد داریم در مورد شمع ، انواع ، اجزا و کار کرد آن صحبت کنیم .

1- شمع چیست ؟

شمع در بالای سیلندر قرار دارد، جایی که نسبت هوا به سوخت فشرده میشود. نوک دوشاخه شمع در داخل موتور قرار دارد و در کناره دیواره سیلندر فرو رفته است.

شمع چگونه کار میکند؟ در هر سیلندر یک شمع وجود دارد. شمع ها در سرسیلندر رزوه میشوند،

به طوری که نوک پایینی شمع به داخل محفظه احتراق بیرون زده است،

سر دیگر شمع خارج از موتور باقی می ماند و به سیمی که به توزیع کننده متصل است متصل میشود. به طورمختصر شمع قطعه ای است

که وظیفه جرقه زنی را به عهده دارد .جایی که شارژ ولتاژ بالا را از سیم پیچ احتراق متصل ، دریافت میکند شارژ از طریق شمع به الکترودها میرسد و در آنجا به عنوان جرقه الکتریکی باعث احتراق میشود.

2- انواع شمع از لحاظ جنس :

فیلم آموزش مکانیکی بهترین شمع خودرو انواع شمع خودرو آموزش تعویض شمع خودرو ریپ زدن پژو 206 شمع پراید آموزش نکات فنی خودرو

1- شمع  با پلاتین  ایریدیوم :

آلیاژ استفاده شده در این شمع  فلز ایریدیوم است که مقاومت حرارتی آن حدود 4000 درجه سانتیگراد است . این شمع ها به دلیل داشتن پلاتین سوزنی و نقطه منفی مشخص شده دارای جرقه متمرکز و قوی هستند و همچنین شمع های ایریدیوم طول عمر بالاتری نسبت به شمع های پلاتینیوم دارند.

2- شمع  با پلاتین نیکل :

شمع نیکل مقاومت حرارتی در حدود 1000 درجه سانتی گراد دارند درنتیجه عملکرد این شمع ها نسبت به شمع های دیگر پایین تر می باشد و طول عمر کمتری نیز دارند .

3- شمع با پلاتین , پلاتینیوم :

جنس آلیاژ این گونه از شمع از فلز پلاتینیوم ساخته شده است که مقاومت حرارتی در حدود 2500 درجه سانتیگراد دارند.
وقنی که مقاومت حرارتی شمع بالا باشد در سرعت های جرقه زنی بالا و دمای بالا افت کیفیت جرقه زنی اتفاق نمیوفند .

-ویژگ های یک شمع خوب در مولد گاز سوز :

تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو زمان تعویض تسمه تایم دلایل خراب شدن تسمه تایم افزایش عمر موتور ماشین افزایش عمر باتری ماشین چگونه خودرو را صفر نگهداریم تعویض روغن 206 صفر آموزش تنظیم موتور خودرو

1- هدایت بالا

2- مقاوم در برابر حرارت

3- جنس سخت

3- اجزای شمع :

شمع  یک هادی مرکزی دارند که توسط یک عایق احاطه شده و توسط یک پوسته پوشانده شده است. عایق احاطه شده معمولاً از سرامیک ساخته شده و برای اطمینان از اینکه جرقه فقط در نوک الکترود اتفاق می افتد مهم است.

از آنجایی که شمع در دیواره محفظه احتراق قرار دارد، باید کاملاً جا بیفتد تا محفظه احتراق در برابر فشارها و دماهای بالا برای مدت زمان طولانی و استفاده طولانی مدت بسته بماند.

شمع ها در انواع مختلفی (مس، پلاتین یا ایریدیم)، اندازه (نخ یا مهره)، نوع آب بندی (مخروطی یا خرد کن) و شکاف جرقه ای وجود دارند.

بهترین مارک شمع خودرو بهترین شمع برای پژو 405 بهترین شمع برای تیبا بهترین شمع برای پراید انژکتوری معایب شمع سوزنی آموزش مکانیک و برق خودرو دلایل ریپ زدن ماشین تعمیر برق ماشین زمان تعویض شمع و وایر پراید قیمت شمع و وایر پژو شناخت قطعات خودرو

4- کارکرد شمع :

یک شمع به طور مداوم کار می کند تا موتور شما کار کند. حال به طریقه ی کارکردن شمع در خودرو های بنزینی و ژنراتور گاز سوز می­پردازیم :

A- شمع در خودرو های بنزینی :

در خودروهای بنزینی، سوخت قبل از تزریق به محفظه احتراق با هوای ورودی در بدنه دریچه گاز مخلوط می شود. شمع یک شارژ با ولتاژ بالا از سیم پیچ احتراق دریافت می کند که باعث جرقه زدن و احتراق مخلوط سوخت و هوا می شود. این فرآیند هزاران بار در دقیقه تکرار میشود.

B- شمع در ژنراتور گاز سوز :

این نوع شمع بر روی سرسیلندر موتور گازی قرار گرفته و در زمانی که گاز فشرده شده در داخل پیستون با استفاده از جرقه زن مشتعل میشود. شمع موتور گازسوز دارای یک الکترود مرکزی عایق بندی شده است که به یک سیم پیچ یا مدار مگنت در خارج متصل می گردد. ترمینال پایه دار روی پایه شمع ، یک شکاف که با یک جرقه در سیلندر تشکیل می دهد. موتورهای احتراق داخلی گازسوز برای شروع احتراق نیاز به شمع دارند.

شمع  از لحاظ کارکرد :

شمع  گرم:

این شمع گرمای حاصل از احتراق موتور را به دلیل پایه های بلندی که دارند در خود ذخیره میکنند.

گرمای بیشتری را در نوک شمع نگه می دارد

که به سوختن رسوبات محفظه احتراق کمک میکند.

اما اگر گرمای حفظ شده بیش از حد وجود داشته باشد، موتور شروع به احتراق میکند.

شمع  سرد :

این نوع شمع دارای پایه های کوتاه تری می باشند در نتیجه حرارت را سریعا از دست میدهند

این شمع  در موتور  دور بالا استفاده میشوند تا از جرقه زدن زودتر از موعد جلوگیری کنند .

تعویض شمع

شمع سالم در موتور :اگر ماشین شما خوب استارت می زند و به آرامی کار می کند، به این معنی است که آن را به خوبی حفظ کرده اید. همچنین به این معنی است که شمع های موتور شما کار می کنند. آنها مخلوط هوا و سوخت را در سیلندرها مشتعل می کنند. هر سیلندر یک شمع دارد.

زمان تعویض شمع :

دو نوع شمع وجود دارد: معمولی و عمر طولانی. شمع های معمولی باید هر 30000 تا 50000 مایل تعویض شوند. شمع های با عمر طولانی (با نوک ایریدیوم یا پلاتین) بسته به نوع خودرو باید بین 60000 تا 150000 مایل تعویض شوند.

نشانه های فرسودگی شمع ها چیست؟

در برخی خودروها ممکن است متوجه شوید که موتور به راحتی قبل روشن نمی شود. ممکن است هنگام شتاب گیری، به خصوص زمانی که هوا سرد است، کمی خشن باشد یا تردید داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر یک سیلندر در یک موتور 4 سیلندر دچار اشتباه شود، تنها با سه سیلندر کار می کند. موتوری که بد کار می‌کند، به سختی کار می‌کند، تکان می‌خورد و قدرت ندارد. چراغ هشدار «Check Engine» روشن و خاموش می شود یا به صورت ثابت روشن میماند.

آیا شمع های با عمر طولانی می توانند از فواصل توصیه شده گذشته باشند؟

بله، دیده‌ایم که شمع‌های ایریدیوم بیشتر دوام می‌آورند،شمع های با عمر طولانی الکترودهای بادوام تری دارند، اما اغلب به دلیل تجمع رسوبات کربن روی الکترودها، از کار می افتند.

آیا در صورت خرابی سیم پیچ احتراق، همه شمع ها باید تعویض شوند؟

اگر یکی از کویل های احتراق از کار افتاد و شمع ها برای مدتی تعویض نشدند، بهتر است برای احتیاط همه آنها را عوض کنید. اگر شمع ها نسبتاً نو هستند. تعویض یک شمع در سیلندر آسیب دیده ممکن است کافی باشد.

آیا سیم های شمع باید همراه با شمع تعویض شوند؟

بله، معمولا توصیه می شود. سیم های شمع قدیمی شکننده شده و تمایل به ترک خوردن دارند. البته بسیاری از خودروهای مدرن سیم شمع ندارند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.